Ga naar inhoud

uitlezen boordcomputer


Henk

Aanbevolen berichten

Gisteren is het oranje lampje van het motormanagement gaan branden. Ik kan me herinneren dat ik een topic heb gelezen waarin staat hoe je de boordcomputer uit kunt lezen, door iets met de contactsleutel km reset knopje te doen. Tevens om het lampje te resetten. Weet iemand nog waar dat staat?

Ik heb verschillende opties in de zoekfunctie geprobeerd, maar kan het niet meer vinden, helaas.

Alvast dank voor de reactie

Gr Henk

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Hoi Henk,

het motormanagementlampje gaat meestal om een bepaalde reden branden. Ik zou het zodoende niet resetten, maar ik zou er even voor zorgen dat je de auto laat uitlezen om de exacte storing te achterhalen. Resetten pas doen als probleem is opgelost, maar dat is slechts mijn mening.

Ivo

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ondertussen ben ik naar de garage geweest. Fout: te arm mengsel. Dat heb ik bij aankoop ook gehad en toen zat er een scheurtje in de flexibele buis tussen luchtfilter en inlaat. Deze heb ik vervangen, anderhalf jaar geleden. Deze is nu goed.

De garagist zegt dat het mogelijk aan de membraan van de carterventilatie ligt. Mogelijk dat deze is gescheurd. Ze zeggen een sissend geluid te horen bij de inlaat. Er is de laatste tijd ook wat olieverbruik, mogelijk dat dit hiermee samenhangt.

In een recent topic heb ik inderdaad gelezen dat dit membraan kan scheuren bij vorst en mn bij kleine stukjes rijden ten gevolge van condens. Dat doe ik inderdaad, nl ongeveer 10 km per keer. Ik heb ook wat last van zgn mayonaise, wat op condens zou kunnen duiden.

Het lampje is nu een week geleden gereset en is niet meer gaan branden. Goed rijden doet hij echter niet, mn bij lage toeren slaat hij makkelijk af en bij vanonderuit optrekken pakt de motor niet goed op, eenmaal op toeren dan gaat het goed/beter.

Ze zeggen dat vervanging van dit onderdeel met werkloon op ongeveer 500 euro komt. Veel geld.

Herkent iemand dit? Of heeft er zelf ervaring mee? Zijn de reparatiekosten reëel?

Alvast dank voor de reacties.

Gr Henk

Link naar reactie

Dat klinkt wel als een vacuumlek. Dat kan idd een kapotte carterventilatie zijn, maar ook een andere slang die lek is (of beide).

Eerst moet je dat vacuumlek oplossen. Als je het echt hoort sissen en je motor draait slecht, dan is het lek behoorlijk.

Je kan een busje remmenreiniger nemen en zo her en der op de leidingen iets spuiten. Als je een verandering in stationair toerental hoort (wordt hoger), dan weet je dat daar een lek zit (de remmenreiniger wordt dan naar binnen gezogen=extra brandstof).

Spuit de remmenreiniger niet op de uitlaat en doe deze test met een koude motor.

Of je carterventilatie stuk is... het is wel een onderdeel wat stuk kan en het lijdt aan rijden van korte stukjes (vocht/condens).

De onderdelen ervoor zijn echter niet duur. Ik weet niet hoe goed je erbij kan in een z3, en of het dus lastig is om te vervangen.

Link naar reactie

Klink inderdaad als een vacuum lekje.

Ik heb zelf net de carter ontluchting bij een 3.0 vervangen en dat is best wat werk.

Eerst zou ik het lek opsporen maar zou dan wel eerst de beschermkap van de motor halen want daaronder lopen ook nog wat slangen.

Ook aan de achterzijde van het inlaat spruitstuk zitten nog 3 rubber afdekhulsjes die ook poreus kunnen zijn.

Met een busje remreiniger kom er wel achter of dat het is.

Mayonaise los je niet op door de carterventilatieklep te vervangen wel kan de klep bevroren geweest zijn en daardoor gescheurd, maar daar kom je ook wel achter als je mer de remreiniger aan de slag gaat..

Link naar reactie
Gast gsusivo

Ook aan de achterzijde van het inlaat spruitstuk zitten nog 3 rubber afdekhulsjes die ook poreus kunnen zijn.

Welke bedoel je precies?

Ik zou eens kijken naar de aanzuigslang van luchtfilterhuis-->LMM-->gasklephuis en inderdaad de bovenkant van de carterontluchting (dus buis die boven over spuitstuk loopt). Deze worden vaak poreus!

Link naar reactie

Zoek inlet manifold en nr 15 2x nr 17 1x

Deze kunnen lekken, je kunt ze alleen zien als je een spiegeltje achter het inlaatspruitstuk tegen het schudbord houd.

Je kunt ze er in de richting van het schutbord afschuiven.

Succes

Cap

11 61 1 727 176

D=7,0MM

1 0.003 kg / 0.007 lb

€1.54

$2.01

Cap

11 61 1 437 560

D=3,5MM

2 0.001 kg / 0.002 lb

€1.54

$2.01

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Beste forumleden,

Dank voor de goede adviezen.

In eerste instantie naar lokale dealer geweest. Inderdaad mogelijk vacuumlek in carterventilatie. Reparatie zou ongeveer 500euro kosten. Toch nog maar een keer zelf op zoek gegaan. Lek gevonden. Aansluitend naar de BMW dealer. Advies vervangen van alle slangen en overdrukventiel en het zgn membraan, totale kosten 267 euro!

Vandaag ZZZ weer opgehaald, loopt als een zonnetje. In computer stonden foutmeldingen t.a.v gasmengsel, maar motormanagementlampje brandde niet!?

Wel 2 anderen adviezen.

Sleepveer achter stuur maakt geluid.

Knoek geluid bij overschakelen in de achteras.

Beide symtomen heb ik al vanaf de aanschaf nu bijna 2 jaar geleden en 20000 km verder.

Hebben jullie adviezen? Inschatting van de kosten kon niet worden gemaakt voordat er een diagnose was.

Alvast dank voor de reacties

Henk

Link naar reactie

De sleepring vervangen (of misschien zit-ie net niet goed, en is het alleen maar: opnieuw erin zetten) is geen ingewikkeld kunstje...

Haal de auto van het contact, maak voor alle zekerheid de accupool los. Nu kan je aan de achterzijde van je stuur twee torxboutjes losdraaien.

Hierna kan je de airbag naar voren halen, het airbagstekkertje losmaken, en de airbag aan de kant leggen. Hiermee heb je zicht op de borgmoer van het stuurwiel, die loshalen en op zowel de as als het stuur markeren hoe die ten opzichte van elkaar vast zaten (je wilt je stuur niet scheef inbouwen!).

Stuurwiel voorzichtig naar voren halen, sleepring komt mee als het goed is...

Heb het een paar keer gedaan op een prefacelift Z3, is goed te doen. Sleepringen zie ik met regelmaat langskomen op sites als eBay, ik weet niet zeker of pre-/postfacelift nog verschillende onderdelen daarvoor gebruiken...

De 'klonk' in/bij je achteras kan van alles zijn, voor de hand liggende 'verdachten' zijn de hardyschijf en de ophangings-/differentieelrubbers. Dat zijn allemaal onderdelen die (deels) uit rubber bestaan, en daardoor gevoelig voor slijtage zijn. Met de auto op een brug komt iemand met verstand van zaken waarschijnlijk een eind verder in de diagnose.

Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg, zie ook dit topic...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.