Ga naar inhoud

Welke Z4 raden jullie mij aan ?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik ben op zoek om mijn eerste Z4 te kopen en ik heb daarom de volgende vragen voor jullie kenners:

Welke koop ik het beste : een 2.5 met 192 pk of eentje met 177 pk?

Dan spreek ik over betrouwbaarheid, soepelheid, verbruik,...

Zijn er belangrijke verschillen buiten het aantal pk's ?

Wat zijn zigenlijk de verschillen tss. modellen van voor en na de update van 2006 buiten de andere lichten ?

En dan nog een belangrijke vraag: een manuele of automaat? Ikzelf zou opteren voor een manuele in zo een roadster maar heb ik daar gelijk in?

Zijn de achterlichten vd E86 te vervangen door die vd E 85, ik vind die namelijk mooier staan.

Moet ik nog op iets letten ? Veel voorkomende mankementen ? Ik kom veel exemplaren tegen met 110.000-120.000km, eentje met opmerkelijk minder....heeft dat veel belang ?

En ook nog dit: ik hou niet zo van houtinleg ( over smaken en...) kan ik die eenvoudig laten veranderen in alu-afwerking of pianolak of carbon en betaalbaar?

En is de kilometerstand heel belangrijk bij zo een V6 ? Bvb. 110.000 of 160.000km maar de tweede kost 3000 minder en is meer mijn ding (kleur, alu-afwerking, velgen,...).

Of spaar ik liever door voor een nieuw,model van na 2009 die ik natuurlijk wel nog knapper vind of zijn ze het dubbele vd prijs niet waard als het op plezier aankomt ?

Alvast bedankt voor enkele leuke opmerkingen!

Gr,

Gert.

Link naar reactie
  • Administrator

Welkom Gert, leuk dat je op zoek bent naar een Z4. Wat ik je primair aanraad is om dit speciaal voor mensen in jouw situatie geschreven topic van voor naar achteren door te lezen, inclusief de links in het topic.

Dat geeft je een heel aardig beeld (al zeg ik het zelf :hypocritesmiley: ) van de verschillende Z4's en hun aandachtpunten. Bedenk daarbij vooral; wij richten ons vooral op mogelijke mankementen, maar iedere auto heeft mogelijke mankementen. Het evrschilt alleen per model en merk wat de meest voorkomende mankementen zijn. Raak dus vooral niet in de paniekmodus (zou zonde zijn), maar neem deze informatie gewoon mee om tot een goed afgewogen aankoopbeslisisng en goede afspraken met de verkoper te komen. Mocht je vervolgvragen hebben; stel ze vooral in dat topic, dan houden we het mooi bij elkaar en daar heeft een volgende koper ook weer iets aan.

Alvast wat zaken die je niet terug vindt in dat topic:

  • op het gebruik van V6 in relatie tot een Z4 staat hier in beginsel directe ex-communicatie. Omdat je hier nieuw bent vergeven we je dat voor deze ene keer :schater: , maar een 6 cilinder BMW heeft die 6 cilinders in lijn. Dat zorgt voor een totaal andere motorkarakteristiek (en -geluid!) dan een V6;
  • of je een E89 moet kopen of een E85 kan niemand voor je beslissen. Ik heb zelf bijvoorbeeld totaal het geld niet over voor een E89 omdat ik het het design minder geslaagd vind dan dat van de E85 en de "voordelen" niet overtuigend genoeg, maar er zijn genoeg mensen die daar totaal anders over denken en een E89 veel mooier vinden. Het lijkt me vooral belangrijk dat jij nu geen E85 koopt en dan continue denkt had ik achteraf gezien toch maar een paar maanden later een E89 gekocht. Komen we toch weer terug bij het aankooptopic: ontworstel je daarom snel aan de "papieren fase" en ga zo snel mogelijk beide modelvarianten bekijken en berijden!
Link naar reactie

... volgens mij haal je ook E85 en E86 door elkaar Gert. Tenminste, dat maak ik op uit je opmerking over achterlichten. De E86 is de coupe, niet de facelift van de E85.

Verder komt het allemaal aan op je smaak en portemonnee. De pre-facelift E85 hebben hun problemen, de facelifts hebben ook hun dingetjes. Van de E89 lees ik nog maar weinig horrorverhalen, maar die is ook een stuk duurder.

Link naar reactie
  • Administrator

Als je op buitenlandse fora kijkt hebben ze voor de E89 toch ook al wel de nodige aandachtspunten voor aankoop op een rijtje gezet (lekkende achterlichten, scheurende styling 296's, etc.,).

Het gaat mij er helemaal niet om het model omlaag te halen - zoals gezegd iedere auto heeft zijn aandachtspunten - maar misschien is het wel nuttig als iemand (laten we zeggen: een E89 rijder die zich geroepen voelt) ook een E89 aankoop FAQ maakt. Ze worden per slot van rekening steeds betaalbaarder en de vraag zal in de toekomst steeds vaker gesteld worden.

Los van mogelijke aandachtspunten is bijvoorbeeld de enorme hoeveelheid motorvarianten die het model ondertussen heeft gekend misschien ook niet direct inzichtelijk voor "nieuwkomers", dat zou oko in een FAQ kunnen worden uitgelegd.

Wie voelt zich geroepen?

Link naar reactie

Ik herken de punten die je noemt, maar heb er zelf geen last van gehad.

