Ga naar inhoud

Vragen over een tweedehands z3


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal.

Ik heb even snel een vraagje, want aanstaande zaterdag ben ik van plan om langs een altijd garages te rijden die een z3 hebben staan.

Nu zag ik op het forum een lijstje met aankoop tips en punten waar je op moet letten:


- Aan de hand van de laatste 7 nummers, de zogenoemde VIN-code, is van alles op te zoeken. Kijk maar op http://www.bmw-z1.co...VINdecode-e.cgi en http://www.e34.de/vin/index.php en http://www.realoem.com/bmw/select.do
- Als je nog meet wilt weten, de kleurcode van de bekleding bijvoorbeeld om het leer bij te kleuren, dan kun je mailen met BMW-KIS@bmw.nl
- De M43 motor heeft vaak last van olielekkage langs de kop
- De waterpomp en de thermostaat zijn zwakke punten
- De voeten van de spiegel gaan vaak oxideren. Test ook even het inklappen
- De verwarming. die moet een beetje warm worden als je hem ietsje opendraait en veel als je hem helemaal openzet anders moet er ergens een ventiel vervangen worden
- De ophanging van de voorwielen. Die gaan vaak speling vertonen met gevolg bij spoorvorming bokkig gedrag.
- Alle lampje op het dashboard moeten branden als het licht aanstaat
- Elektrische ramen kunnen weleens moeilijk opengaan. Is te verhelpen door het mechanisme te oliën
- De stoelwangen kunnen slijten door het in- en uitstappen
- De achterbanden slijten harder als gevolg van de camberstand
- Het cabriodak van een Z3 heeft een plastic ruitje. Let op krassen en loslatend stof langs de ruit. Het is te vervangen.
- Het dak wil nog wel eens lekken bij de A-stijl
- De achteras bij bepaalde typen wil nog wel eens loskomen van de aanhechting onder in de kofferbak
- De stoelen hebben vaak speling
- De vanos is bij bepaalde typen nogal kwetsbaar
- De auto vertoont nogal eens zoekerig gedrag bij spoorvorming
- Is de auto geïmporteerd uit Duitsland (of een ander land) let er dan op dat er onderhoudsboekje bij zijn
- De voorruit is van een zacht soort glas. Er springen makkelijk stukjes af. Let daar op

Maar nu vraag ik me af, wat zijn nou echt punten die echt veel geld kunnen gaan kosten als het fout zit? Ik zoek een z3 (1.9 of 2.0) rond het bj. 2000 en met een een km.stand rond de 100.000-120.000.

Bij een mx-5 weet ik bijvoorbeeld dat de distributieriem vervangen moest worden rond die kilometerstand (Dat heeft een z3 dus niet ;-)). En het afvoergootje van het dak kon aan de onderkant verstoppen en snel roesten. Dat leverde ook een reparatie op van een paar honderd euro heb ik mij laten vertellen.

Dus ik vroeg me af wat de vergelijkbare punten zijn bij een z3 en waar je bijvoorbeeld op moet letten tijdens een proefrit? Kan 'zoekerig gedrag' bijvoorbeeld snel erger worden?

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi,

het is nogal verschillend. Ik denk dat de meest voorkomende en kwetsbare punten reeds genoemd zijn in bovenstaande post.

Persoonlijk heb ik een aankoopkeuring laten doen alvorens tot koop over te gaan, Mijn advies aan jou om dit ook te laten doen.

Heb de aandachtspunten vervolgens op de prijs onderhandeld wat neerkwam op een 1000 euro "korting".

Mijn tip: let op de algemene staat van onderhoud, kijk (en bel) het onderhoudsboekje na waar hij in onderhoud was.

Jammer dat je niet in de buurt woont anders was ik wel een zaterdag met je mee gegaan richting autoboulevard ;)

Ivo

Link naar reactie

Rudolf, veel van de forumleden waaronder ik zelf zijn tijdens het aankooptraject even bij Ruud (www.avvr.nl) "roodkapje" In reeuwijk langs geweest. Ruud kan je snel vertellen of er grote zaken aan de auto mankeren. Kan je een hoop ellende en geld schelen.... Suc6 ermee.

Link naar reactie

Dat se stoelwangen verslijten is trouwens niet zo erg van toepassing bij stoffen bekleding. Let op een krakende stoel of een 'verschuivende' stoel als je stevig remt, de staat van de lak en of de auto gemakkelijk in zn 1 en 2 gaat en een kapot plastic ruitje (kost al 250minimaal om te laten vervangen). Als je de auto met garantie neemt, heb je iig zekerheid dat niet oppervlakkige problemen later nog opgelost kunnen worden.

Link naar reactie

Rudolf, veel van de forumleden waaronder ik zelf zijn tijdens het aankooptraject even bij Ruud (www.avvr.nl) "roodkapje" In reeuwijk langs geweest. Ruud kan je snel vertellen of er grote zaken aan de auto mankeren. Kan je een hoop ellende en geld schelen.... Suc6 ermee.

