Ga naar inhoud

Help! Dringend vraagje m.b.t. stoelspeling ///M stoelen

Gast gsusivo

Aanbevolen berichten

Hoi allen,

Ik zit een beetje klem bij het demonteren van een torx bout van een :m: stoel. Ik heb nieuwe rubbertjes liggen en wil deze vervangen zodat de stoelspeling verholpen wordt. Stoelen zijn verwijderd.

Allereerst heb ik de stoel omgedraaid. Dan zitten er per rail 2x T20 torx boutjes. Deze heb ik los gedraaid.

Vervolgens kun je de bovenzijde van de rail vrij heen en weer bewegen.

Door een gat in de bovenzijde van de rail kun je nu de T45 torx bout losdraaien.

null_zps1c7bfc2e.jpg

null_zps8c55c60e.jpg

Probleem is echter dat ik met geen mogelijkheid die T45 bout gekanteld/verwijderd krijg omdat er simpelweg geen ruimte voor is. Het gat waardoor ik hem losgedraaid heb, is echter te smal om de bout doorheen te duwen/trekken.

Wie helpt mij verder? Hoop op een snelle reactie!

Alvast mijn dank!!!!

Ivo

Link naar reactie
  • Reacties 7
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Dat gat waar je die bout doorheen moet losdraaien zou mijns inziens ook net groot genoeg moeten zijn om de bout te verwijderen, zit ie misschien een beetje scheef waardoor je de kop er net niet doorkrijgt ? Of misschien is het gat een beetje roestig zodat ie net een beetje te krap is geworden?

Verder zou ik het niet weten,succes in ieder geval!

Link naar reactie

Dat gat waar je die bout doorheen moet losdraaien zou mijns inziens ook net groot genoeg moeten zijn om de bout te verwijderen

Lijkt mij ook maar anders bout terugdraaien en gat wat ruimer maken met een dremel en slijpsteentje ?

Link naar reactie

Na een zoektocht kan ik melden dat ik niet de enige ben met dit probleem.

http://forums.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1734670-Seat-Bushing-HELP!

De enige oplossing hiervoor is om het gat een dikke millimeter groter te maken zodat de bout er wel door kan. Heb het heel netjes gedaan met de Dremel, en de eerste stoel is al bijna klaar! :lol:

Is volgens mij enkel van toepassing op de :m: stoelen...

Wellicht handig om het even in de how to op te nemen, Ad?

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Gisteren ook de speling verholpen met behulp van de erg makkelijke how-to, waarvoor dank.

De stoelen zouden vlgs de how-to in de achterste stand moeten worden gezet en dat is ook helemaal juist, dan kan de bout eruit.

Wat betreft het afstellen van de spindel: Een spindel meet je op en die zet je, nadat je de rubbertjes vervangen hebt op "ongeveer" die stand terug. (maar nog niet in de geleiders)

De andere spindel leg je ernaast en stel je exact hetzelfde af. Zorg er wel voor de de juiste spindel aan de juiste kant weer terug komt!!!

Dus, even een merkteken aan hangen!

Als je namalijk niet exact dezelfde afstand per spindel hanteert, past je stoel niet meer of staat scheef.
Ze je de spindels verkeerd om terug dan is de werking van de knop andersom...

De asjes die draaien kun je eruit halen. Zet deze eerst terug op het uiteinde van de spindel en daarna pas op het aandrijfpunt, maakt het net wat makkelijker.

Toch de stoelen niet in achterste stand en de bout niet los krijgen omdat de geleider er voor zit?

Oplossing: Als je geluk hebt staat de kortste van de geleiders ver genoeg naar achteren (lees voren) zodat je die bout er wel uit krijgt.

Verwijder hier de spindel en laat het asje in de aandrijving zitten. Draai dit asje met een (punt) tangetje langzaam om terwijl je de andere geleider naar beneden drukt.

Langzaam maar zeker zal de bout onder de geleider tevoorschijn komen. (als je de goede kant op draait :lachen: )

Zorg er daarna voor dat je beide spindels weer het zelfde afstelt...problem fixed

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in