Mischaa Geplaatst: 7 april 2015 Delen Geplaatst: 7 april 2015 Kort vraagje, ik vraag me af of de stuurwiel bediening apart los te halen is van het stuur om deze op een ander stuur te plaatsen.Er zitten namelijk wel naden tussen maar op het internet zijn de meningen erover verdeeld. Het zou namelijk veel centen schelen bij aanschaf van een nieuw stuur. Quote Link naar reactie
lightning87 Geplaatst: 7 april 2015 Delen Geplaatst: 7 april 2015 (aangepast) als het goed is wel ja, er is namelijk ook een retrofit kit te bestellen zoals hier : http://www.zettiworld.de/BMW-Z4/BMW-Z4-E85-110/Lenkung-494/Original-BMW-Z4-Nachruestsatz-Multifunktionslenkrad.htmlmoet je wel de gaten in je nieuwe stuur zelf gaan zagen als het idd zo is. misschien even je stuur los halen, de kapjes los maken en kijken hoe het zit ? ( dan wel accu polen eraf, en geen contact aan oid als de airbag niet vast zit) 7 april 2015 aangepast door lightning87 Quote Link naar reactie
Administrator Maurits Geplaatst: 7 april 2015 Administrator Delen Geplaatst: 7 april 2015 Het kan wel, maar het is niet simpel los schroeven en weer op je nieuwe stuur zetten. Ik meen in een andere post gelezen te hebben dat je een M stuur wilde. Daarvan zijn de "spaken" van het stuur zwart bekleed, bij je huidige stuur zal dat ofwel grafiet (wat doffer grijs), ofwel chromeline (glimmender grijs) zijn. Dat contrast vind ik op een M stuur juist wel geinig, omdat het anders ook maar zo zwart is. (In de E89 zit er meer zilvergrijs in het M stuur). Maar je moet zowel de spaakafdekkingen passend maken omdat degene die je nu hebt zijn afgestemd op de dikte van een normaal stuur en die van een M stuur zijn afgestemd op het dikkere M stuur (en als ik me niet vergis de kleinere diameter) en je moet volgens mij nog wat rommelen met de electriciteit om de knopjes werkend te krijgen (meer dan het extra "plyug and play" kabeltje tussen stuurwiel en lichtcentrum dat eventueel nodig zou zijn als je nu nog geen multifunctionaliteit hebt).Samenvattend: kan en is eerder gedaan, maar is wel aanzienlijk meer werk dan je huidige stuur vervangen door een M stuur met stuurbediening.Als je inderdaad een dikker stuur wilt, kun je ook gewoon je huidige stuur laten herbekleden. Daarbij kunnen ze ook op dezelfde dikte uitkomen, of nog dikker dan een M stuur, waarbij je wel je huidige stuurwielbediening en afdekkingen kunt blijven gebruiken. Op Engelse en Duitse fora zijn voorbeelden van bedrijven die dat voor grofweg de helft van de prijs van een nieuw M stuur doen. Quote Link naar reactie
lightning87 Geplaatst: 8 april 2015 Delen Geplaatst: 8 april 2015 (aangepast) en je moet volgens mij nog wat rommelen met de electriciteit om de knopjes werkend te krijgen (meer dan het extra "plyug and play" kabeltje tussen stuurwiel en lichtcentrum dat eventueel nodig zou zijn als je nu nog geen multifunctionaliteit hebt).dat kabelrtje is ook niet zo plug and play als het overkomt... wat je voor de rest bedoeld met rommelen met de elektriciteit begrijp ik niet helemaal. Het "plug and play" kabeltje moet je op andere kabels vast zetten met de conncetors ( soort van kleine doosjes om het zo te zeggen) die je bij het kabeltje krijgt, neem voldoende ruimte bij de aansluiting op de kabelboom bij het lichtcentrum. op het UK forum staat een handige how to die je veel kan helpen, voor het verwijderen van de stuur airbag verwijs ik je naar youtube waar een handig filmpje staat waarin het e.e.a. wordt uitgelicht.heb dit werkje een maandje/anderhalve maand geleden nog uitgevoerd met een M stuur op mijn mlf Z. 8 april 2015 aangepast door lightning87 Quote Link naar reactie
Administrator Maurits Geplaatst: 8 april 2015 Administrator Delen Geplaatst: 8 april 2015 Wat ik daarmee bedoel is dat als je een non stuurbediening stuur wilt uitrusten met stuurbediening is dat je de draadjes van de bediening op het stuurwiel ook nog naar de centrale plug moet leiden. Schijnt ook geen plug & play te zijn. Dat hoeft niet als je zoals jij een multifunctioneel stuur koopt en installeert, dan hoef je alleen met kabeltje tussen lichtcentrum en stuur te stoeien. Quote Link naar reactie
