Ga naar inhoud

witte rook


MarcH

Aanbevolen berichten

Vanmorgen met m'n gebruikelijke rustige tempo naar mijn werk gereden (Z3 Coupe 2.8, 1999, ca. 110.000 km) en terwijl ik voor de slagboom stond, op zoek naar mijn pasje, begon de auto ineens flink uit de uitlaat te roken, witte rook. Misschien dat dit al eerder tijdens het rijden was maar dat heb ik dan niet gezien. Een enkele reis naar mijn werk is ca. 20 kilometer.

Net, tijdens de pauze, even naar de auto gelopen en een aantal zaken gecontroleerd. Onder de oliedop is flink wat sludge zichtbaar. Als ik de peilstok eruit haal is ook sludge te zien. En als ik de tekening op het reservoir voor de koelvloeistof goed interpreteer is het niveau (flink?) onder de max. Zie ook de foto's.

IMG_1733.JPGhttp://home.planet.nl/~hitze027/images/IMG_1733.JPG

IMG_1734.JPG

IMG_1735.JPG

IMG_1736.JPG

Wat zeggen de geleerden? Koppakking door? Of sludge vanwege kou/korte ritjes? Is het raadzaam om nog naar huis/garage te rijden of kan ik de auto beter op laten halen?

aangepast door 2.5si
Foto's zichtbaar gemaakt
Link naar reactie

Het ziet er in ieder geval niet goed uit, of het de koppakking is blijft gokken over het internet maar als je koelvloeistof kwijt bent en de olie er zo uitziet is de kans erg groot.

Ik weet niet hoe ver een garage is maar ik zou er geen 20km meer mee rijden. De olie smeert niet optimaal meer en je kan dus veel schade oplopen door ermee te gaan rijden. Better safe than sorry, eerst laten uitzoeken wat het probleem is.

Link naar reactie

Koelvloeistofniveau heb ik volgens mij nog nooit naar gekeken.

Olie wel eens. Maar zo weinig dat ik niet weet wanneer voor het laatst. Niet recent iig.

Olie (als het nog allemaal olie is) staat keurig op niveau.

Koelvloeistofpeil is te laag. Ik zie overigens nog wel een laagje vloeistof onderin het reservoir. Staat dus (nog) niet droog.

Het topic over de Z4 had ik al gevonden en gelezen toen ik startte met een zoektocht op 'koppakking'.

Tja, ik twijfel nu nog even over wel/niet naar huis rijden straks. Mss toch maar niet doen.

Link naar reactie

Volgens het plaatje op het reservoir zou de punt van de rode stift gelijk moeten staan met de bovenste rand van het deel met daarop de schroefdraad voor de dop. De punt staat echter ongeveer gelijk met waar je de (kleine) vernauwing ziet. Dat scheelt 1,5 a 2 cm?

Edit: Hoeveel onder minimum is de vraag zie ik nu. Geen idee. Ik weet niet wat het minimum is. Moet ik het plaatje nog een keer voor bekijken denk ik.

aangepast door MarcH
Link naar reactie

Ik weet het. Maar omdat ik het koelvloeistofniveau nooit gecontroleerd heb weet ik niet hoe geleidelijk of hoe snel het niveau gedaald is. Kan net zo goed zijn dat er ergens een kleine lekkage zit die niet is opgevallen. Aan de andere kant: de sludge icm met het lage niveau wijst idd wel op een probleem met de koppakking. Wel vreemd. Dit is toch niet echt een bekend probleem bij dit type motor. En met de km.stand (110k) en de wijze waarop ik deze auto gebruik verwacht ik dit probleem nu ook eigenlijk helemaal niet.

aangepast door MarcH
Link naar reactie

vergeet niet dat je auto natuurlijk ook al weer 15/16 jaar oud is, een koppakking kan altijd lek gaan, het is misschien niet gebruikelijk maar wel logisch van 1 kant bij zo'n "oude auto". ik zou zsm naar een garage rijden/laten brengen om hem na te laten kijken en evt te laten repareren. Om daar te komen als je gaat rijden is het misschien handig eerst even de koelvloeistof bij te vullen just in case.

edit : als nick hout t zegt niet meer rijden dus.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Het is inderdaad bijzonder, ik heb er ook nog niet van gehoord bij deze motoren maar de uitzondering bevestigd de regels zo af en toe.

Waar ik me de meeste zorgen over maak is hoe de olie op de peilstok eruit ziet, het ziet er echt uit alsof er koelvloeistof in de olie is gekomen.

