Ga naar inhoud

Welke accu? (Z4 E85)


glnk

Aanbevolen berichten

Ha die Z4 rijders;

Ik wou vanmiddag een stukje rijden en tot mijn verbazing startte mijn auto niet meer. Nu wist ik dat mijn accu aan vervanging toe is en dat wil ik bij deze ook gaan doen. Accu eruit gehaald en op naar de Brezan met de hoop dat ze er een met de juiste afmetingen op voorraad hebben. Helaas, op een huismerk accu met dezelfde afmetingen na niets op voorraad. Varta E11 werd genoemd en deze gingen ze sowieso bestellen, prijs 136 euro. Nu kijk ik even op internet en zie dat ze deze accu's voor 80 euro verkopen bij verschillende webwinkels. Maar is dit wel de accu die ik moet hebben?


Hoe zit het met het gewicht en de verschillende typen accu's? AGM? Lood? Lithium ion?

Link naar reactie
  • Reacties 81
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

je moet eerst kijken welke accu er nu inzit, dat betekend dus welke maten.

Ik ben zelf naar een veel kleinere accu gegaan (agm), en dat scheelde behoorlijk in gewicht. Maar belangrijk is natuurlijk dat de accu goed past en dus ook goed vast gemonteerd kan worden in het montagesysteem. Voor de roadster bestaand daarvoor pasplaatjes. Zo ben ik dus van een 80ah accu naar een 55ah accu gegaan wat behoorlijk in gewicht scheelt (ca. 5kg)

Zie topic:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/14443-nieuwe-accu-adapterplaten-met-verschillende-maten-maar-welke/

en het betreffende gedeelte in m'n voorsteltopic:

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/10173-neu-frisch-aus-der-heimat/page-26#entry333605

Mijn (varta AGM) accu kostte dus 150 euro.

Ik zou zelf voor AGM gaan (dat is overigens een bepaald type loodaccu). Li-ion is verschrikkelijk duur (soms duizenden euro's) en gaat snel stuk. Het is niet te gebruiken bij koud weer (niet als startaccu).

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Het is maar net waar je het meet. Er steekt net een klein randje uit aan de onderkant. Een soort van stootbumper. Rond de 19 cm hoog, 27 of 27,5 (stootbumper) cm breed, en 17cm diep. Kan misschien een paar mm groter zijn.

70Ah 570A BMW accu

Van bovenaf gezien zit de + linksboven en de - rechtsboven. Ontluchting buisje zit linksonder aan de linker zijkant.

aangepast door glnk
Link naar reactie

en verzendkosten niet te vergeten. Misschien is er wel een leverancier die gratis verzendt.

dezelfde leverancier (als in mijn linkje) heeft zie ik ook nog een varta agm 70ah voor een tientje goedkoper:

http://www.advitekenergy.nl/accu/accu-agm-startlicht/varta-ultra-dynamic-agm-accu-batterij-12v-70ah.html

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja maar ja, geen agm is natuurlijk niet hetzelfde product.

Een wmf calcium kan je waarschijnlijk wel voor 80 euro of minder krijgen.

Natuurlijk ook niets mis mee, als je je auto toch over 1 of 2 jaar weg doet is dat natuurlijk ook het overwegen waard.

Link naar reactie

Maar AGM is alleen handig als je een start/stop systeem hebt toch? Het kan beter overweg met piekspanningen. Of heeft het nog andere voordelen? Zijn de AGM accu's lichter?

Edit:

Varta Silver Dynamic AGM

12V 70Ah 760A 20 kg 278x175x190mm

Varta Blue Dynamic EFB

12V 70Ah 650A 19 kg 278x175x190mm

Varta Black Dynamic

12V 70Ah 640A 16 kg 278x175x190mm

De goedkoopste is de lichtste :clapping:

aangepast door glnk
Link naar reactie

agm accus gaan langer mee en kunnen beter tegen diepere ontladingen.

BMW levert afaik alleen nog maar agm accus

Omdat nu vrijwel alles met start/stop uitgerust is. De Z4 is nooit geleverd met AGM of EFB accu's. Het kan natuurlijk geen kwaad. :)

aangepast door glnk
Link naar reactie

Nee het bestond nog niet. wat is je punt precies? Je wilt horen dat agm onzin is en absoluut niet langer meegaat?

AGM is een betere accu dan calcium. Ze gaan langer mee omdat ze veel beter bestand zijn tegen ontlading en kou. Daarom zijn ze ook duurder; ze kunnen er meer geld voor vragen.

Ze hebben afaik minder last van sulfatie (onstaan loodsulfidekristallen op de poolplaten) dan een efb accu (wat eigenlijk een normale accu is) door die glasmat die ertussen zit.

