Ga naar inhoud

Runflats; ja of neen


Aanbevolen berichten

Is het mogelijk om gewone banden op een Z4 te gebruiken ipv Run flat banden. Met de 255 banden op de achterwielen ben je namelijk zeer beperkt in de keuze, heb ik gemerkt. Wat zijn de nadelen en de voordelen van gewone banden.,heb je meer comfort of merk je dat niet echt :thumbup:

Link naar reactie
  • Reacties 90
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Voordelen van non-run flat

- Stuk goedkoper

- Beter rij comfort

- Meer voorspelbaar in bochten

- Beter wegligging

- Geen "tram lining" meer

Nadelen:

- Moet een compressor in the auto hebben aangezien geen reserve band

Link naar reactie

Elke winter vervang ik mijn 18 duim "normale goede" banden en velgen met de OEM 16 duim runflats... en elk jaar is het schrikken van hoe slecht de runflats wel baan houden: de tramlining is verschikkelijk en het comfort is met 100% verslechterd.... en dat is dan van 18 naar 16 duim. Ik kan me niet voorstellen hoe verschrikkelijk 18" RFTs moeten zijn :angry:

Ik heb 2 spuitbusjes Holz Tyre repair in de koffer.

Oh, alhoewel ikzelf het nooit zou doen, is een normale band beter te repareren dan een RFT.

Je kan gewone banden op de OEM velgen monteren... de dealer zal misschien durven beweren dat dit niet het geval is.

Wel naar een goeie bandenboer gaan om de RFTs van de velg te laten halen: met de klassieke machines moeten ze dit immers zeer traag doen om de velg niet te beschadigen.

!! wel op vooras als achteras zelfde type banden gebruiken en dus geen RFTs met niet RFTs mixen!! De stabiliteitscontrole van de zzzz is zeer kieskeurig dat ie zelfs kan activeren tegen hoge snelhied als je verschillende profieltekeningen hebt. Dus steeds 4 banden van zelfde merk en type gebruiken. Verschillende afmetingen kunnen natuurlijk, maar blijf steeds binnen de toleranties (225/40/18 en 255/35/18 of 235/35/19 en 265/30/19 of 255/35/19).

Link naar reactie
ook al ben ik zelf ook verdeelt over de banden, ik wil nog wel ff iets toevoegen pro run-flat. Je hoeft nooit, onveilig, aan de kant van de weg te staan.

het is niet omdat het "runflat" noemt dat ze niet lek en volledig onbruikbaar kunnen worden hoor... getuige daarvan onze Mini die met kapotte runflat (schroef door het loopvlak en de zijflank) is moeten weggetakeld worden op de E313. Akkoord, een gewone band zou in dit geval eveneens nutteloos zijn geweest.

Link naar reactie

Op de sedan heb ik run-on-flat's. Die hebben bewezen nuttig te zijn toen mijn vrouw -met de kleine in de auto- een schroef door de band kreeg. Ze kon haar weg vervolgen naar huis. Stel je voor: met een kleine (< 1 jr. toen) langs de weg en dan een band op de sedan verwisselen. De keerzijde hiervan is dat de band door de schroef niet meer te gebruiken was (plugje om te proppen werkt hier niet). Dus moest ik € 550,- neertellen bij de stealer voor een nieuwe band... (die band koste ergens anders overigens 300 zoveel euro)

In de z gaat de kleine niet mee, dus daar hoeven dan geen run on flat's onder :m:

Link naar reactie
Met de 255 banden op de achterwielen ben je namelijk zeer beperkt in de keuze, heb ik gemerkt.

Keuze beperkt? Waarom zou je andere banden willen dan de Pirelli Pzero Nero of Bridgestone Potenza? De échte banden specialist (dan heb ik het over de familiebedrijven die al 80 jr bestaan) zal je die banden aanraden en je 4 hagelnieuwe RFT kunnen leveren voor €1050,- dus niet veel duurder dan niet-RFT.

