Ga naar inhoud

aankoop Z4 35i of toch een ander type


odaddyo

Aanbevolen berichten

Ik ga natuurlijk voor de IS. Die extra pk geven een mooie kick. Ook bewust gekeken bij Ekris omdat het hier gaat om een officiele dealer.

Wat mij op valt is dat er wordt geadverteerd met S-Drive. Dit is toch een aanduiding van BMW dat het voorwiel aangedreven auto's zijn?

Is dat niet een beetje tricky met zoveel PK.

Ik weet dat Audi bewust kiest voor Quattro bij veel pk's om zo de auto onder controle te kunnen houden. Hoe vertaald zich dat naar het rijgedrag van de Z4?

Link naar reactie
  • Reacties 82
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

^Nee: sDrive is SINGLE drive, aandrijving via één as dus. xDrive daarentegen is 4x4.

Dit zegt BMW er zelf over:

"sDrive betekent bij BMW aandrijving via één as. De meeste BMW modellen beschikken over sDrive via de achteras, ofwel achterwielaandrijving. Afhankelijk van autoconcept en eisenpakket kan sDrive ook voorwielaandrijving inhouden – ofwel aandrijving via de vooras. Bijvoorbeeld bij modellen die bij compacte buitenafmetingen veel interieurruimte en een flexibel uit te breiden bagageruimte dienen te bieden, is sDrive via de vooras in combinatie met een dwars ingebouwde motor een ruimtebesparende oplossing, die tegelijkertijd de BMW typerende dynamiek en wendbaarheid garandeert."

Alle tot nu toe gebouwde Z4's zijn achterwiel aangedreven.

Link naar reactie

Wat mij op valt is dat er wordt geadverteerd met S-Drive. Dit is toch een aanduiding van BMW dat het voorwiel aangedreven auto's zijn?

foei !!! dit wordt een permaban zo he :lol::lol: ( tip zeg niet dat er een v6 in licht anders krijg je een perma-4ever-ban)

enigste bmw ( mag je dat zo noemen) die voorwielaandrijving heeft is de 2activetourer, maar dat zijn geen bmw's <_<

daarnaast over het quattro systeem, daar heb je dus 2 versies van, 1 met een haldex koppeling en 1 met echte 4x4. de oudere TT's zijn allemaal voorwielaandrijvers tenzij de voorbandjes het niet aankunnen dan doet de achterkant mee (haldex systeem). ( TTRS zou een uitzondering kunnen zijn, maar daar heb ik me niet veel in verdiept tbh)

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Audi kiest voor vierwielaandrijving, heeft te maken met de historie van het merk. Het nut ervan is te bediscussiëren en afhankelijk van wat je van een auto verwacht. In Nederland al helemaal.

Er zijn zo veel auto's (Merc C63, BMW M5 enz) met 500+pk met achterwielaandrijving. Waarom zou een 35is de 340pk niet op de weg krijgen?

Als ik veilig op skivakantie moest met een cabrio dan zou een S4 quattro handig zijn. Anders dan dat vind ik een S4 vooral een zware en logge bak. Een Z4 stuurt echt beter.

Link naar reactie

^vergeet niet dat er ook auto's zijn met 300+ pk's op de voorwielen. Seat Cupra, Ford focus RS om er even een paar te noemen. en die sturen niet zo heel slecht lijkt me ( zeker voorzien van goede diffs etc) .

s4 heeft btw wel "echte" Quattro ipv haldex :P

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Kom op jongens.... we hebben het over sportieve auto's met heel veel vermogen......

Wat heb je nou nodig om al dat vermogen goed op de weg te zetten? (en wat ze allemaal hebben en wat de 35is niet heeft).

Rob heeft het in weze al gezegd...

Link naar reactie

Kosten besparing ? Vind het eigenlijk onzin, zelfs een mx5 heeft een sperdiff. Of ze maken auto's steeds meer foolproof, iedere idioot moet hard kunnen gaan met zo'n auto, vind dat wel jammer :P

Link naar reactie

Uiteraard kostenbesparing. Dat een mx-5 (en veel andere japanners) wel een lsd hebben geeft alleen maar aan dat de makers aldaar het zwaartepunt op andere zaken leggen (of met minder winst genoegen nemen).

