Ga naar inhoud

Overstap van Z3 naar Z4... en gaan we hier verder


Aanbevolen berichten

Ik ben me aan het oriënteren voor de overstap naar een Z4 en er staat bij ons in de buurt deze Z4.

Om een indruk van het rijden in een Z4 te krijgen, heb ik hier ook al een proefrit in gemaakt.

Beter niet kunnen doen, je oordeel wordt beïnvloed :muur::)

Nu de vraag aan jullie of er argumenten zijn om deze te laten staan.

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Hij heeft niet alleen /m stoelen; hij heeft ook nog eens extended leder! (da's nog veeeeel zeldzamer).

Wat hij niet heeft is hifi professional DSP, bluetooth carkit en TV function. Bluetooth carkit heb je in sommige gevallen niet veel aan omdat dat niet met alle telefoons samenwerkt (niet met mijn vorige nokia maar prima met mijn samsung galaxy s3), tv function heb je al helemaal niets aan omdat dat analoge tv is en dat wordt al 7 jaar niet meer uitgezonden (het maakt het echter wel makkelijker een externe dvd speler op je systeem aan te sluiten mocht je daar behoefte aan hebben)

En hifi professional dsp... Ik vind het belangrijk omdat roadsters en geluidskwaliteit altijd al lastig is, maar ik weet niet hoe de goedkopere systemen klinken (ze zullen allicht eerder op hogere volumes gaan vervormen omdat de versterker en subs zwakker zijn). Je kan natuurlijk ook aftermarketpul inbouwen, maar dat zal je niet zo mooi kunnen wegbouwen.

Voor de rest een heel mooi exemplaar. Vooral door de /m stoelen en extended leder. Zwart met rood is natuurlijk meer uitgesproken dan de gebruikelijke zeeen van grijs en zwart, en dat heeft voor en nadelen.

Aero diffusers zie je regelmatig te koop. aero sideskirts minder. Of de auto er mooier van wordt is natuurlijk persoonlijk. Je kan ook sideskirts van een andere tuner monteren, die hebben ook leuke modelletjes en zijn vaak goedkoper.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Volgens de verkoper zit er wel een geluidsysteem in met een subwoofer, moet ik effen naar kijken.
Hoe zie ik dat er geen bluetooth carkit in zit?
En kan iemand wat aangeven m.b.t. "sticky steering" ?

Voor alle foto's en informatie

aangepast door CorvH
Link naar reactie

Het kan best zijn dat er subs in zitten, maar er zijn dus 3 systemen, waarvan hifi prof DSP het krachtigst.

Als er een -af fabriek- bmw carkit in zou zitten zou je dat volgens mij op de foto met het displaymenu moeten zien (dus met 'computer', 'gps', 'set' etc). Daar moet dan telefoon staan in geval van bmw carkit (ook wel ULF genoemd) en DSP in geval van aanwezigheid van hifi prof dsp.

Hifi prof DSP is dus een andere versterker, met instelbaare equalizer, en krachtigere subs (achter de stoelen).

Tov het basis hifi systeem zijn de tweeters en middentoners ook anders (titanium en aluminium dome/conus ipv stof).

m.b.t. sticky steering: je koopt hier bij een garage. zorg dat je 3 maanden garantie krijgt. zo ben je de zomer gedekt, en sticky steering manifesteert zich vooral als het heel warm is. Dat merk je dan in de garantieperiode.

Bij sticky steering ondersteunt de electronische stuurbekrachtiging als het ware te laat. Je draait aan het stuur, wat zwaar gaat (want geen stuurbekrachtiging), en opeen gaat de stuurbekrachtiging meehelpen. Het lijkt dus alsof het stuur in eerste instantie door een magneet oid vast gehouden wordt en dan losschiet (sticky ;)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Guido,

Het fenomeen sticky steering heb ik hier al doorgelezen, maar kom er niet echt achter of het bij ieder ZZZZ voorkomt?

Verder hoor ik niemand over het aantal kilometers en de daarbij behorende onderhoudskosten op termijn?

Link naar reactie

Gewoon laten staan, een 4 is geen 3. Vraag Patrick uit Woudsend eens naar zijn bevindingen die ging van 2x een 3 naar een vier en weer terug naar de 3, heeft vast een reden!

