Ga naar inhoud

Motorolie ZZZZ


Roderick

Aanbevolen berichten

Beste ZZZ & ZZZZ,

Op dit forum is al het nodige geschreven over oliën. Toch heb ik een vraag, want het blijft wat mij betreft een lastig onderwerp. In dit geval twee typen Castrol:

1.) Castrol Edge Formula RS 0W-40, BMW LL-01. Met FST

2.) Castrol Edge Sport 0W-40. ACEA A3, BMW LL-04

De vraag is welk type olie het beste past bij een Z4 3.0 si. Beide oliën voldoen aan de specificaties.

Ik hoor graag jullie mening/ervaring(en)

Alvast met veel dank.

Link naar reactie

Als ze aan de specificaties voldoen zoals je zelf aangeeft zijn ze beiden goed,zeker voor normaal gebruik.

Of ga je misschien racen op circuit? :blink:

Link naar reactie

In principe is acea3 voldoende (A3/B3 staat in het boekje zo uit m'n hoofd).

Dàt is het centrale keurmerk waar óók BMW zich aan geconformeerd heeft, dus kunnen ze geen enkele olie die dat keurmerk heeft afraden.

BMW heeft ook z'n eigen keurmerk wat oliemaatschappijen in licentie mogen hanteren. LL-04 bijvoorbeeld.

Maar de ene LL-04 olie is de andere niet:

Dus zoveel is dat keurmerk nou ook alweer niet waard.

Dat filmpje komt uit deze (russische!) monstertest:

http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=nl&js=n&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fbmwservice.livejournal.com%2F27699.html&act=url

Link naar reactie

nou wees eens eerlijk......

voor hetzelfde geld stoken ze olijfolie warm... ik zou hier zelf niet al teveel vertrouwen in hebben.

btw is bmw origineel olie geen castrol..... ik dacht het wel hoor.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

nou wees eens eerlijk......

btw is bmw origineel olie geen castrol..... ik dacht het wel hoor.

Castrol is geen olie maar een (olie)merk.

Castrol edge 0w30 is een voorbeeld van een olie, dus ik weet niet wat je daarmee wilt zeggen. Het kan best van castrol komen, maar het is dus niet hetzelfde als de olie uit die edge flesjes die ze laten zien.

Uit het filmpje (en meerdere filmpjes uit die test) blijkt in ieder geval dat Castrol edge 0w30, 5w30 en 0w40 anders presteren dan hun originele bmw ll-04 tegenhangers, waarbij soms de castrol variant minder polymerisatie vertoont bij hoge temperaturen en soms de bmw variant.

Zie www.youtube.com/watch?v=g7Tc-YkJRxk, www.youtube.com/watch?v=dW227-Bj4wQ

en www.youtube.com/watch?v=V_B2mjpGuFc

Hieruit kan je dus ook concluderen dat een olie van hetzelfde merk en type, maar een andere dikte dus heel anders reageert dan z'n dikkere of dunnere broertje. Castrol edge 0w30 is dus een heel ander goedje dan castrol edge 5w30 etc.

Goed, je mag denken wat je wilt, maar iets zeggen is altijd nog beter dan niets zeggen....

Maar zoals gezegd is er maar 1 bindende standaard, en dat is de ACEA standaard, waar dus ook BMW zich aan verbind. LL-04 is een keurmerk wat ze in licentie verkopen (daar zit dus een commercieel belang aan), in tegenstelling tot de ACEA specs die gebaseerd zijn op fysieke samenstelling en genormeerde prestatietests.

Zie ook:

http://www.acea.be/images/uploads/files/2010_ACEA_Oil_Sequences.pdf

In dat licht kan je dus net zo goed olie bij de action of gamma halen; die voldoen waarschijnlijk ook aan de vereiste acea A3 standaard. (ik geloof dat het voor de z4 de A3 is)

BMW comformeert zich aan die norm, dus is dat hun goedkeuring.

