Ga naar inhoud

Verschillen in rijbeleving eerste serie 1.9 16 klepper met 3.0i van 2000 vraagje


Aanbevolen berichten

Gisteren met een schitterende 3.0i proefgereden.

T.o.v. Onze oude 140 pk versie met 250K op de teller was dit een bijzonder vreemde ervaring.

De 3.0 motor is bijzonder krachtig maar hangt totaal niet aan het gas. Ofwel bij gas loslaten zakt deze relatief traag terug in toeren. Snel schakelen wordt mede hierdoor lastig. Er is dus wel veel meer power beschikbaar om bv een drift in te zetten maar echt de drift door spelen met het gas gaat niet en moet dus op puur geweld. Ook voelde deze in de besturing veel lomper aan.

Mogelijke rede is het veel grotere gewicht op de voorwielen en een te zwaar vliegwiel.

Kortom wij waren redelijk teleurgesteld en zien de 3.0 dus niet als opvolger.

Ps: heb zelf raceintructies gegeven en rallys gereden en heb dus al met aardig wat auto' s mogen spelen.

Vraag 1: Is dit exemplarisch of is de 3.0 niet bedoeld om mee te "spelen" en moeten we dan naar de zzzm verise ( vinden we eigenlijk voor een goede exemplaar veel te duur worden)

Vraag 2: is de fun factor van bv de 2.2 met een andere gewichts pk verhouding mogelijk een leuker alternatie?

Ik hoor graag een reactie.

Link naar reactie

Ff voorstellen misschien, wie weet krijg je dan reacties...... Enne je koopt een leuke zzzm voor 15k (roadster).....maar ja ik ken je budget niet...

Veel succes met zoeken....

Link naar reactie
  • Administrator

Ff voorstellen misschien ...

x2. Egbert, je hebt de laatste tijd al aardig wat vragen gesteld (en antwoorden gekregen). Stel je even voor met een praatje en een plaatje in de Members Gallery, dat vinden de mensen die eerder je vragen beantwoordden ook leuk. ;)

Link naar reactie

Ik heb alleen ervaring met een 6-cilinder, niet met een 4-cilinder, dat maakt vergelijken ook weer lastig.

Mijn 2.8 is motorisch niet helemaal standaard, maar kan je (mits warmgereden) heel makkelijk omhoog en omlaag in de toeren jagen...

Er zijn forumleden die van 4 naar 6 cilinders zijn overgestapt, hopelijk hebben die praktijkervaring die ze met je kunnen delen?

Link naar reactie

Ach Ivo, je hoort mij niet klagen, de m ook en ook die reageerde wat trager, maar treatment roodkapje heeft hem behoorlijk wat allerter gemaakt. Vertraging had de M ook wel op het pedaal, maar dat is nu aardig weg, dussss een racebeul, jazeker wanneer ik dat wil....

Link naar reactie

Met een 3.0 draai je makkelijk rondjes om de 1.9 ,

Wanneer je wilt spelen moet je wel ASC of DSC uitschakelen, bij het minste slip grijpt dit systeem in, en anders heb je met een zieke 3.0 te maken gehad.

Je vraag 1 : met de 3.0 kan je prima spelen maar wel ASC of DSC uitschakelen, natuurlijk gaat het met een ///M nog beter aangezien nog meer vermogen en die geen ASC of DSC heeft ( de s50 ) (wanneer se s54 ook dsc uitschakelen) en een veel beter sperdiff .

Je vraag 2 : met de 2.2 zou je de funfactor zeker niet vinden, met de 2.8 moet je zeker al de grote fun kunnen hebben zeker met de enkel vanos omdat deze door het niet hebben van electrisch gas een beter respons heeft op het gas.

aangepast door Roodkapje
  • Like 1
Link naar reactie

Mooi deze reacties maar ik heb me nu voorgesteld ( wist niet dat dit moest dus sorry hiervoor).

Even voor de duidelijkheid; dat een 2.8 of meer hard kan is duidelijk maar niet wat ik bedoel.

Ik was verbaasd over het indirecte reageren op gas en met name op gasloslaten. Dus corrigeren met het gas en spelen op de limiet in bochten. Niet op volgas acties. Dit geloof ik wel.

De 1.9 komt veel alerter over maar mist net een paar pktjes om echt te spelen. Ik vroeg me dus af of dit bij de grotere motoren allemaal dit niet flitsende karakter hebben en wat er eventueel aan te doen is.

Hier hoop ik dus een antwoord op te krijgen voordat het zin heeft om een andere zzz te gaan zoeken.

Groet Egbert

Link naar reactie

Ik denk dat het electrisch gas je het gevoel afneemt, is wennen maar wil je het directe gevoel van gasrespons kan je gaan voor non el.gas dus de 2.8 enkel vanos of de ///M, ook kan je bij een el.gas gaan voor een optimalisatie (chiptunning) van het manegement systeem.

Link naar reactie

Thks. Elektrisch gas verklaart inderdaad een hoop. Had ik totaal niet opgemerkt.

Met chiptuning kan je dan het gaskabel gevoel ( met direct reageren) benaderen of blijft het vertraagd?

Groet Egbert

Met de chiptuning krijg je een beter respons op het gas dus de vertraging gaat eruit.

Link naar reactie

Ok dit is een echt leerzame discussie voor mij.

Conclusie: elektrisch gaspedaal verklaart het vertraagde gevoel op gasbeweging. Kan verbeterd worden met chiptuning of ombouwen naar kabelgas en verdere inlaat verbeteringen. --> de funfactor neemt hier volgens mij enorm mee toe.

Wat kost dit grapje?

Ik verwacht echter dat als ik het felle alerte op en omlaag vallen van het toerental wil hebben, het vliegwiel van de standaard 3.0i enkele pondjes omlaag moet. Dit is toch een aardige ingreep die met balanceren erbij flink in de papieren gaat lopen.

De vraag hierbij is of standaard het vliegwiel op de krukas gebalanceerd is of dat deze ieder afzonderlijk gebalanceerd zijn.

Nu ik dit zit te schrijven is dit toch best raar om dit in een potentiële zzz te moeten doen en vraag me dan ook af waarom bmw dit niet zelf heeft gedaan.

Groet, egbert

Link naar reactie
Conclusie: elektrisch gaspedaal verklaart het vertraagde gevoel op gasbeweging. Kan verbeterd worden met chiptuning of ombouwen naar kabelgas en verdere inlaat verbeteringen.

Zoals Roodkapje al zei is de 2.8 single vanos een ideaal 'slachtoffer' voor dit soort doeleinden. Een mechanische link tussen pedaal en gasklep, brede keus in 'enhanced' motorsoftware (de mijne is door Roodkapje 'gedaan'), en met relatief lage investeringen in inlaattraject en software tot 230+ PK te upgraden (als je wilt: stuur een PM voor het kostenplaatje). Ook andere performance-upgrades als uitlaatspruitstukken en performance-nokkenassen zijn voor dit blok makkelijk te vinden.

Omdat ze wat ouder zijn vind je misschien minder makkelijk een fraai exemplaar, maar als je het vooral om de funfactor gaat heb je met de 'oude' 2.8 veel waar voor je geld te pakken!

Link naar reactie

Dit klinkt heel aantrekkelijk. Bedankt voor deze duidelijke info.

Gaan we toch maar eens voor de 2.8 kijken. Is toch die tot 99 geleverd is?

Stond pas een met 14k echte kilometers op marktplaats. Is inmiddels verkocht maar ze zijn er dus wel. Beetje gedult hebben dus maar met de komende zomer al zo dichtbij is dit best lastig.

Goet, Egbert

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.