Ga naar inhoud

Welke accu? (Z4 E85)


glnk

Aanbevolen berichten

  • Administrator

Toch nog een vraag hierover voor de topicstarter: volgens de verkoper die je raadpleegde had een AGM accu niet echt toegevoegde waarde. Waarom heb je daar dan toch voor gekozen uiteindelijk? :sCo_chinscratch:

Link naar reactie
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

  • 1 jaar later...
  • Administrator

Mijn accu is nu wel echt zo dood dat zelfs druppelladen geen zin meer heeft ... :blink::171:

 

Maar goed, gelet op de leeftijd en het gebruik (eerst heel intensief, nu nog mondjesmaat en alleen in de zomer) mag dat van mij. Nu is dus de vraag: wat zal ik er nu eens in stoppen?

 

Daarom dus een oud topic afgestoft en nu de vraag: zijn er recent nog nieuwe inzichten opgedaan? Wat hebben ander members die de afgelopen 2,5 jaar hun accu vervingen er bijvoorbeeld ingelegd? Tegen diepe ontladingen kunnen is gelet op het gebruik voor de komende jaren wel een pluspunt (al heb ik wel een druppellader). Dan nog steeds een AGM accu het bes of zijn er nieuwe gedachten?

 

Wie roept, waarvoor bij voorbaat dank!

Link naar reactie

Centurion,Varta,Bosch, met een accu van een gerennomeerd merk zit je doorgaans gewoon goed.

 

Soms verrast een onbekend merk je ineens met een heel goede accu maar dat weet je nooit van tevoren.

 

Als de mijne het begeeft koop ik een varta startaccu.

Link naar reactie
2 uren geleden, 2.5si zei:

Tegen diepe ontladingen kunnen is gelet op het gebruik voor de komende jaren wel een pluspunt (al heb ik wel een druppellader).

 

 

Als ik dit zo lees, vraag ik me af of je van de zomer je luchtbedje gaat opblazen met een pomp op de accu. Diep ontladen in een auto komt in feite niet zoveel voor, of..... je moet je cabriokap een aantal keren open/sluiten zonder dat de motor loopt, dan gaat het wel rap. Een 'startaccu' diep ontladen is over het algemeen uitermate slecht voor de accu. Een gel-accu kan daar dan wel weer beter tegen, Nou lees ik hiervoor dat @lightning87 er een in zijn wagen heeft geplaatst. Gel-accu in een auto komt niet veel voor (meer in de scheepvaart @sandere39??. Dingen zijn kostbaar en voegen voor in een auto m.i. niet veel toe bij normaal gebruik. M.i. kiezen tussen een 'gewone' onderhoudsvrije accu of een AGM. De opbouw van een AGM is wat anders waardoor die naar verwachting wat langer mee zal gaan. Daar is via Google genoeg over te vinden. Daarna m.i. prijzen vergelijken en op basis daarvan kiezen voor een merk dat jou het meest aanspreekt.

Link naar reactie

Klopt Horus,koop gewoon een merk accu en klaar,ze gaan allemaal door de bank genomen 8 tot 9 jaar mee.
 in een auto.

Diep ontladen is inderdaad dodelijk ,telkens als dat gebeurd lever je zo,n 10 % capaciteit in dan gaat het dus hard.

Lang stilstaan is ook geen voordeel voor elke accu AGM kan daar iets beter tegen .

 

aangepast door sandere39
Link naar reactie
  • Administrator

Ja jongens, ik bedoel met diep ook niet oplaadbare penlites diep, maar vooral dat het fijn is als een accu ook tegen een langere periode van geen gebruik (en dus geringe ontlading) kan. Als de ene accu daar beter tegen zou kunnen dan de ander - zoals bij een AGM het geval lijkt  - is dat dus een duidelijk pluspunt. 

 

Ik ga op zoek en zal laten weten wat het geworden is ... 

Link naar reactie
11 uren geleden, Horus zei:

 Diep ontladen in een auto komt in feite niet zoveel voor, of.....

