Ga naar inhoud

2 A-merk & 2 C-merk banden: Voor of achter?


Aanbevolen berichten

Beste forumleden,

Aanstaande vrijdag laat ik 2 banden van mijn z3 vervangen. Dan heb ik beschikking over:

  • 2 dure A-merk banden (ongeveer 5.000 km mee gereden)
  • 2 goedkope C-merk banden (0 km mee gereden).

Op internet heb ik verschillende theorieën gelezen over de plaatsing van de banden. Maar ik vroeg me af wat de beste plaatsing is van deze banden (uit economisch oogpunt), specifiek voor de z3 met achterwielaandrijving en camberstand (http://www.adkusters.dsmynas.com)?

Het gaat echt puur om economisch oogpunt, zaken als grip kom ik snel genoeg achter :+)

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 32
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

:kopfkratz:

Je achterbanden zullen gemiddeld - onafhankelijk van een specifieke bandenkeuze, bij vier gelijke banden en een gemiddeld sportieve rijstijl - eerder versleten zijn dan je voorbanden.

Verder kunnen wij er weinig over zeggen, ook omdat we verder niks van je plannen weten. Bovendien ten aanzien van je vraag: wat vindt jij "economisch": wanneer je zo lang mogelijk met je A-banden kunt doen (dan zou ik ze voor leggen), of wanneer je in totaal zo min mogelijk geld kwijt bent (dan is maar zeer de vraag wat handig is)?

Ik vraag me af - maar dan kom ik toch op grip uit - of het karakteristieke overstuur van een achterwiel aangedreven auto onder sommige omstandigheden niet zal veranderen in onderstuur bij te slechte voorbanden ...

Link naar reactie

Bedankt voor je tijd. Over je vragen:

Het A-merk is: ContiPremium 2 (+/- 170 euro p/s geloof ik)

Het C-merk is: Hankook Ventus Prime 2 K115 (+/- 80 euro p/s)

En met economisch bedoel ik de gemiddeld laagste slijtage in euro's per km.

Misschien is het wel een te lastige vraag om zomaar te bantwoorden, ik hoopte eigenlijk dat iemand een onderzoekje had gedaan oid.

Link naar reactie

Als er een breedset onder zit heb je sowieso weinig keuze.

Als je ook economisch (lees: als een slak optrekken, en rustig door de bochten) gaat rijden, zullen je banden sowieso minder hard slijten. Maar of je daar een roadster (=sportief) voor moet rijden is een andere vraag.

Link naar reactie
  • Administrator

Niet doen... heb ooit met 2 Michelins voor en 2 Conti's achter gereden en dat was ook ruk. :)

Link naar reactie

Beste plaats voor C-merk banden: Marktplaats of de vuilcontainer. Remweg van A-merk banden is meters korter. Dat is het verschil tussen pfff, dat liep goed af, of met 25 km/u je voorganger rammen.

Link naar reactie

Omdat de achteras de stabiliteit van de wagen bepaald altijd de beste banden qua grip op de achteras. Onderstuur vang je gemakkelijker op omdat je automatisch van het gas gaat dus slechtere banden voor is 'veiliger'. Eea even afgezien van remvermogen ed. Ik ga altijd voor hetzelfde merk en type banden rondom. Rijdt eenvoudigweg 'lekkerder'. En... bij mij gaat veiligheid altijd boven kosten. In autoland is 'goedkoop' op banden altijd 'duurkoop' omdat je inboet op veiligheid. Dat komt je vroeg of laat duur te staan.

Link naar reactie

Op banden moet je niet bezuinigen, dat stukje rubber is wel het enige contact tussen jou en het ziekenhuis of nog erger.

wat is dan die paar honderd euro in vergelijk met wat er kan gebeuren.

Maar ja dat is mijn mening.

Link naar reactie

Betreft Hankook banden zijn inderdaad goede banden.

Heb ze onder de Cooper zitten, je kunt er haakse bochten mee maken.

Heb wel de indruk dat ze harder slijten.

Link naar reactie

Antwoord op je vraag voor een eco band, wanli

Bikkel hard en goed voor hopen en hopen km's.

Je kan er zelf hard mee roken, en ze blijven er nieuw uit zien.

wel te info

Remt voor geen zak en glijd rechtdoor in de bochten bij minste regen.

En in tegenstelling tot wat ik hier lees.

