Ga naar inhoud

Koelvloeistof ( mayonaise ) aan de olie peilstok?


DutchSpace

Aanbevolen berichten

Net even de olie peilstok er uit gehad; er zat een ietsepietsie klein beetje wit aan het onderste stukje peilstok. Nou had ik hem laatst 10 meter verplaatst en hij staat alweer twee dagen stil daarna.

Volgens mij hoort er geen wit bij, maar ik heb ook wel eens gehoord dat dit kan als je (een paar) korte stukjes gedaan hebt. 99% van de tijd rijdt ik een mooie mix van 20% stad en rest op snelweg.

Moet ik me zorgen maken?

Heb nog "1 groen blokje" dus over een maand of twee gaat hij naar het sprookjesbos voor nieuwe olie, maar als dit niet normaal is, dan ga ik wat eerder.

Link naar reactie

Je moet dit heel scherp in de gaten houden ik had een lekke koppakking.

Een koppakking kan op verschillende manier niet goed afdichten waardoor lekkage ontstaat .

Uitwendig: de koelvloeistof lekt langs de pakking uit het motorblok. Inwendig: lekkage tussen de olie- en koelstofkanalen.

En óók inwendig: lekkage van koelvloeistof naar de cylinder(s).

In de eerste situatie heb je een lekkage van vloeistof buiten langs het motorblok.

In de tweede situatie constateer je vocht in het oliereservoir/carter. Op de olievuldop en oliepeilstok is dan een melkachtige smurrie zichtbaar afkomstig van het olie/vochtmengsel.

In de derde situatie lekt koelvloeistof naar de cilinder en wordt vervolgens bij de verbranding omgezet in waterdamp. In dat laatste geval constateer je dan ook witte damp uit de uitlaat. Bij lekkage naar de cilinder zal ook de hoge druk in de verbrandingskamer worden ‘doorgegeven’ aan het koelsysteem. Deze hoge druk is merkbaar door amper in te knijpen koelvloeistofslangen (deze gaan daarom ook vaak lekken, omdat ze niet tegen die druk bestand zijn), en het ontsnappen van die druk zichtbaar aan de koelvloeistof in het expansievat die borrelt.

Succes!

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou wel eerst weer eens een wat langer stuk rijden voor dat je je echt zorgen gaat maken. Sludge ontstaat ook bij korte stukjes, doordat de olie niet warm genoeg is geworden. Is dat de oorzaak, dan verdwijnt het weer na een lang stuk ...

Link naar reactie
Sludge ontstaat ook bij korte stukjes

En laat onder andere het M52-blok daar nu om bekend staan...

Hoe ziet het er onder je olievuldop uit? Is het daar schoon, of zie je daar aanslag? Dat laatste is een goede indicator voor sludgevorming.

Als je géén van de andere symptomen (vloeistoflekkage, witte rook, verbruik koelvloeistof/olie) ziet adviseer ik het zelfde: stukkie rijden (temperatuurmeter en binnenspiegel - voor witte rook- goed in de gaten houden!), motor goed warm laten draaien, wegzetten en na een tijdje opnieuw peilen.

Link naar reactie

Gentlemen,

ontzettend bedankt voor de goede info: Ik zal het in de gaten houden en als er ontwikkelingen zijn, post ik ze terstond.

gr,

Dutch Space

@throttle up: Leuke interesse heb jij er tussen staan trouwens :)

aangepast door DutchSpace
Link naar reactie

Nou zeg:

Hij had er echt geen zin in vanochtend. Sloeg meteen af en was daarna hartstikke verzopen. Na lang doorstarten met pedaal op de vloer, proestte en hoestte rakker zich uit de penarie. Na nog even wat roggelen liep hij weer soepeltjes en zonder mokken.

Naar het werk gereden en de temp. en spiegel goed gecheckt: niks aan het handje. Vanavond voor de rit huiswaarts nog even de peilstok gecheckt en ik meende toch weer een heel klein beetje wit te zien... Maar goed... (Prinses op de erwt hè...)

Ook op de rit naar huis niks bijzonders en na een tussenstop ook geen issues. Nog even een paar keer een stukje geblazen en ook daarbij en daarna niks bijzonders.

Rakker zal wel een beetje verkouden zijn...

Tijd voor echt lente!!!

Link naar reactie

Klinkt als 'so far, so good'...

