Ga naar inhoud

Z3 2.8 start niet meer - update: foutcode? up 31 jan


kroezeder

Aanbevolen berichten

Hoi Allemaal,

na een aantal jaren weg geweest te zijn en geen z3 meer gehad te hebben is het weer zo ver

Even weer een kleine introductie
Eric komt uit waalwijk (voor heen toen ik de z3 had tilburg)
Werk in het mooie den bosch in de financieel markt.

en tja 1x een z altijd een z

Hier voor een 1.9 2.8 en 3.0 gehad allen zonder dak en een z4 3.0
Naast de z nog een btw 1 coupe 123d dus dat virus zit er goed in

Gisteren heb ik na lang zoeken een z3 2.8 gekocht
nette auto welke al tijdje stil stond, na een inspectie en een proefrit de auto mee genomen.
onder weg getankt en moet zeggen rijd voortreffelijk voor een 2.8 uit 1998. lekker vlot en wat een koppel.

er zal nog wel het een en ander moeten gebeuren aan de auto maar het is een helemaal origineel exemplaar in de kleur boston groen.

maar goed nu het probleem waar ik werkelijk niet van snap.

heb 125 km terug naar huis gereden paar keer gestopt en niets aan de hand.
zet de auto thuis neer en hij start niet meer.

alles gaat branden blok draai rond maar aanslaan ho maar.
ook met ander auto ernaast met start kabels niet accu is het dus niet
auto heeft geen alarm

mijn idee is dan geen brandstof of vonk maar hoe test ik beide of heeft iemand anders een ander idee

ik wil rijden !!!!

alvast bedankt voor de antwoorden en tot snel

mvg

eric

aangepast door kroezeder
Link naar reactie
  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

De krukassensor is een bekende kandidaat: als die kapot is krijgt de injectie geen signaal om brandstof te leveren.

Hoor je de brandstofpomp wel aanslaan (zoemgeluid achter de passagiersstoel) als je de auto op contact zet?

Ik zou 'm voor alle zekerheid eerst uit(laten)lezen vóórdat je nieuwe onderdelen erop gaat schroeven...

Link naar reactie

Krukassensor kan zomaar inderdaad, gevoelig punt.

Tip mijner zijds, vervang door origineel BMW. Was in mijn geval niet gedaan en kreeg daardoor direct weer problemen. (Na 5km motor warm, toerenteller uitval en bij volgas stotteren en inhouden). Origineel gemonteerd (na lang zoeken, want je zoekt verder en niet bij net vervangen onderdelen, kwam ik erachter dat er imi in was gezet) en direct opgelost.

Link naar reactie

Heren,

we zijn een stap verder maar voor ik zaken ga doen even overleg met de experts hier.

ik krijg bij uitlezen de volgende foutcode:

68 solenoid valve tank ventilate ??? wat het ook moge zijn iemand een idee hoe op te lossen ?

65 camshaft sensor intake (welke kan ik het beste kopen is voor max 5000 km per jaar)

ikhoor graag van jullie

mvg

eric

Link naar reactie

De eerste code (her)ken ik niet, de tweede wijst op nokkenassensor inlaatzijde.

Sensoren zou ik 'gewoon' bij de dealer kopen, aftermarket is niet altijd even betrouwbaar (wel een stuk goedkoper)...

Het onderdeelnummer van die nokkenassensor is 12141703221, je kan het beste ook de bijbehorende O-ring vervangen, onderdeelnummer 07119963130.

Wat ik voor alle zekerheid zou doen, zeker nu je deze codes uitgelezen hebt: het foutgeheugen wissen en de auto opnieuw (proberen te) starten.

Daarna de codes opnieuw uitlezen om te zien wat er nog aan foutcodes overblijft.

Ik heb m'n vertrouwde handboek niet bij de hand, maar ik meen me te herinneren dat je met een kaduke nokkenassensor nog steeds moet kunnen starten, maar dat-ie dan ontzettend belabberd loopt. Als dat zo is blijft mijn 'hoofdverdachte' (de krukassensor) nog steeds in beeld, ondanks dat-ie niet als foutcode naar boven komt... Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten??

