Ga naar inhoud

Ruimte tussen raam en softtop.


Peter Jan

Aanbevolen berichten

Bij mijn z3 heb ik tussen de zijramen en de kap een mm ruimte. Ik bedoel dus boven aan in het midden van het zijraam. Het is net of de kap een stukje lager moet komen in het midden waar hij knikt. De zijramen staan goed afgesteld en kunnen niet hoger want dan raken ze de softtop op de ronding achteraan en steken ze boven het driehoekig ruitje uit. Mijn vraag is dus kan die knik een paar mm verder? Of zijn er stelmogelijlheden?

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi,

Als de ramen niet verder omhoog kunnen zou je het volgende kunnen proberen;

Aan de onderkant van de deur zitten boutjes, als je deze los draait dan kan je het raam enigszins naar het rubber kantelen.

Je kan ook de rubbers waar het raam tegen aankomt verwijderen (de rubbers voorzichtig naar je toe trekken) en dan de geleiders waarin de rubbers zitten wat verstellen.

Groeten,

Han

Link naar reactie

Bedankt voor het antwoord. De boutjes onderaan in de deur heb ik geprobeerd en nu sluit hij aan de linker en rechterkant van het raam prima. Het probleem zit zuiver in het midden van de bovenkant. Ik zal als ik thuis ben eens kijken of ik iets met het rubber kan doen.

Link naar reactie
  • 7 maanden later...

Als je het rubber verwijderd, eventueel alle drie, zal je zien dat er boutjes zitten die het gootje waar de rubbers in vastzitten, door die iets los te draaien, kan je het gootje proberen iets naar beneden te krijgen. Is wel een sekuur en precies werkje, want als je het gehaast doet ben je de hele afstelling kwijt. Bij sommige zzztjes zitten er vulplaatjes achter, dus kijk uit dat die niet eruitvallen. De vulplaatjes zijn bedoeld om als het rubber niet strak genoeg tegen het ruitje komt, je daarmee met meer vulplaatjes je kan zorgen dat het rubber iets meer tegen de ruit drukt. Kijk daarmee wel uit ook, want voor je het weet ben je de afstelling kwijt en heb je lekkage.

groet

Leon

Link naar reactie

Bedankt voor de goede uitleg, hier heb ik wat aan! Maar ik denk dat ik het dan maar zo laat, want heb geen zin in een verkeerde afstelling en lekkage. Het enige nadeel nu is dat ik moet oppassen met wassen, omdat anders de binnenkant van de auto ook mee wordt gewassen.

Link naar reactie

Je kan het proberen hoor, je moet alleen niet lomp alles losschroeven, middelste rubber eraf, desnoods met fijn potlood streepje zetten zodat je weet wat de oude stand was, dan de schroefjes iets losschroeven zodat je het railtje net kan verschuiven/bewegen. heel goed de schuine hoeken in de gaten houden, dat is het belangrijkste. Daarna doe je het eender met de voorste. Ik zou zelf de 3e ( de gebogen) lekker laten zitten. het gaat maar om hooguit een paar millimeters dat het moet zakken.

Hooguit dat je voordat je de schroeven losser gaat maken, even moet kijken of er vulplaatjes tussen zitten, dat is gemakkelijk als je het rubber verwijderd, en dan even tussen het railtje en het frame kijkt, zie je daar een kleine afstand tussen, zitten er vulplaatjes. meestal zitten die vastgeplakt, maar soms en ook door ouderdom vallen ze wel eens

Link naar reactie

Ik heb de schroefjes ook gelost en er geknipte ringen achter gedaan zodat de rubbers strakker boven tegen de ruit drukken. E.e.a heeft wel veroirzaakt dat ik nu een windfluitje langs het bovenraam heb, dus niet te veel opvullen.

Link naar reactie

Ik zal het vd week even proberen. (ben bang dat ik iets stuk maak, eerst maar eens voorzichtig de rubbers verwijderen). Vandaag een hele dag bezig geweest met wassen, krassen bijwerken, interieur schoonmaken en netjes in de wax gezet :) Heb nu een kromme rug :clapping:

Link naar reactie

De officiële vulplaatjes van bmw zijn maar een halve mm dik. Denk dat een normale ring al snel 1mm is. Het gaat echt heel vaak maar om een kleine haartje naar beneden of naar buiten (met vulplaatje) om het weer waterdicht te krijgen. Bij mijn zzz destijds was het door het ouder worden van de kap, de krimp van de stof die ervoor zorgde dat het dak net ietsje meer in het midden van het zijraampje omhoog stond. Door toen ietsje (1mm tot 2mm) het railtje van het rubber naar beneden te plaatsen, verdeeld over de voorste 2 rubbers, was het probleem weg.

Link naar reactie

Ik gebruik loctite 8104 siliconenvet

Werkt voor mij beter dan vaseline aangezien het wat dikker is en beter bestand tegen de weersinvloeden.
Voorzichtig dun laagje er op smeren en in de gaten houden dat het niet op plekken zit waar je met je kleding tegenaan (zou) kunnen komen.

Heeft bij mij in ieder geval lekkage langs de zij ruitjes verholpen.

ben benieuwd naar de uiteindelijke oplossing

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.