Ga naar inhoud

Windscherm again, dit keer vergelijk

rjhvangemert

Aanbevolen berichten

Mijn Z4 is in het bezit van een "windscherm" dat over de rolbeugels is bevestigd/getrokken met daartussen een slap netje. Ik heb echter niet het idee dat deze oplossing echt effectief is, ik merk namelijk weinig verschil tussen met of zonder. Buiten dat, vind ik het jammer dat mijn zilverkleurige rolbeugels op deze manier aan het zicht ontrokken worden. Die beugels horen toch een beetje bij het gezicht en design van de Z4? Onder andere lees ik verder bv, ook hier, dat een plexiglas windscherm kan resoneren, en dat niet alle after market schermpjes zo goed zijn. Is het originele scherm van BMW niet het beste, die uitvoering tussen de beugels? Deze laatste vind ik persoonlijk wel de mooiste. Ook is deze eenvoudig in de kofferbak tegen de klep op te bergen. Daarom graag jullie ervaringen met het windscherm, welke is het meest effectief in combinatie met gunstige prijs en die er nog leuk uit ziet ook!

Groet, Remi

aangepast door rjhvangemert
Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Volgens mij geef je zelf het antwoord op je vraag. Dit onderwerp is al vaak besproken. Origineel staat het mooist (mening) en werkt het minst slecht.

Link naar reactie

Zijn die originele alleen nog via ebay te krijgen? Kunnen jullie een prijs indicatie geven? Bestaan er misschien ook goede aftermarket versies van met dezelfde bevestiging?

aangepast door rjhvangemert
Link naar reactie

Mijn ervaring is dat die prijzen grosso modo verouderd zijn en ex btw.

Je hebt volgens mij ook nieuwe rolbeugelkappen nodig denk ik. Afaik bestaat er een 'nachrustungssatz', maar ik kan me vergissen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ik heb er meer als 300 euro voor betaald. Als je de kappen heel van de rolbeugels weet te krijgen, is het een kwestie van 4 gaatjes boren. De gaten met schroefdraad zitten al onder de kappen in de rolbeugels.

Link naar reactie
  • Administrator

^ voor in de tussentijd: weet je zeker dat je beugelbh windscherm nu goed gemonteerd is? Je ziet het in advertenties nogal eens verkeerd om zitten. Voor alle duidelijkheid: de gespjes en bandjes horen aan de achterkant (je kunt het dus ook alleen goed monteren als je de kap half open hebt).

Link naar reactie

Ik heb het slappe netje vervangen door een weliswaar aftermarket windscherm: het verschil is echt te merken.

De 'windcirculatie' in de auto is echt minder geworden.

Link naar reactie
  • Administrator

Slap netje = verkeerd gemonteerd. Als je de beugel BH goed aantrekt, sluit die goed aan (dus ook onder) en staat op een gezonde spanning ...

Link naar reactie

Ik heb het nog eens bekeken, de beugelbh zit inderdaad aan de achterzijde vast met de bandjes en het net tussen de beugels zit redelijk strak, dus de montage is goed. Verder vind ik een slordige €300 voor een OEM versie van het scherm wel erg veel.........en ja, dan moet ik niet zeuren misschien. Ik heb ook gezien dat er een plexi OEM versie is, dus plexiglas tussen de beugels, klopt dat? Of is dat geen OEM? Ik zal de foto hiervan eens opzoeken. Zijn er mensen die dit succesvol nagemaakt hebben? Plexiglas is redelijk eenvoudig te bewerken, toch?

Link naar reactie
  • Administrator

Nee, plexi OEM bestaat niet, maar er zijn genoeg mensen die in ieder geval een plexi middendeel maken. Buitenlandse fora staan er vol mee. Dan heb je wel montagebeugels op de rolbeugels nodig. Ik vraag me verder altijd af wat die mensen tussen de beugels doen. Als dat niks is, vraag ik me af of je beter af bent dan met de beugel BH.

Wat je je wel moet realiseren is dat het in tweedeurs cabrio's winderiger is dan in vierdeurs. De luchtstroom maakt boven de auto een krul en komt in je nek uit. Bij vierdeurs cabrio's landt die krul doorgaans op de achterbank ...

Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Omdat ik de beugel BH best lelijk vind, ben ik van plan om deze winter van plexiglas zelf een winddeflector te maken. Uiteraard wil ik dit heel netjes gaan doen, dus bv niet zomaar met tie wraps aan de beugels vastmaken. Het moet er professioneel uit zien. Daarbij komt dat gegoten plexiglas voor enkele tientjes te koop is, en goed bewerkbaar is. De volgende vragen komen al bij me op:

1. Hoe dik moet het plexiglas zijn zodat het stevig is en niet gaat resoneren in de wind? Is 3mm voldoende?

2. De rolbeugels zijn voorzien van kunststof kappen, met daaronder stalen beugels waar schroefgaten in zitten. Ik begreep dat die kunstof kappen lastig te verwijderen zijn. De bedoeling is namelijk om op de plaats van die schroefgaten in de kunstof kappen gaten te boren, dus liefst zonder de kappen te verwijderen. Ik moet dus weten waar precies die schroefgaten zitten. Als de schroefgaten vrij komen, dan kan ik het plexiglas met schroeven en een metalen profiel aan de beugels bevestigen.

3. Aan de binnenkant van de beugels wil ik ook plexiglas gebruiken, hoe zit dat bij de OEM versie gemonteerd? Ook met schroefgaten?

4. Afmetingen winddeflector. Omdat ik nu vrij ben in het bepalen van de afmetingen, ben ik benieuwd wat de optimale afmeting van zo'n scherm zou zijn, zodat in de auto de minste valwind optreedt. Het OEM scherm lijkt nogal klein. Uiteraard moet dit qua design wel in evenwicht zijn met de rolbeugels en de auto.

Alle ideeën zijn welkom!

Groet, Remi

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in