Ga naar inhoud

km-stand en slijtagekenmerken Z4 3.0i


Aanbevolen berichten

In mijn zoektocht naar de "perfecte" Z4 3.0i ben ik inmiddels enkele auto's tegen gekomen die wel erg weinig gelopen hebben. Van sommige Z4's is de volledige historie niet of ten dele te achterhalen, vooral als het om reeds geïmporteerde exemplaren gaat. Weliswaar is de auto hier NAP geregistreerd vanaf het moment van importeren, maar over de buitenlandse jaren daarvoor is niets bekend. Kent men trouwens in Duitsland of België ook zoiets als NAP? Tevens lees ik verhalen, ook hier op het forum, over malafide praktijken zoals het terugdraaien van km-standen. Bezit de Z4 specifieke slijtage gevoelige onderdelen waarmee ik de werkelijke km-stand kan aflezen? Denk bv aan de staat van de stoelen, pedaalrubbers of iets dergelijks? Sommige auto''s staan ook opvallend lang te koop, of zijn opvallend beneden de gemiddelde marktwaarde geprijsd. Met jullie antwoorden in mijn achterhoofd wil ik komende weken goed voorbereid meerdere Z4's gaan bekijken.

Groet, Remi

Link naar reactie
  • Reacties 33
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Stoel,steenslag wellicht.

De dealer kan met de VIN vaak wel buitenlandse onderhoudsgeschiedenis met km standen achterhalen. Audi heeft dit voor mij bij een import, metzo bleek teruggedraaide km stand, gedaan. Auto had 11 maanden voor import 30.000 km meer gelopen dan bij de eerste NAP registratie....


Wellicht niet gratis.

aangepast door Bombadil
Link naar reactie
  • Administrator

Belgie: CarPass, wat een veel zuiverder systeem is dan de NAP. Duitsland: nee, niet iets soortgelijks.

Bij twijfel kun je altijd de dealerorganisatie in het betreffende land bellen en op basis chassisnummer even vragen wanneer en bij welke kilometerstand men voor het laatst bij een dealer onderhoud heeft uitgevoerd. Niet 100% sluitend, maar in mijn vriendenkring is er al menig miskoop mee voorkomen...

Link naar reactie

De z4 heeft naar mijn weten geen specifieke km stand gerelateerde slijtagepunten. Wat dat betreft is het een normale auto, waarbij kilometerstand, onderhoud en gebruik/omgang de staat van de auto bepalen.

De staat van stoel en rubbers is bijvoorbeeld al afhankelijk van hoe een persoon instapt, rijgedrag en onderhoud (een pedaalrubbertje is goedkoop te vervangen). En hoezeer je auto slijt is bijvoorbeeld ook afhankelijk van in wat voor buurt je woont: hoeveel drempels ga je over voordat je op de normale weg zit en hoe snel doe je dat? Zijn er in nederland meer drempels dan in duitsland?

Ga gewoon kijken met iemand die verstand van zaken heeft en het onderstel, motor en chassis kan evalueren. Hoe de auto in optische staat is en of dat naar je wensen is kan je denk ik zelf beoordelen ;)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

je kunt de lcm laten uitlezen bij een dealer of iemand met carsoft,daarin word de werkelijke km stand opgeslagen.

ik weet niet zeker of een boefje dat zelf kan veranderen zonder een nieuwe lcm te plaatsen.

btw is de mijne niets voor jou?

niet dat ik echt in de verkoop stand ben maar ja je weet nooit.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Ik las vandaag in de krant dat ruim 30% van de geimporteerde autos geknoei heeft gehad aan de kmstand. Handigste is misschien de garage bellen die in het onderhoudsboekje staat als je argwanend bent of een aankoopkeuring waarbij je iig de staat van de auto krijgt. Slijtage sporen kunnen uiteraard aan het leser en het stuur zitten en steenslag op de bumper. Onthoud wel dat leder er al oud kan uitzien na 50.000km als hier constant de zon op schijnt en het geen onderhoud heeft gehad.

Link naar reactie
  • Administrator

^ De Z4 heeft geen specifieke slijtage onderdelen die niet makkelijk te vervangen / toegankelijk zijn door / voor een boefje. Als dat " goed" gedaan is door het boefje, krijg je dat er bij een aankoopkeuring / inspectie door de dealer niet uit.

De snelheid waarmee dingen verslijten wordt echt bepaald door het gebruik. Bovendien is het ondertussen zo'n ouwe bak dat alles wat kan verslijten goedkoop op de sloop te krijgen is ...

Link naar reactie

De snelheid waarmee dingen verslijten wordt echt bepaald door het gebruik. Bovendien is het ondertussen zo'n ouwe bak dat alles wat kan verslijten goedkoop op de sloop te krijgen is ...

.......dit klinkt echt niet leuk......rijd ik straks in een ouwe bak.....hopelijk ga ik met deze ouwe bak wel heel veel plezier beleven... <_<

Bedankt voor jullie replies en tips, vrijdag as ga ik een Z4 bekijken.

Link naar reactie

Bekijk ook de steenslag op de koplampen en de voorruit.

De bumper / motorkap kan overgespoten zijn. Maar de koplampen en voorruit vervangen loopt aardig in de papieren . Dus onaantrekkelijk voor het boefje.

Grote verschillen kan je wel zien aan de auto

bv 40000km of 140000 km

maar of je het verschil kan zien tussen 70000 en 100000km betwijfel ik.

Link naar reactie
  • Administrator

^ ik ben ervaringsdeskundige: als het boefje kundig is kun jij het verschil tussen 40k en 140k ook niet zien. Dat denkt iedereen tevoren wel, maar als je daar maar hard genoeg op vertrouwt kom je zeker bedrogen uit. Door dat zelfde kundige boefje ...