Link naar reactie
  • Administrator

Re de nokkenassensor... daar kun je prima mee de Rombopass mee op, het gaat alleen wat traag. Power heb je totaal niet. Als je die sensor vervangt (prima zelf te doen, oliefilter moet er wel ff uit en je moet slanke handjes en armen hebben), vergeet dan niet de stekker van de vanos terug te drukken... ook zonder die stekker erin rijdt de auto nog prima de Dolomieten door kan ik je vertellen :lol:

Link naar reactie

@BMW-Z-CSI olie filter hoeft er niet uit hoor kijk maar in mij DIY (https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/14993-nokkenas-sensoren-vervangen/#entry344959)

OT: eerste fout heb ik nog nooit van gehoord maar lijtk mij iets met de ontluchting van de tank te maken te hebben. Tweede fout is de nokassensor en is makkelijk zelf te doen. Zie mijn DIY (link staat hier boven in mijn reactie)

aangepast door Bmw-fan
Link naar reactie
  • Administrator

Ik ken het antwoord op je vraag niet, maar heb je beide topics even samengevoegd. Handigst om probleem, diagnose en (straks) oplossing in één topic te houden.

Link naar reactie

Re de nokkenassensor... daar kun je prima mee de Rombopass mee op

--> Eric: start je Z überhaupt niet (krukassensor) of slaat-ie wel aan en loopt dan onregelmatig (nokkenassensor)?

In het slechtste geval zal je beide sensoren moeten (laten) vervangen...

Link naar reactie

Oliefilter is er toen niet uit geweest hoor voor zover ik weet. (of dop van het oliefilterhuis of hoe je het ook maar noemt).

Betreffende de tankventilatieklep (zit tussen je aktief koolfilter en de inlaat), die klep zit onder het inlaatspruitstuk.

Daarvan kan de klep stuk zijn, de stekker los, de bedrading stuk. Zekering?

Ziet er zo uit:

13901433603_HAM_3C8E0486.jpg

Zit in een karakteristiek rubberhoudertje.

Heb je niet de P codes van het uitlezen? Dat is wat gemakkelijker qua diagnose.

Je kan namelijk ook een lek hebben, en da's minder leuk.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator

Oliefilter is er uit geweest Guido, anders kwam je er met je arm niet tussen. Heb je nog met een waterpomptang gedaan :)

aangepast door BMW-Z-CSi
Link naar reactie
...... maar ik meen me te herinneren dat je met een kaduke nokkenassensor nog steeds moet kunnen starten, maar dat-ie dan ontzettend belabberd loopt. Als dat zo is blijft mijn 'hoofdverdachte' (de krukassensor) nog steeds in beeld, ondanks dat-ie niet als foutcode naar boven komt... Iemand die dit kan bevestigen of ontkrachten??

ik durf dat te bevestigen; bij mij was ooit 1 vd sensoren kaduuk. De motor liep opeens en slecht en na het afzetten, kreeg ik hem niet meer aan. ANWB kwam er aan te pas om hem te starten want ik dacht dat ie dood was. Het bleek te werken als je hem startte als ware het een oude auto; heel lang doorstarten.

De MS41 computer (zie in de single vanos 2.8's) ziet het onderscheid niet goed; hij kent maar 1 fout voor als 1 van beide stuk is. Beide tegelijk vervangen is dan dus sowieso aan te raden.

Link naar reactie

Zo vandaag zoals de pc aangaf inlaat sensor nokkenas vervangen.

Had ook de krukas sensor besteld.

Maar zo eigenwijs als ik ben eerst nummer 1 vervangen en hij loopt als een zonnetje.

Dus ja het kan dat bij zon sensor de auto niet start !!!

Maar goed we hebben de krukas sensor ook vervangen ja doen we..... Maar na 1 uur zoeken zijn we opgehouden kan iemand mij vertellen waar die zit ?

Alle sensoren tot nu toen zijn overigen nog uit 1997 dus geen schuld

Ik hoor graag waar ik de andere sensor kan vinden

Gr Eric

En onwijs bedankt voor mee denke !

Tot snel op een leuke rit

Link naar reactie

Is dat van de tankontluchting dan al opgelost?

Die foutcode zat er ook nog in. Maar goed, wellicht ben ik wat te perfectionistisch :)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.