Ga naar inhoud

Keramische plaatjes tank vlotter "for sale"


Mirage

Aanbevolen berichten

De welbekende brekende keramische plaatjes in de benzinetank, op elk z3 forum wereldwijd een notoire klacht. Zo ook bij mij twee keer. Ben er inmiddels achter dat oorzaak combinatie van factoren is, en niet alleen het bekende vacuumklepje, maar ook een (deels) verstopte beluchting van actieve koolfilter en waarschijnlijk ook de rubber foampads tussen metal strips welke de tank vast houden. Als de tankwand tegen de vlotter drukt door vacuum, is een klein hobbeltje in de weg de genadeklap voor het plaatje. Deze rubber foampads willen in de loop der jaren nog wel eens verdwijnen of simpelweg wegrotten. Enkel het vacuumklepje is niet alleen de oorzaak, want als het volle motorvacuum aan de tank zuigt heeft de beluchtingsslang voldoende capaciteit om dit te compenseren. Bij mij zat er een groot verschil in doorlaatbaarheid van mn 17 jaar oude filter en een splinternieuwe

Maar goed, vooralsnog is je enige optie zo'n hele nieuwe fuel sender unit kopen (pomp en vlotter) voor kleine 300 piek. Dat vond ik behoorlijk irritant en ben er dus even ingedoken. Uiteindelijk na erg veel geduld, mailen en bellen een fabriek gevonden in China welke deze plaatjes los voor me wilde maken.

Heb inmiddels wat samples binnen. Mochten er forumleden zijn die nu met een gebroken plaatje rondrijden stuur me even een bericht dan mag je indien geinteresseerd "testrijder" zijn.

Mochten er z3 rijders zijn die het geruststellend vinden om zo'n plaatje thuis te hebben liggen dan kan ik er meer bestellen, maar combinatie van. MoQ , R&D costst, Fedex, (tijd!) maakt dit alleen interessant als dat een flink aantal is. Prijs voor een plaatje inclusief verzending in een bubbelenveloppe zal dan iets van 15 euro zijn. let me know

image.jpg1_zpsikudk5nq.jpg

aangepast door Mirage
  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb wel interesse, ben ook ff gaan lezen, je bent niet blij als tie stuk gaat. Daarnaast is de auto meteen meer waard bij verkoop :clapping: . Er worden moeilijk verkrijgbare onderdelen bijgeleverd.

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Ik heb 'm nog niet nodig, maar ben zeker geïnteresseerd...

Afhankelijk van de resultaten van de 'testrijder(s)' wil ik er 2-3 van je afnemen.

Vraag: hoeveel geïnteresseerden heb je nodig om op die alleszins schappelijke prijs van 15 Euro uit te komen?

Link naar reactie

@Pimgmx rond de 50 man (plaatjes).

@Scorpion, als ik jou er een toe stuur kun je deze dan direct plaatsen en testen? If yes, pm ff je adres.

(Schroef even je koolstoffilter er uit en blaas eens er doorheen aan de onderkant , als je het gevoel hebt dat je door een rietje blaast is dat je boosdoener zeer waarschijnlijk icm defecte vacuumklep en eventueel foampads)

Ik probeer deze week er ook één in mn eigen auto te plaatsen. Wil beetje haast maken met het testen, want het is namelijk een nogal traag proces. Ben al 2,5 maand bezig om die samples te krijgen. Had in eerste instantie toezegging van een kleiner fabriekje, maar deze hadden toch niet de juiste tools voor deze uitvoering level sensor en ben toen doorverwezen naar eentje die normaal gesproken enkel zaken doen met Aziatische automotive klanten en moq's van 500.000. Ze doen dit klusje even tussendoor als een machine vrij is, maar dat is dus niet dagelijks. Ook lokaal geld overmaken is lastig en duurt eeuwig, paypal doen ze niet aan :)

Maar ze hebben beloofd dat als ik een vervolg order plaats het wat sneller gaat.

Link naar reactie

^ik rij over 2 weken nog 1 ritje, daarna gaat ie slapen.

dus als ik het red voor die tijd test ik het

ik pm je t adres

Ok, komt morgen jouw kant op. Dan zoek ik nog 1 persoon die me echt de garantie geeft deze week nog het plaatje te plaatsen om te testen. Heb hier nog een losse vlotter liggen zonder plaatje, zal straks even een plaatje plaatsen en het weerstandverloop op de elektrische aansluiting van de unit meten, weet ongeveer wat het moet zijn, dus als dat goed is, zijn de plaatjes voor 99,5% zeker ok. Daarnaast is de leverancier een high tech bedrijf dus heb er wel vertrouwen in.

Link naar reactie

Klopt, is maar 1 plaatje bij de Z3, maar de verwarring is te begrijpen daar er voldoende andere Bmw's zijn die aan weerszijden van de tank zo'n meetunit hebben en dus twee plaatjes per tank.

Ik heb net een plaatje geklikt in een losse vlotter-unit welke ik had liggen en dat is klein beetje priegelen maar verre van rocket-science. Het weerstandsverloop liep keurig van 20 ohm (tank leeg) naar 500 ohm (tank vol) , dus ziet er goed uit.

We weten allemaal dat de benzinenaald van de Z3 boven de helft heel traag zakt en daaronder in eens heel snel. Ik heb nog overwogen met hulp van forumlid Tja om een ander plaatje te maken met ander verloop, maar gezien de zeer moeizame communicatie met de fabriek en bijbehorende hoge extra kosten en veeeeeeel tijd heb ik daar van afgezien.

Het is ook goed mogelijk dat het simpelweg weg niet anders kan ivm de grillige vorm van de benzinetank in een Z3. Het verloop van het plaatje is nu al bepaald niet lineair, er zitten sprongen in dus daar is door de Duitsers destijds op de tekentafel ook vast over nagedacht!

De "fuel sending unit" ziet er zo uit en is te vinden achter een schroefopening achter de passagier-stoel (links gestuurde auto's).

Op internet zijn vrij veel howto's te vinden hoe je zo'n complete unit vervangt omdat het zoals gezegd zo vaak voorkomt en het eigenlijk nooit de pomp is maar altijd het plaatje. Misschien zelfs dat uiteindelijk elke Z3 er mee te maken krijgt. Dat vacuumklepje gaat gewoon een keer stuk en de ontluchting van het actieve koolfilter slibt langzaam maar gestaag dicht (insecten, spinnenweb, troep, stof etc)

De complete unit:

image.jpg1_zpsbfczopeu.jpg

En het beruchte plaatje vind je hier:

image.jpg2_zpsdcr01bac.jpg

Link naar reactie

Ik doe mee voor 2! Ik heb nu geen probleem, maar je kan het maar in huis hebben.

Wat heb je van me nodig Mirage?

Hoor graag,

Groeten,

Harmen.

Nog niets Harmen, ik verwacht eigenlijk wel voldoende liefhebbers te vinden. Wacht nog even de rijtesten af en dan kan ik order binnenkort plaatsen.

Hou het topic in de gaten.

Link naar reactie

:clapping:

Goed initiatief en ben benieuwd naar het resultaat. Een aangepaste overdrachtsfunctie is mogelijk in een later stadium nog een optie - v2.0 zeg maar.

Kan gemakkelijk 2020 zijn, dan is de vraag misschien ook wat groter :).

Link naar reactie

Korte update. Nog even twee vlotters naast elkaar op de werkbank getest waarvan 1 met "origineel" plaatje en ander met sample. Na meting bleken de weerstanden identiek. Rij nu in mn eigen Z3 ook met een sample plaatje en de "fieldtest" verloopt ook prima.

So far so good!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.