Ga naar inhoud

2 A-merk & 2 C-merk banden: Voor of achter?


Aanbevolen berichten

  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Op mijn zzz zit voor conti en achter firestone en ik merk geen verschil in het rij gedrag. En dit vergelijk in met een 323ci die voor en achter conti heeft. Overigens heeft het wel mijn voorkeur om op 4 dezelfde banden te rijden. Maar uit de ervaring blijkt dat het dus niet perse beter zou zijn.

Link naar reactie

Inderdaad hier is helemaal geen discutie punt.

In normale omstandigheden mogen tussen voorste en achterste assen verschillende banden liggen, zolang per as het dezelfde zijn. (vooraan altijd de beste)

4 dezelfde banden is ook goed en economisch gezien beter, kan je er 2 omwisselen als ze versleten zijn en moet je er maar 2 nieuwe kopen.

Maar dat teld niet bij de z4 omdat het andere maten zijn.

In niet normale omstandigheden:

Als er een groot kwaliteit verschil is tussen de voorste en achterste banden, en wetende dat je remmen gekruist remmen.

Dan kan je stellen dat je onbelans in de remzone creeerd, en dan moet je beginnen spelen met je remverdeler. (voor/achter dan en niet gekruist)

Maar ik veronderstel niet dat hier iemand een regelbare remverdeler in zen z4 heeft ingebouwd, en ik raad het ook niet aan.

Dit is echt niet simpel om lekker af te stellen, ook al is het maar 1 klein hendeltje.

Op gebied van profiel/wrijvingscoefficient enzo ... maakt dit niet zo veel uit omdat de wielen bij uitlijning gewoon "vrij" moeten draaien zonde al te veel wrijving.

Maar waar bij een motorfiets dit niet zo is.

Hier moet je idd heel voorzichtig zijn.

Om als extreem voorbeeld te nemen, de oude metzeler "enkel motorbanden" die enorm ovaal stond, en een oude michelin pilot road die een perfecte halve cirkel is.

Ja, in bepaalde hellingshoeken werken deze elkaar soms zwaar tegen.

En rijd enorm onprettig.

aangepast door Brokkepiloot be
Link naar reactie

@bmw fan....echt een 323ci vergelijken met een z3?

en dan ook nog op zoiets als de banden?

sorry in mijn ogen geen vergelijkings materiaal.

@brokkenpiloot...ja de remmen zijn kruislings geschakeld maar op de vooras word vele malen harder geremd dan op de achteras,hierdoor ontstaat al een flink verschil in het wel of niet merken van verschil in de kwaliteiten van de toegepaste banden.

in mijn mening is het toepassen van verschillende merken en typen banden wel mogelijk maar soms werken de combi,s niet zo heel goed.

het is idd toegestaan door de wet,maar als je de keuze hebt raad ik het een ieder af.

als het om mijn eigen auto gaat is er behalve verschil in breedte geen kans dat er andere typen of merken gemixed worden,tenzij het om een noodsituatie zou gaan.

Link naar reactie

We zeggen hetzelfde, dat dit niet simpel is om lekker in te stellen. Dit hoort enkel thuis in gesloten omlopen.

Remverdeler regelt nu juist het verschil in kracht tussen voor en achter as, om de wagen in evenwicht te krijgen.

Je kant dit in hendelvorm en schroefvorm monteren.

dsc7845_zps7da86ad3.jpg

En ik heb nooit gezegt dat 4 dezelfde banden slecht zijn, maar ze zijn ook niet altijd beter als 2 verschillenden.

Als we nu idd dan eens over "gezond" verstand praten en niet meer uit ervaring.

En ervan uitgaan dat 4 dezelfde altijd beter zijn.

Dan zou dit kloppen in een 100% evenwichtige auto, 4x4 zonder overbrengingsverschil tussen voor en achter as.

4 gelijk sturende wielen, gewicht op elk wiel indentiek, en een even harde versnelling als afremming.

Maar dit is nou niet het geval, 1 paar banden zorgt voor propulsie.

De andere voor het grootste deel de remkracht en ook het insturen.

Dus ze hebben een verschillende opdracht en afslijting hoeveelheid, hoek en plaats.

Ook ligt de druk per band anders.

Nu effe buiten beschouwen, op straat rijd ik met de wagen ook wel op 4 dezelfde.

Met de landrover zeer zeker, vaste diff.

Op circuit verkies is 4 dezelfde enkel bij drift, dan word het vooraan steeds semi slick en achter een betere straat sportbanden. (vooral ook wel prijsbewust)

Met de motor rijd ik op straat altijd met hetzelfde merk en model (hier geld wel de regel van hetzelfde profiel), maar neem ik op de voorband de 3-compounds en ben ik blij achter met de 2-C.

Tenzij op circuit, dan verkies ik ook weer dezelfde achter, maar pas het niet toe.

En rijd er ook met de 2-C; omdat mijn niveau niet zo hoog gaat dat ik er veel meer kan uithalen bij de 3-C.

Maar nu kom ik weer tot dezelfde conclusie als men vorige post.

Op straat maakt het niet echt zooo veel uit, enkel op circuit.
Tenzij sommige de openbare baan als 1 grote afgesloten omloop beschouwen :-)

aangepast door Brokkepiloot be
Link naar reactie

@sandere39 ja...de vergelijking is niet helemaal goed... Of zeg maar gerust helemaal niet goed. Het was iets wat kortzichtig om te denken dat een 323ci met m-onderstel te vergelijken met een z3 die ook een m-onderstel heeft.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.