Misschien kun je het resultaat van de 400 graden test nog even nader toelichten

Het geeft een versnelde weergave van wat er met olie gebeurt onder hoge temperaturen en de hoeveelheid sediment of sludge ze geven.

Het zijn de hoge temperaturen in een motor die ervoor zorgen dat olie langzamerhand zwart wordt en bepalen of er dus wel of geen sludge vormt die oliekanalen kan blokkeren.

Goed, het is één test, niet een allesomvattende test. Zo kan je dus ook de wrijving testen etc. Zie het acea document voor allerlei testen. Als je olie dat keurmerk draagt, dan is het dus volgens een behoorlijke hoeveelheid genormeerde testen getest, onder andere wrijving gemeten op een krukas van een bepaalde motor voor een bepaalde tijdsduur, gemeten hoeveel as en wat de samenstelling daarvan is na verbranding etc etc etc.

Voor de rest is de juiste dikte van de olie (varieert per motortype en omgeving/gebruik, maar soms ook per kilometerstand) en het regelmatig vervangen (daar zit geen negatief effect aan immders) net zo belangrijk.

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Castrol is geen olie maar een (olie)merk.

oh dankjewel voor de tip dat wist ik niet.... <_<

Castrol edge 0w30 is een voorbeeld van een olie, dus ik weet niet wat je daarmee wilt zeggen.

ik ook niet

Het kan best van castrol komen, maar het is dus niet hetzelfde als de olie uit die edge flesjes die ze laten zien.

er natuurlijk stellig vanuit gegaan dat ze ook echt gebruiken wat ze zeggen,natuurlijk zijn het heel betrouwbare mensen die deze tests uitvoeren toch?

Uit het filmpje (en meerdere filmpjes uit die test) blijkt in ieder geval dat Castrol edge 0w30, 5w30 en 0w40 anders presteren dan hun originele bmw ll-04 tegenhangers, waarbij soms de castrol variant minder polymerisatie vertoont bij hoge temperaturen en soms de bmw variant.

Zie www.youtube.com/watch?v=g7Tc-YkJRxk, www.youtube.com/watch?v=dW227-Bj4wQ

en www.youtube.com/watch?v=V_B2mjpGuFc

Hieruit kan je dus ook concluderen dat een olie van hetzelfde merk en type, maar een andere dikte dus heel anders reageert dan z'n dikkere of dunnere broertje. Castrol edge 0w30 is dus een heel ander goedje dan castrol edge 5w30 etc.

Goed, je mag denken wat je wilt, maar iets zeggen is altijd nog beter dan niets zeggen....

niet altijd hoor,je kunt zo een onzeker iemand nog veel onzekerder maken.

Maar zoals gezegd is er maar 1 bindende standaard, en dat is de ACEA standaard, waar dus ook BMW zich aan verbind. LL-04 is een keurmerk wat ze in licentie verkopen (daar zit dus een commercieel belang aan), in tegenstelling tot de ACEA specs die gebaseerd zijn op fysieke samenstelling en genormeerde prestatietests.

Zie ook:

http://www.acea.be/images/uploads/files/2010_ACEA_Oil_Sequences.pdf

In dat licht kan je dus net zo goed olie bij de action of gamma halen; die voldoen waarschijnlijk ook aan de vereiste acea A3 standaard. (ik geloof dat het voor de z4 de A3 is)

BMW comformeert zich aan die norm, dus is dat hun goedkeuring.

ga je gang ik bedank

Het geeft een versnelde weergave van wat er met een vloeistof (olie) gebeurt onder hoge temperaturen en de hoeveelheid sediment of sludge ze geven.

Het zijn de hoge temperaturen in een motor die ervoor zorgen dat olie langzamerhand zwart wordt en bepalen of er dus wel of geen sludge vormt die oliekanalen kan blokkeren.