Een gel accu kan nog beter tegen diep ontladen (en kou), maar die kan je weer niet in een auto toepassen omdat ze minder geschikt zijn voor hoge stromen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja maar ja, geen agm is natuurlijk niet hetzelfde product.

Een wmf calcium kan je waarschijnlijk wel voor 80 euro of minder krijgen.

Natuurlijk ook niets mis mee, als je je auto toch over 1 of 2 jaar weg doet is dat natuurlijk ook het overwegen waard.

nu vind ik dat je een beetje overdrijft Guido wees eerlijk.een gemiddelde normale accu in een normaal gebruikte auto gaat een jaar of 8 mee.

waar of niet?

de vraag is nog maar of een AGM echt zoveel langer meegaat.

Link naar reactie

Ik heb wel eens goedkope wmf accu's gehad die binnen 4 jaar helemaal stuk waren.

Dat hangt ook veel van het gebruik af en de kwaliteit van dynamo etc. maar 8 jaar is extreem lang bij een auto die 'normaal gebruikt' wordt. Wellicht heb ik een ander idee van normaal gebruiken.

Mijn z4 accu ging 9 jaar mee (ik denk dat dat nog de originele (premium) accu was), en dat zijn natuurlijk auto's die betreffende de accu een licht leven hebben. Staan veel binnen enzo, en dat is heel positief voor de levensduur. Ook heeft die auto dan net zoveel gereden als dat ik met een daily in 2-3 jaar rij.

Bij mij gaat in een dagelijkse auto een premium accu (dus een normale varta oid, geen agm) ongeveer 5-6 jaar mee. Daar wordt dan wel veel mee gereden (maar wel lange afstanden)

Dus overdrijven? nee, absoluut niet.

Of het de meerprijs van ca 80 euro waard is tov een no name/wmf calcium accu of 45 euro tov een varta calcium mag iedereen voor zichzelf uitmaken.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Varta zegt dat een EFB 2x langer en een AGM zelfs 3x langere levensduur heeft dan een normale accu. Mijn normale accu ging 8 jaar mee dus respectievelijk gaan ze 16 en 24 jaar mee :-)

"Alle drei Typen, ob nass AGM oder EFB, weisen bei der Lebensdauer vergleichbare Eigenschaften auf: Nach vier bis fünf Jahren ist ihre Leistungsfähigkeit in der Regel erschöpft und ein Austausch steht an." Bron: ADAC

Ofwel ongeacht het type accu, na 4 a 5 jaar gaan de prestaties achteruit en zijn ze aan vervanging toe ;)

Voor auto's zonder start/stop en zonder remenergie regeneratie een conventionele accu:
http://www.handelsblatt.com/downloads/7431272/1/Ergebnisse%20ADAC%20Batterietest%20Starterbatterien%202

Voor auto's met start/stop en remenergie regeneratie:
http://www.handelsblatt.com/downloads/7431266/1/Ergebnisse%20ADAC%20Batterietest%20Starterbatterien%201

EFB ontwikkeld voor start/stop en beperkt voor remenergie regeneratie
AGM ontwikkeld voor start/stop en remenergie regeneratie

Aan de scores is te zien dat de conventionele accu's het bedroevend doen bij de start/stop systeem test, daar zijn ze immers niet voor gemaakt. Bij de overige punten scoren ze goed.

Voor onze Z4 is een conventionele accu gewoon goed. De vraag is of een AGM- of EFB-accu, welke ontwikkeld zijn om de nieuwste regeneratie technieken en start/stop systemen te ondersteunen, de meerwaarde in aanschaf waard is voor auto's (Z4) welke deze technieken niet hebben. Vreemdgenoeg scoort de Varta AGM accu in de test van ADAC onder de categorie 'haltbarkeit' het minst van de geteste accu's.



Ja maar ja, geen agm is natuurlijk niet hetzelfde product.
Een wmf calcium kan je waarschijnlijk wel voor 80 euro of minder krijgen.
Natuurlijk ook niets mis mee, als je je auto toch over 1 of 2 jaar weg doet is dat natuurlijk ook het overwegen waard.


Een paar jaar geleden was het fantastisch en nu ineens niet meer. Alleen als je de auto toch over 1 of 2 jaar toch weg doet? Dat vind ik echt onzin.



Ze hebben afaik minder last van sulfatie (onstaan loodsulfidekristallen op de poolplaten) dan een efb accu (wat eigenlijk een normale accu is) door die glasmat die ertussen zit.


