Ga naar inhoud

z3M ......en nu gewoon weer beter


Aanbevolen berichten

De :m: heeft last van wat olie lekkage. Als je een MG gewend bent is het minimaal, maar hij lekt en dat heeft tie nog nooit gedaan (bijna 2,5 jaar). Gisteren viel het me op dat er wat olie lag op de vloer van de garage. Omdat ik in een openbare garage sta dacht ik van ohhh dat is van een ander. Maar het zette mel wel aan het denken.....

Dus toen ik terug kwam een ander (schoon) plekje gezocht en hem daar neer gezet. Vanochtend boodschappen doen en op de nieuwe plek lag ook een plasje olie. Zo rond de 5 vierkante cm, en redelijk schoon. Hmmmmm, onder de auto gekeken, maar door de bodemplaten kan je niet echt herleiden waar het vandaan komt. Dus Ruud gebeld en die had het druk, maar ik mocht wel even langskomen.

Afijn na het tweede bakje koffie boven de :m: op de brug. En inderdaad er zat redelijk wat olie onderaan het motorblok. Dus uiteindelijk de bodem platen maar verwijderd, ook daar zat olie en troep op. Ruud heeft alles schoongemaakt met remmen reiniger, laten drogen en toen de motor een tijdje laten draaien. Nu je raad het al, niet echt duidelijke oorzaak te vinden. Tsja wat nu.....

Uiteindelijk besloten de bodemplaten er niet onder te zetten en een weekje te gaan rijden en kijken of we dan wat duidelijker olie sporen kunnen ontdekken. Ik heb hem weer op een ander plekje gezet zodat ik beter kan traceren waar het naar beneden komt. Overigens het oliepeil is zowel koud als warm prima, temperatuur is oke en ook de oliedruk meter geeft geen gekke waarden aan en de :m: rijdt zoals vanouds.

Het enige wat ik kan verzinnen is dat misschien de oliedruk of olie temperatuur sensor lekt, maar ja dat kan je niet zo simpel zien, zit namelijk in een soort t-stuk constructie onder de inlaat box. Het is ergens aangepast in september en ja ik kijk niet iedere dag of er iets onder de auto ligt.

Oja de MG lekt gemiddeld een kwart liter per halfjaar, maar ja die zijn daar berucht om. Olie peil in de gaten houden en af en toe een beetje bijvullen. Ook dat is voor de ZZZ geen probleem, maar ik vind dat hij niet moet lekken. Nu we zullen er met Ruud wel uitkomen, maar afijn als iemand ook nog ideeen heeft, laat je niet tegenhouden.....

Ik baal toch wel stiekem een beetje, 150 k en 13 jaar oud, moet niet kunnen met een s52 die door Ruud perfect onderhouden is. Wel een leuk argument om hem de komende week een beetje op zijn staart te trappen (als ie warm is) en maar hopen dat dat geen boetes oplevert......

aangepast door pampus
Link naar reactie

Theo, ik wist niet dat jij een S52 had? Dus als ik het goed begrijp: 240pk?

Edit: de RDW site geeft aan dat je 236kw hebt, dus toch een S50?

Wens hem beterschap. Hoop dat het iets heel lulligs is wat snel, makkelijk en voordelig opgelost kan worden.

aangepast door gsusivo
Link naar reactie

ehhhhh, neeorgineel de 321 versie, ik haal die dingen ook altijd door elkaar, een s50 geloof ik, hellup en is een beetje geblazen door chip tuning, dus nu 340 + en niet meer begrenst.......

Zucht waarom leer ik type aanduidingen niet uit mijn hoofd, nee geen amerikaan, orginale nederlands.......

Link naar reactie

Theo,

Heel jammer natuurlijk, maar ook weer niet echt abnormaal voor zijn "leeftijd"

Veel auto's beginnen al veel vroeger met olie verlies, maar daar heb jij niks aan natuurlijk.

In ieder geval een spoedig herstel gewenst en je hebt toch die nieuwe deurpinnetjes om naar

uit te kijken.

gr

Link naar reactie

Nee ik vind het ook niet een ramp, maar ik vind het vervelend, bij de MG 's weet ik niet beter, dan schrik ik als er niets onderligt hahaha...

..

S50 motor( atmosferisch) makkelijk tot 340pk(+19pk) op te peppen via chip tuning? Wat was de kost per Pk? Wie is de tuner?

