Ga naar inhoud

Backlight navigatie


dva78

Aanbevolen berichten

Hallo,

Afgelopen week heeft de achtergrondverlichting van m'n navigatiedisplay het begeven. Het display werkt dus nog wel, alleen is het moeilijk leesbaar overdag en in het donker al helemaal niet.

Heeft iemand dat wel een gereparareerd of weet iemand daar een betaalbare oplossing voor?

Gr.

Dennis

Link naar reactie
  • Reacties 27
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Is de verlichting helemaal kapot of is de sensor voor lichtsterkteregeling van slag?

Dat laatste kan je testen door een stukje (ondoorzichtig) plakband over dat oogje te plakken. Dan zou het display bij daglicht helderder moeten worden.

Nieuwe display's zie je regelmatig op ebay. Let er op dat er meerdere kleuren behuizingen bestaan (zwart/grijs)

Link naar reactie
  • Administrator

^ En dat de schermen uit de X3 regelmatig worden aangeboden als passend voor de Z4, terwijl de pasvorm net wat anders is (is wel passend te maken, maar is meer gedoe).

Link naar reactie

Zou ik niet alleen de interne verlichting van het display kunnen vervangen?

Ik zie snoertjes van een ccfl liggen, dus iets zegt mij: inverterboard.

Wellicht kan je de invertertrafo eerst preventief vervangen; dat zijn vaak de eerste componenten van een tft die het begeven. Ik heb ze wel eens in een tv vervangen.

Link naar reactie

Ok, nu echt alles los. Zit nog een dikke printplaat achter de LCD. Waar zit dat inverterboard, op de lcd of op de printplaat?

Gevonden, lijken me die 2 linksonderaan, kosten ook nog 60 dollar per stuk! Type SGE2685-1

Wat zou verstandiger zijn, die 2 trafo's vervangen (lastig klusje) of de LCD? Of helemaal niet aan beginnen....

printplaat.jpg

aangepast door dva78
Link naar reactie

De inverter zit denk ik op de printplaat; het stuurt de roze+witte (soms zwart) draad van een ccfl aan. Het gedeelte wat stuk gaat is meestal een trafotje.

Het ziet er globaal zo uit:

2009-06-25_031104_Inverter-Xfmr.jpg

CCFL-Inverter-Transformer.jpg

Je zou die preventief kunnen vervangen als gok (als je 'm kunt vinden en het onderdeelnummer achterhalen; je moet wel (globaal) dezelfde hebben).

Ebay staat er vol mee.

Maak eens wat goede highres kwaliteitsfoto's van alle zijden van zowel de printplaten als het display (zodat typenummers en componentnummers goed te lezen zijn). Zonder dat kan niemand je concreet helpen.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

kosten ook nog 60 dollar per stuk! Type SGE2685-1

25 dollar per stuk en 1x 10 dollar verzendkosten:

http://www.ebay.com/...r-/251228809558

Wat het verstandigst is weet ik niet.

Het is natuurlijk een gok of deze stuk zijn. Maar wat ik dus begrijp is dat er uit je lcd helemaal geen licht meer komt, en dat als je onder een hoek kijkt, je wel de letters etc in het scherm (vaag) kan zien. Dus je scherm is goed, alleen de verlichting is stuk.

Zit deze print bij het scherm in? Zo ja, wat kost dan als je alles vervangt?

In ieder geval is het lossolderen van dit soort trafo's wel te doen. Althans: mij lukt het wel ;). Wat de soldeerskills van een ander zijn is lastig in te schatten. Sommigen bakken er werkelijk niets van :lol:

Je moet wel een fijne punt hebben, en een tinzuiger en litze-desoldeer-band.

Die van mijn tv waren beduidend goedkoper; 8 euro p/s incl verzenden (maar daar zaten er 8 in ;))

Volgens mij heb ik ze destijds doorgemeten met een ohmmeter en dat gaf resultaat. Dat zou je kunnen doen. Waarschijnlijk is de secondaire winding stuk.