lightning87 Geplaatst: 8 april 2015 Delen Geplaatst: 8 april 2015 zou kunnen, maar dat zal dan in het gedeelte achter de sleepring moeten plaats moeten vinden. want de mfl stekkertjes plug in de aansluiting op de sleepring, en vandaar moest ik dus voor mijn MFL stuur de "plug and play' kabel aansluiting vanaf de groene plug onderaan bij het stuurhuis naar het lichtcentrum.lijkt me daarom wel stug dat je nog extra aansluiting zou moeten maken mbt elektriciteit. de aansturing en electra voor de knopjes komen bij mij duidelijk door het retrofit kabeltje ( toen die niet goed door gedrukt zaten deed het mfl stuur dus 0,0) . en gezien de retrofitset van de zettiworld ( die ook bij de dealer te krijgen zal zijn) lijkt het mij dat je "gewoon" zo'n setje + het retrofit kabeltje nodig zult hebben wil je het werkend krijgen. extra aansluiting qua electra zie ik door mijn eigen ervaringen niet zo snel hoeven te gebeuren. Quote Link naar reactie
Administrator Maurits Geplaatst: 8 april 2015 Administrator Delen Geplaatst: 8 april 2015 Ik heb het zelf nooit gedaan, maar dit is wat je leest op buitenlandse fora. Hoe dan ook: het is soweiso geen straight swasp omdat je sowieso de afdekkingen moet bijkopen, of de bestaande passend maken als je van non-M naar M gaat ... Quote Link naar reactie
lightning87 Geplaatst: 8 april 2015 Delen Geplaatst: 8 april 2015 het zou mij verbazen dat je meer nodig hebt, dan de "knoppen" en de daarbij/aanvast zittende bedrading tot aan de aansluiting op de sleepring. en dan het retrofitkabeltje van de groene aansluiting onderaan naar het lichtcentrum. zeker aangezien het mij het zelfde lijkt als het swappen van een compleet stuur, behalve dat je daar de kappen kan laten zitten.afdekking zal je dan altijd moeten/aanpassen of kopen en dan kan je voor je eigen gemak misschien net zo goed in 1 keer of je stuur dikker laten maken bij 1 van de bekende adressen op internet of een M stuur kopen, scheelt je hoop gepiel en gedoe, het inbouwen van een mfl stuur in een non mfl is al lastig zat ( voor mij dan ) Quote Link naar reactie
Administrator Maurits Geplaatst: 8 april 2015 Administrator Delen Geplaatst: 8 april 2015 Samenvattend: kan en is eerder gedaan, maar is wel aanzienlijk meer werk dan je huidige stuur vervangen door een M stuur met stuurbediening.Als je inderdaad een dikker stuur wilt, kun je ook gewoon je huidige stuur laten herbekleden. Daarbij kunnen ze ook op dezelfde dikte uitkomen, of nog dikker dan een M stuur, waarbij je wel je huidige stuurwielbediening en afdekkingen kunt blijven gebruiken. Op Engelse en Duitse fora zijn voorbeelden van bedrijven die dat voor grofweg de helft van de prijs van een nieuw M stuur doen.Dat zeg ik. Quote Link naar reactie
lightning87 Geplaatst: 8 april 2015 Delen Geplaatst: 8 april 2015 neemt niet weg dat de discussie over het retrofitten ook interessant is Quote Link naar reactie
Mischaa Geplaatst: 8 april 2015 Auteur Delen Geplaatst: 8 april 2015 Hahaha, het wordt een M stuur mét bediening als ik dit zo lees. Quote Link naar reactie
Mischaa Geplaatst: 9 april 2015 Auteur Delen Geplaatst: 9 april 2015 Is dit een stuur waarbij ik de stuurbediening kan overzetten? M'n Duits is (nog) niet zo top als die van de meeste hier. Quote Link naar reactie
lightning87 Geplaatst: 9 april 2015 Delen Geplaatst: 9 april 2015 dat is een nieuw bekleed stuur ( wat dus waarschijnlijk wat dikker is gemaakt etc) het is de bedoeling dat je na ontvangst je eigen "oude" stuur terug opstuurt naar die toko.Reken daarnaast op extra verzendkosten, want de prijs is incl 2 maal 7 euro verzendkosten binnen Duitsland en naar nl is stukken duurder ( wel leuk dat ze eerst over versandkostenfrei roepen maar later zeggen dat het in de prijs zit.. ). Quote Link naar reactie
Shoveltje Geplaatst: 9 april 2015 Delen Geplaatst: 9 april 2015 Wordt lastig:Versand: Kein Versand nach Niederlande.Dan zul je dus iets moeten regelen met een verzendadres in Duitsland. Mogelijk is er via Huifkar iets te ritselen, dan betaal je de standaard duitse kosten plus de kosten binnen NL en afhandelingskosten voor Huifkar. Gezien de hoogte van de internationale tarieven van Deutsche Post is dat normaliter goedkoper. Zoek maar eens op huifkar.de. Succes! Quote Link naar reactie
Ronlittle Geplaatst: 9 april 2015 Delen Geplaatst: 9 april 2015 Ik heb ze een keertje een mailtje gestuurd en ze verzenden naar Nederland alleen moet jezelf de retourzending regelen. Quote Link naar reactie
Shoveltje Geplaatst: 9 april 2015 Delen Geplaatst: 9 april 2015 Dan wordt 't een makkie; op laten sturen via Huifkar o.i.d. en retour via de NL post. Quote Link naar reactie
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.