Ga naar inhoud

Storend zoemend geluid achteraan


Zedfor

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Goedemorgen Zedfor! Je omschrijving is nog niet zo heel specifiek; zo kan het helaas eigenlijk heel veel zijn. Kun je bijvoorbeeld een filmpje plaatsen of de plek waar het vandaan komt wat preciezer beschrijven (links / rechts / midden). Is het er altijd of alleen als je iets bijzonders doet (optrekken / een bocht, etc.)?

Link naar reactie

Volgens mij zijn de 188k diffs (dus van de z4) redelijk bulletproof hoor.

Het enige wat kan gebeuren (vooral het /m diff heeft hier last van) is dat de keerringen gaan lekken en dat in het uiterste geval je diff droog loopt (en dan is het idd snel gebeurd.....).

Volgens mij zijn lagers (wiellagers) en rolgeluid van raar afgesleten banden eerder een probleem.

Of het tussenlager van de cardanas.

Bij onkundigheid van gebruik/montage/bodenschade zitten er ook beschermflensen bij de uitgaande assen van het diff. Als die verbuigen kunnen ze aanlopen.

Dus ik betwijfel ten zeerste dat het het diff is tenzij je iedere ochtend een paar druppels olie op die plek ziet. Zeker als je een <200k km stand hebt.

Ter vergelijk: toen ik mijn diff controleerde op backlash bij 110 duizend kilometer, toen zat die nog aan de kant van de minimale tolerantie van de range zoals bmw dit opgeeft. Dat houdt in: nog helemaal geen slijtage. En ik denk dat mijn auto eerder regel dan uitzondering is. Maar goed, smering is alles in dit geval.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik zou er idd ook gewoon tandwielolie in doen.

75w90, of evt 80w90. Maar geen additieven. (bmw heeft een aantal merken/types voorgeschreven in TIS)

Desnoods een olieplug met ingebouwd magneetje.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Daar zou ik me minder druk om maken; bmw voorschriften en keurmerken (net als long life etc) is iets waar je als fabrikant voor moet betalen!. Je kan het verschil tussen mineraal en syntheet vaak als volgt beschrijven:

Minerale olien hebben betere smeereigenschappen; het is een uitgebreider mengsel van stoffen. Heel veel industriele smeermiddelen (voor ècht zware applicaties) zijn daarom mineraal)

synthetische olien hebben een langere levensduur en zijn beter bestand tegen veroudering bij extreme temperaturen doordat er een minder uitgebreid mengsel van stoffen inzit. Bij synthetische olien kan je de multigrade component (dus constante vloeibaarheid door de temperatuurrange) ook beter onder controle houden. Maar dat is bij een diff minder van belang. Bij motorolie is dat belangrijker.

Een minerale olie is dus geen lifetime olie, en daarom schrijft bmw het waarschijnlijk niet voor. Maar als je dat weet (je giet de olie er per slot van rekening zelf in...) is er niets aan het handje.

Sowieso vind ik dat lifetime gebeuren een beetje dubieus. Voor een open tandwieldiff wellicht wat minder kritisch, maar veel versnellingsbakken en vooral automaten hebben baat bij een oliewissel na 200k km oid.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

ok je hebt gelijk,ik ben nogal van wat voorgeschreven word.

wat ik wel zie is dat bv volvo penta voor bepaalde keerkoppelingen achter zwaardere motoren volsynth voorschrijft en bij lichtere motoren met dezelfde kk een mineraale.en binnen de organisatie is bekend dat als je dit niet doet de kk mooi kapot gaat.

op de een of andere manier kan het met synth wel.

over de automaat bakken ben ik het wel met je eens filled for life my ass,moet je niet doen hoor!

Link naar reactie

Je gelooft niet dat banden een zoemend geluid kunnen maken? :unsure:

Ik heb wel eens een set banden/een band gehad dat zodanig afgesleten was dat het net leek alsof ik een kapot wiellager had. Maar dat zat toch echt in de band want toen ik die wisselde was het weg :lol:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Je gelooft niet dat banden een zoemend geluid kunnen maken? :unsure:

Jazeker wel, maar alle reacties gaan over het diff en 1 over de banden....Bovendien is de info van topicstarter nogal sumier maar gaat het hier al weer snel over olie, keerkoppelingen en BMW voorschriften...

Link naar reactie

Ja zo is dat met elk topic.