Goed, het is één test, niet een allesomvattende test. Zo kan je dus ook de wrijving testen etc. Zie het acea document voor allerlei testen. Als je olie dat keurmerk draagt, dan is het dus volgens een behoorlijke hoeveelheid genormeerde testen getest, onder andere wrijving gemeten op een krukas van een bepaalde motor voor een bepaalde tijdsduur, gemeten hoeveel as en wat de samenstelling daarvan is na verbranding etc etc etc.

Link naar reactie

90% van de mensen die hun onderhoud bij een merkdealer of een andere garage laten uitvoeren vragen zich niet eens af welke olie er in hun motor gedaan wordt en rijden allemaal vele honderdduizenden kilometers zonder problemen;

Dus ik blijf er bij hou je aan de voorgeschreven specificaties en je zit goed.

Hierbij wil ik niet zeggen dat er geen verschil in oliesoorten is maar of dat zo belangrijk is voor iemand die zijn olie op de voorgeschreven intervallen vervangt daar heb ik toch mijn bedenkingen bij en zorgt voor onnodige ongerust makerij bij de leek.

Link naar reactie

er natuurlijk stellig vanuit gegaan dat ze ook echt gebruiken wat ze zeggen,natuurlijk zijn het heel betrouwbare mensen die deze tests uitvoeren toch?

Ja het kan ook kattepis zijn wat ze in die flesjes doen. Dat heeft ook die kleur.

Maar zo kan je wel twijfelen aan alles. Welk argument draag jij in vredesnaam aan dat de vloeistof in die flesjes niet de olie is die op die flesjes staat? Helemaal niets toch?

En waarom zouden ze de test zo raar manipuleren dat castrol edge 0w30 beter presteert dan origineel bmw ll-04 en bij castrol edge 5w30 het weer precies andersom is?

Is er dan volgens jouw doemdenken echt een schruk die belang heeft bij dat er alleen castrol edge 0w30 verkocht wordt en dat de wereld massaal castrol edge 5w30 links laat liggen?

Denk je echt dat zaken zo geregeld worden? Dan heb je teveel fantasieverhalen gelezen imho.

Dus ja, dat kan helemaal waar zijn..... of natuurlijk kan het ook zo zijn dat de test wèl normaal is uitgevoerd..... Take your pick zou ik zeggen. :lol:

Link naar reactie

@guido

mijn argument wat ik aandraag is: wie zijn die gasten en waarom zouden zij de enige echt info verstrekken waarop ik mijn keuze voor een motorolie zou baseren?

maar kies jij maar wat jij denkt dat goed is,ik denk niet dat het verstandig is om info uit een filmpje wat een of andere vogel van een of ander bedrijf op youtube heeft geknald als enorm betrouwbaar te betitelen.

ik zou haast denken dat je aandelen in dat bedrijfje hebt :lachen:

ik heb btw beide olieen gebruikt zowel de castrol edge ,en de originele bmw LL04 en ik moet eerlijk bekennen geen enkel verschil te zien of merken.

wat heb je zelf btw in de Z,en waarom heb je dat merk gekozen?

Link naar reactie

Ik ben dus een van die leken, het hele nut van standaarden is toch dat je dus zonder angst voor je motor kunt kiezen? Ik denk dat zowel BMW als de action geen olie maken maar het gewoon inkopen. Action zet er 2% bovenop en BMW iets meer. Maar het zou misschien wel van de zelfde producent kunnen komen

Link naar reactie

@guido

mijn argument wat ik aandraag is: wie zijn die gasten en waarom zouden zij de enige echt info verstrekken waarop ik mijn keuze voor een motorolie zou baseren?

Wie zegt dat je daarop je keuze moet baseren?

Ik laat alleen een test zien dat er verschillen zitten tussen bmw ll04 en castrol edge.

ik heb btw beide olieen gebruikt zowel de castrol edge ,en de originele bmw LL04 en ik moet eerlijk bekennen geen enkel verschil te zien of merken.

