Ga naar inhoud

BMW z3 2.0 M52 lifter ratel


G.Knulst

Aanbevolen berichten

Beste Bimmer community,

Mijn naam is Geert (19) en sinds kort ben ik de eigenaar van een Estoril blauwe BMW Z3 2.0 waar ik zeer blij mee ben. Hierbij een linkje naar een foto https://lh3.googleusercontent.com/l5y_d6FxxcBbnjPPpzEHrp5y9MwkFF873zOxsgFPFw=w1108-h623-no.

Even wat algemene informatie. De Z3 is een 2 liter met 150 pk en een uitgebreid M pakket. Ze is van 2000 en heeft 154.000 km op de klok waarvan 1700 van mijzelf. De auto is volledig dealer onderhouden en heeft bij 147.000 de laatste beurt gehad.

Tot nu toe heeft de auto altijd gereden als een zonnetje. Echter vandaag hoorde ik op de snelweg een beangstigende ratel. Al enige tijd volg ik dit forum voor extra informatie en dingen waar ik op moet letten maar dit ben ik nog niet tegen gekomen op dit forum. Mocht dit wel het geval zijn, mijn excuses.

De situatie:

De auto is vanochtend uit de stalling gekomen en heeft over de snelweg probleemloos 75 km afgelegd. Op de terug weg moest ik na 25 km afslaan en tijdens het uitvoegen hoorde ik de ratel. Gelukkig was de dealer op nog geen km afstand en daar ben ik direct langs geschoten. De ratel leek te komen uit het linker gedeelte van het blok en reageerde op de rpm's van de motor. De auto in dit filmpje maakt precies hetzelfde geluid.

De Vanos werd direct uitgesloten door de monteur. Nadat hij vroeg om de motor opnieuw te starten was de ratel verdwenen. De auto is vervolgens op de brug geweest en de monteur dacht dat het een los hitte schild was wat tegen de uitlaat aan tikte, dit maakte inderdaad eenzelfde soort geluid. Dit werd ter plekke gerepareerd(zeer aardige mensen bij Zwartepoorte goes). Helaas op de terugweg naar huis begon het weer. Thuis aangekomen heeft de auto ongeveer een uur stilgestaan en heb ik het olie peil gecontroleerd. De olie was op peil dus direct een test rondje, waarbij de auto goed op temperatuur was, en de ratel was verdwenen!

In de comments bij het youtube filmpje staat iets over vervuilde hydraulische lifters. Kan dit het probleem zijn? Helaas staat er verder geen uitleg of verklaring in of bij het filmpje.

Verder heb ik het een en ander gelezen over motorolie. De olie gebruikt voor deze BMW is Casterol 0W30 volgens de onderhoud sticker. Is dit niet erg dun?

Heeft iemand hier ervaring mee? Bij voorbaat dank.

aangepast door G.Knulst
Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

welkom weer een zeeuw erbij ( dacht al zoiets gezien je achternaam :hypocritesmiley: ).

het kan heel goed even een liftertje zijn wat na zo'n lange tijd stilstaan even ietsje vervuild is geweest en zich even goed moest vullen met olie, maar ik ben geen monteur :hypocritesmiley: .

geen idee wat de oliespecificatie is voor de m52 maar ik doe altijd 5w30 in mijn m54 blok

Link naar reactie

Bedankt voor jullie input.

@coot,

De bougie's zijn makkelijk te controleren dus dat zal ik zeker doen. Maar als er een bougie los zit dan heb je toch ook lekkage?

@lightning,

Tja, ik ben een echte:)

Wat de lifter betreft. De auto had al 75 km probleemloos gedraaid.In die tijd moet de olie zeker bij de lifters zijn geweest.

Het geluid is nu weg maar ik zou graag voorkomen dat het terug komt. Op YouTube en andere forums lees ik dat ratels en tikken opgelost kunnen worden met additieven in de olie. Is dat een aanrader of los ik met het probleem ook de pakkingen op?

