Ga naar inhoud

Gereedschap

ZZZ-Woudsend

Aanbevolen berichten

Ik sta op het punt om nieuw gereedschap aan te schaffen. Ik ben die ouwe meuk die ik nu heb meer dan zat. Die oud ijzer verzameling mogen de kinderen wat mij betreft komende week op koningsdag lekker verkopen. :party:

Ik wil ter vervanging een goed gevulde kist kopen met daarin een mooie basis voor mijn nieuwe gereedschap verzameling. Ik heb het daarbij over handgereedschap. Dus schroevendraaiers, steeksleutels, dopsleutels, inbussleutels, tangen etc.

Wat kunnen jullie aanbevelen? Ik ben geen professionele klusser / sleutelaar dus hight-end hoeft wat mij betreft nou ook weer niet. Maar goed, op wederom een bak met troep zit ik ook niet te wachten. Ik ben daarbij bereid om tussen de 200 en 400 euro uit te geven.

Hebben jullie ervaring / suggesties? Zijn er merken die ik absoluut moet laten staan? Alle tips en suggesties zijn welkom!

Link naar reactie
  • Reacties 6
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Tja ik heb een tijdje geleden met mijn garagist, echt een goeie kerel, over gereedschap staan praten aangezien ik een veiling zag van een failliet autobedrijf. Voor de hobbyist die zelf niet al te ingewikkelde dingen gaat doen net als onze uberknutselaar Guidok ( respect to him) is een gevulde kar van rond de 600 al meer dan voldoende zover alles er in zit wat je normaal nodig hebt. hij had zelf ook zo'n kar staan (merk is me ontschoten hij was blauw dus Miss daytona ?? ) en voor de hobbyist is dat ruim voldoende.

Voor sommige doppen en sommige gereedschap wat je vaak gebruikt/misbruikt of veel kracht op zet, is iets van redelijke/goede kwaliteit aan te raden (doppenset, Bep steeksleutels als je er bijv een pijpje opzet ivm kracht zetten).

Kijk daarom gewoon eens goed rond wat je betaalbaar vind en wat je precies wilt hebben ( complete kar met gereedschap, losse sets gereedschap, lege kar, koffer met gereedschap. Hou daar goed bij voor ogen wat je er mee gaat doen. Heb zelf ooit zo'n koffertje bij de Aldi gekocht van topkraft/topcraft oid, goede verwisselbare bitjes schroeven draaier en 2 x2 schroevendraaiers die ik vaak gebruikt, het rateltje en dopjes die erbij zitten daar ben ik echt niet kapot van en vind ik eerlijk gezegd bagger. Daar leen ik dus regelmatig een ander voor in de plaats ( nou ja die ligt voor het pakken :P.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Wat heb je dan nu liggen?

Ouwe meuk hoeft niet per definitie slecht te zijn. Ik neem vaak een jaren 60 gedore/hazet sleuteltje wat m'n pa ooit gekocht heeft ter hand.

Je kan namelijk niet genoeg gereedschap hebben.

Als je namelijk denkt aan 1 sleuteltje 13 genoeg te hebben, dan kom je natuurlijk gelijk een bout tegen waar aan de andere kant de corresponderende moer zit...

Als het allemaal no-name spul is dan kan je dat verkopen, maar sleutels van gedore/hazet/stahlwille/facom/beta of soortgelijk zou ik altijd houden.

Voor heel mooi gereedschap is je budget te laag, en voor veel gereedschap eigenlijk ook.

Ik kan wel zeggen wat je echt moet hebben:

1/2" doppenset

1/4" doppenset

Steek-ringsleutels, wellicht ringratels (die zijn extreem handig). Neem een volledige set, dus waar ook 14mm, 16mm etc in zit

Inbussleutels of inbusdoppen (incl inbus 7)

Torx sleutels of doppen; t/m T55

1/2" momentsleutel

Voor de rest dus schroevendraaiers, tangen etc.

Ik heb zelf een gereedschapskar, en ik wil niet meer zonder.

Maar daar moet je ruimte voor hebben. En een kar kan je niet meenemen. Die staat in je garage. punt.

Maar een instapkar met budgetgereedschap kost al 500 euro oid.

Als je voor losse sets gaat (dus een losse doppendoos, een losse set steeksleutels, een los doosje met inbusdoppen oid), dan is proxxon een mooi en betaalbaar merk. Als je een doppenset van proxxon neemt, neem dan 1 van de dozen met de asymetrische ratel. Die is beter.

Ik heb zelf een kar van kraftwerk. Dat komt van rustbuster.nl vandaan. Dat heeft levenlange garantie. Op zich is garantie wellicht iets om op te letten.

Overigens zijn zowel proxxon als kraftwerk europese merken die hun spul in taiwan laten maken. Gereedschap wat in europa is gemaakt valt waarschijnlijk buiten je budget.

Wat je ook zou kunnen doen is naar heerenveen rijden en eens een kijkje te nemen http://www.powerplustools.nl

Die hebben ook veel relatief goedkoop gereedschap wat nog redelijke kwaliteit is. En ze hebben heel veel keus, waarbij je dus het gereedschap in de hand kan voelen voordat je het koopt.

Een soortgelijke winkel is http://www.datona.nl/ , maar vind ik al een iets mindere winkel maar met vergelijkbaar gereedschap (ik ben bij beide wel eens geweest).