Ja zo ken ik er nog wel een. Wat heb je uberhaupt gedaan om te onderzoeken welke verschillen er tussen zitten? Ik bedoel: we zitten hier toch niet de pepsi-test met onze ogen te doen?!?

In mijn bmw zit overigens gewoon bmw 0w40 LL-04, de olie waarmee hij door de dealer in dld afgeleverd werd. Hierna gaat er Castrol edge FST 10W60 in omdat er behoefte is aan iets dikkere olie, en mijn motor zou wel eens iets warmer kunnen lopen dan de gemiddelde z4 omdat hij ruim 50% meer vermogen heeft. Het aanmengen van de 0w40 met 10w40 heeft het olieverbruik iig behoorlijk verminderd.

En met 10W60 heb je niet zoveel te kiezen qua merken etc, je komt altijd in de duurdere olien terecht. Castrol edge is dan een van de best verkrijgbare, en dus wordt er ook met die prijs goed geconcurreerd. Of je nou castrol edge of mobil racing of valvoline vr-1 etc neemt, het blijft prijsschieten. Ik zou echter nooit een olie kiezen die niet aan de benodigde acea standaard voldoet. Ik zou ook nooit iemand een bepaald specifiek merk durven aanraden tov een ander merk/type zolang ze aan dezelfde acea standaarden voldoen. IMHO is vooral de dikte van belang, en de verversingsinterval met daaraan gekoppeld de keuze voor halfsyntheet of volsyntheet (halfsyntheet gaat minder lang mee)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Olietemperaturen van 400 graden (Celsius), dat komt in mijn Z4 nooit voor en daar zullen deze oliën ook nooit voor zijn ontwikkeld. Dus voor mij is dat toch een bogus test, totaal irrelevant en niets zeggend over de kwaliteit van deze oliën in het normale werkgebied. De slechtste volgens deze russische test kan dan dus weleens de beste blijken te zijn.

Link naar reactie

Waar leidt jij uit af dat het 400 graden (celcius) is? Ik zeg niet dat dat niet zo is, maar dat kon ik er even niet bijvinden.

Maar idd, deze test is wel bij een temperatuur gehouden die niet in het oliepad van de motor voorkomt (in de verbrandingskamer wordt het natuurlijk veel heter). Zou ook niet best zijn als je olie na een ritje van 3 kwartier compleet gepolymeriseerd is.

Hoe weet je trouwens zo zeker dat deze test niet model kan staan voor vervuiling en sedimentafzetting van olien?

Dat proces vind immers wel plaats met motorolie in een motor, zij het veel langzamer. (of is jouw olie nog gewoon geel als je 'm ververst?)

Dat is namelijk wat je beweert. Een open deur intrappen kan iedereen, ik dus ook.

Zo kan je namelijk wel elke test verwerpen. De slijtagetest voor de krukas in het ACEA keurmerk is namelijk met een genormeerde peugeot motor uitgevoerd, en ja, in een z4 zit helemaal geen peugeot motor. Is dat daarom ook een totaal irrelevante test?

Het beste kan je imho gewoon letten op het acea keurmerk (en waarschijnlijk voldoet alle motorolie die je in de winkel kan kopen wel aan dat keurmerk), die olie is aan diverse duurtesten blootgesteld. Zie ook dat acea linkje wat ik geplaatst heb. Daarin staan de genormeerde testen en specs.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Wie zegt dat je daarop je keuze moet baseren?

Ik laat alleen een test zien dat er verschillen zitten tussen bmw ll04 en castrol edge.

verschillen zitten niet zij zijn er slechts (wat jij kan kan ik ook)

en je weet nog steeds niet zeker wat ze daar nu getest hebben of wel? kun je op enigerlei wijze aantonen dat die testers in dit geval onafhankelijk en goudeerlijk zijn?

het lijkt wel een bedrijfje dat graag castrol olie verkoopt

Ja zo ken ik er nog wel een. Wat heb je uberhaupt gedaan om te onderzoeken welke verschillen er tussen zitten? Ik bedoel: we zitten hier toch niet de pepsi-test met onze ogen te doen?!?

ik zeg ook niet dat ik iets heb onderzocht...slechts dat ik geen verschil zie of merk waaruit je misschien mag concluderen dat er bij normaal gebruik niet afwijkends te melden valt meer niet.

