Ga naar inhoud

Overweeg een Z4M roadster...


timewa

Aanbevolen berichten

Hallo ZZZ/Zers! Ik heb nu sinds een kleine 2 jaar een Z4 als hobby/fun-auto, min of meer "per toeval" gekocht voor erbij. Ik ben er superblij mee. Het is een Z4 2.5i uit 2003 en hij klinkt heerlijk. Is aardig vlot en agiel, maar niet bloedsnel. Niet dat dat echt noodzakelijk is: Ik geniet van het geluid en van het open rijden, maar stiekem overweeg ik toch wel eens een upgrade naar een Z4M nu ik weet dat dit type auto me zoveel lol laat beleven...

Ik denk dat als ik scherp een Z4M zou kopen, de afschrijving nog wel te overzien zou zijn omdat ik niet verwacht dat ze snel onder de 15 a 20 zullen duiken, vooral vanwege de atmosferische bekroonde M motor.

Ook vind ik het leuk om er zelf wat aan te sleutelen. Er staat een supergoedkope op Mobile en ik zou het gokje op zich wel willen wagen. De electronicaproblemen ben ik niet bang voor (mijn specialisme) maar hoe kom ik er achter of de historie van de auto klopt? Ik heb de verkoper gebeld en de motor loopt onregelmatig en instabiel, is er een "standaard" probleem met dit type motor? Kent iemand heel toevallig deze auto en de achtergrond?

Nogmaals, ik vind het leuk en prima om dit soort electronicaproblemen op te lossen en ben niet afhankelijk van de auto dus geen probleem om er tijd in te steken, maar als de motor echt gaar is en/of het is een auto met duister verleden dan wil ik er niet aan beginnen.

Tips welkom!

Ook mbt invoer bij zo'n auto met problemen - Hoe kan ik ervoor zorgen dat de BPM evenredig minder wordt?

Tim

http://suchen.mobile.de/auto-inserat/bmw-z4-m-roadster-freiburg/195339568.html?lang=de&pageNumber=1&__lp=3&scopeId=C&sortOption.sortBy=price.consumerGrossEuro&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=55&makeModelVariant1.searchInFreetext=false&makeModelVariant2.searchInFreetext=false&makeModelVariant3.searchInFreetext=false&negativeFeatures=EXPORT&noec=1

aangepast door timewa
Link naar reactie

Is electronica je specialisme, of is autoelectronica je specialisme?

Het is heel simpel: deze auto kan je onmogelijk kopen zonder dat je alle obd2 codes weet.

Dit is een amerikaanse uitvoering, wat inhoudt dat je naast die reflectoren (simpel over te spuiten zodat ze minder opvallen), een mijlenteller (soms kan je op ebay een kmteller scoren), ook andere katalysatoren en een ander uitlaatspruitstuk heeft (er zitten extra katalysatoren in het uitlaatspruitstuk, enigzins vergelijkbaar de constructie in je huidige z4). Die knijpen de motor iets, en daarom is een amerikaanse z4m in beginsel al minder waard. Reken erop dat een amerikaanse z4 minimaal 3 mille minder oplevert (en misschien nog wel minder).

Als je er dan van uitgaat dat een normale z4m waarschijnlijk wel voor 20 mille te krijgen is (zeker als je na de winter gaat shoppen, dan komen er weer nieuwe te koop), dan blijft er weinig over voor budget om storingen op te lossen.

Ga er vanuit dat bijv een abs pomp stuk is , en wellicht meer. Ik zie nogal wat lichtjes die met de abs of esp te maken hebben.

Een z4m is niet een auto die je met storingen aanbiedt, daar loont het altijd voor om voor 2-3 mille een technicus naar te laten kijken om alles te fixen. Dat dat niet gedaan is houdt in dat of het probleem niet/nauwelijks te vinden is, of dat het erg veel dure onderdelen bevat. Het kan bijna niet zo zijn dat die auto een probleem heeft gekregen en de eigenaar dacht... nou ja, dan verkoop ik 'm maar zonder dat ik 1 of 2 monteurs ernaar laat kijken om de storinkjes te verhelpen. Je komt 100% zeker in andermans shit terecht.

Hoe dan ook, je gaat waarschijnlijk het schip in als je niet ervaren bent met bmw specifieke problemen. Ook moet je er van uitgaan dat je wellicht voor lange duur een brug of kuil nodig hebt omdat je tegen problemen aanloopt die qua tijd niet snel op te lossen zijn.

Dus je moet weten waar je aan begint. Bel eerst de persoon maar eens op en vraag welke obd2 codes hij geeft. Als hij daarin niet wil meewerken zou ik uberhaupt niet beginnen aan de 600km lange reis.

Sowieso als de motor onregelmatig en instabiel loopt, dan kan je de conditie van de motor ook niet echt testen (en dus ook niet het onderstel en de rest van de aandrijflijn). En aangezien de s54 nogal wat hele dure problemen kan krijgen als ie niet 100% verwend is geweest zou ik de gok niet snel wagen. Zeker niet bij een amerikaans model. Niet voor die prijs. Het is nu feitelijk een berg onderdelen. Voor hetzelfde geld is de vanospomp of vanosboutjes afgebroken, loopt de motor daarom slecht, maar ligt er dus wel een stuk ijzer ergens onderin mee te ratelen wat schade aan je distributie heeft aangericht. Dat soort geneuzel.

