Ga naar inhoud

Z4 v8


Aanbevolen berichten

Ik vind dit soort projecten ook wel leuk. Mijn huidige QP wil ik zo OEM mogelijk maken (alleen de dempers nog). Maar ik heb nog steeds de stille wens er een tweede QP bij te kopen en er eens helemaal op los te gaan met mods...

Link naar reactie

Leuk hoor. Beetje de Z versie van de "alom" voorkomende maar nog steeds zeer toffe E30 V8 mod. Daarvoor kan je gewoon de conversie-setjes kopen en is in basis hetzelfde blok.

Kern van het verhaal is natuurlijk dat de geliefde zes-in-lijn motor onhandig groot is waardoor een ruimte-efficiente M62 V8 opeens prima past. Zelfs de V12 past dan vaak (BMW heeft dan ook een eenmalige Z3 V12 gemaakt als show-model). Als je de prijzen ziet welke er voor de Z M series gevraagd worden kan je wellicht zelfs voordeliger zijn met de V8 in te bouwen! Zou wel eens een vergelijkende test willen zien!

aangepast door Bombadil
Link naar reactie

Kern van het verhaal is natuurlijk dat de geliefde zes-in-lijn motor onhandig groot is waardoor een ruimte-efficiente M62 V8 opeens prima past.

Da's niet helemaal waar, want ze moesten naar een dry sumpsysteem...anders paste het niet...

Weet je wel wat dat kost?

De zes in lijn is niet groot, maar vooral lang.

Maar doordat bmw 'm schuin plaatst is hij dus nu wel redelijk laag (dat blijkt wel....)

Maar goed, voor een roadster is het helemaal niet belangrijk dat de motor klein en compact is; die concessies moeten gedaan worden als je een ruime achterbank wilt. Voor elke motor moet wel ergens een compromis gemaakt worden, en bij de v8 zijn dat meerdere :lol:

Een LS3 oid, zou waarschijnlijk wel gelijk gepast hebben... rara hoe kan dat :wink:

Het is trouwens een s62 die ze gebruiken en niet de m62.

En het is wat lastiger dan 'een kitje van een e30v8 mod plaatsen'....elk chassistype heeft unieke afmetingen, dus een unieke install.

Dus op maat gemaakte motorsteunen, versnellingsbaksteunen, op maat gemaakte cardanas, op maat gemaakte uitlaat etc etc etc

Het enige wat ik niet begrijp is dat ze de moeite hebben genomen om de zijknippers en scherpe lijn weg te halen (wat heel veel werk is) omdat ze dat niet mooi vonden omdat dat leek op iets wat naderhand in het design was toegepast....

En dan laten ze wel die foeilelijke amerikaanse bumperreflectoren zitten?!? :muur:<_<:wacko:

Wàt een misser....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Da's niet helemaal waar, want ze moesten naar een dry sumpsysteem...anders paste het niet...

Weet je wel wat dat kost?

En het is wat lastiger dan 'een kitje van een e30v8 mod plaatsen'....elk chassistype heeft unieke afmetingen, dus een unieke install.

Dus op maat gemaakte motorsteunen, versnellingsbaksteunen, op maat gemaakte cardanas, op maat gemaakte uitlaat etc etc etc

Klopt natuurlijk dat een nieuw project uiteraard lastiger is dan de bestaande weg. Ik zeg dan ook dat het een leuke mod is. Dat de V8 niet zou passen hoefde geen verrassing te zijn; in de Z3 liep men tegen dezelfde problemen aan: http://www.bimmerforums.co.uk/forum/f68/1998-e36-7-z3-1-9-v8-conversion-t61501/ . MIjn opa zei altijd " drie keer meten en één keer zagen " <_< .

Een oplossing, waarvan ik wel eens iets gelezen heb, voor het dry sump gebeuren in andere modellen is het monteren van X5 onderdelen die blijkbaar minder ruimte innemen.

