Ga naar inhoud

Overeenkomsten tussen Z3 en E36 (touring)? DONE! 328i 1999 Touring it is!

DutchSpace

Aanbevolen berichten

Allen,

ik ben op zoek naar een nuttige auto voor erbij en dacht aan een E36 Touring

Ons kuiken wordt in Juli verwacht en dat past straks niet meer zo goed in de Coupe met zijn drieen.

Pappa mag zijn speeltje natuurlijk wel houden!!!

Nou leek mij een E36 handig omdat die (dacht ik) veel technische gelijkenissen heeft met de techniek van een Z3.

M.b.t. uiterlijk kan de E36 natuurlijk niet tippen aan de Coupe....

Waar moet ik zoal op letten?

Ik meen te weten dat de ophanging voor vrijwel hetzelfde is (met haar zwakke rubbers...)

Ik mik op een laatste (edition) model 1998-1999 (316, 318, 320) die gewoon practisch is.

Als iemand een goede kandidaat kent, houd ik me ook aanbevolen :-)

alvast bedankt voor de tips.

DutchSpace

aangepast door DutchSpace
Link naar reactie
  • Reacties 28
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Mijn broer heeft een 323i touring uit 1998. Fantastische auto, ook naar hedendaagse begrippen. Weinig problemen mee gehad. Enige is dat een E36 gevoelig is voor roest op de achterklep.

Link naar reactie

Ik zou beslist gaan voor de E46 trouring :petje: , ik kan er over meepraten, prima wagen, veel ruimte, zuinig (rustig rijdend 1:15), weinig onderhoud en natuurlijk prachtig ontwerp. :thumbup:

Link naar reactie

Als je veel technische gelijkenissen zoekt moet je voor een e36 compact (323ti) gaan.

Dan heb je de meeste overeenkomsten (alleen de compact heeft dezelfde (soms deels) achterwielophanging/aandrijflijn).

Maar als je voor een touring gaat, met een 4 pitter, dan worden de overeenkomsten met een z3coupé toch al heel veel minder hoor. Ik zou dan gewoon voor de auto gaan die je wilt en niet zoeken naar een auto met zoveel mogelijk overeenkomsten en derhalve concessies doen op belangrijke zaken.

Als je een e36 touring koopt zijn de overeenkomsten zo ongeveer beperkt tot delen van de voorwielophanging en wellicht zaken als de radio.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Roest langs de randen van de achterwielkasten is een veel voorkomend issue. De wielkasten zijn omgevouwen en daar blijft veel (natte) troep achter met alle gevolgen van dien op termijn.

Let ook op de afwatering langs het schutbord in de motorruimte. Als deze verstopt raakt kan je DME/ECU nat worden en dat is een duur grapje.

Minder erg maar wel aanwezig is het verduren van raamrubbers en het gaan "hangen" van de klep van het dashboardkastje.

Succes met de zoektocht naar een eerlijke en nette E36; ze worden zeldzaam...

Link naar reactie

Ik had een nette, tot er een ree voor sprong. Toen toch maar een E46 gekocht, ik dacht altijd dat de E46 maar een flauwe upgrade was.

Nu weet ik wel beter, geen E36 meer voor mij, die E46 is echt een hele andere auto en is in veel opzichten fijner. Allemaal net even comfortabeler, stiller en meer luxe. (En in mijn geval ook nog veel sneller).

Link naar reactie

Enne enne hoe was je rondrit, oja gewoon nieuwsgierig en gefeliciteerd met de uitbreiding....

Link naar reactie

Dat was nog geen onverdeeld succes. Veel troep toch, maar ben dan ook lang bezig met zo'n ding besnuffelen Dan vind je zo veel shit aan de auto en ben zo'n goed spul gewend ;-)

Ik heb nog ongeveer een maand voordat het spannend wordt :-)

Link naar reactie
  • 4 weken later...

tadaa !! het is een 328I touring E46 uit 1999 geworden.

Via via kennisen "op de kop getikt" en volgens our man in Reeuwijk "een goede hoeveelheid auto voor het geld" :)

ppoi.jpg

Vrijdag krijgt hij de resterende TLC die hij nog nodig had :-)

Gisteravond de Z nog even uitgelaten: je merkt echt dat die 300 kilo lichter is!

aangepast door DutchSpace
Link naar reactie

Thanks! loving it.

Vanavond 1 velg schoongemaakt en toen had ik een lamme arm. Wat een p#kke-klus. Maar het schijnt dat je met alle 20 spaakjes, wel originalo Alpina's hebt! Joepie :-)

Dat scheelt, morgen de volgende maar dan wel weer met de daily-Z naar het werk.

Link naar reactie

Zoooo, nu van harte met de boreling en dat het aardig gepland was zo op de 28ste. Geniet maar met z'n drieën van.....

Link naar reactie

Van harte gefeliciteerd met de kleine en de touring. Ga binnen paar maanden ook kijken voor een e36 of e46 touring ter vervanging gezins lease. Al iets bekend over het verbruik van die van jou (nee niet aantal luiers ? ).

aangepast door Patrick13
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in