Voordelen van non-run flat

- Stuk goedkoper

- Beter rij comfort

- Meer voorspelbaar in bochten

- Beter wegligging

- Geen "tram lining" meer

Ik ben het niet eens met bovenstaande. Ik rij zowel E90 en E85 met run-flats. Ik bemerk dat het veel meer te maken heeft met het merk. Pirelli en Bridgestone hebben waanzinnig veel grip, maar 'cuppen' daarentegen veel meer (iets wat jij denk ik tram lining noemt). Dit cuppen zegt overigens niets over de wegligging. Het (ver)springen over voegen o.i.d. betekent niet dat ie dan geen grip meer heeft. Deze merken hebben een lagere rolweerstand, waardoor ze cuppen, maar wat ten goede komt aan de wegligging. Maar ik kan nog steeds bochten waar 100 staat met 190 nemen en bochten waar 70 staat met 150 met gemak nemen. Onvoorspelbaar: het is meer het 'gevoel' dan de werkelijkheid. Je moet wennen aan de manier van het opnemen van ongelijkheden en daar niet van schrikken.

Je kunt ook RFT van continental nemen: uiterst comfortabel, alleen bij conti's lever je dan altijd in bij de wegligging. Ik vind conti's persoonlijk bagger.

Ik heb er nu even Goodyear onderliggen. Ook deze doen iets onder qua wegligging, maar het rijcomfort is super.

Kortom: tuurlijk zijn RFTs stugger (de wangen zijn namelijk een stuk stijver), maar het is wel heeeeeeeel kort door de bocht om een heel lijstje neer te zetten. De betere merken zijn sowieso duurder en hebben hun specifieke eigenschappen.

Ik laat er gewoon weer 4 nieuwe RFTs (225 40 R18 en 255 35 R18) onderleggen voor € 1050,- bij Karelsen Banden Service in Soest. Óf iemand moet mij vertellen dat het hypergevoelige gedrag van de Z4 weg is met Bridgestone Potenza Non-RFT?

Ik vind het overigens wel mooi hoe gevoelig en scherp de Z4 is met M onderstel. Daar koop je die auto toch voor? Lekker rauw en een auto die onvergeeflijk is en je af straft als je een foutje maak :mellow: Mijn E90 is zo vergevingsgezind wat dat betreft: die kan je afbeulen en alle kanten opgooien, maar hij komt altijd weer in het spoor.

Link naar reactie

Ik ben van Bridgestone Potenza naar Pirelli P zero Nero gegaan en het verschil was enorm. Voorheen in de Alpen was het stuiteren met de runflats gewoon echt gevaarlijk in mijn mening. Bij de scherpere passen verliezen de runflats onvoorspelbaar grip, en in een keer bij je de achterkant kwijt. Na wisseling met de P zero nero, is het weggedrag veel meer voorspelbaar.

Als je op een klinkerweg rijdt, dan vecht je echt met het stuur terwijl met de zero nero het gewoon rustig bleeft.

Link naar reactie
Ik ben van Bridgestone Potenza naar Pirelli P zero Nero gegaan en het verschil was enorm. Voorheen in de Alpen was het stuiteren met de runflats gewoon echt gevaarlijk in mijn mening. Bij de scherpere passen verliezen de runflats onvoorspelbaar grip, en in een keer bij je de achterkant kwijt. Na wisseling met de P zero nero, is het weggedrag veel meer voorspelbaar.

Als je op een klinkerweg rijdt, dan vecht je echt met het stuur terwijl met de zero nero het gewoon rustig bleeft.

Hey maar dan heb je het over het verschil tussen de twee RUN-FLAT bandensoorten of heb je het over het verschil tussen run-flat en non-run-flat? En welke bandenmaat heb jij?

Want ik merk toch dat ik hij mij niet echt veel springt, terwijl ik de Potenza's heb. Zou dat misschien komen door het feit dat ik een M-onderstel heb? Want al met al, ik heb geen zin om een overstap te maken naar Pirelli's voor dik €1000 om erachter te komen dat het toch niets is.

