Ga naar inhoud

distributie en vanos


walterz3

Aanbevolen berichten

hallo allemaal,

na herhaaldelijke keren koelvloeistof te moeten bijvullen en blokkeren van de motor hebben we oorzaak gevonden.

er lekt water in 4e cyl,wel straf bij 2800cc single vanos.ik dacht dat het ijzersterke motoren waren...

dus de hele boel moet uit elkaar....

vraagje:heeft iemand informatie betreffende distributie gegevens en tevens vanos afstelling?

het betrefd een m52 motor single vanos bj 98

mvg w

  • Like 1
Link naar reactie

Voor distributie/vanos heb je een setje speciaalgereedschap nodig.

Je moet namelijk speciale afstanden weten die de top van de vanoscilinder van het blok af moet staan. Dat (die waarden) staat geloof ik ook in een haynes(?)handboek, zodat je in theorie je eigen speciaalgereedschap kan maken met een freesbank.

Maar je moet natuurlijk ook een arreteerbok (om je nokkenassen te blokkeren) maken etc etc.

Maareh blokkeren van de motor?!? :blink:

Koelvloestof bijvullen en geen lek in slangen/radiator/kachel/pomp vinden is direct stoppen met rijden lijkt me!

Dat kan namelijk eigenlijk alleen maar een lekke koppakking/gescheurd blok/kop betekenen....

Ik heb ooit dit setje gekocht om m'n nokkenassen/vanos te vervangen:

http://www.ebay.de/itm/Motor-Einstell-Werkzeug-Nockenwelle-Arretierung-BMW-E36-E46-E34-E39-M40-M52-M54-/400527368277?pt=Spezielle_Werkzeuge&hash=item5d414aa055

Die gasten hebben overigens meer goedkoop speciaalgereedschap (van het merk http://www.bgstechnic.com/ )

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Blokkeren door water in de verbrandings ruimte ?

Na stilstand toch zeker .

Ik heb een keer een lekke koppakking gehad met een 2.5 L motor (5 serie E39 , met 90.000 km ).

Dit was te zien door het witte rookgordijn.

Komt nooit voor meneer !!! was de reactie van de dealer.

Afijn komt wel vaker voor en ik was ca 1500 euro armer.

Had niets te maken met planken met koude motor, want dat doen we niet.

Link naar reactie

jaaa,

blijkt dat men hier bij de plaatselijke bmw dealer nog nooit een koppakking van een 6-pitter hebben moeten vervangen.

als ik water bijvulde en ging rijden,reed ie perfect,dan half uurtje parkeren en terug willen starten bleek dat de motor soms "blokkeerde"

na enkele keren starten ging ie toch rond en reden we terug(nu was het koelniveau al deftig gezakt dus)

thuis gekomen laten afkoelen en bougies gedemonteerd.wat blijkt,die van de 4e cyl ging er echt slecht uit.

met lampje in bougiegat en hier blijkt de zuiger "nat"te staan.

morgen gaat de cylinderkopr eraf,ben benieuwd.

word vervolgd

Link naar reactie

Ik zou in die zuiger gelijk een hoop kruipolie/wd40 oid spuiten (als je dat nog niet gedaan hebt)

Maar je koppakking was dus al een keer vervangen, en dat hebben ze destijds verkeerd gedaan? Begrijp ik dat goed?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

ik heb de cylinderkop gedemonteerd en mijn voorspelling is uitgekomen

deze was nog nooit vervangen geweest;

blijkt nu;scheur van waterkanaal naar verbrandingsruimte.herstellen kan evt maar liever op zoek naar 2e hands koppie

ik hoop volgende week terug te monteren en hopen dat ik de hele puzzel terug in elkaar krijg :)

maar alvorens deze te monteren alles goed nakijken en testen is de boodschap

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

eindelijk..hij doet het weer :-)

na de cylinderkop gedemonteerd te hebben bleek al snel dat ie gescheurd was.

op zoek dan maar naar andere motor of kop

weinig te vinden een M52 voor een redelijke prijs,dus eentje laten overkomen van duitsland.

volledige pakkingset besteld,kop binnen gedaan bij specialisten voor slijpen van kleppen,vlakken,testen en klepseals

dan de hele puzzel terug monteren....

goed dat ik van een vriend een boek van bmw heb mogen kopieren,anders had het nooit goed gekomen.

bleek dat er bij nazicht een klein gaatje van koelwater in de onderblok tussen 3 en 4e cyl verstropt zat!!!

misschien daar mede de oorzaak van een scheur(te warm geworden,geen koeling daar)

na drie dagen intensief hobbywerk de hele puzzel terug in elkaar gekregen enziet er goed uit.

ff testritje gedaan naar de zee met in de terugweg een sportieve rijder in een porsche boxter en zonder problemen thuis geraakt.

hopelijk kan mijn sterke 6cyl weereens 18jaar voort.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.