Vooraan altijd het beste merk.(eigenlijk model, want elk merk heeft een top en een flop)

Overstuur breng je terug door gas minderen, of ontkoppelen indien we over dynamische drift praten.

Of je kan gewoon altijd weinig gas geven.

Maar uitwijken/noodstop/remmen/insturen moet je spijtig genoeg wel altijd vlekkeloos doen.

aangepast door Brokkepiloot be
Link naar reactie
  • Administrator

...

En in tegenstelling tot wat ik hier lees...

Volgens mij had jij niet alles gelezen. :171:

...

Ik vraag me af - maar dan kom ik toch op grip uit - of het karakteristieke overstuur van een achterwiel aangedreven auto onder sommige omstandigheden niet zal veranderen in onderstuur bij te slechte voorbanden ...

Link naar reactie

Allemaal bedankt voor de reacties...

Het is dus nog een heel vraagstuk, de meningen lopen uiteen... Op een ander forum las ik ook verschillende theorieën over overstuur en onderstuur. Daar kwamen ze tot de conclusie dat ervaren en beginnende bestuurders anders op een slip reageren, en de beginnende bestuurders hierom de beste banden voor konden zetten.

Ik kan trouwens niet meer terug, de Hancooks had ik al aangeschaft voordat ik dit bericht plaatste. Ik snap natuurlijk dat duurdere banden in het algemeen beter zijn, maar ik ben maar een arme student die een te dure auto heeft gekocht :petje:

Link naar reactie

at 2.5si: Was geen reactie op u post maar enkele postjes lager

"Onderstuur vang je gemakkelijker op omdat je automatisch van het gas gaat dus slechtere banden voor is 'veiliger'"

At Rodolfb: Voor iedere ervaren of onervaren propulsie of tracie - vooraan altijd de beste.

Wat slip bij acceleratie is minder erg dan slip bij remmen en of insturen.

NIemand gaat dit tegenspreken, en het zal al helemaal geen motorrijder zijn.

Die veranderen nogal snel een voorband terwijl de achterband soms tot op het einde.

Tenzij je drag rijd ...

aangepast door Brokkepiloot be
Link naar reactie

Ik ben het eens met Brokkepiloot. Ik ben het niet eens met diegenen die zeggen dat je op alle 4 wielen het zelfde type/merk banden moet hebben. Wel dezelfde banden op de verschillende assen. Dat laatste zegt mijn boerenverstand.

aangepast door Emi
Link naar reactie

Ik heb er geen enkel verstand van. Het is een aanname.

aangepast door Sjonnie Kroket
FQVWD, niet nodig te quoten op bovenstaand bericht
Link naar reactie

Er is nog niemand die heeft hard gemaakt dat het niet goed is om voor en achter verschillende banden te gebruiken.

aangepast door Sjonnie Kroket
FQVWD, niet nodig te quoten op bovenstaand bericht
Link naar reactie

Wel dezelfde banden op de verschillende assen. Dat laatste zegt mijn boerenverstand.

Proest. Dezelfde banden ... op verschillende assen...

Enfin. Nog veel veilige en fijne kilometers gewenst.

Link naar reactie

Ik heb het erover dat op de voorwielen gelijke banden moeten zijn en op de achterwielen ook. Voor en achter mogen verschillend zijn. Althans. dat denk ik.

aangepast door Sjonnie Kroket
FQVWD
Link naar reactie

Om er als leek ook maar eens wat zinnigs over te zeggen :blink:

Ik had vroeger op mijn traptractor ook voor en achter verschillende banden en heb er nooit problemen mee gehad

14066659307_9f99c109b2_o.jpg

:schater:

Link naar reactie

Ik kan me voorstellen dat verschillende type banden op een as die verschillende samenstellingen van rubbercompound (zachter of harder) hebben voor een ongewenst rijgedrag kunnen zorgen.

En daardoor ook een ongelijke slijtage kunnen gaan vertonen.

Onderstaande artikel vond ik op internet van een bandenfitter.

In Nederland mogen op één wielas verschillende merken banden gemonteerd worden. Wel moet u er rekening mee gaan houden dat het in sommige Europese landen verplicht is hetzelfde merk, maat, gebruikscategorie (zomer / winter) en snelheidsindex op één wielas te hebben.

aangepast door Enigma
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.