Link naar reactie

Even voor de duidelijkheid, ik had het over mijn vorige Z, de 3.0 met M onderstel.

De Potenza waren Run flat van fabriek af, de Pirelli waren NIET run flat. Ik had de 107 type wielen (staggered), 235 voor, 255 achter.

Na de wisseling had ik weer vertrouwen in het weggedrag van de auto, die ik er voorheen niet zo in had vanwege het "springen" af en toe, en het plotseling uitbreken van de achterkant.

Link naar reactie

De voorbeelden van zzzz rijders die van de Bridgestone RE050(A) RFTs zijn overgestapt naar niet runflats met VEEL BETER rijcomfort én handling als gevolg zijn legio.

Kijk maar even op de Engelstalige of Duitstalige forums.

Op een baantje nog geen 500 meter van m'n thuis kan ik met mijn gewone banden rustig met 1 hand cruisen. Doe ik hetzelfde met de RFT's (Potenza's) dan zit ik gegarandeerd in de sloot!

Het verschil in runflats van verschillende merken: van zeer slecht tot gewoon slecht, steeds in vergelijking met "gewone" performance banden! Onze Mini op 17" Pirelli Euphoria's was nog rampzaliger dan met de GRATIS door de dealer geleverde Gooyear EMTs... De dealer zei nog: "ik heb jullie toch het sportonderstel afgeraden he.... wij kunnen er echt niets meer aan doen..." Achteraf zelf op Dunlop SportMaxx gezet en 't was een compleet andere wagen. Ik kan je eveneens verzekeren dat de bochtensnelheid met de Dunlops pakken hoger lag dan met beide types RFTs... maar vooral: het gestuiter was met 100% verminderd.

Bovendien verhogen die RFTs het onafgeveerd gewicht nog eens een heel pak, wat sowieso nefast is voor handling en comfort.

Tot slot nog deze anekdote: een vriend van me is bandenboer. Een jaar geleden kwam er een dikke 5-serie E60 aangereden en de bestuurder gaf prompt een fles champagne aan m'n vriend. Toen ik 'm vroeg wat er gebeurd was bleek dat de eigenaar van de 5 reeks het slechte comfort van die wagen zo beu was en de dealer "niets kon doen" dat ie de wagen bij m'n vriend had achtergelaten en gezegd: "doe wat je moet, maar ik wil minstens hetzelfde comfort als mijn vorige, oude E39". Simpel zegt m'n vriend dan: "ik heb gewoon die RFTs eraf gegooid en klaar".

Ivm met de kostprijs: Dunlop SportMaxx: 255/35/18x2 + 225/40/18x2: 654€ <_<

Link naar reactie

De vraag in deze kwestie is, waarom is de RFT eigenlijk uitgevonden? Daar kunnen meerdere redenen voor zijn, zoals gewichtsbesparing (je hebt geen reservewiel meer nodig), creeren van extra bergruimte (ook ontbreken van een reservewiel) en natuurlijk veiligheid (zelfs bij een klapband zou de band nog om de velg moeten blijven en blijft de auto bestuurbaar)

Zoals bij alles is er ook hier een downside, ondermeer een minder goede wegligging en minder comfort. Ik denk dat bij de gemiddelde personenauto de voordelen opwegen tegen de nadelen en dat daarom steeds meer auto's met RFT's geleverd worden. Ik heb onder mijn E90 RFT's en dat voldoet uitstekend, echter onder mijn MZ4 zitten (af fabriek) gewone banden op een speciale ///M velg die zo ontworpen is dat de band ook bij een klapband minder snel van de velg afloopt. Mijn conclusie, bij de meeste personenauto's voldoet een RFT en bij high performance cars zoals de MZ4 waarbij de wegligging cruciaal is zijn gewone banden beter. Je vraagt je vervolgens wel af waarom op de 3.0Si RFT's gemonteerd worden terwijl de prestaties toch aardig in de richting van een ///M gaan. <_<

Link naar reactie

Op het X5 forum waar ik ook actief ben vanwege mijn X5 zie ik ook daar dat de nieuwe X5 met run flats ook een ramp is, ook daar worden ze door de gebruikers eraf gegooid, dat is echter niet nu zo'n sportieve auto.

