Ga naar inhoud

Stuurkolom verlengen/verstellen, ander stuur?


RoWi

Aanbevolen berichten

Zo, de bult is weg achter mijn stoel en ik zit er een stuk beter in. :lol:

Maar…. nu ik verder naar achter zit zou ik het stuur wat dichter bij me willen hebben. Heeft er iemand een idee/oplossing voor?

Vond een bedrijf dat verstelbare stuurkolommen kan maken maar dan ben je wel €800,- lichter… Vond ook van die Raid-airbagstuurtjes waar je een spacer achter kan zetten maar die zien er niet uit…. :blink:

Iemand?

aangepast door RoWi
Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Heb je gemeten hoeveel centimeter extra je wilt/nodig hebt?

Ik ben even de onderdelenvoorraad ingedoken en heb er een stuur bijgepakt om te kijken naar mogelijke oplossingen.

Als je stuur/claxon/airbag origineel wilt houden zijn je mogelijkheden beperkt; door de 'doos' met sleepringen voor airbag/claxon is het spacer-scenario geen optie.

Een mogelijk scenario is nogal ingrijpend, maar hoeft zéker geen 800 Euro te kosten!

't Hangt wel af van je eigen handigheid (zelf doen versus uitbesteden) en de juiste 'leverancier' vinden...

Eerst wat plaatjes:

s44.png

Plaatje 1: bovenste deel van de stuurkolom, onderdeel 1 is het belangrijkste voor 't verhaal;

ykx.png

Plaatje 2: stuurwiel, sleepringen

Wat je kan overwegen: koop het bovenste deel van de stuurkolom via een sloper, hoe completer hoe beter. Je kan dit ook direct met je eigen stuurkolom ondernemen, maar dan is A) het risico groter als de operatie mislukt en B) kan je je auto niet rijden tot de operatie klaar is...

En er is nog C) als je je auto wilt verkopen kan de originele stuurstang weer terug.

Het belangrijkste van die donor-stuurstang zijn de laatste paar centimeters aan bestuurderszijde: de spindel valt met z'n tandjes in de uitsparingen van het stuurwiel en de borgschroef op de kopse kant (onderdeel 6 in het plaatje) zorgt dat je het stuur er niet zo maar af kan trekken.

Een beetje metaalwerkplaats kan een losse spindel voor je maken: hetzelfde patroon als die laatste paar centimeters van de stuurkolom, die je op het uiteinde van de stuurkolomstang last of met een paar dunne bouten vastzet. De lengte van die 'extra-spindel' bepaalt hoever je stuurkolom naar voren komt.

De uitdaging daarna is de kabel: het kan zijn dat je de aansluiting van airbag/claxon moet verlengen. Da's een kwestie van tijd, niet van geld: een soldeerbout, paar stukjes kabel en krimpkous zijn alle ingrediënten voor zo'n 'verlengstuk'.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Wauw! Dat is een duidelijk antwoord, mijn handigheid is niet zo groot dus of ik dit aandurf... Misschien als ik wat meer ervaring met wat andere klussen heb. Ik ga het zeker bewaren.

Bedankt, pimgmx!

P.S.: Las ergens dat er ook telescopische stuurkolommen voor de e36 zijn geweest, zou dat passen?

aangepast door RoWi
Link naar reactie

Is doorzagen van de stuurstang niet een optie, die laten verlengen en terugplaatsen niet eenvoudiger? Of zeg ik nu wat geks?

Zou je dat wel willen? Ik moet er niet aan denken om met een stuurstang te rijden die verlengd is. Is naar mijn idee altijd zwakker, en reken maar dat daar een hoop kracht op komt te staan.

Mijn raad; Begin er niet aan. Dan zou ik eerder proberen om je gas koppeling en rem aan te passen. Ik ben zelf 1,98 en zit ook net als jou met me knieën tegen het stuur. Op zich vind ik dat geen probleem, maar ik zat al te kijken naar rem en koppeling en die zijn verder naar achteren te verplaatsen doormiddel van een andere vorm. Dat zou ik eerder doen, als je stuurstang te verlengen.