Tip: stook de boel -met beleid- goed heet op weg naar het Sprookjesbos: hoe warmer de boel, hoe makkelijker de prut uit je carter en omstreken meekomt!

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

Hoop dat het snel verholpen is.

Mocht je toch vaak korte ritjes blijven rijden met de verbrandings motor... of vaak met erg koud weer op pad moet helpt het om een deel van je radiator in de wintermaanden af te dekken.

Je koelsysteem is zo erg overbemeten (moet ook in arizona de boel koel kunnen houden) dat met koud weer en snelheden onder 100km/h het KVS amper op temperatuur komt..(thermostaat laat genoeg warm KVS door) De temperatuur meter op je dashboard vind alles prima tussen 80 en 95C, zit software in welke de naald in het midden zet en pas buiten het midden laat komen als het goed mis is.

Ook de kachel niet gebruiken in de opwarm fase helpt ook ;-)

  • Like 1
Link naar reactie

dat laatste ben ik het niet helemaal mee eens,ok ja bij korte stukken word de motor lang niet warm genoeg.

ik het met de lichtmodule de erweiterde bc functie gekozen en ik kan dus d actuele koelwatertemp in beeld brengen in cijfers.

deze temp komt ook bij flinke koude op 93C

de motorolie temp is dan nog lang niet op dat niveau en het duurt een stuk langer eer die op dezelfde temp is.

dus ik denk dat het misschien iets sneller zou gaan met de radiateur gedeeltelijk afgedekt maar verder maakt het niets uit.

bij een z4 iig!

Link naar reactie

Vandaag even naar medemblik op en neer geblazen. Water temp iets onder het midden, olie temp op 75 a 80. Als je dan een tussenstop maakt (ff roken) zie je de temp langzaam oplopen naar 90. Het is gewoon erg koud en met een gemiddelde van 120 koelt de M gewoon af. Rustig aan dus.....

Link naar reactie

Nu ik zie hetzelfde verhaal bij de merc ook, normaal rond de 95 , nu rond de 85 op de grote weg. Zodra in de stad ( minder rijwind) lopen zowel de M en de Merc hoger op. Ach het zal wel..... Kachel ook op vol dus dat helpt ook niet echt.....

Link naar reactie

Sander, dat is het klant tevredenheids filter. BMW wil jou niet op de stoep hebben als je motor temp naaldje buiten het 'ideale' midden staat. Er zit een softwarematig filter op dat de naald in het midden zet als de temperatuur binnen door BMW gestelde toleranties tbv de klant af te lezen temperatuur naald ligt....

Leuk dat de Z4 en Merc wel echte gradens aangeeft.. Als je een motormanagement can-bus systeem uitlees apparaat hebt kan je de motor temperatuur zien die naar de brandstof computer gaat. Die klopt meestal wel anders krijg je op den duur problemen met de 4-gas meting.

Link naar reactie

Gents,

Inmiddels alweer een paar keer netjes woonwerk gedaan en geen vuiltje aan de lucht :-)

Ik zat te denken: zou je met zo'n 10 meter verplaatsmanoeuvre de koude lucht die je je blok hebt ingezogen als condenswater terug kunnen zien in je olie somehow?

Wat Electric's opmerking betreft: het klopt volgens mij deels wel want die naald stond idd doorgaans goed in het midden: echter heb ik een paar maanden geleden de thermostaat van de radiator vervangen en sindsdien is het "midden" <1 mm naar rechts geschoven. Kan geen kwaad denk ik maar er is bij mij geen link tussen software en thermostaat. Hoe kan dat dan?

Ik kan me voorstellen dat de 92 (of 93, of wat het ook is..) graden doorlaat temperatuur niet helemaal accuraat is van zo'n thermostaat en dat was volgens mij wel een logische verklaring voor een kleine shift in bedrijfstemperatuur...

Link naar reactie

Ik zit te denken: het zit 'm echt niet in het vocht uit die koude lucht die je aanzuigt. Sterker nog: die zou weleens gortdroog kunnen zijn. Het vocht komt vrij bij de verbranding.

Link naar reactie

Sander, dat is het klant tevredenheids filter.

zou het,ik zie via de erweiterde boordcomp ook geen verschil bij koude of warmere buiten temperaturen.

ik ga er voor het gemak even vanuit dat die van dezelfde sensor gebruikt maakt als wanneer de auto aan de uitleescomp hangt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.