Ga naar inhoud

Ik heb al een e89 maar voor wie er nog wat vragen heeft topic.


sandere39

Aanbevolen berichten

Hele ziel van de auto is anders.

Turbo versus non turbo heeft een compleet andere vermogensopbouw.

Overigens heb ik het geluk gehad om met alle 6 cylinder E89's te hebben mogen gereden incl. de 35i en IS en echt wel wat langer dan 5 minuten.

En zelfs het verschil tussen de 35i en 35is merk je nog, bijna 100Nm verschil in koppel.

Je zult zien dat je 3.0ia veel sneller terugschakelt vanuit de 6 als je wilt accelereren op de snelweg (en dan niet volgas maar zeg half) want hij moet toeren maken voor z'n vermogen.

Goed, niet dat je moet klagen met een 30i hoor! Prachtige auto en voor het merendeel van de bestuurders ruim voldoende gezien er nu ook (gruwel!) 18i's zijn

Link naar reactie

Wat ik bedoelde is wat Fabian zei, een lichtere motor volstaat als je deze gebruikt om te toeren.

Als je graag continue de straatklinkers uit de weg wilt trekken, ja dan is inderdaad een 3.5iS aan te raden.

Zo zwart wit als ik aangaf is het niet.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Heb nu E89 een aantal weken, kan niet anders zeggen geweldige auto.

Ben van de week even de grens over geweest, zat een dikke benz voor me, maar niet weg komen.

Wat hier boven ook al werd gezegd er zal best verschil zitten in de grote broer van de 3.0i, maar als ik zie wat hier al een vermogen in zit.

Link naar reactie

Als het goed is, is ie ongeveer net zo snel in de sprint als de oude e85 3.0i (pre facelift). Hij heeft 6pk per 1000kg meer dus dat komt redelijk overeen en het koppel is ongeveer gelijk.

(klopt ook wel, hij is 0,1s sneller van 0-100 volgens de fabrieksopgaaf)

Je kan dus ongeveer dit lijstje maken:

Z4 3.0i E85 (pre facelift handbak) : 179pk per ton (0-100: 5,9s)

Z4 3.0i E89 (handbak) : 185pk per ton (0-100: 5,8s)

Z4 35i E89 (DTC dual clutch) : 205pk per ton (0-100: 5,2s)

Z4 3.0si E85 (facelift handbak) : 206pk per ton (0-100: 5.7s)

Z4 35is E89 (DTC dual clutch) : 226pk per ton (0-100: 5.0s)

Z4m E85 (handbak) : 243pk per ton (0-100: 4,9s)

Hier valt dus ook duidelijk te zien dat de geblazen motoren (dus 35i/35is) in verhouding tot hun specifiek vermogen harder accelereren. Dit komt omdat een motor met turbo een veel vlakkere koppelkromme heeft en zeker in de lage toerentallen veel meer koppel heeft.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Heb gisteren via een USB stick muziek geladen op de Hd van de Z.

Als je deze opdracht geeft om de muziek te laden gaat na ongeveer een minuut of 4 het scherm dicht, wat weer inhoud dat de muziek niet volledig wordt geladen van af de USB stick.

Wil je dit proces opnieuw opstarten, komt ie aan met de melding dat hij de opgeslagen muziek wil overschrijven

Weet iemand of je deze tijd kunt verlengen, of dat er een andere mogelijkheid is.

Link naar reactie

Ja dat klopt wel wat je zegt, op lager toerental is deze inderdaad niet erg rap.(in de normale mode)

Maar ja , zoals ik al vertelde ik heb deze om lekker te toeren.

aangepast door Enigma
Link naar reactie

Weet iemand of je deze tijd kunt verlengen, of dat er een andere mogelijkheid is.

Ik kopieer de usb stick naar de harddisk onder het rijden dan heb je daar geen last van.

Als je het doet met de motor uit stopt hij na 4 minuten, als je daarna opnieuw begint en eerder gemaakte bestand overschrijft gaat het vervolg wel sneller omdat hij dan de usb stick sneller verwerkt daar hij al een deel ingelezen heeft

Dit zelfde geldt voor een CD naar harddisk kopieeren

Link naar reactie

Hier valt dus ook duidelijk te zien dat de geblazen motoren (dus 35i/35is) in verhouding tot hun specifiek vermogen harder accelereren. Dit komt omdat een motor met turbo een veel vlakkere koppelkromme heeft en zeker in de lage toerentallen veel meer koppel heeft.

Is het de turbo? Of is het de DTC-bak die de 35i en 35is zoveel sneller maakt?

Link naar reactie

De turbo en het extra vermogen an sich (op hogere snelheden van belang; ik denk dat het verschil tussen de e89 35i en de e85 3.0si volledig in de 2e versnelling wordt bepaald, dus het traject 60-100).

Het verschil tussen sec de handbak en dct is volgens opgaaf slechts 0,1s (dus 35i handbak tov 35i dct).

En dat is niet veel gezien de dct 1 verzet meer heeft, en dus eigenlijk op voorhand in het voordeel is.

De dct is 20kg zwaarder, dus moet dat extra gewicht ook meesjouwen. En een dct heeft theoretisch iets meer verlies. Dat komt omdat de koppeling in een vloeistof draait. Ik weet niet of er nog een hydrauliekpompje meedraait in de bak voor de mechatronica, anders is dat natuurlijk ook extra verlies. (al heeft dat meer invloed op verbruik etc)

Dat neemt natuurlijk niet weg dat een dct voor sommige individuen aanzienlijk sneller kan zijn; dat hangt er vanaf hoe goed je kan schakelen.

Maar in de 0-100 sprint wordt er slechts 1x geschakeld, en als je een beetje flink kan schakelen kan je dat in 0,3s oid, dus verlies je in dat opzicht weinig. Grote verschil natuurlijk is dat de DCT àltijd snel schakelt, keer op keer (als je 'm op z'n snelst zet).

'ons stervelingen' hebben het meeste aan launch control (of een 4wd auto) als we snel willen zijn in de sprint. Het moeilijkste is in de 1 vanuit stilstand met de juiste hoeveelheid vermogen/wielspin te vertrekken. Zeker op het moment dat je veel vermogen hebt.

Maar ja, launch control is een hulpmiddel en doet af aan de persoonlijke prestatie. (dragracen met launch control is de saaiste sport ter wereld ;))

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

euuh is dat niet met het knopje sport/normal?? in te stellen?

en ach ja die wielen zijn ook niet mijn keuze,maar ja het word ook weer winter,en dan passen er vast wel winterbanden op,en dan in het voorjaar.........

ik zou eerst nog even wachten tot het voorjaar maar ja ,je weet nooit he

Link naar reactie
  • Administrator

Zeg Sander ik vind dat je de E85 nog een jaartje moet houden, al dat werk met die lampen voor een paar maandjes :muur:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.