Wat ik ook poog aan te geven is dat er een behoorlijke scene is van leuke, handige mensen die de zes-in-lijn motoren in oudere BMW`s vervangen door een BMW V8. En daarbij kom je altijd problemen tegen als bijv het aanpassen van de koeling. De E30 jongens worstelen bijv. met roest en scheurende onderstellen en zijn ook niet in een weekendje klaar. Je zal bij het stoplicht maar naast deze 316 staan: http://joostvdburg.webnode.nl/e30-316i-v8-ombouw/ :lol:

Ik heb met mijn ex 740 ook eraan gedacht om deze in onderdelen te verkopen en het blok te bewaren voor iets leuks. Gebrek aan ruimte, tijd en vaardigheden hebben mij hiervan wijselijk weerhouden.

Het is trouwens een s62 die ze gebruiken en niet de m62.

De S62 is toch de snellere versie van de M60/ M62? Ik ga ervan uit dat het voor de inbouw niets uitmaakt. De grootste problemen zitten vaak (naast RDW) in de moderne aspecten zoals startonderbreking wat je met M60 onderdelen kan omzeilen (of het hele motormanagement vervangen). Er zijn iig swaps van diverse onderdelen tussen de motoren en zelfs een fraaie engine swap van E39 M5 naar E38 7 serie.

aangepast door Bombadil
Link naar reactie

Wat ik ook interessant vond om te lezen was:

The cockpit also got E46 M3 seats

Blijkbaar past dit in de E85. Als je de prijzen van de Z4 M stoelen ziet is dit wellicht een aantrekkelijke optie? M3 interieurs worden met enige regelmaat aangeboden wegens trackday ombouw en ongevallen...

Iemand enig idee hoe goed dit past?

Link naar reactie

De S62 is toch de snellere versie van de M60/ M62? Ik ga ervan uit dat het voor de inbouw niets uitmaakt. De grootste problemen zitten vaak (naast RDW) in de moderne aspecten zoals startonderbreking wat je met M60 onderdelen kan omzeilen (of het hele motormanagement vervangen). Er zijn iig swaps van diverse onderdelen tussen de motoren en zelfs een fraaie engine swap van E39 M5 naar E38 7 serie.

Ja snellere versie maar uiteindelijk totaal andere motor.

Je kan niet zomaar een x5 carter onder een s62 knopen etc. En past dat? ook in een z4? met ander subframe? en andere steunen? en andere etc. etc. etc et.

Uiteindelijk zijn dit soort ombouwen heel erg simpel: als je denkt dat je 5 problemen tegen gaat komen, bestaat elk van die problemen uit 100 problemen.

Het is niet voor niks dat je soms bijv. een stuurkolom van bijv een ford in zo'n auto ziet.....

Waarom? nou die paste...

Duurt wel een paar weken en heel.... heel... heel veel werk om dat passend te krijgen, en er achter te komen wat je uiteindelijk nodig hebt.

Als ik al zie dat 90% van de mensen lopen aan te hikken tegen een supercharger installatie (om maar ff m'n in m'n eigen ervaringen te graven)..... da's echt heel erg simpel vergeleken met een ombouw naar iets wat daar niet voor bedoeld was.

De meeste mensen die dit doen hebben daar ook al ervaring in.

Ik weet zeker dat het echt heel veel lastiger is dat dat jij je voorspiegelt.

Je kan "van iets uitgaan", maar als je sleutelervaring hebt met kwesties die "niet horen zoals de fabrikant het bedoelt heeft", dan kan je maar van 1 ding uitgaan en dat is dat je nergens van uit kan gaan :wink: (zo heeft de airco het ook begeven in dit project)

Daar ben ik nu ook wel onderhand achter.

Ik snap die laatste zin in dat stukje ook wel :)

Ook startonderbreking ondervangen met m60 werkt niet, helaas pindakaas. Z4 heeft ews. Is gekoppeld aan ecu en vin. Toch wat ingewikkelder niet? (e30 is wat dat betreft extreem simpel en niet te vergelijken; een auto uit de jaren 80)

Hele motormanagement vervangen gebeurt vaak (daar gaat dan ook je alarm, startonderbreker etc, dus probleem met all risk verzekering), naast dat je tegen een kostenpost van minimaal 10 mille zit aan te hikken. Haltech of pectel zijn geen goedkope toko's, en moet je nog een custom kabelboom laten maken, en dan komen er nog heel wat uurtjes tuning bij van een specialist.

