Ga naar inhoud

Wat is jou opgevallen vandaag?


Sjonnie Kroket

Aanbevolen berichten

Toch vraag je je af of de :m: nog wel voor :m: otorsport staat als uiterlijk aangehaald wordt als geldig argument voor tegenvallende prestaties op een circuit.

M staat voor Moneymaking, niks meer niks minder. het zijn geen circuitauto's voor de straat meer op de soms uitgeklede versies na, zoals CSL etc. tuurlijk het is allemaal dik bruut geweld maar geen echte circuit auto's voor de straat zoals vroegah de E30 M3 en die dikke Benz met z'n cosworth motor etc.

Link naar reactie

Idd :m: oneymaking :m: arketing.

De m2 is natuurlijk een dikke wagen, maar er jeuken dus 2 dingen:

1. Ten eerste heeft hij als motor gewoon een n55 met chiptune (dus een gechiptunede m235i), terwijl ze een hele mooie S55B30 hebben liggen (uit de m3) met veel meer vermogen die gewoon past en ook geschikt is voor de aandrijflijn.

Maar dat is idd een beetje het 'cayman mag niet sneller dan 911 zijn' verhaal, dus is het in essentie al een auto met concessie betreffende onderdelen die gewoon op de plank liggen bij bmw èn geschikt zijn. Dus je krijgt niet het creme de la creme van wat bmw in huis heeft, maar een samenraapsel wat afgesteld is door de marketingafdeling ipv de performance afdeling.

2. Voor de helft van het geld krijg je een performancehatch die veel lichter is en sportief gezien sneller/even snel is. Dan maar minder mooi, maar wel mooi 40 mille oid goedkoper. Is dat wel te rechtvaardigen?

En dat zijn dus auto's die wel naar het maximale kunnen voor dat bedrag zijn samengesteld door een fabrikant. Want die zijn onderling in zware competitie om de snelste fwd hatch op de markt te zetten. En dat uit zich in uitzonderlijke prestaties, en dat hoort in beginsel de drijfkracht te zijn en de basis van het ontwerp van deze auto's.

En bij een bmw M2 heb ik dat gevoel niet (net als bij de cayman overigens). Dat zijn producten van marketingafdelingen met goed ontwikkelde economische formules die precies berekenen hoeveel vermogen en prestaties een klant mag krijgen om ze het maximale geldbedrag afhandig te maken.

  • Like 1
Link naar reactie

Ja natuurlijk is de z3m een :m:

Hij heeft dan wel niet de achteras van een e36 m3, maar dat komt omdat de z3 op een e30/e36 compact gebaseerd is en dat is een compleet andere auto. Maar wel sperdiff en de m3 motor.

De S50 is misschien wel het meeste :m: van alle :m: otoren.

Meestal wordt de s54 als het toppunt gezien, maar dat is een motor uit 2000; de s50 is al van 1995. 343pk in 2000 was al erg veel, maar kan je nagaan hoe 321pk in 1995 was. De concurrenten van de 36 m3 hadden in die tijd (1995) 40 tot 90pk minder (mercedes C36amg: 3,6l i6 280pk of audi s2 2,2 i5 turbo 230 pk).

Dat was dus een enorme voorsprong in die tijd.

Maar met de M2 is er nergens een voorsprong te bekennen: zowel de CLA (380pk) als de RS3 (367pk) zijn minstens even krachtig als de M2 (365-370PK afhankelijk van welke bron) en qua sportieve prestaties op een circuit moet je dus eigenlijk bij een civic-r/megane rs/cupra r zijn. Die kunnen in de praktijk zelfs wedijveren met een m3.

Moet je eens kijken hoe dat was in de tijd van bijv. de e46 m3 en nordschleife tijden. Ook toen hielden de duitse autobladen daar wel lijstjes van bij met goede coureurs en zat daar bijna een halve minuut verschil tussen (civic-r uit 2001, m3 uit 2000).

Maar die hele wereld van 'fwd hot hatches' is compleet ontploft. Ze komen nu met filnke turbomotoren, maar nog belangrijker een LSD, dikke remmen, goede schokbrekers/stabis, topkwaliteit banden etc etc the works omdat ze echt met elkaar zijn gaan wedijveren. En dat is allemaal in de laatste 5 jaar oid gebeurt. En de premiummerken hebben het nakijken.

