Ga naar inhoud

Afslaan/Wegvallen vermogen na differentieel revisie.


fvdberg

Aanbevolen berichten

Begin december ben in naar een garage gegaan vanwege een fluitend/piepend geluid. Ze zeiden dat het beste was om het differentieel te reviseren. Ongeveer 20 december heb ik de Z3 opgehaald en de volgende paar dagen was het erg lastig om vanuit stilstand op te trekken. Steeds sloeg de motor af, alleen met hoog in de toeren (2500+) de koppeling op laten komen kreeg ik hem rijdend. Dit probleem verdween na een paar dagen.

Het fluitend/piepend geluid was na de revisie niet verdwenen. Dus ik ben weer teruggegaan. Ze vertelden dat de olie nog moest inwerken en dat het geluid dan minder zou worden, maar waarschijnlijk niet helemaal zou verdwijnen. Als het geluid niet minder zou zijn naar 1500 km zou ik terug moeten komen. Ik heb 1 jaar garantie op de revisie dus dat is geen probleem. Met veel twijfels of het allemaal wel goed is gereviseerd gewoon de pittige rekening betaald. En precies de dag nadat ik de rekening had betaald is er weer wat aan de hand...

De eerste keer reed ik 80 km per uur in de 5e versnelling en plotseling viel het vermogen weg. De motor sloeg niet af, maar met gas geven maakte de motor niet meer toeren, er gebeurde helemaal niks. Dus ik schakelde naar de 4e versnelling en de motor pakte het weer op. Ook de 5e versnelling deed het daarna weer gewoon zoals het hoort.

Vandaag weer gewoon de Z3 gepakt in de hoop dat het niet weer zou gebeuren. Helaas wel, dit keer in de 3e versnelling. Het vermogen viel weer weg na opnieuw in de 3e versnelling te schakelen liep alles weer normaal. Maar niet veel later ging het mis in de 4e versnelling, terugschakelen na de 3e versnelling helpte niet, terug naar de 2e ook niet. En uiteindelijk stond ik stil. Weer veel moeite met vanuit stilstand weg te rijden, net zoals wat ik eerder al zei, kreeg ik de auto alleen van zijn plek door hoog in de toeren de koppeling te laten opkomen.

Nog even het probleem zo duidelijk mogelijk omschrijven:

Als ik gewoon constant rijd in een versnelling valt het vermogen soms plotseling weg. De toerenteller schiet naar de stand waar hij ook op staat als je hem in zijn neutraal op laat lopen zonder gas te geven. Op gas geven reageert de motor niet. Je voelt dat hij nog wel in een versnelling staat, want hij rolt niet zo goed door als dat je hem in zijn neutraal zet. Hij remt dus net zo hard af als je gewoon rijdend je gas los laat.

Kan dit probleem iets met het differentieel te maken hebben? Of is er iets anders aan de hand?

Link naar reactie

Ik denk dat je andere problemen hebt!

Als dit probleem door iets mechanisch veroorzaakt zou worden dan zou er allang iets kapot zijn gegaan met een donderend geraas!

Ik zou de auto maar eens naar een specialist brengen en laten uitlezen,het klinkt als een motorisch/elektrisch probleem of zelfs brandstofgerelateerd.

  • Like 1
Link naar reactie

- edit - Sander was me voor - edit -

Starten gaat goed? Met andere woorden: slaat de motor meteen aan als je start?

Loopt-ie stationair (versnelling in neutraal) rustig?

Vermogen dat helemaal wegvalt klinkt als motormanagement, ik zou beginnen met uitlezen op zoek naar foutmeldingen.

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Ja de motor slaat bij het starten gewoon goed aan, en ook stationair loopt ie zoals het hoort. Ik zal proberen om hem morgen te laten uitlezen. Dan laat ik nog wel horen wat daaruit komt!

aangepast door fvdberg
Link naar reactie

Als je eenmaal stilstaat.... Is de auto dan nog makkelijk heen en weer te duwen? Anders even omhoog krikken aan de achterkant en eens draaien aan je wielen. Gaat dat licht en geruisloos? Misschien is het simpelweg een remklauw (en)die blijft hangen.

Link naar reactie

Vandaag is de auto uitgelezen en er was inderdaad sprake van een foutmelding. Een sensor (rechts van het inlaatspruitstuk) is de dader. Binnenkort zal die vervangen worden en hopelijk werkt alles dan weer zoals het hoort.

Bedankt voor het meedenken!

aangepast door fvdberg
Link naar reactie

^ er zit denk ik ook nog een positiesensor op de gasklep

Ik kan me voorstellen dat die ook een dergelijk storingsbeeld kan geven als die niet goed werkt :)

Maar goed, ik vind het allemaal maar een vaag verhaal. Is dat differentieel nou goed of niet en wat heeft die garage er aan gedaan?

Dat is volgens mij wellicht belangrijker (qua geld, uren enzo)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nokkenassensor?

Ja het was de nokkenassensensor, die is vervangen en alles werkt weer zoals het hoort :)

Maar goed, ik vind het allemaal maar een vaag verhaal. Is dat differentieel nou goed of niet en wat heeft die garage er aan gedaan?

Dat is volgens mij wellicht belangrijker (qua geld, uren enzo)

Ik ben er mee langs Ruud gereden. Die had iets gezegd van: een differentieel is een soort klankkast en je zal altijd iets geluid houden.

Dat piepend/fluitend geluid waar ik het over heb is trouwens ook niet heel hinderlijk hoorbaar. Als er iemand naast zit hoor die het vaak niet eens...

aangepast door fvdberg
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.