Link naar reactie

Zit nog erg in de verkennende fase. De stuurkolom aanpassen/vervangen is toch wel een hele klus. Daarbij is de tweede berijder weer net iets kleiner en niet echt gebaat bij een permanente verlenging van de stuurkolom.

Ben wel benieuwd naar de pedaal-aanpassingen waar je het over hebt, heb je misschien een linkje naar een of ander zodat ik me in kan lezen?

Link naar reactie

Of gewoon een grotere Z kopen?

Maar alle gekheid op een houtje, ik had vorig jaar een andere z3 uit 96 ZONDER rolbeugels en die zat ruimer. De bult zat er nog in, die heb ik verwijdert en dat scheelde best, maar de stoelleuning kan verder naar achteren doordat de naar voren gebogen rolbeugels er niet inzitten. De stoelleuning komt boven tegen de beugels aan waardoor, althans bij mij, de stoel niet geheel naar achteren kan omdat ik niet goed rechtop kan zitten wegens rugproblemen. Ik heb een zoveel mogelijk liggende houding.Stuur was trouwens ook anders, groter maar of dat voor de ruimte naar achter anders was weet ik niet meer.

aangepast door .cornelis.
Link naar reactie

Nu de bult er uit is heb ik, ook met rolbeugels, genoeg ruimte voor mijn benen. Ik kan echt nog wel bij het stuur maar het zou idealer zijn als ik er iets dichter op zou zitten dus, of het stuur naar me toe, of de pedalen van me af… <_<

Link naar reactie

Nu de bult er uit is heb ik, ook met rolbeugels, genoeg ruimte voor mijn benen. Ik kan echt nog wel bij het stuur maar het zou idealer zijn als ik er iets dichter op zou zitten dus, of het stuur naar me toe, of de pedalen van me af… <_<

Moet je je voeten is achter de pedalen doen. Kan je kijken wat voor ruimte er daar nog zit. Dan zijn mijn benen echt helemaal gestrekt.

Link naar reactie

Ruimte is er idd genoeg achter de pedalen maar hoe gaan we die nu gebruiken. Denk dat ik eens een keer langs rij bij zo'n bedrijf dat auto's aanpast voor mensen met een beperking (Nou eens zien wat we hier voor reacties op gaan krijgen… :rolleyes:)

Mocht er iemand al een mod hebben hoor ik het graag.

Link naar reactie

pedalbox net als in de racerij ?? zal wel best wat werk zijn, en ik weet niet hoe dat werkt mbt vaste kabels en lijnen of evt electronisch aangestuurde gaspedalen etc.

Die van mij heeft gelukkig een gaskabel.

En ik heb al zitten kijken, en ben al naar Bever geweest die ook invalide wagens ombouwt, en is een kwestie van NIETS te verleggen, maar alleen de stangen een andere vorm te geven zodat ze wat meer naar achteren lopen.

Achter de pedalen zit meer dan 20 cm ruimte.

aangepast door Bigpapa
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Vandaag langs geweest bij een specialist en aangezien mijn koppelingspedaal gewoon de bodem haalt als ik 'm intrap is er niet veel aan te veranderen. Elke wijziging zou een beperking van de beweging opleveren en dat houdt in dat het pedaal niet aan te passen is. :mellow:

Link naar reactie

...aangezien mijn koppelingspedaal gewoon de bodem haalt als ik 'm intrap is er niet veel aan te veranderen...

Daar ben ik het niet volledig mee eens: het laatste deel van de slag van je koppelingspedaal is overbodig. Een veel toegepaste modificatie (ook in mijn Z3) is een clutch stop: een prima zelf te fabriceren onderdeel waarmee je het 'eindpunt' van het koppelingspedaal dichter naar de bestuurder brengt.

Ik heb het gedaan om een kortere slag van het koppelingspedaal te creëren, waardoor je nét iets sneller door de versnellingen heen wandelt.

Een rondje Google levert een behoorlijke serie plaatjes op, een kort youtubefilmpje:

Voor jou zou het omgekeerde interessant kunnen zijn: de kromming in de stang van het koppelingspedaal zó veranderen dat je het hele pedaal dichter bij de bodem brengt...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.