De M2 is nu eigenlijk simpel gezegd een m235i met het optionele sperdiff (bij de m235i kan je dat in de optielijst ook aanvinken) en een chiptune. Het is dan wel een ander sperdiff, en er zijn nog wel wat andere kleine verschillen (vooral optisch), maar dat trekt 'm wat mij betreft niet over de streep. Ze hadden gewoon de m3 motor erin moeten lepelen. Een z3 2,8 of 3.0 met chiptune is ook geen z3m.

Link naar reactie

Misschien goed tunable, maar met 230 pk staat ie toch behoorlijk in de 321pk schaduw van de s50 lijkt me.

Maar goed, je kan 'm in de tijdlijn ook vergelijken met de 1e e36 m3 met s50b30; die had 286pk en dan is het gat natuurlijk minder groot.

Bij audi is het vergelijk een beetje lastiger, want motorisch zijn de concurrenten de rs2 en latere S4

De RS2 had de porsche tuning variant van die motor met 316pk (dus on par met de m3), maar da's een stationwagen. Maar dat is dus eigenlijk/waarschijnlijk de 'beest van een motor' waar jij op doelt. Maar dat is wel aanzienlijke èchte tuning hoor wat porsche deed. Nokkenassen en dat soort spul, geen simpele ecu tune.

De S4 had standaard dezelfde motor als de S2 (dus 'slechts 230pk'), maar daar is ook een v8 variant van geweest met 280pk (nog steeds minder natuurlijk dan de 321 van de m3). Maar die S4 staat op het audi 100 platform dus dat is ook al een veel grotere auto dus eigenlijk ook niet vergelijkbaar....

Dus eigenlijk kan alleen die RS2 met de 1995 e36 m3 wedijveren, maar ik heb zo'n idee dat een m3 coupé toch wat anders reageer op een circuit dan een veel zwaardere RS2 stationwagen :wink:

Het is natuurlijk niet alleen de motor, we behandelen ze als 'sportauto's '

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja het is inderdaad een gatvulauto.

Aan 1 kant is daar natuurlijk ook weinig mis mee, bijna elk model is natuurlijk een gatvulauto, maar naar deze m2 wordt ook al zo lang uitgekeken (toen de m235i kwam was de 1e vraag: wanneer komt de echte M2?), en het was ook al zo lang duidelijk dàt hij er zou komen, dus was er bijvoorbeeld ook voldoende ontwikkeltijd om er van te maken wat ze willen. Met die m3 motor dus. Maar helaas, het is een standaard motor met een chiptune

Bij de 1m kan je het vergeven dat daar geen m3 motor in zit. Ten eerste was er natuurlijk alleen de M3 V8 en die is veel lastiger pas te maken (ok, custombuild kan natuurlijk alles, maar denk alleen al aan waar je uitlaatpijpen moeten gaan lopen en dat soort ingrepen), en ten tweede, die 1m was er opeens. Bijna als een duveltje uit een doosje nog net in de productierun van de 1e 1 serie. Die is ook maar 1,5 jaar gemaakt in een hele kleine oplage. 8000 stuks ofzo. Echt een beetje het knutselproject uit een schuur idee :guitar:

Link naar reactie

^ GuidoK, vind je mijn M wel een echte M?

kuch

laat maar zien bij de volgende knalrit :wink:

Die is duidelijk geproduceerd met de (toen nog niet bestaande) 'nieuwe; lijn 6 om de overgang van de V8 naar lijn6 in de F80 te verzachten.

Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken. Dan wisten ze dus toen al (2010) dat de volgende m3 een i6 turbo zou krijgen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nee idd, maar :m: rijders moeten aantonen dat ze de ballen hebben om het gaspedaal in te trappen.

De laatste knalrit was er geen enkel emmetje aanwezig :hypocritesmiley:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

^klopt maar die S2 motor kan ook heel wat hebben, en een turbo motor is wat makkelijker te tunen dan een NA motor zoals de motor uit de toenmalige M3 :). maar als we motoren uit die tijd er bij pakken, waren de japaners eigenlijk al stukken verder ( 2JZ, RB26) maar vanwege de hoge prijs en imago, en de reden dat ze hier totaal niet geleverd werden, niet zo aantrekkelijk als misschien een M3, maar zeker "verder" dan de motoren in europa :)

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Dat het vandaag droog was vanochtend en dat ik (volgens Guido) de enige echte M uitgelaten heb, mocht vandaag loslopen.....

Link naar reactie

en dat ik (volgens Guido) de enige echte M...

Er worden nu wel erg veel conclusies aan mijn verhaal verbonden.....

Het enige wat jullie mogen concluderen is dat echte M rijders zich opgeven voor de volgende knalrit :rolleyes:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.