Dit alles blijkt ook wel omdat er bijzonder weinig moderne auto's zijn waarbij dit soort tuning gebeurt, zeker in europa/nederland vanwege het kostenplaatje. Het is altijd in de e36 scene of eerder. Toen waren auto's een stuk simpeler.

De meeste intensieve tunes aan moderne auto's worden allemaal in de US gedaan (zo ook deze). Daar zijn mensen bereid om 40 mille oid in een auto te stoppen en deze totaal onder handen te nemen. (al denk ik dat de ombouw van deze auto meer heeft gekost als je dat hier zou laten doen)

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Mooi project. Mooi gesproten ook zo. Ik snap net als Guido niet wat die Amerikaanse reflectortjes achterop nog doen. Verder vind ik van die oliedruk - / temperatuur / etc. metertjes er altijd zoooooooooooooo goedkoop uitzien (kan dat nou niet via de boordcomputer?) en zou ik nou juist niet de vouw uit de spatboroden hebben gehaald (gaat de "Z" lijn in de zijkant verloren). Maar dat is wat genuezel in de marge; ziet er overwegend heel goed uit!

Link naar reactie

je zou bijv. ad's idee over die mini tablet in plaats van het navi scherm kunnen nemen, en daar ala nissan GTR alles op te voorschijn toveren. dat zou de mooiste/makkelijkste oplossing, als je niet met losse metertjes wilt werken, zijn, maar nog steeds ingewikkeld.

Link naar reactie

Er zijn nog meer mogelijkheden (maar nòg ingewikkelder :hypocritesmiley: )

Maar veel systemen zijn gelimiteerd tot wat er in de obd2-canbus info wordt opgenomen. Voor een z4 zit daar (bijvoorbeeld) afaik geen oliedruk in.

Dus als je dat wilt weergeven.... dan heb je een probleem.

Voor de s62 is dat wellicht anders, maar de vraag is of die wel volledig obd2-can is.

Neem je een losse meter, dan heb je ook een losse sensor. Geen probleem.

Het is onmogelijk om een extra sensor in de ecu te programmeren.

Maar obd2 data uitlezen en weergeven is simpel idd.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Op 2-8-2015 om 08:34 zei GuidoK:

Da's niet helemaal waar, want ze moesten naar een dry sumpsysteem...anders paste het niet...

Weet je wel wat dat kost?

Je kan op die motoren ook naar Alpina mailen/bellen en een Alpina B8 (e36 V8) carter bestellen incl oliepomp e.d. en de motorsteunen ook daarvan, dan past het mooi in bv de e36 en of Z3, datzelfde heeft Hartge gebruikt bij hun 4.7 en 5.0 modellen in e36 en Z3 ff leentje buur bij Alpina ;-) 

Die delen zitten bv ook op mijn ex Hartge Z3 coupe 5.0 kwam ik achter toen ik die wat langer had.

Link naar reactie
2 uur geleden zei GTRene:

Je kan op die motoren ook naar Alpina mailen/bellen en een Alpina B8 (e36 V8) carter bestellen incl oliepomp e.d. en de motorsteunen ook daarvan, dan past het mooi in bv de e36 en of Z3, datzelfde heeft Hartge gebruikt bij hun 4.7 en 5.0 modellen in e36 en Z3 ff leentje buur bij Alpina ;-) 

Die delen zitten bv ook op mijn ex Hartge Z3 coupe 5.0 kwam ik achter toen ik die wat langer had.

Ik begrijp ff niet wat je bedoeld; dit is een bijna 3 jaar oude discussie over een z4 waar een s62 in zit. Niet een z3 met een m60 gebaseerde motor.

Ik kan me niet voorstellen dat de onderdelen die jij beschrijft gaan passen in een s62. Ik vraag me ook af of motorsteunen voor een e36 subframe passen in het e46/z4 subframe

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
10 uur geleden zei GuidoK:

Ik begrijp ff niet wat je bedoeld; dit is een bijna 3 jaar oude discussie over een z4 waar een s62 in zit. Niet een z3 met een m60 gebaseerde motor.

Ik kan me niet voorstellen dat de onderdelen die jij beschrijft gaan passen in een s62. Ik vraag me ook af of motorsteunen voor een e36 subframe passen in het e46/z4 subframe

 

Rene bedoeld het goed en heeft inmiddels zijn 2e Z3 met een BMW V8.

