Ga naar inhoud

Waar of niet waar?


Aanbevolen berichten

Benzine en Ethanol

Als u benzine gebruikt voor uw moderne auto, oldtimer, boot, motor, quad, grasmaaier, grastrimmer, frees, kettingzaag, generator, pomp of welk ander soort apparatuur met een benzinemotor dan ook, moet u dit weten over ethanol in uw brandstof .

Wat is Ethanol?

Ethanol, ook wel genaamd ethyl-alcohol, pure alcohol, of graanalcohol, is een vluchtige, brandbare, kleurloze vloeistof. Ethanol is het best bekend als het type alcohol zoals gebruikt in alcoholische dranken, thermometers, als oplosmiddel en als alcohol brandstof.

Waar komt het vandaan?

Ethanol is een duurzaam en in eigen land geproduceerd produkt uit hernieuwbare bronnen zoals maïs, granen, aardappelen en algen.

Waarom wordt ethanol toegevoegd aan benzine?

Ethanol is goed voor de agrarische economie en helpt ons bij onze onafhankelijkheid van buitenlandse aardolieproducten. Op de "groene" kant is het gericht op verbetering van de luchtkwaliteit en het terugdringen van luchtvervuiling door brandstof-uitstoot.

Welk deel van de brandstof is Ethanol?

Toegestane ethanol in benzine is 5%, wat tot 10% (E10) zal stijgen in 2013 .

Hoewel dit goed voor de binnenlandse boer en het milieu, kan Ethanol ernstige problemen veroorzaken voor uw motor en het brandstofsysteem. Over het algemeen zijn voertuigen gebouwd na 1996 ontworpen met biobrandstoffen in het achterhoofd, maar oudere auto's en motoren met carburateurs zullen hulp nodig hebben.

Welke problemen doen zich voor?

1) Water-ophoping in de brandstoftank - ethanol absorbeert water uit de lucht. Het water condenseert in de tank en de ethanol ondersteunt niet meer de benzine. Dit is slecht nieuws, want het verlaagt het octaangetal van de benzine, waardoor je een laag octaan-brandstof bovenin de tank krijgt en een water-ethanol-mengsel op de bodem van de tank. Als dit wordt meegezogen in de verbrandingskamer, ontstaat een slechte start en zeer ruw lopen van de motor.Dit kan ook schade veroorzaken aan de motor.

2) Vervuiling van brandstofsysteem - Ethanol vormt zodra het zich mengt met water gum in het brandstof-systeem. Dat proces gaat veel sneller dan bij brandstof zonder Ethanol. Deze gumlaag vormt zich in brandstofsysteem-componenten, waaronder filters, carburateurs, injectoren, gaskleppen en vormt een vernislaag en koolstof-afzettingen in de inlaat, op de kleppen en in de verbrandingskamer.

3) hoger brandstofverbruik, verminderde prestaties en minder acceleratie. Ethanol bevat minder chemische energie dan benzine, en dit betekent dat er minder kilometers per liter brandstof gemaakt kunnen worden. 3-5% daling van het aantal de kilometers kan verwacht worden.

4) Corrosie van de inwendige onderdelen van de motor - Water in de brandstof kan leiden tot brandstofsysteem-corrosie en ernstige oxidatie.

5) Vervuiling van het brandstofsysteem - water, opgelost rubber, plastic, glasvezel en roest kan worden aangezogen met verstoppingen als gevolg.

6) Het zou het ontstaan veroorzaken van microbiële groei in de brandstof . Ethanol is organisch en hygroscopisch en kan ​ de groei van schimmels veroorzaken.

7) korte houdbaarheid – Ethanol is slechts 90 dagen houdbaar.