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de kosten voor het niet leveren van een reserve wiel, maar ik ben bang dat dat de enige reden is van BMW om dat te doen.

Link naar reactie

Nou na jullie posts gelezen te hebben en met Rob Karelsen gesproken te hebben, ben ik om: ik ga vier Pirelli's onder mijn Z4 laten leggen. NON RUNFLAT. Ik ben benieuwd of dat springerige dan weg is. Ik vond het op zich nog niet hinderlijk, maarja, ik heb m pas een paar weken en mijn vrouw rijdt er het meeste in.

In mijn E90 vind ik de wegligging gewoon goed. Daar had ik mijn verhaal mbt RFTs eigenlijk ook op gebaseerd. Ik heb in E90 nauwelijks last van springerig gedrag. Tja soms, maar daar leer je goed mee om te gaan.

Dus ik ben benieuwd :sleepy: Het scheelt overigens wel even klap met geld: € 850,0 voor de Non-RFT. Dat is dik €200,-

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Nu ik met de Z4 naar Italie op vakantie ga en ook geen run-flats meer heb vraag ik me af wwat ik het beste kan aanschaffen voor het geval ik toch met een lekke band kom te zitten? Zou dit setje dan voldoende zijn? Klik

Ik moet het alleen wel voor volgende week vrijdag hebben, dus als iemand andere suggesties heeft dan hoor ik dat graag! (PS: Ik wil er ook zo weinig mogelijk ruimte mee verliezen want het word al proppen :unsure:)

Link naar reactie

@ Ivo Der Lowe: Ik heb thuis nog een test van AMS liggen van een paar maanden geleden. Daar kwam een goede uit die lang niet de duurste was. Zal vanavond thuis ff kijken.

@others

ik ben zelf net over gegaan bij mijn E60 van Bridgestone RFT (18" mischbereifung, type 124 velgen) naar Michelin PS2 non-RFT. Dit omdat ook op het E60 forum dit de algemeen aanvaarde wijsheid is. Moet zeggen dat ik eerst erg blij was met het stillere weggedrag, een bochtenridder is zo'n E60 ook met de M54B30 niet echt, echter je went snel en nu hoor ik weer andere dingen. Dus of ik iets opgeschoten ben????

Ook ik had hiervoor een E39, en die reed gewoon beter en comfortabeler. Ik blijf het gevoel houden dat de balans in het onderstel van de E39 gewoon beter was. Ja, hij was krapper en er waren andere dingen niet zo goed als de E60, maar hety onderstel dat is achteruit gegaaan. Kijken of ze dat met de F10 weer beter kunnen krijgen, aangezien deze van buiten niet veel veranderen zal t.o.v. de E60. Het E60 onderstel was nooit ontworpen met RFT in gedachten. Ik begrijp dat de E90 dat wel al had. Ondanks enkele verbeteringen door de jaren is dat een probleem gebleven. De oude X5 had het voordeel dat het E39 onderstel de basis was. De nieuwe heeft (waarschijnlijk?) weer het E60 onderstel als basis, dus dat RFT banden daar niet lekker werken, begrijp ik dan wel weer. Wel jammer, want ik vind hem wel heel mooi, de nieuwe X5.

Link naar reactie

heb net weer rft achterbanden besteld, ondanks spoorgevoeligheid en stugheid vind ik het toch prettiger rijden (en een veiliger gevoel).

Van de winter Continental winterbanden gebruikt, confortabeler, maar stukken minder strak sturen.

Je moet er wat voor over hebben om een sportwagen te rijden :thumbup:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.