Ga naar inhoud

Grootlicht vervangen door Xenon of blauwe normale lampen


neographikal

Aanbevolen berichten

Ik heb een 2003 model Z4 met af fabriek Xenon. Nu stoorden de gele parkeerlichten me, daarvoor heb ik inmiddels witte LED's besteld (canbus variant). Het grootlicht is alleen nog geel, maar ik haal met m'n niet al te beste Duits niet uit de handleiding of dit nou inderdaad H7's zijn als ik Xenon heb. Wat is hiervoor overigens de beste vervanging? Ik merk bij mijn Aygo dat Xenon even tijd nodig heeft om op te warmen waardoor Xenon grootlicht misschien niet zo handig is? Dan zouden van die witte normale H7's de beste optie zijn.

Link naar reactie
  • Administrator

Uhhhh jongens, het wordt er nog even niet duidelijker op qua terminologie.

Je hebt stadslicht / dimlicht en groot licht. Zie hier. Als je groot licht aan is brandt een blauw lampje op je dashboard, als je stads- of dimlicht aan is brandt alleen de dashboardverlichting bij de pre fl E85. Bij de pre fl is alleen het dimlicht xenon voor zover ik weet; dubbel xenon / bixenon (dus ook je groot licht xenon) is er pas vanaf de facelift dacht ik.

Standaard xenon van de Z4 is 4500K. Dat vind ik niet geel en niet blauw, maar vooral helder wit. Wellicht vind jij het te geel.

Ik neem aan dat Neo de stadslichten ondertussen vervangen heeft voor leds en nu zoekt naar iets met aan andere kleur voor zijn standaard xenon dimlichten. Als je xenons verslijten worden ze geler / roziger. Als je die indruk hebt zou je gewoon nieuwe BMW xenon's kunnen kopen. Ik zou dan eerst even proberen te vergelijken met een Z4 waar de lichten wel van in orde zijn. Als je iets anders wilt hangt het er vanaf welke kleur je mooi vindt. Hoe meer K's hoe blauwer.

Aanduiding van de standaard xenon lamp is DS2 (35 W): zie ook hier nummer 1:

222.png

Xenon en normale lampen (zie titel) zijn niet vrij uitwisselbaar. Zowel niet vanwege de starter en het stuurapparaat (2 en 3 hierboven) als ook vanwege de bedrading van je koplamp.

Link naar reactie

volgens mij wil neo zijn grootlicht lampen vervangen voor iets witters dat zijn idd halogeen lampen.

deze kun je beter niet met xenon vervangen de xenons hebben altijd opwarmtijd nodig.

bij bixenon word de grootlichtstand bereikt door iets te verstellen (fysiek)de brander verplaatst of de spiegel oid.

bij de e85 gebeurd dat alsook de binnenste lampen gaan branden waarbij de halogeen lampen bijgezet worden (toch)

Link naar reactie
  • Administrator

^ja dat kan natuurlijk ook. Maar pre fl is in ieder geval geen bi xenon. Ik denk inderdaad dat je gelijk hebt over wat Neo wil. :wink: Dat is inderdaad H7 (nummer 11 hieronder):220.png

63217160781.jpg

Link naar reactie

Mijn ervaring met een 2003 Z4 met Xenon: Dimlicht=Xenon, Grootlicht=H7 en inderdaad wat gelig.

Simpelste oplossing: lampje vervangen door een H7 met blauw kapje; dat komt redelijk in de buurt van xenon .

Voor de plaatjes klik je hier . Succes ! :wave:

Link naar reactie

In mijn optielijst staat 522 Xenon-licht... Overigens hoor ik wel een geluidje in de koplamp als ik grootlicht inschakel, maar het zijn wel de H7 lampen die gaan branden.... of er iets met veranderende spiegels gebeurt?... Ik heb geen idee... :newblush:

Link naar reactie

Aanvulling: het zat me toch niet lekker dus ben ik even de proef op de som gaan nemen:

Z-tje voor de (dichte) garagedeur gezet en e.e.a. uitgeprobeerd.

Resultaat: Dimlicht is Xenon, Flash-to-Pass is H7, Grootlicht is H7 met gewijzigd lichtbeeld, veroorzaakt door een gewijzigde spiegelstand.

Ter verduidelijking: dimlicht geeft het bekende halvemaanvormige beeld.

DSC_8647.jpg

Flash-to-Pass daarbij geeft een extra lichtpunt erbij:

DSC_8648.jpg

en bij grootlicht heb je beide lichtbeelden samen met als toevoeging wat extra xenon licht.

DSC_8649.jpg

iets wat gewoon bevestigt wat in de boekjes stond en we dus eigenlijk allemaal (ik incluis) konden weten...... :blush:

  • Like 1
Link naar reactie
  • 2 weken later...
  • 10 maanden later...

Waarop moet je zoal letten als je LED's als dimlicht wil gebruiken ipv gewone halogeen? Ik ken er niets van.... Ik zie alleen enorm veel verschillende soorten en prijzen... Zou dit ook wel mooier vinden dan de standaard halogeen... Of is een gekleurde halogeenlamp een veel goedkoper alternatief en trekt dat op iets?

Link naar reactie

^topic is meer over xenon :)

je zal moeten kijken naar de aansluiting H4/H7 weet zo uit m'n hoofd iig niet welke de E85 heeft.

in principe zou je een ledlamp met H7/H4/H? aanlsuiting gewoon op de plaats van de hallogeen moeten kunnen plaatsen zonder iets te veranderen. een hallogeen met een andere kleurwaarde zal waarschijnlijk wel goedkoper zijn dan led lampen, maar led gaat langer mee ( zeggen ze)

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.