Als het een bewuste keuze zou zijn (dus bewust geen lsd omdat dat vermeend beter zou zijn), zou een /m ook geen sperdiff hebben. Maar die hebben allemaal sperdiffs.

Dat zegt genoeg.

Het is een vereiste als er echt sportieve prestaties verlangt worden. Je kan in kritieke situaties gewoon meer vermogen op het wegdek kwijt met een LSD.

Link naar reactie

Ja... in een discussie waar het gaat om vermogens en aandrijvingen gaat is het soms moeilijk voor sommigen om de context van de discussie in het oog te houden... :oldman:

Link naar reactie

Een dak is niet gelijk aan stijfheid hoor.

Een dak kan de stijfheid verhogen maar een auto met dak is niet automatisch stijver dan eentje zonder dak.

Zo zijn er legio zaken die de rijeigenschappen kunnen beinvloeden tot en met de luchtweerstand van de antenne aan toe.

Anyway het ging gewoon om vermogen en aandrijflijn. Ik noemde ook specifiek iets

om al dat vermogen goed op de weg te zetten

Dat noem ik de context van de discussie.

De directe aanleiding was natuurlijk de vraag van Toink:

Er zijn zo veel auto's (Merc C63, BMW M5 enz) met 500+pk met achterwielaandrijving. Waarom zou een 35is de 340pk niet op de weg krijgen?

Daarin speelt het vaste dak denk ik nauwelijks rol. In tegenstelling tot de aanwezigheid van het LSD.

Al dat soort auto's hebben dus 1 of andere constructie om dat extra vermogen weg te zetten (lsd, of computergestuurde torque vectoring).

Anders zou er absoluut niet te rijden zijn met die auto's, of in ieder geval heb je dan ontzettend veel last tractiecontrole die heel veel vermogen wegneemt (waardoor je dus minder snel bent en minder prestaties op het wegdek kan neerzetten).

Kennelijk kan een klein motortje als ene mx5 daar al profijt van hebben (die zijn volgens mij bijna allemaal met een lsd uitgerust.

BMW had het vroeger ook gewoon in de optielijst staan bij veel modellen. (dan moet je wel terug tot e30 of wellicht e36 tijdperk denk ik).

Dat ze dat nu niet meer hebben vind ik een gemiste kans. Maar wellicht hecht het huidige publiek meer waarde aan een ipod interface of de mogelijkheid tot faceboeken met de idrive etc en halen ze daar hun 'freude am fahren' uit.

Maar goed, het heeft allemaal niet zoveel te maken met welke E89 er aangeschaft moet worden omdat geen van de E89 modellen een LSD heeft. Wellicht wel aftermarket te krijgen misschien.

Dat zou prijzig kunnen zijn als de 35i/35is is uitgerust met een gelast kroontandwiel op het diff...

Dat betekend dat een machinefabriek oid het kroonwiel eraf moet draaien, en er gaten in getapt etc moeten worden. CNC werk. Specialistische installateurs doen dit wel.

Weer zo'n mooi stukje kostenbesparing van bmw.

6 bouten besparen en het tandwiel vastlassen op je diff... :muur:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

Maar goed, het heeft allemaal niet zoveel te maken met welke E89 er aangeschaft moet worden :muur:

Dat dus, waarbij niet zoveel een understatement is.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Helaas twee weken gelden de belastingdienst over de vloer gehad. (hoord er elk jaar bij als je een eigen bedrijf hebt)

Moet nu ff twee maanden wachten met de aanschaf. Zodra ik weer verder ga meld ik mij weer.

Blijft in mijn ogen nog steeds maar 1 optie: 35iS!!!!

Link naar reactie

^nou bij onze klanten komen ze niet zo vaak hoor :lol: hooguit een x op random controle.

maar veel succes met de zoektocht, zou ook zeker in duitsland kijken, daar is het aanbod iig een stuk groter :) .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.