Link naar reactie

Ik bedoelde eigenlijk, of het verstandig is om een olie additief toe te voegen voor het schoonmaken van de motor. Dit zou dan het probleem van vuil in de lifter verhelpen. Alleen hoorde ik dat een additief ook pakkingen en rubbers kan aantasten wat dan weer lekkage veroorzaakt.

Link naar reactie
  • Administrator

Ik heb ook ooit zoiets dergelijks gehad, Ruud heeft toen alles losgehaald, nagelopen, dubbelgecheckt etc etc maar nooit het probleem kunnen vinden.

Heb er nog een hele tijd mee rondgereden, bij toeval een keer VPower 100 in Dld getankt en na ca 50km was het ineens weg, foetsie.

Als ik nu euro95 tank komt die weer iets terug, maar alleen bij gasgeven, laag in de toeren. Zolang ik VPower 100 tank is er niets aan de hand.

FYI: er staat inmiddels 363.000km op de teller :)

Link naar reactie

Pingelen heeft met het ontbranden van et mengsel te maken. Dit lijkt me er niet op lijken. Daarnaast dan zou je waarschijnlijk het check engine lampje krijgen. ( en dat zou anders zeker in de foutcodes moeten te zien zijn lijkt mij)

Dit klinkt alsof er iets los zit. Heb je de bougies etc al gecheckt ? . Anders even de oliespecificsatie opzoeken en evt olie verversen ?

Link naar reactie

@coot,

De bougie's zijn makkelijk te controleren dus dat zal ik zeker doen. Maar als er een bougie los zit dan heb je toch ook lekkage?

Ik had geen lekkage en de bougie zat ook maar een klein beetje los, net genoeg om dat geluid te geven.

Ik heb ze toen nagelopen en een van de 6 zat een beetje los, deze vast gezet en het geluid was weg.

:punk:

aangepast door coot
Link naar reactie

Vandaag heb ik nog een stuk gereden en ik heb niets meer gehoord, gelukkig.

De olie is Caterol 0W30 SLX. Die is 10.000 km geleden vervangen en dat was vorige jaar. Het advies van Casterol was geloof ik olie vervangen na 20.000 of na 2 jaar, dus die moet nog goed wezen.

Verder moet ik de bougies nog controleren. Dat zal ik zaterdag even doen.

Link naar reactie

Vandaag wat tijd onder de motorkap gespendeerd. Alle bougies zitten vast dus die kan van de lijst gestreept worden. Op aanraden van BMW-Z-CSI maar een keer V-Power tanken :petje:

Ook vandaag heb ik het geluid niet meer gehoord. Hopelijk was het een eenmalig protest! Om te voorkomen dat het terug komt heb ik Hydro-Valve van Liqui Moly aangeschaft. Dit is een additief voor het reinigen, smeren en onderhouden van de hydraulische klepstoters. Het werkt perfect! :thumbup: Het geluid van de klepstoters wordt vermindert en het geluid van de motor klinkt veel soepeler. Echt een aanrader! Natuurlijk heb ik nog maar relatief weinig kilometers gereden om een goed oordeel te vellen over de voordelen op langere termijn maar op korte termijn ben ik zeer tevreden!

Allemaal bedankt voor jullie input! Als het geluid terug komt laat ik het weten.

Link naar reactie

Het zou ook nog een uitlaatpakking kunnen zijn die soms een beetje lekt.

Maar als het geluid nu weg blijft, was het vrijwel zeker een protesterende klepstoter.

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Een korte update

De tik is sinds mijn laatste post regelmatig terug gekomen en weer verdwenen. Omdat de tik ook weer verdwijnt denk ik dat de olie toevoer leiding af en toe verstopt raakt. Als een klepstoter kapot zou wezen dan zou het geluid permanent moeten wezen.

 

Na een olie wissel is de tik weer verdwenen. Mocht het nu nog terug komen dan ga ik een olie flush doen om alle rotzooi uit het blok te krijgen.