8) Ethanol tast kunststof en rubber aan - Ethanol is een sterk, agressief oplosmiddel en zal leiden tot problemen met rubberen slangen, o-ringen, afdichtingen en pakkingen. Deze problemen zijn het meest ernstig tijdens langdurige opslag. Slangen kunnen oplossen, o-ringen worden week en breken, en de onderdelen in het brandstofsysteem die gemaakt zijn van bepaalde soorten kunststoffen kunnen ofwel week worden, danwel hard en bros worden om uiteindelijk te breken. Brandstofsysteemcomponenten gemaakt van messing, koper en aluminium kunnen oxideren. De opgeloste plastics en harsen kunnen resulteren in verstopte brandstoffilters of een kleverige aanslag vormen.

9) Fiberglas of Glasvezel wordt opgelost - fietsen en boten met glasvezel brandstoftanks kunnen structurele problemen krijgen aangezien de ethanol bepaalde ingrediënten oplost. Ook dit materiaal, opgelost uit de tank, komt in het brandstofsysteem en kan schade veroorzaken aan de carburateurs, brandstof injectoren en kan uiteidenlijk in de verbrandingskamers komen.

Link naar reactie
  • Reacties 12
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Vanwaar heb je die info?

BMW geeft inderdaad aan dat hun motoren probleemloos op E10 kunnen rijden,dus moeten de gebruikte materialen hier tegen bestand zijn,het gaat ook maar om 10%.

Ik heb hem al een paar keer getankt in mijn Zetje en motor en geen verschil gemerkt.

Niet alles wat je op internet vindt is waar,iedereen kan nml een site over een onderwerp aanmaken. <_<

Link naar reactie

Wij hebben 1 mnd. geleden ook een keer of 5 deze E10 getankt in Frankrijk en geen problemen gehad, ik had op voorhand al een

telefoontje gedaan naar Ruud en hij verzekerde mij ook dat het geen kwaad kon.

Ook hebben we daar (slechts) 2 zetjes gezien en die zullen toch ook deze benzine moeten tanken, ik ben er toch dus wel vrij gerust in...

gr

Link naar reactie
  • Administrator

Benzine en Ethanol

Als u benzine gebruikt voor uw moderne auto ... moet u dit weten over ethanol in uw brandstof .

...

Over het algemeen zijn voertuigen gebouwd na 1996 ontworpen met biobrandstoffen in het achterhoofd, maar oudere auto's en motoren met carburateurs zullen hulp nodig hebben.

Het is me hiermee niet meer duidelijk wat de relevantie van het verhaal is voor auto's van na 1996 en daarmee niet voor de Z3's/Z4's ... :kopfkratz:

Link naar reactie
  • Administrator

Kan aan mij liggen, maar ik heb gisteren noodzakelijk bij de Tinq getankt (normaal gesproken tank ik Shell), maar ik heb het idee dat mijn auto ineens een stuk zuiniger rijdt...

Link naar reactie

Ik tank altijd bij de tinq (enige met RON98 in de buurt hier), maar dattie nou zuinig is...... :lol:

Betreffende E10: zorg dat je er niet teveel voor betaald aangezien het minder energie bevat, dus je verbruikt er meer van. Qua vermogen heeft ethanol meer potentie (hoger oktaangetal), maar om daar gebruik van te maken moet je motor daar volledig op gebouwd zijn m.i.

Je zou er inderdaad aan kunnen twijfelen of het bijv in het najaar verstandig is om 'm met een tank E10 voor de winterstop weg te zetten. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een mengsel met ethanol stabieler is omdat ethanol dus de potentie heeft om water te kunnen opnemen (ik weet niet in hoeverre dat met een 10% mengsel nog geldt, maar pure benzine kan dat in ieder geval niet)

Link naar reactie

Dit is waar. Het is alleen niet echt relevant als je de brandstof binnen enkele weken / maanden consumeert. Het wordt pas na lange tijd problematisch. Ik spreek helaas uit ervaring. Niet met de ///M maar met mijn boot. De diesel in mijn tank was na de winterstop vervuild. Ook had ik onder in de tank met waterophoping te maken. Ik heb de hele tank leeg moeten pompen en alle filters laten vervangen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.