Ga naar inhoud

Autoverzekering met winterstop

Aanbevolen berichten

Forummers,

Ik zit met een verzekeringsprobleem en ik verwacht dat meer mensen op het forum hier mee te maken hebben, dus hopelijk kunnen jullie helpen. Kort gezegd, tijdens de winterstop (auto geschorst) wil ik de auto nog verzekeren voor diefstal. Is dit mogelijk? Hoe doen jullie dat?

Hieronder het lange verhaal:

Een paar weken geleden belde ik vrolijk (want het is lente!) naar Centraal Beheer om mijn dekking van de cabrio weer aan te passen naar all-risk dekking, want de auto is uit de winterstalling en ik wilde weer van het voorjaar genieten. Dit doe ik al jaren zo.

In het verleden kon ik, vanwege schorsing, ook de WA dekking laten vervallen, dit is sinds 2011 niet meer mogelijk. Dus moest tijdens de winterperiode WA-dekking nemen (onnodig, want auto geschorst) om ook een diefstaldekking te kunnen afsluiten. Enfin, hier had ik me bij neergelegd.

Nu belde ik dus om de dekking aan te passen, krijg ik de melding dat het aanpassen van de all-risk dekking meteen geldt voor een heel jaar! Tussendoor kan de dekking niet meer aangepast worden. Ik dacht even dat ik het verkeerd verstaan had, of ik en de call agent niet op dezelfde frequentie zaten, dus de call agent ging naar zijn supervisor, maar na 30 mins aan de lijn (waarvan de eerste 15mins sowieso in de wacht) kwam het verlossende woord, de polisvoorwaarden zijn aangepast (nooit gecommuniceerd) en is het niet meer mogelijk om gedurende het jaar de dekking aan te passen. Ook niet voor schorsing. Wederom is de keus, of verzekering volledig laten vervallen bij schorsing of volledig door laten lopen (maar ik wil alleen een diefstal dekking tijdens de schorsing!).

Klaagde ik vorig jaar dat ik 's winters de WA-premie van de auto tijdens de winterschorsing moet doorbetalen, inmiddels kan ik de all-risk dekking tijdens schorsing niet meer aanpassen! Nu heb ik helemaal het gevoel veel te veel te betalen als de auto 's winters binnen staat. Dit overigens alleen, omdat ik de diefstal dekking tijdens de winterstop dekking wil continueren.

Hierbij dus mijn oproep, zijn er mensen die een verzekeraar kennen die wel deze flexibiliteit biedt (dus 's winters auto alleen verzekeren voor diefstal?)? Ik heb vorig jaar al eens en tussenpersoon benaderd, maar die kon destijds geen aantrekkelijk aanbod doen.

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Regeltjes blijven veranderen, jammer maar waar en het gebeurt de laatste jaren steeds vaker.

Zoek een andere verzekeraar die aan je wensen voldoet, die zal zijn regeltjes ook veranderen dus zal je vaker moeten veranderen.

Leer er mee te leven.

Probeer het eens bij de K.N.A.C. ;)

Link naar reactie

Ik zit ook bij centraal beheer heb de vraag daar ook eens neergelegd voor wat betreft schorsen en bv diefstal van de auto. De diefstal van de auto valt dan onder inboedel dekking :blink: Geen idee of dat nog zo is. Wel is het zo dat wij alarm hebben en zijn aangesloten bij een alam centrale. Volgens mij was dit wel een vereiste.

Link naar reactie

Ik heb ooit geinformeerd bij mijn woonverzekering maar de auto valt niet onder de inboedelverzekering. Dus als je de auto schorst en uit de verzekering haalt dan heb je bijvoorbeeld bij brand of diefstal niets meer.

Ik heb mijn :m: verzekert via de KNAC. Premie was aanzienlijk lager en ik kon hem verzekeren tegen taxatiewaarde. Daarnaast zijn er nog een aantal kleine voordelen. Ik meen me te herinneren dat je in de winter het WA gedeelte kon laten vervallen.

Link naar reactie
Gast gsusivo

Klopt. Stuur me maar een PM voor meer info. Patrick heeft de auto via dezelfde verzekering verzekerd als ik en we hebben ook de auto laten taxeren door dezelfde taxateur ;)

Link naar reactie

Dank heren, ik heb al contact opgenomen met KNAC en vanochtend meteen een offerte aangetroffen.