Dat kan ontstaan bij ontladen van de accu waardoor het oplaadvermogen kan afnemen. Bij het opladen lost het sulfaat normaliter weer op. bron: http://www.promobil.de/ratgeber/ratgeber-bordbatterien-bei-promobil.de-482830.html

Moet een nieuwe accu nog ingeleerd worden met speciale diagnostische tools voor BMW's? Alleen als je van capaciteit (Ah) of type (naar AGM) verandert of bij elke vervanging?

Twijfel tussen deze 2:

http://www.advitek.nl/merken/varta/varta-e44-silver-dynamic-12v-77ah-accu-278x175x190.html
http://www.advitek.nl/merken/varta/varta-la70-professional-dp-agm-12v-70ah-accu-278x1.html

De specs van de normale Varta Silver Dynamic accu zijn beter dan de AGM qua koudstart en capaciteit, en is 70 euro goedkoper. Dus ik denk dat het de bovenste wordt. aangepast door 2.5si
Opvolgende posts samengevoegd. Bewerk je de volgende keer zelf je eerste post metd e nieuwe informatie die je wilt toevoegen?
Link naar reactie

Ja, of gewoon geen domme vragen stellen als je toch al alle antwoorden weet...

En hoezo was een el cheapo wmf een paar jaar geleden fantastisch?

Dat je verkeerde conclusies trekt en mij woorden in de mond probeert te leggen.... dat is pas onzin...

Ik ga al helemaal niet meer in op het inleren van de accu want je hebt toch al alle wijsheden in pacht.

Oh ja... als alle loodsulfaat oplost... waarom gaan accus dan toch stuk?

Kon google daar geen antwoord op geven?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja, of gewoon geen domme vragen stellen als je toch al alle antwoorden weet...

En hoezo was een el cheapo wmf een paar jaar geleden fantastisch?

Dat je verkeerde conclusies trekt en mij woorden in de mond probeert te leggen.... dat is pas onzin...

Ik ga al helemaal niet meer in op het inleren van de accu want je hebt toch al alle wijsheden in pacht.

Oh ja... als alle loodsulfaat oplost... waarom gaan accus dan toch stuk?

Kon google daar geen antwoord op geven?

Waarom bestaan forums als deze? Deling van informatie en discussie met anderen, toch? Ik heb nu veel zoekwerk gedaan en de informatie van jullie geeft weer een andere kijk op het verhaal. Ik kan alles zelf wel uitzoeken via internet maar ik weet niet of informatie die ik vind betrouwbaar is. Ik heb graag wat tegengas dat geef ik jou/jullie ook. Ik zeg niet dat jij geen gelijk hebt.

Wat is een 'cheapo WMF'? Zijn dat de goedkope accus van het merk VMF? Zijn die vergelijkbaar met de 'premium' accu's die hier eerder werden genoemd?

Over het inleren van de accu heb ik gelezen dat dit bij onze auto automatisch gebeurt. Maar 100% zeker weet ik het niet. Als iemand dat hier kan bevestigen dan weet ik waar ik aan toe ben.

aangepast door glnk
Link naar reactie

Inmiddels een keuze gemaakt, het is een Varta E39 70Ah 760A AGM-accu geworden.

Nadien kreeg ik nog een e-mail van een andere verkoper/specialist met antwoord op de vraag of een AGM-accu meerwaarde heeft voor het gebruik in een auto zonder start-stop systeem:

"Om eerlijk te zijn niet echt. AGM Accu worden tot op heden voornamelijk gebruikt in zware bouw machines daar deze meer bestand zijn tegen trillingen en niet kunnen lekken. Voor het automotieve zie ik hier nog niet echt een noodzaak toe."

Over het inleren van de accu heb ik gelezen dat dit bij onze auto automatisch gebeurt. Maar 100% zeker weet ik het niet. Als iemand dat hier kan bevestigen dan weet ik waar ik aan toe ben.

Kan iemand dit bevestigen?

Edit:

Inmiddels de nieuwe accu binnen en gemonteerd:

2014-08-29%2012.32.51-570.jpg

2014-08-29%2016.39.06-570.jpg

De oude accu heeft wel wat gelekt volgens mij want er zat wat nattigheid in de accubak met witte aanslag wat je ook vaak bij oude batterijen ziet. Even goed schoongemaakt dus. Wat een verschil bij het starten zeg. Misschien zit het tussen de oren maar de auto start veel sneller. Op het gevoel is deze nieuwe accu wel iets zwaarder dan de oude maar dat komt de tractie alleen maar ten goede :)

Inleren was overigens niet nodig. Alleen de elektrische ramen moesten opnieuw gecalibreerd worden. Een keer omlaag en weer omhoog en ze sluiten weer goed aan. Verder geen problemen.

aangepast door glnk
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.