Het is allemaal gereedschap wat waarschijnlijk uit china komt

En dan heb je nog het merk mannesmann. Komt ook uit china of taiwan. Bij diverse universele winkels te krijgen. Heeft wel redelijke garantie. Ik geloof 10 jaar.

Als je je budget gaat oprekken, bijvoorbeeld voor een goedkope kar, dan raad ik je aan om naar rustbuster.nl te gaan. Die hebben een aantal karren in het goedkopere en middensegment staan (mannesmann, kraftwerk, tengtools, goedkopere hazet karren en nog wat goedkoop spul (benson etc))

Met al het gereedschap vind ik voelen vaak ook belangrijk. Hoe ligt het in de hand.

Als je een complete set koopt (bijv een gevulde kar of een gevulde kist), dan maak je altijd consessies. Bijvoorbeeld de handvaten van de schroevendraaiers zijn niet heel lekker (maar de ratel weer top), of de maataanduiding op de doppen is slecht leesbaar, of je mist inbus 7 (of een ander enkel ding) etc etc.

Voordeel van een complete kist/kar is dat alles mooi in modules zit, wat opruimen makkelijk maakt, en gereedschap vinden ook (en je ziet gelijk of er iets mist)

Dus helaas iets 100% perfect aanraden bestaat niet.

Waar ik me heel erg aan erger is dat op mijn torxschroevendraaiers op het handvat (dat zijn zachte handvaten) de letters van de maataanduiding eraf slijten (dus T25 of T30 etc). Gelukkig staat het nog laser geëtst in de steel, maar dat is moeilijk leesbaar.

Ik heb namelijk T27 en T30. Die lijken op elkaar. Misschien maar eens eentje beter merken.

En zachte handvaten gaan toch snel stuk. Zeker bij iets wat je heel veel gebruikt, zoals een ratel.

Leesbaarheid van maataanduiding op doppen is ook belangrijk.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wat heb je dan nu liggen?

Ouwe meuk hoeft niet per definitie slecht te zijn. Ik neem vaak een jaren 60 gedore/hazet sleuteltje wat m'n pa ooit gekocht heeft ter hand.

Ik heb een baco liggen waarop vermeld staat dat het een geschenk ik van Canada ivm watersnoodramp uit 1953... Doet t nog steeds super. mijn meeste huidige gereedschap is oud gedore/hazet gereedschap van mijn opa zijn autobedrijf( zeker 20 jaar oud), het is een beetje een allegaartje maar meeste is merkspul en nog super in gebruik.

Btw als je budget echt op wil rekken of losse setjes wil kopen van top gereedschap: www.tbs-aachen.de die doen ook wel eens het e.e.a via ebay.de aanbieden. En soms ben je daar voor gelijk merkgereedschap goedkoper uit dan in Nederland.

vind persoonlijk de schroevendraaiers waar je bijv boutjes sleutel8 en 10 mee los kunt draaien handig. Zeker bij een z4 handig, bijv accu loshalen, de m8 boutjes van de voorbumper losmaken, dat doe ik bij voorkeur met zo'n dopschroevendraaier.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

( zeker 20 jaar oud),

Twintig jaar geleden was het 1995. Da's toch niet oud?

Da's nog bijna nieuw!

vind persoonlijk de schroevendraaiers waar je bijv boutjes sleutel8 en 10 mee los kunt draaien handig. Zeker bij een z4 handig, bijv accu loshalen, de m8 boutjes van de voorbumper losmaken, dat doe ik bij voorkeur met zo'n dopschroevendraaier.

Die zijn zeker handig. Staan nog ooit op mijn lijstje :)
Link naar reactie

Minimaal, denk zelf dat ze eerder 30 of ouder zijn. Maar dan merk je echt dat het kwaliteitspul is, de verf vervaagd maar de tandjes etc zijn nog goed.

Kijk voor mij als thuissleutelaar is het meer dan overdaaddit soort merkgereedschap, maarja gegeven paarden moet je niet in de bek kijken.

Ik zou iig voor naast de 1/2 ratel ook zo'n klein rateltje van beetje degelijke kwaliteit kopen, bij het oude setje (Pedro oid iig made in west germany ) zit ook zo'n schroevendraaier waar je de dopjes op kunt zetten, zelfde effect als de losse schroevendraaiers en verrekte handig :) bij het losmaken van schroefjes/moertjes waar je qua kracht geen rateltje voor nodig hebt.

Link naar reactie

Heren! Dank voor deze uitstekende tips!

Ik ga vandaag maar even een kijkje bij Powerplus nemen. Heerenveen is voor mij bijna naast de deur. Ik denk inmiddels dat ik het gereedschap los ga kopen. De setjes die ik tot ng toe heb gezien voldoen eigenlijk niet aan (mijn) wensen en eisen. Of er dan een kar of kist bijkomt moet ik nog even over nadenken. Ik vind die gereedschapswagens echt top maar ben het spul overal in huis nodig. Een goede stevige kist lijkt me dus een betere optie.

Ik heb mezelf inmiddels al wel verwend met een goede accu boor en schroefmachine. Zojuist een Makita DF 347 DWEX3 aan de collectie toegevoegd.

To be continued!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in