 

Bij een e36 kan het wel plug and play met alpina delen.

Aangezien alpina een e36 leverde met een V8.

 

M60 M62 en de S62 zijn kwa onderblok bijna hetzelfde.

Carterpannen en motorsteunen zijn gewoon uitwisselbaar.

 

De ecu was in 2015 ook al geen probleem meer.

 

Er moeten 2 dingen aangepast worden, in het programma van de ecu.

1. EWS parameter uit

2. Maximaal toeren verhogen

 

Dat maximaal toerental heeft te maken met het snelheids signaal.

Als de ecu geen snelheids signaal heeft begrenst die de toeren zodat je niet harder dan 250km/h kan rijden.

 

De ecu's M54 S54 S62 kan je best veel mee.

 

Hier een mooi voorbeeld van de M54 ecu, die zelfs word gebruikt als standalone ecu voor 6 cilinder motoren van andere merken.

 

https://www.ms4x.net/index.php?title=Siemens_MS43

 

 

 

Link naar reactie
26 minuten geleden zei Jan-Willem:

 

Rene bedoeld het goed en heeft inmiddels zijn 2e Z3 met een BMW V8.

 

 

 

Ja dat snap ik, maar dit topic gaat over een z4 die gemodificeerd is naar een s62.

En als dan iemand gaat roepen dat dat ook met wat alpina onderdelen gaat passen kan dat mensen op het verkeerde been zetten.

Ik bedoel dat feitelijke informatie wel correct moet zijn. Het past òf wel, òf niet. En ik stel dus serieuze vragen bij of dat zomaar wel past in de z4. Ik denk namelijk van niet. sowieso gaat die oliepomp denk ik niet passen, en ik stel dus ook vragen bij de motorsteunen omdat de z4 ook op een m54 blok met andere motorsteunen wordt geleverd dan een z3 3.0. Het lijkt allemaal op elkaar, maar het zijn andere onderdeelnummers dus wellicht andere afmetingen.

 

Oh en btw de link naar die m54 ecu: dat is NIET de ecu van de z4. Die heeft een MS45.0

Die is veel moeilijker te programmeren omdat daar veel minder mappings van bekend zijn terwijl hij er meer heeft.

Volgens mij is het geeneens bekend hoeveel softwareversies van de ms45.0 er zijn (ter vergelijk, van die ms43 zijn er 26 stuks)

Ook ms45->ms43 is NIET plug&play :wink:

 

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
20 uur geleden zei GuidoK:

Ik begrijp ff niet wat je bedoeld; dit is een bijna 3 jaar oude discussie over een z4 waar een s62 in zit. Niet een z3 met een m60 gebaseerde motor.

Ik kan me niet voorstellen dat de onderdelen die jij beschrijft gaan passen in een s62. Ik vraag me ook af of motorsteunen voor een e36 subframe passen in het e46/z4 subframe

ik zie dat ik verkeerd geciteerd heb, wilde dat van die Bombadil? en dat deeltje van jou citeren, al is de S62 een min of meer gewijzigde M26 ;-)  en ging het om de ruimte en wel of geen dry sump systeem.

Ik citeerde dat stukje van jou als reactie op die wat ook in dat vak van jou stond, zie over de M62, waarop jij zo'n antwoord gaf en qua ruimte hetzelfde geld als bv de Z3 of e36 ;-) en of het verhaal nu 4 jaar of 10 jaar oud is, ik zag het gisteren, dus blijf kalm., adem even diep in en diep uit, no problem :-)  peace ;-) >> 

  Op 1-8-2015 om 21:13 zei Bombadil:

Kern van het verhaal is natuurlijk dat de geliefde zes-in-lijn motor onhandig groot is waardoor een ruimte-efficiente M62 V8 opeens prima past.

 

Link naar reactie
4 minuten geleden zei GTRene:

ik zie dat ik verkeerd geciteerd heb, .......

dus blijf kalm., adem even diep in en diep uit, no problem :-)  peace ;-) >>

 

Ok, maar ik begrijp nog steeds niet wat je exact wilt zeggen.

Welk onderdeel past volgens jou nou precies in welke auto op welke manier?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.