Link naar reactie

 

nee hoor, bij een klepstoter kan het probleem ook terugkomen en verdwijnen zonder dat ie echt stuk is.

De motor heeft hydraulische klepstoters. Die werken eigenlijk als een soort van klein tonnetje wat zich vult met olie door een klein gaatje tot een bepaald punt (het punt waar het gaatje zit. Maar ze lekken dus ook een beetje leeg. Het is een zuigertje met een afdichtinkje wat altijd een beetje lekt (daarom worden ze ook continue een beetje gevuld door dat gaatje).

Als daar wat vuil tussen zit (in het gaatje of tussen de afdichtingen), kan het vullen tot dat niveau niet helemaal lekker werken oid.

Je kan ze demonteren en helemaal schoonmaken, maar dat is een serieuze klus (nokkenassen moeten eruit).

Bij elke oliebeurt een flush uitvoeren is dus verstandig. Dit doe ikzelf altijd met een liter dieselolie: voor het vervangen van de olie een litertje aftappen, een liter diesel bij de olie (diesel is natuurlijk ook een olie, maar heel dun en lost goed troep op), je motor een half uur stationair laten draaien (geen lange stukken mee rijden!) en dan alle olie vervangen.

 

Ze kunnen dus matig werken doordat er iets versleten is, maar dus ook door wat vervuiling. De olie in de klepstoter wordt heel langzaam ververst, want het lekken is minimaal. Als het goed is staat het niveau/druk namelijk nog steeds op hetzelfde niveau als je de auto na een tijdje start.

 

Dit is een aardige uitleg over een hydraulische klepstotor (maar youtube staat vol met dit soort filmpjes):

 

 

dit filmpje is ook wel grappig:

 

Dit lijkt veel werk om te doen, maar als je al je klepstoters gaat vervangen, heb je er 24 nodig.

Bij de dealer kan je daarvoor 700 euro alleen aan onderdelen aftikken, dus het tikt aan. Aftermarket kan je ze goedkoper krijgen (v.a. 9 euro/stuk), maar da's dus niet OEM.

Maar ik zou ze (los) dus eerder schoonmaken in diesel of benzine met een kwastje en niet met een waterbasis schoonmaakmiddel.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

@GuidoK

Bedankt voor de extra info! in principe bedoelen we toch hetzelfde of zie ik dat verkeerd?

Quote

nee hoor, bij een klepstoter kan het probleem ook terugkomen en verdwijnen zonder dat ie echt stuk is.

Quote

Als een klepstoter kapot zou wezen dan zou het geluid permanent moeten wezen.

Ik bedoel dat het geluid altijd aanwezig zou moeten wezen als een klepstoter versleten is of kapot is. Als de olie in het blok oud of vuil is dan kan het voorkomen dat het olie toevoer gaatje tijdelijk verstopt raakt waardoor de klepstoter slecht functioneert.

Link naar reactie

@GuidoK,  heb jij zelf die flushmethode met 1 liter dieselolie bedacht? Of is dat een algemeen aanvaardbare manier om het blok inwendig te reinigen?

Zo op het eerste gezicht zou ik denken dat de smering hiermee in het geding komt maar kennelijk is dat niet het geval?

Link naar reactie
40 minutes ago, G.Knulst said:

@GuidoK

Bedankt voor de extra info! in principe bedoelen we toch hetzelfde of zie ik dat verkeerd?

Ik bedoel dat het geluid altijd aanwezig zou moeten wezen als een klepstoter versleten is of kapot is.

 

Ja idd, als klepstoters ècht kapot zijn lekken ze voortdurend, en zal je vooral bij starten (dus elke start) geluid horen. Maar ze gaan zelden stuk, het is vaak een kwestie van verstopping/vervuiling. Dus een flush met een motoroliereiniger/additief kan op den duur werken

 

15 minutes ago, IBMW said:

@GuidoK,  heb jij zelf die flushmethode met 1 liter dieselolie bedacht? Of is dat een algemeen aanvaardbare manier om het blok inwendig te reinigen?