Hoe doen jullie dat dan? Regelen jullie dat met de verkoper dat jullie daar langs rijden met de auto?

Link naar reactie

Deze heb ik op het oog, leek een mooie prijs zo op de foto's. Omdat er ook een hardtop en onderhoudsboekje bij zit.

http://link.marktplaats.nl/678998757

Maar is helaas een vier cilinder. Omdat ik de auto niet alleen betaal, moet het een 6 cilinder worden.

Dus toen kwam ik deze tegen, wat op zich ook een goede deal lijkt in eerste instantie. Helaas zonder hardtop.

http://www.autowereld.nl/bmw/z3/2-0-6-cylinder-leder-etc-5890295/details.html

Hoe zit het met de waarde vastheid en de verkoopbaarheid van die auto's, zit er verschil tussen 4 en 6 cilinders?

Link naar reactie

Hoe doen jullie dat dan? Regelen jullie dat met de verkoper dat jullie daar langs rijden met de auto?

Ja, met een goede garage en eerlijke auto mag je altijd afspreken dat je een keuring laat doen bij een specialist, AVVR bijvoorbeeld.

Ik heb toendertijd ook de afspraak gemaakt dat ik in principe bereid was tot koop tenzij er grote mankementen aan het licht zouden komen.

En dus wist ik bij de koop precies wat er mis was en wat de auto mij uiteindelijk zou kosten....mooi vertrekpunt voor evt. onderhandeling.

Succes ermee!

Link naar reactie

Ik zoek een z3 (1.9 of 2.0)

Maar is helaas een vier cilinder. Omdat ik de auto niet alleen betaal, moet het een 6 cilinder worden.

Als het een 6 cilinder moet worden dan kan je de 1.9 doorstrepen. Z3's met 6 cilinders beginnen bij 2.0.

Link naar reactie

Denk ook eens na over de aan- of afwezigheid van airco. Mijn vrouw gaat o.a. winkelen met de z3. Daarbij altijd met de softtop dicht ivm lang-parkeren. Kan vertellen dat zij dan blij is met airco. Maar het ligt er natuurlijk wel aan hoe je de z3 gaat gebruiken.

Link naar reactie

Ik raad je aan om te gaan kijken voor een 6 cilinder. Kan een 2.0 of 2.2 zijn...maar heeft nét dat beetje extra power ten opzichte van 4 cilinder om nét dat beetje extra rijplezier te voelen en te ervaren. Dit terwijl het verschil in verbruik te verwaarlozen is. Onderhoud kost je een keer in de zoveel jaar 2 extra bougies en een paar liter extra olie bij vervanging.

Link naar reactie

Toen ik dat schreef waren we nog aan het overleggen wat het zou worden, helaas heb ik die discussie verloren :P

en das maar goed ook

Niks ten nadele van allen die een 4 cilinder rijden, maar als je alleen al het geluid van die zes springende kabouters hoort ben je verkocht.

Succes met de zoektocht naar een mooie 6 pitter

aangepast door coot
Link naar reactie

Hoe doen jullie dat dan? Regelen jullie dat met de verkoper dat jullie daar langs rijden met de auto?

Toen ik mijn Z aan het kopen was in Maarssen heb ik de verkoper gewoon verteld dat ik in Reeuwijk langs wilde voor een aankoop keuring, als ze er problemen mee hebben zou ik hem zowiezo laten staan en als ze er geen probleem van maken heb je gelijk een lekker uitgebreide testrit. En bij roodkapje weet je zeker dat je een gedegen eerlijk advies krijgt.

Link naar reactie

Mijn verkoper wilde niet dat hij een aankoopkeuring kreeg bij BMW, deze wilde enkel een Dekra keuring...dat gaf een slecht gevoel en daarom heb ik hem in eerste instantie laten staan.

Voor de proefrit gewoon de BMW dealer die dichtbij lag opgebeld en afgesproken dat hij daar even bekeken werd.

Toen ik na een dik uur terugkwam van de proefrit was hij dan ook not amused en heb me vriendelijk bedankt voor het proefritje. Een week later stond de auto er nog steeds en toen heb ik hem telefonisch benaderd en hem een bod gedaan waarvoor hij die dag nog opgehaald zou worden.

aangepast door gsusivo
Link naar reactie

Daar verschillen de meningen dan over. Degenen die hem bij BMW gekeurd hebben waren Z3 liefhebbers en hadden serieus verstand van het model omdat de servicemanager er zelf 2 thuis had staan...

Ze hebben met 4 man die BMW een uur lang bestudeerd <_<

Daarbij speelde tijd ook een rol. Bij Dekra moet je een afspraak maken, bij BMW kon ik gewoon binnenwippen.

aangepast door gsusivo
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.