En nette koplampen kosten tweedehands weinig en een ruit laten vervangen kan met wat inventiviteit voor het eigen risico voor glasschades van je verzekering. Als jij de Z4 aanlevert, regel ik voor minder dan EUR 400 een splinternieuwe voorruit en een kek setje koplampen voor je.

Link naar reactie

Aan de andere kant, als een auto van 140.000 er uit ziet als een van 40.000 en hij rijdt ook nog eens geweldig en heeft geen defecten, dan valt het probleem ook wel mee.

Link naar reactie

Het probleem is dat een auto van 40.000 een andere marktwaarde heeft dan een met 140.000km als ze voor de rest vergelijkbaar zijn.

En als je er naderhand achter komt dat je auto een ton meer gelopen heeft dan je dacht voel je, je toch genaaid. En wat doe je bij verkoop

zeg je eerlijk dat ie eigenlijk een ton meer heeft gelopen ook al zie je het niet aan de auto en neem je het verlies?

Link naar reactie
  • Administrator

Zoals de Baron zegt. En Guido, een auto die in die 140.000 km zijn onderhoud niet voldoende heeft gehad, maar er pico bello uitziet, daar kom je vroeg of later toch achter. En dan mogelijk op een heel vervelende manier, trust me.

Link naar reactie

Ongetwijfeld. Daarom is een beetje inzich in autotechniek ook nooit weg als je een gebruikte auto koopt.

Of je neemt iemand mee die er verstand van heeft :)

Link naar reactie
  • Administrator

UIteraard Guido, maar als je een geavanceerd boefje bent kun je kilometerstanden bij een Z4 helaas ook op zo'n manier terugdraaien dat ze het bij bijvoorbeeld de ANWB aankoopkeuring ook niet opmerken ... ;)

Daarmee terug naar het eerdere welgemeende advies voor TS: 1) vraag altijd bij de BMW dealerorganisatie na bij welke km stand men voor het laatst onderhoud / reparaties heeft geregistreerd (dus vraag expliciet ook naar die registraties in het land waar vandaan de auto geimporteerd is) en 2) als de auto uit Belgie komt: vraag altijd naar de Carpass. Er is geen excuus om die niet te hebben voor de verkoper en hij kan hem altijd nog bij een willekeurig keuringsstation net over de grens in Belgie ophalen met de auto, voor grofweg EUR 7,- ...

Link naar reactie

hadden ze dat bij jou vorige Z gedaan.... (ik heb t wel een meegelezen maar de feiten ben ik even kwijt...

konden ze dus ook met uitlezen van de lcm niet meer achterhalen wat de kmstand werkelijk was?

oh ok gevonden.... weliswaar overzees maar dan kunnen ze het hier ook vast wel ergens.

http://www.rmsonlinestore.com/BMW-E46-E38-E39-Z4-X5-X3-LCM-VIN-Number-Mileage-Programming-BMW-LCM-CODING.htm

tja en bv de mijne heeft geen dealer meer gezien sinds hij uit het ei kwam dus daar kun je ook niets terug vinden.

en de garage waar ik de apk laat uitvoeren doet niet met autopas dus tja .......... dan zul je mij op mijn blauwe ogen moeten geloven.

ik heb wel alle apk formulieren nog ,daar staan de km standen geloof ik ook wel op.

aangepast door sandere39
Link naar reactie

Dan nog: als je dealerpapieren hebt, dan heb je alleen maar info van wat er geregistreerd gedaan is. Wat er voor de rest gedaan is moet je ook maar raden.

Daarom moet je gewoon met een kundig oog kijken naar de technische staat van de auto. Dan vang je alles af. Zowel hoe ermee gereden is als hoe hij gestald is geweest (beide zijn heel belangrijk, en kan je alleen maar van onderen goed zien), hoe hij mechanisch is etc etc.

Dealerpapieren zijn leuk, maar het blijft papier.

Link naar reactie
  • Administrator

... Dealerpapieren zijn leuk, maar het blijft papier.

Je begrijpt denk ik niet wat ik bedoel.

Ik bedoel niet dat als er een afgestempeld boekje is, dat het dan wel goed is ( boekjes, papieren en stempels koop je ook op iedere straathoek). Ik bedoel juist dat je via de centrale dealerorganisatie gegevens uit het buitenland kunt krijgen waaruit blijkt dat het niet goed zit.

Recent voorbeeld: een vriend wil in februari een Audi A6 uit 2005 kopen met 75 k op de teller en ingevoerd uit Duitsland. Een telefoontje op basis van het chassisnummer naar Audi in Duitsland leerde dat deze A6 in 2011 voor het laatst bij een Duitse dealer was geweest met toen al 240 k op de klok. Ik hoef vast niet te zeggen dat hij deze A6 toen maar heeft laten staan.

En dat kost je bij BMW niks ( bij Audi trouwens ook niet), dus waarom zou je die check niet doen?

;)

Link naar reactie
  • Administrator

Als het een diesel avant is met in het nummerbord TTD dan weet ik zelfs te vertellen dat hij in Nederland jaarlijks voor de keuring ook

nog eens teruggedraaid is.

Link naar reactie

Ik hoef vast niet te zeggen dat hij deze A6 toen maar heeft laten staan.

Dat is toch een heel mooi onderhandelingspunt?

"U wilt 15.000 euro voor deze auto?"

"Ik bied 5.000 en anders ga ik naar de politie :lol: "

Mooi bod toch?

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.