Veel cabrio's staan juist langere tijd stil. Als mijn auto een week of 4 niet gestart is, en vooral als het koud is, dan is de accu echt bijna leeg.

Ik zou 'm aan een druppellader moeten leggen, maar in mijn garage zit geen stroom (los garageblok). Ik verwacht dus ook dat mijn accu geen records gaat breken mbt levensduur...

Mijn auto heeft dus ook aanzienlijke sluipstroom. Ik weet trouwens niet hoeveel. Het is niet zo makkelijk om dat nauwkeurig te meten.

Maar stel het is 50mA, wat vaak als norm wordt gehanteerd als 'tolerabel', dan is er na 4 weken wel 33Ah verbruikt. Ga er vanuit dat een startaccu de helft van de opgegeven capaciteit in de praktijk kan leveren, en je accu is dus dan ook ongeveer leeg (en ik heb dan ook nog een kleine accu).

 

Link naar reactie

Ik begrijp je redenatie Guido. Over het wel en wee van accu's is heel wat geschreven overal. Maar om even in jouw termen te blijven, voor een gewone startaccu betekent 'half leeg' mogelijk al een stevige beschadiging van de accu. Maar.... wat is half leeg. Als je de te benutten capaciteit -alvorens weer op te moeten laden zonder accuschade- bekijkt dan zou een verbruik (Ah) van 20% van de totale accu capaciteit wel eens het max kunnen zijn. Ik denk dat @sandere39hier de specs van kent.

Naar gelang het verbruik (Ah) daalt de accu-spanning (Volt). Zodra die accu spanning zo rond de 11,5V komt te liggen, dan kom je al in de gevarenzone als het gaat om beschadiging van de accu. En beschadigde accu is niet meer goed op te laden naar zo plm 12,7V. Gebeurt die verre ontlading dus vaak, dan versterkt het effect op de oplaadbaarheid zich hand over hand, totdat ....ie niet meer start.

 

Een mogelijkheid, bij gebrek aan een druppellader, zou zijn accuklemmen te monteren, die je zo van de accupolen kunt los klikken, zodat de er geen ontlading is bij langere stilstand. Die klemmen liggen in de watersportwinkel (Allpa).

Link naar reactie
5 minuten geleden, Horus zei:

Maar om even in jouw termen te blijven, voor een gewone startaccu betekent 'half leeg' mogelijk al een stevige beschadiging van de accu.

Ja dat klopt.

 

6 minuten geleden, Horus zei:

Als je de te benutten capaciteit -alvorens weer op te moeten laden zonder accuschade- bekijkt dan zou een verbruik (Ah) van 20% van de totale accu capaciteit wel eens het max kunnen zijn.

Ja dat vermoed ik ook.

Die 70Ah oid wat er ook maar op een accu staat is een soort van 'normwaarde' om aan te geven hoe krachtig de accu is. Als je een 70Ah accu ontlaadt tot 70Ah (wat hij misschien wel kan geven), dan is die daarna hoogstwaarschijnlijk stuk (of zo beschadigd dat hij onbruikbaar is).

Een specifieke tractiebatterij (zoals in heftrucks of golfkarretjes zitten) kan daar wel/beter tegen.

 

7 minuten geleden, Horus zei:

Een mogelijkheid, bij gebrek aan een druppellader, zou zijn accuklemmen te monteren, die je zo van de accupolen kunt los klikken, zodat de er geen ontlading is bij langere stilstand.

Ik heb een sleuteltje 10 in de achterbak liggen en die gebruik ik soms om de minpool ff af te koppelen :wink:

Maar het blijft een extra handeling, en het alarm van je auto werkt dan niet meer.

Link naar reactie

idd de sluipstroom is in deze ook een probleem waar je mee te maken hebt.

Het is misschien met de tegenwoordige techniek niet goed meer mogelijk om een auto lang te laten staan,je zult gewoon moeten zorgen dat de accu bijgehouden word.

Misschien een oplossing zoeken in de vorm van en zonnepaneeltje wat net even een beetje bijlaad om zo de accu net op peil te houden.