Persoonlijk als je kijkt naar afschrijving (je ziet de auto kennelijk deels als investering), en je wilt niet per sé een cabrio, dan zou ik wellicht voor een coupé gaan. Die is denk ik over 10 jaar een stuk meer waard. Dat is met de z3 afaik ook zo gegaan. Maar dat terzijde

Maar hou er rekening mee dat dit dus een amerikaans model is, en die zijn absoluut niet geliefd (qua uiterlijk en dus iets minder vermogen), dus dat zal altijd aanzienlijk de waarde drukken.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heren, hartelijk dank voor de tips. Vooral Guido: heel duidelijk verhaal en absoluut terechte zorgen/opmerkingen die ik zelf ook overwogen heb. Alleen dat een US versie zoveel minder waard is, had ik me niet gerealiseerd maar het klinkt logisch. Ik heb vroeger wel eens een probleem-Ford US-model gekocht die slecht liep waar de dealers geen raad mee wisten. Bleek ook dat de auto een behoorlijk andere architectuur had qua uitlaatsysteem, o.a. vanwege OBD. Was wel goed te fixen maar ik besef dat bij deze Z4 er meer aan de hand zal zijn en dat ze al veel geprobeerd zullen hebben.

  • Like 1
Link naar reactie

Ik heb m al gebeld. Louche handelaartje. Ik ga er zeker niet op de gok naar toe maar ben binnenkort voor mn werk wel weer eens in Stuttgart en wil dan even spieken. Wil ook een gaaf exemplaar bekijken ter referentie.

Ik ontwierp vroeger autoelectronica voor beroep (sensoren voor alle automerken, BMW is ook onze klant) en zo'n probleemgeval als deze auto spreekt me juist aan als uitdaging. Prijs moet wel heel scherp zijn want zoals Guido terecht opmerkt is het nu alleen een berg onderdelen. Ben vooral benieuwd of er onderhoudshistorie bij zit en of de motor netjes is verzorgd...

  • Like 1
Link naar reactie
  • 4 jaren later...

Ondertussen, meer dan 4 jaar na dato, heb ik uiteindelijk toch een Z4M gekocht.

Slechts 1 (Amerikaanse) eigenaar voor mij, die er heel veel mee heeft gereden maar wel zuinig mee om is gegaan en 100% origineel heeft gehouden.

 

Binnenkort begin ik met het proces m.b.t. Europese typegoedkeuring, hiervoor heb ik een nieuwe post geopend. Zou het waarderen als jullie tips & tricks hebben m.b.t. aanpassingen van een Amerikaanse Z4 om hem "Europees te maken".

 

Hij is nu op transport, als ik 'm op de oprit heb staan volgen uiteraard foto's. Ben er superblij mee!

Link naar reactie
  • Administrator

Gefeliciteerd en zie ook mijn opmerkingen in jouw topic.  Hoeveel is 'heel veel' mee gereden? Ik ben eigenlijk wel benieuwd met welke tellerstand je nog een Z4M durft te kopen ...

Link naar reactie

Een z4m kan je prima met elke kmstand kopen.

Maar in beginsel zou ik al een uitgebreide preventieve revise uitvoeren.

Dus drijfstanglagerschalen, oliepomp-piston, vanospompschijf controleren, vanosboutjes, motorsteunbouten, kettinggeleiders  controleren, klepvolgers/nokken op slijtage controleren, klepspeling controleren en welke andere pijnpuntjes de s54 ook maar heeft :smile:.

En natuurlijk de afwateringskanaaltjes van de kap reinigen :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Allemaal hartelijk dank voor de reacties!

 

De S54 loopt als een zonnetje, heerlijke proefrit mee gemaakt van de week en meteen gekocht. Hij heeft dan ook nog geen 3 ton gelopen, dus niks aan de hand.

 

Ik ken het verhaal van de lagerschalen en ben inderdaad van plan om die preventief te vervangen. Was van plan om het zelf te doen maar goed om bovenstaand adresje te weten just in case.

 

Eerst maar eens invoeren en rustig alles nalopen voordat ik hem ga registreren en rijden. Als de lente begint wil ik hem klaar hebben.

Link naar reactie

Ik zou gelijk alle pijnpuntjes  controleren. Lagerschalen is verreweg het meeste werk en dan ligt de boel toch al open.

Richtlijn is dat lagerschalen elke +/-80dkm moeten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 1 jaar later...
1 uur terug, Gijs zei:

Bij mijn auto worden de lagerschalen nu ook vervangen. Wat zijn alle 'pijnpuntjes'? 

ff uit mijn hoofd:

- de piston van de oliepomp (niet bij bmw verkrijgbaar maar wel bij sommige duitse tuners, soms met speciale oppervlaktecoating; wellicht past een piston van een S50 3 liter blok. Die is wel los verkrijgbaar. Die duitse tuners krijgen hun pistons ook ergens van)

Voor de beeldvorming dit deel (deze is dus van de s50b30): http://bmwfans.info/parts-catalog/E36-Cabrio/Europe/M3-S50/browse/engine/lubrication_system_oil_pump_with_drive/#pos_6

- Kettinggeleiders zijn een probleem, zijn van plastic en kunnen breken/stukjes van af breken. Daar zijn geloof ik ook tuneronderdelen van?