*EDIT* Ik zou er beslist niet meer me rijden.

aangepast door nick wood
Link naar reactie

Nou, ik laat eerst de ANWB er maar eens bij komen kijken. Sowieso handig voor bijvullen koelvloeistof als ik er nog mee naar huis zou willen rijden. Of als zij vinden dat dat nog zou moeten kunnen.

Link naar reactie

Ik zou eerst eens kijken hoeveel kvs je nou werkelijk kwijt bent.

Als het een klein beetje is (minder dan 1 glas), dan kan het wel eens een combinatie van problemen zijn (klein lek in het kvs systeem, korte ritjes, verstopte carterventilatie etc).

Aan de kvs peilstok kan je niet zien hoeveel kvs je mist

Maar je olie ziet er niet gezond uit, dat staat vast.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Volgens ANWB'er kan ik er mee naar huis rijden mits ik dat gewoon heel rustig doe (niet te veel vermogen vragen). En dan de olie eruit en, na eventueel een spoelbeurt, nieuwe olie er in. Hij denkt niet dat de koppakking er uit ligt.

Link naar reactie

Koelvloeistofniveau was volgens hem geen probleem mee. Wel iets lager dan max. maar zeker niet te weinig. Vloeistof is ook schoon.

Auto even gestart. In het begin weer veel wit-achtige rook maar werd vrij snel minder. Rook naar olie en niet naar KVS. Wsl. vanwege sludge die via de caterventilatie de inlaat ingaat?

En hij vond 20 km een te kort stukje. Dan komt de motor gewoon niet toe aan enige zelfreiniging en werk je sludge-vorming in de hand.

Hij denkt iig niet dat de koppakking stuk is. Hij vond in eerste instantie wel dat ik de auto moest wegbrengen om de motor inwendig te laten reinigen. Tijdens heen-en-weer praten werd dit eerst maar eens deze olie eruit (dat zo snel mogelijk), spoelen, nieuwe olie er in en de eerste tijd alles kritisch in de gaten houden.

Link naar reactie

Koelvloeistofniveau was volgens hem geen probleem mee. Wel iets lager dan max. maar zeker niet te weinig. Vloeistof is ook schoon.

Het gaat niet om of je te weinig koelvloeistof hebt, maar hoeveel je kwijt bent!

Dus hoeveel er potentieel in je olie gelopen is.

Je kan nog prima rijden met een liter te weinig kvs (je pomp kan dat best wel aan en het reservoir is groot), maar een liter kvs/water in je olie is een heel ander verhaal.

Dus daarom mijn vraag: hoeveel moet je bijvullen. Want dat is de hoeveelheid die je mist.

Dat kan ergens door een lekje kwijt zijn geraakt, maar dus eventueel ook je olie in gelopen zijn.

Hoe dan ook, je moet je motor ff grondig herzien (dat ben je waarschijnlijk ook wel van plan), en ik zou dat door een specialist laten doen die ook ff het kvs systeem afperst om te zoeken naar een eventueel lekje.

Ik zou ook ff naar je thermostaat laten kijken. Op zich zou je motor wel warm moeten zijn na 20km denk ik.

Ik vind dit namelijk heel veel sludge voor een motor die elke dag 2x20km rijdt maar goed.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ziet er idd uit als veel,maar gaat dat nog steeds op voor een motor waarbij er nagenoeg nooit onder de dop gekeken word?

De vraag is hoelang de eigenaar al rondrijd sinds de laatste keer dat er naar gekeken is.

Link naar reactie

Kortom, onderhoud is belangrijk. Op tijd olie verversen en zo af en toe de koelvloeistof. Ik begrijp best dat er mensen zijn die het ding als gebruiksartikel zien, dat heb ik met mijn 7 ook. Toch controleer ik regelmatig het koelwaterniveau en het oliepeil. Om maar niet te spreken van de bandenspanning. Nu rij ik 50.000km per jaar met de 7, op de Z3 wordt er slechts 6000km per jaar bij gezet en toch .... Misschien is het anders omdat mijn vrouw met de Z3 rijdt, ik wil beslist niet dat ze onderweg problemen krijgt.

Ik begrijp het toch niet helemaal, bij te weinig koelvloeistof krijg je daar toch een melding van? In een 7 in ieder geval wel, die begint zelfs te brullen als het niveau van de ruitensproeier te laag staat of de bandenspanning onderling meer dan 0,1 bar verschilt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.