 

 

Die heb ik niet zelf bedacht. Het wordt vaker gedaan, echt al sinds mensenheugenis zeg maar. Ook lees je wel eens met ATF, maar ik twijfel of dat na een korte periode wel effectief is.

Maar let wel: elke vorm van reiniging kan smerende werking beperken. Daarom dus ook alleen stationair draaien. Dan kan er in weze weinig gebeuren.

Het is ook maar 1 liter op 6? liter.

Dieselolie is ook voor onderdelen een hele goede reiniger, maar is dus niet agressief zoals benzine etc.

Ik spoel er ook kogellagers etc mee uit (van rollers/spanners van de multiriem etc) en al het vuil spoelt er zo uit. Iets wat met motorolie (of atf) niet gebeurt.

Maar je hebt ook allerlei commerciele middeltjes. Wat ze ook voorschrijven: ik zou het zelf alleen stationair gebruiken.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
16 minutes ago, GuidoK said:

...ik zou het zelf alleen stationair gebruiken.

X2

 

Ook voor aftermarketflushmiddelen (2X woordwaarde) zoals die van Forté wordt aangeraden om de boel niet zwaarder te belasten dan stationair...

 

Link naar reactie
30 minutes ago, GuidoK said:

 

 

Dieselolie is ook voor onderdelen een hele goede reiniger,

Denk er wel om dat (zeker tegenwordig)er een flink percentage water in diesel aanwezig is,dus leg de onderdelen na spoelen niet lang weg zonder ze eerst te drenken in olie.

Link naar reactie

Vandaar goede olie ,op de juiste momenten verversen ,netjes warmdraaien en lage stukken rijden voorkomen verstoppingen. Spoelen met Diesel olie zou ik zelf afraden echter als er echt problemen zijn en je zou spoelmiddelen dienen te  gebruiken al laadste red middel kan ik me het voorstellen . Het leed is dan toch al geleden en de extra slijtage risico's maken dan toch niet echt heel veel niet meer uit.Alternatief dure revisie.
Diesel motoren lopen ook nog wel eens stuk door brandstof lekkage welke zich na verloop van tijd in de olie mengt.
Maar als het goed is heb je dan al vele waarschuwingen genegeerd.

Link naar reactie
1 hour ago, GuidoK said:

 maar goed ik kan het mis hebben.

Klopt :lol:

 

Het zit m dan ook vooral in het aandeel biodiesel wat aan de huidige dieselbrandstof word toegevoegd.

Bijvoorbeeld verstuivers testen met calibratievloeistof en dan kun je ze daarna ook op voorraad leggen,als je dit met diesel erin doet dan roesten d nozzles vast.

 

 

"In alle brandstoffen zit een bepaalde hoeveelheid water. Diesel is minder geraffineerd (gefilterd) dan benzine en bevat daardoor meer water. Biodiesel is hygroscopisch en dat betekent dat het door zijn chemische samenstelling vocht uit de omgeving aantrekt. De combinatie van meer water in basisdiesel en de hygroscopische eigenschappen van biodiesel zijn dus een basis voor veel vocht."

Bron jlmlubricants.com

 

Op het www is zat info hierover terug te vinden.

Link naar reactie
31 minutes ago, MNZ3M said:


Diesel motoren lopen ook nog wel eens stuk door brandstof lekkage

Mja als je (oldscool)brandstofopvoerpomp het begeeft en het lekgaatje dicht zat.

Als je verstuivers dusdanig lekken dat je brandstof langs de zuigerveren naar beneden lekt dan rookt je uitlaat al lang als een kolenboot.

Heel misschien kan de inspuitpomp lekken langs de aandrijving maar dat heb ik zelf nog nooit meegemaakt.

 

Hoe zou je nog meer diesel in je carter kunnen krijgen?

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.