Ga naar inhoud

Probleem na starten van auto

Frank_BMWZ4

Aanbevolen berichten

Vandaag met het mooie weer dacht ik een ritje te maken, maar helaas... Na gisteren de auto zonder problemen in de garage gezet te hebben, kon ik vandaag helaas er niet mee weg.

Wanneer ik de auto start, geeft de auto een heel zwaar geluid en begint die te stuiteren. Eveneens begint het in de garage enorm te stinken naar brandstof / uitlaatgassen (meer dan normaal).

Een buurman met enig verstand van auto's zei dat het wel eens een bougie kan zijn die vervangen moet worden.. Dat ik nu op 5 cilinders rij ipv 6. Gisteren was er nog niets aan de hand...

Iemand dit eerder gehad?

aangepast door Frank_BMWZ4
Link naar reactie

Ja, is een bekend kwaaltje van alle bmw's en vrijwel alle moderne auto's

Per cilinder heb je een ontstekingsspoel, en die gaan stuk. Soms 1, maar soms ook een aantal achter elkaar (elke week eentje :P)

Je zou echter na een half minuutje lopen wel een motormanagementlampje moeten zien branden lijkt me.

Het is verstandig om er niet verder mee te rijden; met een rit naar de garage kan je motorschade krijgen.

Als je een motormanagementlampje krijgt, kan je dat met een simpele obd2 lezer uitlezen, evt een

'>bluetooth gevalltje

icm met torque op je smartphone geinstalleerd.

Als de code misfire bank -getal- is, dan weet je welke spoel stuk is. De kans is klein dat het een bougie is, maar die kunnen ook stuk.

Een losse ontstekingsspoel kost bij de dealer ca 50 euro en op ebay ca 30(incl verzenden).

Het kan natuurlijk ook een ander probleem zijn, maar ik gok dit.

Link naar reactie

Ik herken het probleem...heb hetzelfde gehad tijdens de Ardennenrit in september afgelopen jaar. Opeens liep de motor niet meer lekker en ging soms in de noodloop. Daarbij brandde er een motormanagement lampje en had ik het gevoel dat hij op 5 cilinders liep.

Ik heb toen overlegd met mijn vriend die BMW dealer is (en die mee was op het weekend) en mij werd geadviseerd gewoon op verantwoorde wijze naar huis te rijden vanuit Trier.

Hij vertelde mij toen dat het bij mijn blok geen kwaad kon omdat hij zelf zou merken dat die cilinder niet meer gebruikt zou worden.

Ben heelhuids thuis gekomen en hij is gelijk doorgegaan naar de garage. Daar aangekomen bleek dat er een bougie kapot/losgetrild was en heb gelijk 6 stuks vervangen samen met een bobine en een groen relais. Tevens was de Lambda monitorsonde kapot. Heb verder geen vervolgschade of iets dergelijks opgelopen. Het advies dus: gewoon even naar de garage met je beemer. Of misschien heb je een pechhulpverzekering (met woonplaats dekking) zodat ze je auto naar de dealer/garage kunnen brengen. Of als je zelf een beetje handig bent: even alvast de bougies vervangen.

Link naar reactie

M52TU heeft ook dubbele Vanos...zijn bijna identiek qua bouw de M54 en de M52TU.

Heel veel onderdelen zijn ook direct uitwisselbaar tussen beide (wel altijd eerst even nachecken).

Link naar reactie

Rijden met een losgetrilde bougie geeft geen kans op vervolgschade? :sCo_chinscratch:

Die moderne auto's zijn toch zo geweldig. Vroeger blies je er dan nog weleens de schroefdraad mee kapot.

• Like 1
Link naar reactie

Als je doorrijdt met een niet werkende cilinder dan gaan is dat heel slecht voor je katalysatoren. (en je lambdasensoren wellicht ook ;)

En het trillen vormt een vergelijkbare belasting op de draaiende delen als een motor die heel erg pingelt.

Ik zou zelf altijd de injector van de cilinder die niet ontsteekt afkoppelen. (dan moet je natuurlijk wel weten welke dat is ;))

Maar 300m is natuurlijk wel een hele korte afstand.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in