Ga naar inhoud

Wat is jou opgevallen vandaag?


Sjonnie Kroket

Aanbevolen berichten

De Z4 is wel herkenbaar gebleven, maar zou je dit direct als BMW herkennen?

Ik zag 'm laatst in het echt rijden (met nieren) en toen herkende ik 'm al bijna niet als BMW....

Veel te kort neusje.

Leek op een auris oid.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Vanmorgen gaan kijken bij Eindhoven naar de historische optocht van operation market garden.

Mooi om te zien dat dit legermateriaal van 70 jaar en ouder nog in zo'n perfecte kan verkeren.

Foto-WVVPA7VV-D.jpg

Foto-DADEEZHO-D.jpg

Foto-SOCL867Z-D.jpg

Foto-WJLGWGNF-D.jpg

Foto-IOALWTKP-D.jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Dat dit forum binnenkort zijn 300.000ste bericht kan vieren! (we zitten na dit bericht op 299.236) :clapping: Dan nog maar wat meer getallen: we hebben 3180 geregistreerde forum members.

Link naar reactie

Drijfstang-hoek krukas doet niet ter zake. Beide hebben een 120graden slag.

Een V6 is minder in balans dan een L6. De L6 is namelijk de eerste configuratie die de 2e harmonische in balans heeft. (zelfs de porsche 6 cil boxer is niet in balans omdat de cilinders niet exact tegenover elkaar zitten :wink:)

Een L6 heeft dan ook een betere balans dan bijv. een v8. Een V8 is dan ook helemaal niet een 'erkend goede motor'; het is vooral een 'erkend goedkope motor'. (de crossplane v8 althans zoals die in àlle amerikanen en àlle duitsers zit). Een configuratie die een goede uitlaatflow opoffert voor het ontwijken van een extra balansas (dat is duurder). Neem je een ferrari V8 (met flatplane krukas), die moet wèl een balansas hebben, maar die heeft dus wel een goede uitlaatflow, en kan dus meer vermogen leveren en vooral beter meer toeren draaien. Een flatplane v8 klinkt dan ook zoals een goede motor moet klinken. De (amerikaanse) crossplane 'burbelt' omdat er altijd een paar cilinders in de ontstekingsvolgorde hun uitlaatgas niet goed kwijt kunnen (zo werkt dat dus :wink:). Ook heeft een crossplane V8 veel zwaardere contragewichten nodig in de krukas dan de flatplane V8.

Het enige wat de v6 voor heeft op de L6 is dat v6 uitkan met een kortere krukas. Maar daarvoor heb je dan wel 2 extra nokkenassen, extra kettingwielen en extra ketting nodig. De v6 heeft dan in de praktijk ook helemaal geen gewichtsvoordeel, en ik denk eveneens dan een L6 daarom goedkoper te produceren is. Ook doordat bmw al sinds jaar en dag de L6 onder een hoek in de auto monteert heeft de v6 ook geen zwaartepuntvoordeel.

En omdat een L6 een duidelijke warme kant en koude kant heeft is het thermisch management van de luchtstromen ook beter.

De enige reden om een v6 te monteren is imho dan ook cabineruimte. Hij is korter, dus kan de cabine verder naar voren. Goed voor de beenruimte achter....

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

porsche 928 heeft een crossplane v8

Flatplane v8's vind je in alle ferrari's (dus alle v8 ferrari's :wink:), mclaren mp4-12c / 650s / P1, TVR Cerbera (AJPV8), Lotus Esprit V8 en natuurlijk alle F1 V8'en die ooit gemaakt zijn. De nieuwe porsche 918 heeft ook een flat plane V8.

Over het algemeen draaien ze wat rauwer in de lage toeren omdat een balansas niet alles kan oplossen, maar ze trekken veel makkelijker door in hoge toeren omdat de krukas dus veel lichter is en er geen uitlaatdrukprobleem is. Meer gericht op prestaties dus en minder op comfort, kosten en levensduur.

Link naar reactie
  • Administrator

3180 members... hoeveel daarvan actief? Als je kijkt dat een gemiddelde rit 30 auto's scoort en een Krentenwegge Limbo of paasrit van een paar jaar geleden al ruim boven de 40 ztten, waar zijn dan die andere 3140 leden op zo'n dag :lol:

@Jeroen: ja een jaar gratis membership :P

aangepast door BMW-Z-CSi
Link naar reactie

misschien het member bestand maar eens schonen, wie de laatste 3 jaar niet actief is geweest verwijderen of zo.... :lol: :lol: :lol:

Link naar reactie
  • Administrator

Kan het trouwens zijn dat we allang over bericht 300.000 zitten?

Deze post heeft namelijk entry 346519

Ja en nee. :blink:

Er worden verschillende dingen geteld. Als ik mijn adminpanel open kom ik direct in de statistieken uit; daar staat nu het getal van dik 299.000. Als ik in een ander hoekje van mijn adminpanel kijk komen er al wat meer posts uit, maar dan net boven de 300.000. Heeft er onder andere mee te maken dat pas bij een post recount verwijderde posts worden weggehaald uit de statistieken, maar niet uit alle statistieken.

Als beroepstwijfelaar (jurist immers) ga ik uit van de meest conservatieve schatting. :hypocritesmiley:

Inactieve leden wegstrepen hebben we wel eens aan gedacht, maar is vooralsnog niet aan de orde. Soms hebben ze opeens ook weer een oprisping na jaren stilte ... :lol:

Link naar reactie
  • Administrator

Tsja Rob dat is wel waar natuurlijk. Alles wat in zuidelijk Nederland of daaronder plaatsvindt (Ride4fun, Limborit, Ardennenrit, etc.) is voor jou al snel dichterbij dan voor ons ... :nono:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.