Ga naar inhoud

Z4 2003, Regensensor wel of niet...

Falappa13

Aanbevolen berichten

Beste leden,

Ik sta op het punt mijn Volvo S60 in te ruilen voor (origineel Nederlandse) ZZZZ uit 2003. Ik heb afgelopen weekend een proefritt gemaakt. Echter tijdens de sneeuw/regenbui activeerde ik de interval / regensensor stand maar geen reactie. Alleen op normale stand werkte de ruitenwissers. Nu mijn vraag, hebben alle ZZZZ die regensensor? Wordt door de autodealer namelijk wel genoemd. Waar zit deze sensor? Ik wil graag beslagen ten ijs komen tijdens de prijs onderhandelingen....

Als de koop doorgaat zal ik een aantal foto's plaatsen.

Link naar reactie
  • Administrator

De regensensor zit in de behuizing van de achteruitkijkspiegel tegen de voorruit. Als je voor de auto staat zie je een rechthoekig vlakje: daar zit de regensensor. Ze gaan wel eens kapot en ze laten ook wel eens los van de voorruit. In het laatste geval kan de sensor gewoon worden teruggezet met een beetje doorzichtige siliconenkit (is bij mijn Z4 uit '03 ook wel eens nodig geweest).

Op de foto hieronder zie je wat ik bedoel:

ed4df2377e_640.jpg

De regensensor op de foto lijkt ook niet helemaal lekker te zitten: je moet zo min mogelijk lucht tussen sensor en ruit zien.

Ik zou de autodealer gewoon zeggen dat de sensor het niet lijkt te doen en het een voorwaarde voor de aankoop maken dat dit probleem bij aflevering verholpen is (en dat zwart op wit zetten).

Link naar reactie

Dank voor de snelle reacties!!! Ik rij vanavond nog langs de dealer (in de hoop dat ik de auto goed kan zien)

Zit wel een lichtsensor op, die functioneerde wel.

Was ook mijn idee. Maar goed, zonder deze info die ik nu heb zouden ze me af kunnen wimpelen met het verhaal "foutje bedankt" er zit toch geen regensensor op. Dat kan ik nu mooi voor zijn.

Link naar reactie
  • Administrator

... in de hoop dat ik de auto goed kan zien ...

Je moet er inderdaad wel bijna bovenop staan wil je er iets van kunnen zien:

16113673246_2dcddce0b1_o.jpg

16113656156_4294e6ab8a_o.jpg

Zoals je bij mij ziet mogen er trouwens best wat belletjes tussen sensor en ruit zitten (belletjes zitten er al sinds het terugzetten twee jaar geleden). Succes!

Link naar reactie

Ik had toevallig vorige week hetzelfde euvel en ook tussen de ruit en sensor bleek lucht te zitten dus dacht ik dat dat het probleem zou zijn.

Ik denk dat de luchtbellen komen door de temperatuursverschillen en uitdroging van lijm door leeftijd.

Maar nadat ik de ruit met glassex goed schoon had gemaakt bleek de sensor weer te functioneren.

Een week ervoor heb ik het linnen dak met een spuitbus geïmpregneerd waardoor ik waarschijnlijk niet alleen het dak heb geraakt maar ook het gedeelte op de sensor.

Misschien reageerde daardoor de sensor niet.

Het kan natuurlijk toeval zijn maar als het terugkomt denk ik toch dat het aan de luchtbellen ligt.

Overigens ziet de sensor van Maurits er anders uit dan die van Falappa!

Hebben meer zzzz 2003 hier last van?

Link naar reactie
  • Administrator

Ik begreep van Ruudkapje dat de lijm inderdaad door de leeftijd los kan laten Willem. Maar als gezegd, even helemaal losmaken, alles schoonmaken en terugzetten met een beetje doorzichtige siliconenkit doet dan wonderen. :thumbs_up: Althans: er is een goede kans dat de sensor dan weer functioneert zo bewijst mijn eigen praktijkvoorbeeld. :lol:

Link naar reactie
  • Administrator

Spiegel kun je laten zitten. De plastic delen onder de spiegel zitten in elkaar geklikt (ze sluiten verticaal aan). Kun je met wat wiebelen zo losklikken. Vandaar wijst het zich volgens mij vanzelf. Maar bij de regensensor zou ik zeggen: if it ain't broken, don't try to fix it ;-)

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Oscar heeft zojuist de ruitensensor opnieuw in-geleerd (in-leren).

Iets met ruitenbedieningshandel naar je toe halen en op en van het contact zetten.

Zo leert de sensor de ruit opnieuw kennen.

Probleem opgelost.

De "luchtbelletjes" zitten niet tussen de sensor en de ruit maar in de ruit zelf.

Aldus Oscar.

D

Link naar reactie

De regensensor is zojuist opnieuw in-geleerd, (in-leren werd het genoemd) zo leert de sensor de ruit opnieuw kennen.

Iets met de ruitenbedieningshandel naar je toe halen en op en van het contact zetten.

De "luchtbelletjes" zitten niet tussen de sensor en ruit maar in de ruit zelf, aldus Oscar.

Link naar reactie

Allen,

Dank voor de input. De dealer heeft het het raam vervangen en ben ik dus de gelukkige eigenaar van een mooie ZZZZ.

Als we nog een keer wat zon te zien krijgen, zonder neerslag, schiet ik een aantal foto's welke ik vervolgens zal plaatsen.

Nogmaals dank!

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Mijn regensensor deed het ook niet, zaten ook wat luchtbellen, na verwijderen van de kapjes heb ik de sensor stevig tegen de ruit geduwd, luchtbelletjes nog steeds aanwezig maar sensor doet het weer

• Like 1
Link naar reactie

Ik ga het proberen, thanks!

Het zal de tijd van het jaar (van warm naar koud) en de leeftijd van de auto.

Er zullen wel meer z4 eigenaren last van krijgen.

Wat Maurits eerder aangaf is een optie maar hij zegt ook if it ain't broken, don' try to fix it!

En bij de garage zeggen ze dat het zelfs in de ruit zelf zit.

Nog een vraag Maurits, heb jij jouw probleem toen zelf met kit opgelost, en welke doorzichtige kit heb je daarvoor gebruikt?

aangepast door Driez
Link naar reactie
  • Administrator

Merk e.d. weet ik helaas niet Willem. Ruud heeft daar in het kader van de aflevering toen een kloddertje kit aan gewaagd. Het enige dat ik weet is dat het doorzichtige siliconenkit is (en dat het nu al vier jaar houdt: vanochtend nog de regensensor gebruikt zonder problemen).

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in