Ga naar inhoud

Wat is jou opgevallen vandaag?


Sjonnie Kroket

Aanbevolen berichten

Tja, is een mening. Ben het deels met hem eens. Het is ook echt Nederlands om dit te doen. Doe dit in de zomervakantie en het wordt een flop.Het is een uitgekiend spektakel. Het brengt mensen bij elkaar. Maar om nu te denken dat we een probleem aan het oplossen zijn is een illussie. Volgend jaar bestaand het probleem waarvoor geld wordt ingezameld gewoon nog steeds.

We doen steeds gevolgbestrijding ipv oorzaak aanpakken.

Link naar reactie

Deze mag de glazen huis-'fan' dan ook niet missen: http://www.nrc.nl/marcel/2013/12/19/glazen-huis/

Ik geef geregeld aan goede doelen, die ik zelf uitzoek of bezocht heb. Hiervan weet ik dat een redelijk deel van mijn 'geïnvesteerde' Euro daadwerkelijk impact heeft.

Daarbij kies ik doelen die passen bij mijn interesses en levensbeschouwing, zodat ik aan iets bijdraag dat MIJ aan het hart gaat. Omdat ik doelen zoek die bij mij passen loop ik daar niet mee te leuren: wat ik een goed idee vind, vindt iemand anders misschien wel totale onzin.

Een echte mecenas haalt bevrediging uit het goed dat hij/zij doet, niet uit de hoeveelheid aandacht die het oplevert...

Dit rondje zelfverheerlijking van een stelletje DJ's raakt bij mij de verkeerde snaar: kijk ons eens afzien voor de zielige mensjes in de derde wereld!

Minder slapen en zo, niet eten, zware kost, joh! Maar wie in Nederland weet ná de feestdagen nog waar Burundi ligt?

Wat ik ook niet snap: waarom per se de laatste twee weken van het jaar? Zijn er die andere 50 weken geen doelen die het ondersteunen waard zijn?

Marcel Roosmalen verwoordt 't in zijn column zó:

"Dat we door al die heftige shit uit Burundi niet gaan denken dat zes dagen radiomaken vanuit een glazen huis je in de kouwe kleren gaat zitten."

Voldoende stoom afgeblazen zo, tijd om weer de garage in te duiken... :)

  • Like 2
Link naar reactie

Een echte mecenas haalt bevrediging uit het goed dat hij/zij doet, niet uit de hoeveelheid aandacht die het oplevert...

Volgens mij haal je nu dingen door elkaar. De DJ's zijn hier niet de mecenas, maar de fondsenwervers. Een goed doel moet zichzelf nou eenmaal onder de aandacht brengen - je kunt immers geen geld geven aan een goed doel waarvan je het bestaan niet kent. Van deze methode (Serious Request) kun je van alles vinden, maar de afgelopen jaren is-ie erg succesvol gebleken. Wat je er verder ook van vindt, het trekt duidelijk de aandacht en daar was het om begonnen.

Los daarvan; dat een echte mecenas niet met zijn goede daden te koop loopt is een typisch calvinistische, Nederlandse opvatting. Het is hier niet bon ton om grote sommen geld te schenken en je daar op voor te laten staan. In bijv de VS is dat juist een succesvolle methode. Je laten zien bij luxe feesten en diners, for charity. Bedrijven en rijke particulieren die schenken zodat hun naam op het koperen plaatje bij de ingang van het gerenoveerde theater gegraveerd wordt. Of - als ze echt een berg poen geven - een hele museumvleugel naar zich vernoemd krijgen. En uiteraard richt je je eigen foundation op, die zich inzet voor goede doelen.

Wat ik ook niet snap: waarom per se de laatste twee weken van het jaar? Zijn er die andere 50 weken geen doelen die het ondersteunen waard zijn?
Je bent tegen de methode van fondsenwerven, maar toch wil je dat het vaker gebeurt?

Feitelijk wijkt deze actie niet zoveel af van de grote tv-acties bij rampen. Bekende Nederlanders die zich inzetten voor een bepaald goed doel. Alleen zijn die acties incident gedreven en heeft men bij 3FM besloten zich eens per jaar te richten op een structureel probleem. Juist omdat anders alle aandacht uitgaat naar de grote rampen en niet naar het 'kleine leed' (dat bij elkaar helemaal niet klein is) dat zich ondertussen ook overal afspeelt.

Overigens geef ik zelf nooit iets aan zulke acties, maar dat heeft weer heel andere redenen. :)

Link naar reactie

Kan mij ook in het relaas van Pim vinden.

Ik besteed mijn inzet aan " goede doelen " gewoon hier in de buurt. Aan mensen die het hard nodig hebben. Hulp kun je op vele manieren doen en niet alleen met geld.

Als iedereen in de wereld zich zou bekommeren om zijn naaste zou het er heel anders uitzien.

Ik weet dat dat nooit zal gaan gebeuren. Daar zijn we meestal te egoistisch voor.

Link naar reactie

Nou inderdaad de pvda is goed op weg om alle onrendabelen een stevige les te leren....

Afgelopen week ook een leuk stukje bij debat op 2 geweest van een man in de bijstand.

Daar zit deze parasiet al 30 jaar het zou moderne slavernij zijn deze MAN om een tegenprestatie te vragen.

Gelukkig gaan gemeenten hier iets aan doen en deze mensen verplichten te werken voor gratis geld moet van den haag/jetta!

Oh nee wacht de locale partij bestuurders van onder andere de pvda hebben al aangegeven dit niet van plan te zijn!

Stel je voor werken voor geld :lol:

Link naar reactie

Op elke werkende Nederlander zit er een niet werkende Nederlander thuis, dus deze parasiet meneer is nou niet bepaalt een uitzondering, helaas!!

Man, ik heb al 30 jaar gemiddeld 4 bijstandgezinnen op de baggage drager, te triest voor woorden als je nivelleren.... leest!!

Laat er nou eens 2 gezinnen voor mij komen werken voor die uitkering dan kan ik groeien en misschien kan ik dan na een jaar wel een gezin in dienst nemen.

Niet willen werken is geen geld, klaar!

Maar deze mensen krijg je waarschijnlijk nooit meer aan het werk mits/tenzij de regering mijn advies opvolgd. :muur:

aangepast door Driez
  • Like 1
Link naar reactie

Scherp hoor beproefde methode mensen de les lezen over onbenulligheden! Zonder het debat te voeren dan kan men zich toch superieur blijven voelen ook wel bekend als een pauw en witte mannetje.

Uitgerekend en PVDA in 1 zin is zeker interessant ben alleen bang dat er geen rekenmachine is die de som kan maken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.