Aan zulk commentaar heeft Cor toch helemaal niets? Als je niets zinnigs weet te zeggen hou dan asjeblieft je mond dicht. Als jou of een ander een z4 niet aanstaat......boeie. Jij hoeft 'm toch niet te kopen?

Guido,

Het fenomeen sticky steering heb ik hier al doorgelezen, maar kom er niet echt achter of het bij ieder ZZZZ voorkomt?

Verder hoor ik niemand over het aantal kilometers en de daarbij behorende onderhoudskosten op termijn?

Elke pfl z4 en sommige fl z4's hebben kans op sticky steering, maar de meesten hebben er geen last van afaik.

Onderhoudskosten hangt natuurlijk af van kilometerstand en waar je het laat doen. Voor de rest is het gewoon een bmw, dus is het vergelijkbaar met een 3 serie of z3.

1 van de zwakke punten zijn de rubber bussen van de voorste draagarmen; daar heeft bijna elke bmw sinds 1972 last van (en heel veel andere auto's eveneens). Maar dat is een vrij eenvoudige fix imho; eventueel zijn daar ook polyurethaanbussen voor die een langere levensduur hebben en stugger zijn.

Voor de rest heb je een disa klep die kan rammelen (klep kost iets van 150 euro, maar er zijn ook kitjes die het probleem permanent verhelpen (alu klepje), een vanos die kan rammelen (net zoals elke bmw van na 1995) etc. En de achterveren kunnen breken (kost ook weinig. Alleen de sticky steering is dus een dure grap. En je dakmotor kan vol vocht lopen als de afvoerkanalen verstopt zitten (niet onder bomen zetten!); ook iets waar andere cabrio's soms mee kampen.

En je moet letten of dat ding gewoon goed is, dus niet jaren lang op gras gestald (vocht van onderaf), geen aanrijdingen (slecht schadeherstel=roest en soms slechte wegligging) etc, maar dat geld voor èlke auto.

Ik zou in ieder geval vragen of ie even op de brug kan. Van onderen kijken of de boel niet heel erg gecorrodeerd is. Remleidingen etc. Dat geeft ook een goed beeld van hoe de auto gebruikt is geweest. Aan de voorkant al het plasticwerk bekijken of hij niet zo nu en dan een stoeprandje oid geraakt heeft (onoverzichtelijke neus). Als daar barsten etc in zitten kan je wellicht op de prijs onderhandelen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Je kan het zien aan de deurpanelen, die zijn geheel leer. Dus niet alleen het rode inzetstukje, maar alles daar boven en onder ook, terwijl dat anders kunststof is. En volgens mij kan je het nog net zien bij de A stijl. Die is samen met de zonneflapjes ook in leer uitgevoerd. Nu vind ik zelf de A stijl en zonneflapjes niet zo superbelangrijk (dat is geen 'lichaamscontactvlak' zeg maar), maar de deurpanelen zit je natuurlijk wel geregeld tegenaan (bijv met je elleboog uit het raam etc).

Aan 1 kant wel jammer dat er geen uitvoering is geweest met geheel leren dashboard (al kan de zon daar natuurlijk wel gort van branden).

Er bestaat bij de facelift nog wel de optie om de middentunnel met leer uit te voeren (dus die plastic kast). Dat zie je heel soms (alleen optioneel in het individual pakket denk ik).

Ook is extended leer altijd een duurdere soort leer denk ik (new england/walknappa tov oregon (standaardleer)). /m stoelen bestaan volgens mij ook niet in oregon.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

ik zag wel op een engelse site dat bij extended de rolbeugels ook met leer bekleed waren ,dat heeft de z in kwestie dan weer niet.

Met leer beklede rolbeugels is geen onderdeel van extended leder, maar een optie in het individual pakket.

Da's dus ook alleen in individual kleuren leverbaar (voor de pre fl is dat dus champagne en caramel, bij het facelift individual aanbod heb je meer kleuren)

Kijk voor de gein ook eens wat het kost....volgens realoem ben je ruim 2400 dollar kwijt voor de 4 kapjes met leer bekleed....

Alle individual en extended leer onderdeeltjes zijn als onderdeel absurd duur.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Nu de vraag aan jullie of er argumenten zijn om deze te laten staan.

Aan zulk commentaar heeft Cor toch helemaal niets? Als je niets zinnigs weet te zeggen hou dan asjeblieft je mond dicht. Als jou of een ander een z4 niet aanstaat......boeie. Jij hoeft 'm toch niet te kopen?

