Ga naar inhoud

Achterbanden slijten aan de binnenkant.


Dobiwallah

Aanbevolen berichten

Vandaag de Z3 naar de keuring gebracht, ging er fluitend doorheen. Maar ik kreeg wel de opmerking dat mijn achterbanden aan de binnenkant aan het slijten waren? Ik meteen naar een uitlijn bedrijf om een afspraak te maken, en deze hadden even een quick look onder de wagen. Volgens hun viel er weinig af te stellen, maar evengoed een afspraak gemaakt voor maandag. Ik denk dat hij even gaat googlen in het weekend voor informatie

Thuis heb ik even terug gebladerd in de documentatie die ik er bij kreeg. De banden zijn pas 7000km (2007) oud. Na het plaatsen van de banden uitgelijnt.

Er zitten achter Dunlop SP SPORT MAXX 245/40ZR17 en voor Dunlop SP SPORT MAXX 245/40ZR17 banden op.

Ik moet dagelijks 6 haarspeld bochten nemen op een bergweggetje om thuis te komen, maar kan me niet voorstellen dat het daar aan ligt?

Heeft iemand enig idee?

Link naar reactie
  • Reacties 22
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoi,

zou het kunnen dat je auto een negatief camber heeft? Met andere woorden, staan je wielen recht onder de auto?

Mijn auto heeft een negatief camber waardoor ik een betere wegligging heb...

Uiteraard lijkt het me onwaarschijnlijk dat het door die haarspeldbochten komt. Maar afhankelijk van je rijstijl zou het natuurlijk kunnen... :)

Groetjes Ivo

aangepast door gsusivo
Link naar reactie
moet dat geen 225 zijn ?

Lijkt me een typefout, styling 18 met 245 achter heeft 225 voor (ik rijd op dezelfde set).

Er valt niet veel te verstellen aan de standaard Z3-achteras, misschien veren/dempers die hun beste tijd gehad hebben, of goedkope verlagingsveren?

Hij LIJKT iets lager te liggen dan normaal op de foto, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen...

Link naar reactie

Door te verlagen kun je negatief camber creëren.

Er heeft mij eens iemand verteld (Rob? / weet het niet zeker) dat bij de facelift het camber wél versteld zou kunnen worden.

Wat hier van waar is, weet ik niet... misschien dat iemand het wel weet hier?

Link naar reactie

Zolang je Z maar niet net zo hard roest...

Meer over camber aan achterzijde:

http://www.bimmerfest.com/forums/showthread.php?t=591277 (eerste reactie daar gaat ook over verlagingsveren)

https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/11090-uitlijnen/#entry221911 (verstelbaarheid middels excentrische bussen, maar is een boel gedoe)

Bandenspanning wat hoger dan normaal (daardoor een minder 'vlak' loopvlak) wordt ook genoemd om overmatige slijtage tegen te gaan.

Link naar reactie

De achterwielen staan net zo schuin als bij een Simca 1000.

Dat is zeker niet normaal, ik weet hoe schuin ze staan bij en Simca en heb nog nooit een Z3 gezien die dat had.

Maak er eens een foto van voor op dit forum, ben wel benieuwd.

Misschien weet Roodkapje nog raad!

aangepast door Ferry76
Link naar reactie

Ik nu wel maar echt een oplossing of dat het normaal is kan ik er niet uithalen toch?

Een bandenboer dit dat zegt snap ik wel die moet geld verdienen dus hoe eerder je weer langskomt des te beter voor zijn portomonee.

Link naar reactie

Raar bij mij hangen ze naar binnen,

cover2_zps5b037011.jpg

Nee flauwekul bij mij slijten de achterbanden ook aan de binnenzijde neg. camber prima dan plakt de Z tenminste lekker in de bocht.

Inderdaad net als de NSU TT en Simca rally 2 dat waren nog eens tijden.

Greets Ad

aangepast door throttle up
Link naar reactie

Ik heb vandeweek nieuwe banden gehaald voor mijn z4, die monteur van velgenwereld zij dat heel veel BMWs last hadden van slijtage aan de binnenzijde, dus ik denk dat het inderdaad een bmw kwaaltje is.

Marc

Link naar reactie

Hoe breder hoe meer ze vanbinnen slijten en verlaging geeft ook meer slijtage aan de binnenkant volgens mij.

Ik heb 225 achter en ze slijten vrij gelijkmatig na 20 000 km.

Regelen gaat inderdaad niet aan de achteras daarover vind je info op het forum.

Link naar reactie

Je hebt waarschijnlijk een negatief camber van rond de 3.1 is idd vanwege de starre as niet af te stellen.l ik heb het ook met mijn 2.8 met m onderstel en m veren

Die dunlop banden zijn naar mijn mening ruk en. Slijten als de neten.... Ik heb nu michelin premacy hp tot 270kmpu er op en deze rijden beter en slijten minder... Als je het niet wilt dat ze sneller slijten of schuin staan moet je geen zzz willen..... Haha

Link naar reactie

Niet alleen verlaging heeft een effect op het schuin staan.

Ook de ET waarde van de gemonteerde velgen.

Als je de wielen verder naar buiten hebt gezet (door velgen met andere ET waarde) of spoorverbreders gemonteerd hebt, zullen de wielen ook schuiner gaan staan.

Link naar reactie

quote name='beemer2.8' Haha

quote

Haha? zo leuk is het ook weer niet hoor..

Ik ben vandaag naar de "local wheel aligner" geweest, en die heeft hem nagemeten. Alles staat volgens de specs. Het enige wat hij me kon bieden (had hij gegoogled) was om exentrische bushes te plaatsen. Daarmee kon hij de toe en camber iets mee stellen. Volgens hem kost een setje NZ$280 en het arbeidsloon ongeveer NZ$850. Veel dus. <_< Een andere optie is de achterbanden na 10k van links naar rechts te wisselen.

Ik had op Bimmerfest http://www.bimmerfes...ad.php?t=276926 iemand gevonden die de boel had aangepast, maar dat gaat mij even te ver. Waarschijnlijk moet ik er mee leren leven, maar het blijft raar.

wheelalignment.jpg

wheelalignment2.jpg

aangepast door Dobiwallah
Link naar reactie

Ehh, het kan hier wel warm zijn, maar de banden verkruimelen hier echt niet in 5 jaar hoor :blink:

Aangezien niet iedereen hier met een Z3 er last van heeft, heeft het misschien toch met de stock sport vering te maken.

Heeft iemand al met deze Ireland engineering setjes gewerkt?

http://www.iemotorsport.com/bmw/Z3-suspension-steering/e30adjsf.html

http://www.iemotorsport.com/bmw/Z3-suspension-steering/02adjrt.html

Link naar reactie

Kijk ook hier eens naar mijn melding i.v.m. het lekrijden van mijn achterband.
Moest toen ook 2 nieuwe banden aanschaffen omdat beide banden aan de binnenkant
te erg waren afgesleten, dit is sowieso het gevolg van de negatieve camber.

Waarschijnlijk is mijn bandenspanning ook te laag geweest, wat het slijten en uiteindelijk lek rijden het gevolg was.

Ik heb ook afgesproken met mijn bandenleverancier om de banden op een bepaald moment te wisselen.
Hij had zelf ook een BMW die ook aan de binnenkant meer afsleet.
Ik heb dezelfde Dunlops er op liggen!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.