Een vervuilde inlaatcollector vind ik ook de moeite waard om te benoemen, iets waar bijna iedere direct ingespoten benzinemotor last van lijkt te hebben. Wil je de auto écht tiptop houden, zul je die om de 50.000 moeten laten reinigen (nutshell blast), een dienst die de dealer niet kan bieden (Kostenplaatje +/- 350,-)

Olieverbruik is ook wel een issue bij de 3.0 TwinTurbo, (35i,35iS) ik zit op ong 1l/ 5000km, wordt niet erger maar komende uit een Honda ben ik het niet gewend.Het is wel by far de lekkerste motor die te krijgen is in de Z4, waarbij ik zelf de voorkeur geef aan de N54 boven de S54 uit Z3/Z4 E85.

Komende uit een E85 lijkt de E89 wat minder go-kart en wat week afgeveerd (Het M-adaptief onderstel helpt hier al iets), dit kun je verhelpen door Eibach veren icm H&R stabilisatorstangen te laten monteren, eventueel met een "Schmickler" onderstelafstemming.

Maar de E89 bevindt zich nog op het prijsniveau dat dealerwaardig is, ikzelf vind de 2 jaar Premium Selectie garantie van BMW echt een pluspunt, ook al heb ik nog geen gebruik van de garantie hoeven maken. Prijsverschil tussen een particuliere Z4 en een Z4 bij de dealer vind ik vaak niet voldoende om daar vanaf te zien. Slechts bij de hogere kilometerstanden en de eerste sDrive23i's valt het prijsverschil tov een late E85 wel mee. Wanneer een late E85 23 mille moet kosten, en een vroege E89 26 mille, zou mijn voorkeur echt uitgaan naar de laatste, ook omdat de E89 toch iets beter doorontwikkeld en gebouwd lijkt te zijn.

aangepast door McShine
Link naar reactie

Eén velgtype dat scheurt en randen van de achterlichten die scheuren vind ik nou niet echt vergelijkbaar met grote problemen als sticky steering (pre-facelift) of een ratelende zescilinder motor (post-facelift).

Mijn E89 verbruikt trouwens geen druppel olie. Toevallig heb ik afgelopen week bij de E89 de olie en remvloeistof laten doen omdat de indicator aangaf dat dat na 2 jr moest. De remvloeistof kwam er glashelder uit en de olie stond nog keurig op max. Maargoed, mijn E89 35is heeft ook pas 37dkm gelopen...

Link naar reactie

Achterlichten en velgen zijn beide coulancekwesties.... Dat kan ik van een ratelende motor niet zeggen. Bij sticky steering lukt het ook niet altijd...

Bovendien kun je dat ene type velg heel makkelijk vermijden. Zoek je een facelift zescilinder dan zit je automatisch vast aan de motorproblemen.

aangepast door Toink
Link naar reactie

de auto,s die last hebben van stickey steering zijn te oud voor coulance .

de e89 achterlichten kosten € 218 pst,er is ooit een terugroep actie voor geweest en er was een reparatie set met andere rubbertjes voor.

als de auto in NL gekocht is kun je gewoon naar de verkoper,als de auto een euro garantie heeft moet je hen benaderen en je dealer een quote laten maken en zo voor garantie gaan.

Link naar reactie

als dat allemaal coulance is, waarom sticky steering dan niet ? oplichters bij bmw......

Bij de e89 is volgens mij ook niet alles coulance. Het hpfp probleem valt daar volgens mij niet onder, en ook de e89 wordt daar door getroffen (als ie een n54 heeft iig).

In de US is het geloof ik wel min of meer coulance (daar zijn ze wat zuiniger op hun klanten), en het wastegate probleem (wederom specifiek n54) is daar iig ook coulance. Wellicht heeft de turbo als onderdeel daar een langere garantie oid. Ik heb iig een bmw brief gezien dat ze dat probleem officieel ook onderkennen. Dat is al een eerste. (maar dan wel alleen in de US onderkent...)

Bij sticky steering zeggen ze rustig: wasda? nooit van gehoord?!? <_<

Fabrikanten gaan er vaak vanuit dat als een auto de 7 jaar heeft bereikt deze niet meer interessant is. Dan zou hij ook in handen van een persoon zijn die daarna niet met redelijke zekerheid weer een bmw neemt, al helemaal geen nieuwe, en 'm ook niet dealer (dat zijn de werkelijke klanten van bmw!) laat onderhouden.

Dus als er na 7 jaar een coulance/terugroepactie oid komt, doen ze dit alleen maar omdat ze daartoe gedwongen worden door wettelijke regelgeving, of dat potentiele juridische gevolgen niet te overzien zijn (bijv. met die laatste recall voor de airbags van de e46). Niet omdat ze de berijder willen steunen. Is de auto jonger dan 7 jaar, dan maken ze een mooie financiele analyse oid.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

of een z3 M coupe..... Staat een leuke te koop in Canada met 70 k, kost ongeveer 19.500 Euris, totan silber, 1500 euro transport kosten, beetje invoer rechten en je hebt een unike auto.... :lol:

Link naar reactie

Waarom worden er opeens allemaal langzamere alternatieven geboden? Terwijl bij de dealer bij mij om de hoek een mooie jonge Valencia Orange sDrive35iS staat? :lol:

aangepast door McShine
Link naar reactie

rx-8 ..... blijft het een mooie project auto

Blijft meer project dan auto denk ik :lol:

Als mensen vragen 'welke auto ze moeten nemen' en op welke mankementen ze moeten letten moet je pas als allerlaatste iets met wankelmotor aanraden :wink:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.