In mijn bmw zit overigens gewoon bmw 0w40 LL-04, de olie waarmee hij door de dealer in dld afgeleverd werd. Hierna gaat er Castrol edge FST 10W60 in omdat er behoefte is aan iets dikkere olie, en mijn motor zou wel eens iets warmer kunnen lopen dan de gemiddelde z4 omdat hij ruim 50% meer vermogen heeft. Het aanmengen van de 0w40 met 10w40 heeft het olieverbruik iig behoorlijk verminderd.

En met 10W60 heb je niet zoveel te kiezen qua merken etc, je komt altijd in de duurdere olien terecht. Castrol edge is dan een van de best verkrijgbare, en dus wordt er ook met die prijs goed geconcurreerd. Of je nou castrol edge of mobil racing of valvoline vr-1 etc neemt, het blijft prijsschieten. Ik zou echter nooit een olie kiezen die niet aan de benodigde acea standaard voldoet. Ik zou ook nooit iemand een bepaald specifiek merk durven aanraden tov een ander merk/type zolang ze aan dezelfde acea standaarden voldoen. IMHO is vooral de dikte van belang, en de verversingsinterval met daaraan gekoppeld de keuze voor halfsyntheet of volsyntheet (halfsyntheet gaat minder lang mee)

duidelijk en logisch kan ik helemaal inkomen jij hebt dan ook een motor die onder andere omstandigheden dan "normaal" aan het werk is en daar moet je misschien idd andere maatregelen nemen.

en nu ben ik er wel weer klaar mee vind je niet? :lol:

Link naar reactie

90% van de mensen die hun onderhoud bij een merkdealer of een andere garage laten uitvoeren vragen zich niet eens af welke olie er in hun motor gedaan wordt en rijden allemaal vele honderdduizenden kilometers zonder problemen;

Dus ik blijf er bij hou je aan de voorgeschreven specificaties en je zit goed.

Hierbij wil ik niet zeggen dat er geen verschil in oliesoorten is maar of dat zo belangrijk is voor iemand die zijn olie op de voorgeschreven intervallen vervangt daar heb ik toch mijn bedenkingen bij en zorgt voor onnodige ongerust makerij bij de leek.

Jan,

Dit is nu precies een het mooie van dit forum, waar een forumlid zeer uitgebreide ( bijna wetenschappelijke) informatie geeft voor de leek. Het mooie is ook als het onderwerp je niet boeit, dan lees je het toch niet.

Link naar reactie

los van het feit of de testers betrouwbaar zijn,(wielrenners gebruiken ook geen van allen doping). Een test wordt uitgevoerd onder "extremere" omstandigheden omdat het anders veel te lang gaat duren en dan wordt het een duurtest. dat zou de reden zin voor de hoge temperatuur, versnelde veroudering. "Vroegah" heb ik bij vredestein gewerkt en om de levensduur van rubber mengsels te testen gin het in een oven met een overmaat aan ozon/zuurstof om de veroudering te testen. Om een garantie van 30-40 jaar te kunnen geven moet je testen bedenken. Ik denk dat je deze olietest in hetzelfde licht moet zien.

Link naar reactie

Het antwoord zal waarschijnlijk de prijs zijn. <_<:lol:. En toch zou ik niet snel olie van de action in mijn Z doen, Zetje geeft mij veel plezier en mag daarom ook wel verwend worden. Als je het naar het aantal kilometers omrekent valt het allemaal wel mee.

aangepast door duikie
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.