Helaas stond er in de offerte niets vermeld inzake aanpassing dekking tijdens de winter, dus zojuist even een reply gestuurd. Maar het aanbod van Gsusivo sla ik niet af, dus ook een pm is onderweg.

Mochten jullie nog andere opties weten, dan houd ik me graag aanbevolen!

Link naar reactie

Ik heb dergelijke situatie ook meegemaakt.

Alleen het WA gedeelte verviel. Uiteindelijk gaat het om een klein bedrag. Gerekend wordt dat de verzekering stopgezet wordt tot einde verzekeringsjaar. Nu komt het .

Nadat ik weer te kennen gaf de auto weer in gebruik te nemen kreeg ik een factuur met de het bedrag te betalen vanaf herstart verzekering+kosten+21% ass. belasting.!!

Weg voordeel. Met name de ass. belasting wordt m.i. 2x betaald. Ik heb discussie gevoerd maar kwam er niet uit. Uiteindelijk had ik een netto voordeel over 4 maanden van € 23,-

Voor mij geldt dus dat ik dit circus niet nog eens overhoop ga halen.

Link naar reactie
Gast gsusivo

In mijn en Patrick's geval is er sprake van een youngtimer verzekering, Ivo. Auto wordt getaxeerd en de verzekering doet nergens moeilijk over zolang je je aan de afspraken houdt. Je moet dan denken aan maximaal aantal kilometers, auto is 2e auto, etc.

Kwestie van de juiste contactpersoon die alles voor je regelt. Ik kan het alleen maar aanraden en het scheelt mij ettelijke honderden euro's op jaarbasis.

Link naar reactie

Als het echt zo is dat de voorwaarden zijn aangepast zonder erover te communiceren zou ik er wel een punt van maken. Bij mijn weten is het zo dat een verzekeraar verplicht is te communiceren over wijziging polisvoorwaarden en dat je dan als verzekerde om die reden (wijziging waar je niet blij mee bent) de verzekering te beeindigen. Nu ben ik geen expert maar ik zou dat nog even goed uitzoeken als ik jou was en sowieso een schriftelijke klacht indienen, mogelijk krijg je nog een deel van de premie terug, is het niet omdat je volledig in je recht staat, dan mogelijk nog uit coulance.

Link naar reactie

Gsusivo. De verzekering die ik noem is een klassiekverzekering op basis van taxatiewaarde. All-risk.(voor de Porsche dus)

Tot zover ook nooit een probleem en zeer schappelijke prijs ca. 430,- (max 10.000 km incl SCM Kl3).

Mijn punt zit m in de manier van berekenen van het schorsingsbedrag. Men moet de schorsingstermijn terugstorten en daarmee klaar.

Wat met deed was een schorsing laten ingaan voor de duur van de verzekering (en dit uitkeren) en bij in gebruik name een factuur sturen voor het verschil tot aan einde verzekering. En dan komt die 21% ass. belasting weer om de hoek kijken die al bij het afsluiten van de verzekering had betaald.

Link naar reactie

Als het echt zo is dat de voorwaarden zijn aangepast zonder erover te communiceren zou ik er wel een punt van maken.

Hoi Nadia, tsja, ik heb er nu wel een punt van gemaakt. Ik heb een klacht ingediend, direct na het telefoongesprek, waarop de medewerker aangaf dat er inderdaad maar 1 optie is en dat is verzekering opzeggen! Bizar! Dit terwijl ik nog meer verzekeringen bij ze heb lopen. Schijnbaar willen ze me niet meer als klant (terwijl ik toch nauwelijks claim).

Ik heb ook geen zin in brieven schrijven, besteed liever mijn tijd aan genieten met de ZZZZ en de hulp van de forumleden!

Link naar reactie

In mijn en Patrick's geval is er sprake van een youngtimer verzekering, Ivo. Auto wordt getaxeerd en de verzekering doet nergens moeilijk over zolang je je aan de afspraken houdt. Je moet dan denken aan maximaal aantal kilometers, auto is 2e auto, etc.

Kwestie van de juiste contactpersoon die alles voor je regelt. Ik kan het alleen maar aanraden en het scheelt mij ettelijke honderden euro's op jaarbasis.

Is dit ook mogelijk zonder taxatie en mag je zelf een dagwaarde van de auto bepalen/vaststellen. Taxatie kost ongeveer €125 en de dagwaarde bepalen kost je niets.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in