-nokkenassen en nokkenasvolgers kunnen slijten.

- volgens mij is de kettingspanner soms ook een probleem (weet niet zeker)

-vanosboutjes!

-vanoshub! (van de uitlaatnokkenas geloof ik)

 

En er zijn vast nog wel een aantal die ik vergeten ben. Je zou kunnen rondvragen op een specifiek m forum of een groter forum. Vooral op de duitse fora weten ze ècht veel, ook vergeleken met amerikaanse fora (die weten bijv niets van de piston in de oliepomp). Maar dan moet je wel duits kunnen, en technische vragen in het duits stellen vergt nog meer concentratie 😄 .

Op het duitse z forum zijn er ook een aantal die veel weten. (daar zag ik geloof ik voor het eerst die problemen met de piston in de oliepomp, die vervangen ze daar ook massaal)

 

Een aantal van de bovengenoemde problemen vallen dus alleen te controleren als de kleppendeksel eraf gaat (eenvoudig werkje, en je hebt dan gelijk een nieuwe rubberen afdichting; deze gaan ook lekken als ze te oud worden).

En als je de kleppendeksel eraf hebt, kunnen gelijk de kleppen gesteld worden (moet ook gebeuren bij een s54).

Als je kettinggeleiders kapot zijn, dan zou dat wel eens een rotklusje kunnen zijn. Ik weet niet uit mijn hoofd of daarvoor de distributiedeksel eraf moet, maar als de distributiedeksel eraf moet, moet ook je krukaspulley etc eraf. Inspecteren kan wel vanaf de bovenkant geloof ik.

 

Dit is een toko die veel specialistische s54 reparaties doet, wellicht staat op deze site nog meer:

https://www.mw-performance.com/e46-m3

 

En er was geloof ik ook iets met de boutjes van de linker motorsteun, moet je ook maar even op googlen. Daar kan je ook mooi bij als je onder de auto staat.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik ben terug van weggeweest. Vanavond voor het eerst dit jaar weer een ritje met de Z4M gemaakt! Nadat er zeer groot onderhoud aan gepleegd is: De motor en versnellingsbak zijn er uit geweest en vrijwel alle slijtagedelen zijn preventief vervangen, en de zwakke punten zoals hierboven genoemd zijn allen gecheckt en waar nodig aangepakt. Zo waren bij mij de kettingspanners ook op hun einde en waren er kleine stukjes afgebroken, zitten nu weer nieuwe in, en zo zijn er tientallen seals e.d. vervangen. De kleppen zijn ook gesteld, alle vloeistoffen vervangen, nieuwe koppeling, alles seals en slijtagedelen nieuw etc.

 

Nu even geen tijd om alles uitgebreid te delen, maar ik wil er binnenkort graag even goed voor gaan zitten om hier te posten wat er allemaal gebeurd is inclusief foto's. Ik heb honderden foto's van dit grote project en moet die eerst ook nog even uitzoeken.... maar zal het z.s.m. delen.

 

Motor loopt weer als een zonnetje, hij schakelt snaarstrak. Is nog wel de eerste indruk, rustig inrijden en laag in de toeren gebleven. Nu eerst rustig verder inrijden, na een poosje alle vloeistoffen nogmaals vervangen, en dan kan hij hopelijk weer heeeeeel lang mee want ik wil deze auto zeker houden. Kan mij geen betere zomerse funauto bedenken namelijk!

aangepast door timewa
Link naar reactie

Zo dan wat een operatie 🤯

Eigenlijk heel slecht dat het nu al nodig is, maar respect voor je grondige aanpak!! 

Echt een geweldige wagen! enige waar ik persoonlijk aan zou storen zijn die Amerikaanse reflectoren in de achterbumper, nooit overwogen die weg te laten werken??

Of een EU spec bumper plaatsen.

Link naar reactie

Tja, wat is nodig. De meeste dingen die ik vervangen heb waren niet nodig, maar als het toch los is allemaal dan wil ik het graag grondig doen. Zo was de oude koppelingsplaat op zich nog prima, misschien voor de helft versleten. Maar als alles dan toch open is waarom niet meteen een nieuwe.

 

Dus ik zou het niet slecht van BMW willen noemen, eerder dat ik doorschiet in preventief vervangen omdat ik het leuk vind om te doen.

 

De reflectoren zijn niet zo fraai inderdaad, hoewel het ook wel weer snel went.

 

Die in de voorbumper zijn ondertussen gespoten omdat ik de hele voorbumper heb laten spuiten i.v.m. wat steenslag en een kras. De achterkant pak ik t.z.t. ook nog wel aan, evenals wat andere cosmetische dingetjes. Het is een hobbyauto dus er moet steeds wat te optimaliseren zijn....

 

 

 

 

  • Like 2
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.