Ga naar inhoud

Stationair toerental bij koude motor zakt bij intrappen rempadaal


iggy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Om te beginnen een heel goed ZZZZ 2015,

Nu mijn probleem met mijn Z4.

Het is een Z4 E85 3.0l

Bouwjaar 2003 en automaat.

Het probleem:

Bij starten, dus koude motor, slaat de motor gewoon aan en loopt 1200 toeren.

Op het moment dat ik de rem intrap om de versnelling in D te zetten, klapt het toerental terug naar 600 tot 800 toeren, en begint de motor ontzettend te bokken, lijkt wel of er meerde cilinders uitvallen.

Laat ik de rem weer los, in "P" dan loopt de het toerental weer gewoon op naar stationair, +- 1200 toeren.

Er is dan niet fijn mee te rijden, ik moet nl de garage uit, en de auto bokt dan tussen de 600 en 1000 toeren.

Als de motor een paar minuten heeft gelopen, is alles weer 100%.

Ook zijn er geen fout codes..

Wat ik al gedaan heb:

Stationair regelaar schoon gemaakt.

Luchtmassameter schoon gemaakt

Rubber balg vervangen, die aan de LMM gasklephuis, etc zit.

Tijdens het stationair draaien het hele bereik van het gasklephuis, lmm etc ingespoten met remmenreiniger, Maar ook dit geeft geen effect.

Het probleem doet zich voor bij koude motor, en het intrappen van het rempedaal.

Wat moet ik als volgende stap doen aan de motor

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet uit Hengelo gld

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zou het kunnen dat je koppelomvormer heel veel weerstand heeft?

Of zit daar iets van een vacuumregeling op die niet goed is? Het is op de rem trappen en in D. (ik ben niet zo heel goed thuis in automaten, maar ik vermoed dus dat het niet aan je motor ligt, maar aan de automaatkant die veel kracht vraagt)

Link naar reactie

Bedankt voor de snelle reactie,

Het stotteren gebeurt al wanneer ik alleen maar de rem intrap, dus nog niet schakelen van "P"ark naar "D"ive.

Het rempedaal stuurt een of ander ventiel of regelaar aan, maar welke.

Ik kan me wel voorstellen dat het toerental mag zakken als ik hem in "D"rive zet, anders klapt hij er misschien iets te hard in.

Maar dan begint hij dus zeer onregelmatig te lopen, stotteren, lijkt wel of er cilinders uitvallen..

Gasklephuis sluit ik uit, deze heb enkele jaren geleden al vervangen.

Is er iemand met een automaat die eens kan kijken of bij hem het toerental ook zakt bij het intrappen van de rem, natuurlijk bij koude motor en net gestart.

Link naar reactie

Ik denk dat je ergens een vacuumlek hebt als het puur de rem is die voor het inzakken van het toerental zorgt.

Normaliter zou remmen een heel klein beetje het toerental kunnen laten fluctueren vanwege dat de remlichten gaan werken (dynamo moet meer stroom leveren, zeker als de accu marginaal is), maar als het echt inzakt en hij gaat bokken dan vermoed ik dat er dus ergens valse lucht aangezogen wordt.

Dus dat wordt vacuumlekjes zoeken (met propaangas of met remmenreiniger oid). Dat kan lastig zijn.

Apart dat dit alleen gebeurd als het koud is.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Z rijders, bedankt zover, maar ... ik kom er nog niet uit, zeker daar het probleem in één keer begon.

Ik ga nogmaals de Stationair regelaar schoonmaken, nog beter dit keer, en probeer dan het aanzuig/vacuum systeem onder druk te zetten ( 1 bar ofzo ) en dan luisteren waar het lekt, net als bij een lekke fietsband.

Verder heb ik genoeg gelezen over vanos revisie, olie retour leiding revisie (ccv heet die geloof ik), en dan ook gelijk de klepdeksel etc, misschien dat ik de storing ( als deze er dan nog is ) na al deze vernieuwingen ook wel tackel.

Trouwens, ook ontdekt dat ik geen gas kan geven wanneer ik de automaat in "P"ark heb staan en de rem intrap met links. Dus dan met rechts het gaspedaal intrappen, niets dus, Is dit normaal?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Z4 rijders,

Het probleem is opgelost,

Het was de luchtmassameter...

Kost wat, maar dan is het probleem verholpen.

Deze gaf een waarde van 9 kg/u, maar nu een nieuwe geplaatst en deze geeft bij stationair al 20 kg/u

en als ik gas geef komt hij dik boven de 200 kg/u.

Mijn veronderstelling dat het een en ander met de rem te maken had was dus helemaal fout.

Gr.

Ignas

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.