Of gewoon vaker rijden!

Link naar reactie
  • Administrator

Twee vragen nog:

 

- Ik lees op internet wisselende berichten over vervanging van accu's door een accu met een afwijkende hoeveelheid Ah. Bijvoorbeeld op zroadster.com zijn mensen die er voor waarschuwen dat je dan mogelijk bepaalde zaken opnieuw moet inleren op basis van de afwijkende hoeveelheid Ah. De overleden accu was 70 Ah (760A). Volgens realoem adviseert BMW voor mijn'03 3.0i zowel 55 Ah, 70 Ah, als 80 Ah  (en ook nog twee 70 Ah AGM varianten, maar dat is dus opnieuw 70 Ah). Zijn er mensen hier die wel eens op zulke problemen zijn gestuit?

- Mijn accu is nu echt hartstikke dood. Aan de andere kant liggen er hier in Brabant nog restjes sneeuw en bakken strooizout. Ik wil voorlopig dus eigenlijk nog even niet rijden. Kan het volgens jullie kwaad om de auto een tijdje zonder accu te laten staan? Ruitenbediening moet ik toch al opnieuw inleren en van de Xcarstyle dak- en lichtmodules moet ik de voorkeursinstellingen ook opnieuw doen, maar loop ik het risico dat er nog meer verloren gaat naarmate de auto langer zonder accu staat? Ik zou denken van niet omdat er ook genoeg mensen zijn die hun auto zonder accu in de winterstalling plaatsen, maar hoor het graag als er specifieke Z4 E85 ervaringen zijn ...

Link naar reactie

@Maurits :

 

1 inleren is volgens mij alleen bij de E89 en nieuwe BMW modelen, voor ons geld dat iig niet.

 

2 mijn accu heb ik er ook wel eens een maand of 2-3 eruit gehad, geen problemen gehad, mijne had zelfs de voorkeurs radiozenders gewoon onthouden. je xcarstyle zal mischien wel moeten worden ingeleerd, ruiten normaal niet ( moet alleen nog eens via inpa ook bijrijders kant in 1 keer zakken aanzetten.) .

Link naar reactie
2 uren geleden, Horus zei:

Maar..... je hoeft toch niet over de weg met de bolide om er een accu in te krijgen. Of is het zo druk in jullie 'jonge gezin', dat je geen tijd kunt vrij maken om de accu zelf te verwisselen?

Heel andere prioriteiten nu......

Link naar reactie
  • Administrator

Nee, joh. Overleden accu  staat er al naast (er bleek op basis van het onderdeelnummer een OEM BMW 70 Ah AGM accu uit ergens tussen 2008 en 2009 in te zitten) en een nieuwe zit er zo in (en wordt waarschijnlijk binnen een paar dagen tot aan de garagedeur bezorgd).

 

Dat is het dus zeker niet. Ik dacht meer: als ik er nu een nieuwe inzet en dan weer een aantal weken niet rij omdat dit weer aanhoudt heb ik straks weer hetzelfde probleem. Ik zet hem er dus liever in op een moment dat ik mijn garage queen ook meteen even kan uitlaten ... Daarom zal ze nu eerst een paar weken zonder accu verder slapen.

Link naar reactie
  • Administrator

Ja zeker! Die heb ik ook, en die bevalt op zich ook prima. Maar ook die kan na een tijd niet meer opboksen tegen een eigenlijk al overleden accu, zeker niet als de dagen korter zijn en de afgelopen tijd niet zo zonnig was. Deze accu was vorig jaar al sterk op zijn retour. Met de lader heb ik de levensduur nog meer dan een jaar wegen te rekken, maar nu was de rek er dus echt wel uit.

 

Zo'n lader laadt trouwens onder een bepaalde minimum spanning ook niet meer bij. Ik weet zo even niet meer welke, maar op een gegeven moment houdt de lader er mee op omdat hij zijn energie niet meer kwijt kan en schakelt zichzelf dan uit. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.