Ga naar inhoud

Welke motorolie?

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

Ik heb een vraag over de motorolie die de garage in mijn Z3 1.9 van 1996 heeft gedaan:

Het betreft 5W30 GULF Formula GVT. Op de site van Gulf staat dat deze olie geschikt is in plaats van BMW longlife 04

Echter, als ik op de GULF site de geschikte olie zoek voor de Z3 1.9 van 1996, dan kom ik op de 5W30 Formula G uit. Deze is geschikt in plaasts van BMW Longlife 98.

Dus in het kort: kan het kwaad dat er in mijn Z3 1.9 van 1996 Gulf Formula GVT zit in plaats van Gulf Formula G ??

Normaal had ik gewoon vertrouwd op de garage, maar die had ook al 6,5 liter !!! in mijn Z3 gedaan in plaats van 4,5 liter.

Gelukkig zag ik dat bij thuiskomst op de rekening en heb toen meteen gepeild en gebeld. Om een lang verhaal kort te houden: De garage is nog diezelfde avond het teveel aan olie bij mij thuis eruit komen pompen!!

Het betreft een Bosch service center, dus een officiele garage met dito tarieven (€ 17,73 per liter motorolie)

wie weet er antwoord op mijn vraag?

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ja, de monteur zei dat ze waarschijnlijk waren uitgegaan van een 6-cylinder?

Op hun werkplaatskaart had iemand 6,5 ltr gezet.

De monteur die de olie had ververst had gezegd dat hij nog tussentijds gepeild had en dat er toen nog een halve liter bij moest!!

Dus die wist kennelijk niet dat de olie op de peilstok tussen de inkepingen moet staan! En dat tegen ongeveer 70 euro per uur!

Iemand die een goede monteur weet voor mijn Z3 in de buurt van Geleen: ik hou me aanbevolen voor een tip.

Link naar reactie

die gtv is (als zij dat zo zeggen)de vervanger van bmwLL04 dus die is "beter"dan de LL98

ik weet alleen welhaast zeker dat de auto maximaal de 98 nodig heeft,het kan verder geen kwaad maar is misschien onnodig duur.

ik denk zelfs dat in 1996 een normale minerale 15W40 voldoende was voor de auto.

beetje knullig dat ze daar niet eens een oliewisseltje kunnen doen zonder de boel te verklungelen,ik doe het gewoon zelf voor de deur!

m.a.w een kind kan de was doen.

Link naar reactie

OK, bedankt voor de uitleg over de olie. Ik ben nu wel gerustgesteld

Blijft wel nog staan de vraag naar een goede monteur in limburg

Het alternatief is uiteraard de officiele BMW-dealer, maar dat zal ook meteen de duurste optie zijn,

Link naar reactie

Hallo Ivo,

Bedankt alvast voor het aanbod!

Zal ik in de toekomst zeker gebruik van maken

Geldt dat ook voor ander (klein) onderhoud, zoals vervangen van remmen?

De remmen voor moeten nl binnenkort vervangen worden, althans volgens de garage die de kleine beurt heeft gedaan (die met de 6,5 ltr olie dus)

Doe je zelf alle onderhoud aan je Z3 zelf of alleen de eenvoudigere klussen?

Lou

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in