Guido,

Je hebt gelijk ik hoef 'm niet te kopen, en een Z4 staat mij prima aan, mooie wagen. Maar ik kies voor de 3, no problemo als een ander een 4 kiest, leuk juist!

Echter lees even de vraag van Cor:" Nu de vraag aan jullie of er argumenten zijn om deze te laten staan". Ik gaf dus strikt gezien antwoord op zijn vraag, en verwees hem naar iemand die zowel de 3 als de 4 heeft gehad, en nu dus weer een 3 rijd, met het idee: vraag hem eens naar zijn bevindingen. Kortom als iemand argumenten zoekt en ik geef daar gewoon antwoord op, lijkt me dat A niet onzinnig, B misschien heeft Cor daar wel iets aan, C zinnig/onzinnig laat ik graag aan de vraagsteller en D daar iedereen recht heeft op en mening, respecteer ik die van jou natuurlijk ook.

Prettige avond.

aangepast door PNA
Link naar reactie

Ik denk dat hij het over de betreffende auto had en niet over de z4 in het algemeen. Dan had hij niet gerefereerd aan 'deze' lijkt me, en had hij z'n zin wel anders geformuleerd (zoals jij de zin leest strookt m.i. niet met de bewoording; 'deze' kan in deze context niet op het begrip z4 slaan maar het slaat specifiek op de auto uit de advertentie).

Maar mocht daar toch twijfel tussen bestaat: er zijn veel meer mensen die van z3 naar z4 zijn overgestapt en niet meer terug naar een z3. Die mensen kan hij ook allemaal vragen als dat de issue is....

Maar goed, als je de werkelijke aard van mijn reactie wilt begrijpen moet je eerst de tendens van je eigen reactie wellicht teruglezen:

Gewoon laten staan, een 4 is geen 3.

Denk je dat Cor dat zelf niet weet?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Altijd grappig om te zien dat er binnen een onderwerp diverse sub discussies ontstaan!

Maar in ieder geval bedankt voor jullie meedenken en tips, ik zit nu op Sicilië en geniet van het mooie weer.

Moet toch binnenkort maar even contact opnemen met de verkoper, voor verdere onderhandelingsstrategien.

Link naar reactie

Nou, dat hoeft dus niet meer, auto staat op verkocht.

Ik denk dat loopt niet zo'n vaart, ik kan eerst wel rustig op vakantie gaan.....

Maar goed dan het aanbod maar weer in de gaten houden.

Wel jammer, vond deze combinatie wel erg mooi.

Link naar reactie

Toen ik voor mijn Z ging kijken heb ik breed gezocht, zowel Z 3 als Z 4, in den haag hadden ze er toen bij een garage 2 naast elkaar staan, ik had daarbij meer met de Z 4 omdat ik daar lekkerder in zat.

Ik vind ze beide mooi maar zo naast elkaar toch een voorkeur voor de Zzzz.

Als je de mogelijkheid hebt zou ik de z3 wegzetten en een z4 erbij nemen.

Link naar reactie

Nou die mogelijkheid heb ik niet en vindt ik ook niet nodig.

De Z4 wordt net als mijn huidige Z3 de enige auto en dus vaak gebruikt.

Doordeweeks reis ik met fiets en trein.

Maar ik vind de Z4 wel comfortabeler rijden en dat is wel een pré.

Link naar reactie

Dan moet de volgende proefrit wat langer en op verschillende wegtypes plaatsvinden, maar ik wil ook wel wat verjongen qua auto, dus blijft de Z4 als opvolger de enige.

Nou moet ik zeggen dat de nieuwste Z4 vele malen mooier is, maar de prijs ligt hier nog ruim boven mijn budget .

Maar ik denk (weet wel zeker) dat de opvolger een Z4 gaat worden.

Link naar reactie

Nou, zoveel mensen zoveel meningen, ik vind ze allemaal mooi, maar ik moest kiezen omdat de z4 een "bijauto" is.

Als ik er al mijn kilometers in moest maken zou ik de E 89 kiezen.

Gewoon omdat deze qua comfort wat meer te bieden heeft.

Mijn Zzzz is een spijkerharde auto waar ik na een dagje touren niet helemaal fit uitstap, maar wel met een voldaan gevoel van een echte roadster.

Ik denk inderdaad dat je alleen kan kiezen door in al je optie's een flink stuk te gaan rijden?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.