Via roodkapje geregeld, prijs weet ik niet meer, beetje andere software en niet meer begrenst

Link naar reactie

Ja daar heeft Ruud ook gelijk naar gekeken, dat was hij niet vergeten, maar daar was niets aan te zien. Ook heeft de :m: een tijdje hoog op de brug stationair staan draaien, maar er kwamen geen druppels naar beneden.

Straks moet ik weg en hoop ik (eigenlijk liever niet :muur: ) een plasje aan te treffen zodat ik enigszins de lokatie kan bepalen. We zien het wel..... Ook ff olie peilen als de motor koud is.

Bedankt voor de tip en je hebt een heel mooie :m: roadster.....

Link naar reactie

Update, nu vanochtend gaan kijken, was wel spannend. Nu er lag niets. Oliepeil koude motor is prima, tot het max streepje. Het is jammer dat ik niet bij die sensors kan komen, volgende week maar eens de inlaat laten slopen. In iedergeval is het niet zo verontrustend als ik dacht. Morgen maar weer eens kijken......

Link naar reactie

Hoi Ivo,

ik ben niet zo'n BMW techneut (overiges een MG heeft geen geheimen) maar wat ik bedoelde is het luchtfilter huis. Dat zit links voor bij de M. Als je dat eruit haalt dan kan je de sensoren zien zitten.

pano-avvr-1.jpg

Links orgeveer de plek van de liuchtfilter, rechts de gesplitste sensoren.

Feit is wel dat de olie plasjes wel een links onder de vooras liggen. Maar ja door die bodemplaten kan je natuurlijk niet echt zien waar het vandaan komt. Dat er vandaag niets lag kan ook komen omdat alles schoongemaakt en het eerst ergens op drupt. Je kan ook niet lekker onder de auto kijken. Carter pan lijkt me uitgesloten, die pakking is twee jaar geleden vervangen toen de drijfstang lager schalen vervangen zijn.

Nu morgen weer een nieuwe dag en we gaan wel weer kijken. Dan staat de :m: een twee dagen stil. Wat ik aanvankelijk dacht laat zich nu niet zo ernstig aanzien, maar ik vind wel dat het verholpen moet worden.

Link naar reactie

Ja lekker een druiper en ik vrij met de auto altijd veilig :blink:, maar mee eens Ruud zal het uiteindelijk ook wel vinden daar ben ik van overtuigd.

Link naar reactie

Zo weer een kleine update, vanmiddag toen ik ging rijden lag er een klein plasje olie precies in het midden onder de vooras. Het was niet veel, ik denk 5 cm2.

Het lijkt er op dat er iets een heel klein beetje staat te lekken, dat het dan ergens opkomt en langs de motor het laagste punt opzoekt. Kortom het speurwerk is nog niet afgelopen. Voorlopig blijft de auto een paar dagen staan en gaan we maandag of dinsdag weer eens kijken. Zoals het er nu naar uitziet toch even een echte afspraak maken met Ruud en kijken of we de oorzaak kunnen achterhalen. Het is allemaal niet schokkend en ik denk dat hij het al een tijdje doet, dus komt wel goed.

Overigens als je door de parkeer garage loopt en ziet wat er allemaal op de vloer ligt, dan ben ik nog een kleine jongen, maar ja het blijft mijn schatje en dat moet super verzorgd worden....

Link naar reactie

Pas geleden ook een klein beetje olie lekkage maar dit was bij de aansluiting van de stuurpomp, nieuwe klemmen erop en opgelost maar ik denk dat Roodkapje hier wel naar gekeken heeft. Ik dacht eerst dat het de keerring van de peilstok of de krukaskeerring aan de voorzijde was omdat overal de olie zit. Dit is ook vrij makkelijk te zien mocht deze lekken als je hiernaar kijkt. Weet niet hoe het bij de M is maar bij de 1.9 zie je van boven af de aansluitingen van de slangen en daar zag ik een oliespoortje en toen was de conclusie zo getrokken en opgelost :)

aangepast door bmweetje3
Link naar reactie

Als het voor de vooras is zou het heel goed een krukas keerring kunnen zijn

Enne is dat een grote ingreep, niet dat ik daar wakker van lig, maar ff voor het idee.....

Link naar reactie

Maybe!! dit is wat ik heb gevonden.

A common oil leak on late model BMW 6-cylinder engines is the small gasket between the oil filter housing and the engine block. The oil filter housing is the large aluminum casting that houses the oil filter and also mounts the alternator and the power steering pump.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.