Als de info summier is spekt dat de speculaties en praat een ieder graag over de onderwerpen die hij leuk of belangrijk vindt :wink:

Een zoemend geluid van achteren is niet iets wat je van achter je computerscherm kan oplossen.... Misschien is de persoon in kwestie wel een imker en heeft ie z'n halve hobby in de kofferbak liggen :171:

@guido, banden zijn nieuw en de dezelfde als er voor. Mijn aanhuis expert zei gelijk diff by the way een paar maanden geleden, dus ik gok daar ook op of iets wat er met t diff te maken heeft.

Ja het kan natuurlijk het diff zijn, je weet niet wat er allemaal gebeurd is tijdens het leven.

Maar het komt weinig voor. Enige zekere manier om er achter te komen is het diff openmaken. Ook dat is niet het einde van de wereld... die van mij is al 2x open geweest..... (uiteraard voor een andere reden welliswaar....)

Maar een probleem met het diff typeert zich overigens doorgaans niet als een zoemend geluid.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

@lightning: Tsja ik zou 'm gelijk checken. Wie weet loopt je diff een beetje droog en is ie nog te redden als het oliepeil wordt hersteld. Het is altijd zeer onverstandig om met dit soort zaken te wachten. Als je doorrijdt en het diff heeft een probleem, dan gaat ie zeker stuk. Ook je lagers... die je niet/nauwelijks los kan kopen.

Dat is net zoiets als dat je wel eens op buitenlandse fora ziet: "my diff is leaking.... should I do something...?"......duh.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 5 maanden later...

vandaag inpa er even aangehangen, EWS geeft een fout er staat iets van 15 power-on-reset ( geen idee waar dit op slaat btw, miss dat de auto draait terwijl inpa er aanhangt). iig is het een statischer fehler, dat wordt zoeken en evt het e.e.a. vervangen. iemand een idee wat evt een nieuw diff kost bij de dealer ( heeft niet mijn voorkeur maarja... ) ??

bvd

Link naar reactie

...iemand een idee wat evt een nieuw diff kost bij de dealer...

Het zou me niets verbazen als een upgrade naar Quaife met het zelfde of minder budget uit kan...

(of Plan B: met wat geduld een diff uit een gecrashte Z4 met laag kilometrage opsnorren)

  • Like 1
Link naar reactie

Ja jouw plan b is nu plan A( ga dus eerst voor gebruikt diff kijken). maar ik weet niet of er nog onderdelen van het oude diff nodig zijn voor het quaife diff. Misschien dat guidok dat weet. Net even op real oem gekeken, al klopt van die prijzen vaak niks... 1650 dollar... Dan is een quaife als die geen originele onderdelen nodig heeft behalve de behuizing, waarschijnlijk nog goedkoper.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Die prijs bij realoem staat klopt wel hoor. Alleen is dat nu dus in euro's.... ex btw.

Je bent dus voor een nieuw diff minimaal 1500 euro kwijt, als die nog leverbaar zijn. (dat kan dus ook een gereconditioned diff worden).

Maar dat is dan de complete lollypop, dus huis, lagers, en dus je kroonwiel/pinion.

Een quaife is alleen het interne diff. (geen behuizing, geen lagers, geen kroon/pinion)

Je moet gewoon een gebruikt diff scoren, desnoods van een e46. Die zijn wel voorhanden in redelijke getalen.

Je zou zelfs een andere ratio kunnen nemen. Je hebt nu 3.23. Kies 3.07 of 2.94 voor lagere toeren op de snelweg (maar ook iets tragere acceleratie), of een 3.46 voor iets snellere acceleratie (maar wat meer verbruik in de 5)

Maar eerst moet je weten of het je diff is. Dus ik zou toch ff het achterschild eraf halen, de backlash meten, en desnoods blauwen om het looppatroon te bekijken.

Ik heb niet echt ervaring met versleten differentielen, maar het lijkt me dat als ie herrie maakt op de tandwielen, dat je ook wat moet kunnen zien. Geluid op de lagers... dan moet ie echt helemaal uit elkaar.

Heb je al je olie gepeild? (bovenste vulplug openmaken en ff je vinger erin of je het oliepeil kan voelen).

Dat is echt stap 1.

Maar ja, het is nog steeds niet zeker of het je diff is (en deel daarvan?)

Wiellager, cardanaslager, banden, noem maar op....

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

hij gaat donderdag naar de keuring, dan wordt er gelijk even goed naar gekeken, het is niet alleen herrie bij mij, hij rijdt ook steeds slechter, de auto voelt onrustig aan zelfs bij pak em beet 80 km/u.

ik ga iig niet voor een andere ratio ik vind de huidige wel goed zo. ik zal als de conclusie er is eens op zoek gaan, maar een E46 dif zou dus ook moeten passen als ik jou begrijp ?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.