Wellicht moet je ze daarvoor preventief even lossolderen. Het is een beetje lastig om te zien of je nou 1 of 2 secondaire windingen hebt (maar als ze los zijn kan je alle windingen doormeten ;))

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

inderdaad spoelen kun je gewoon doormeten als je een multimeter of iets dergelijks hebt. Wel even helemaal loshalen zoals GuidoK al vermelde om geen meetfout te maken. Kun je deze uitsluiten als oorzaak.

Link naar reactie

Wij hebben een relatief nieuw kassasysteem met 300 touchscreenkassa's op de zaak. En inderdaad: die inverterboards gaan altijd stuk.

Het is zelfs zo erg dat we meegemaakt hebben dat de monteur 2x op dezelfde dag een ander inverterboard erin mocht komen schroeven (verschillende kassa).

Link naar reactie

Aan de linkerkant moet je tussen de middenpin en beide pinnen aan de zijkant meten (of alleen beide pinnen aan de zijkanten).

Dat is namelijk de primaire winding met een middenaftakking. Ik gok dat je daar onder de 100 ohm meet.

De andere (rechter) kant moet je die 2 lange pinnen doormeten die op de print zaten. Daar zou je waarschijnlijk iets van 1500-2500 ohm moeten meten.

Als ie stuk is meet je een oneindige weerstand.

Maar je moet dus wel beide trafo's doormeten.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Ja, heb ze beide los en bij eentje meet ik niks op de 2 rechter pinnenterwijl ik bij de ander ruim 500 ohm meet.

De linkerkant geeft bij beide gelijke waardes, maar wel heel weinig (2 tot 3 ohm?)

Conclusie: eentje stuk?

Link naar reactie

Ja, kan niet missen. Die waar je niets meet moet stuk zijn.

Die moet je dus sowieso vervangen. Dat sluit natuurlijk niet uit dat er ook nog iets anders stuk is op de print, maar 2 componenten stuk is een kleinere kans dan 1 component stuk. (als er verder iets stuk is, zou het dat kleine mosfet ic'tje zijn wat het trafotje aanstuurt. Dus als het niet werkt na trafowisseling zou je die ook nog kunnen vervangen; die kosten geen drol)

Voor 35 dollar zou ik de gok wagen. Heb je ook kunnen achterhalen wat een nieuw display (of althans deze print of waar deze print inzit) kost?

Want komt deze print nou uit het display of zit ie in een los kastje?

Kan je ook wat fototjes maken van de complete constructie? (geeft mensen wat meer leidraad als ze zelf zo'n euvel hebben en twijfelen of ze ermee aan de gang zullen gaan). Zelf schroef ik natuurlijk àlles open (stuk zijn hoeft daar geeneens een excuus voor te zijn :lol:). Dit soort dingen zijn altijd de leukste knutselprojectjes ;)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik vroeg me af of je al verder bent met deze reparatie? Ik ben wel benieuwd of deze fix uiteindelijk gaat werken :)

Heb je meer foto's van de uitbouw van het scherm+printje en heb je de invertertrafo nog besteld (en evt al binnen)?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Misschien een "boerenverstand"vraag.

Maar het zijn dan toch hoogstwaarschijnlijk de "CCFL buisjes" die dan stuk of opgebrand zijn. Das een veelvoorkomend probleem met monitors en lcd tv's.

Zijn die niet botweg te vervangen door nieuw of door wat platte leds(smd?)

Lcd display zijn transparant met achtergrondverlichting....mogelijk kun je dan ook je inverter laten vervallen.

Hoe dan ook succes en ik ben benieuwd naar het resultaat...

Link naar reactie

Maar het zijn dan toch hoogstwaarschijnlijk de "CCFL buisjes" die dan stuk of opgebrand zijn. Das een veelvoorkomend probleem met monitors en lcd tv's.

Er is gemeten aan de invertertrafo's, en 1 bleek kapot. Dat is dus iig een mankement wat verholpen moet worden.

Dat sluit inderdaad niet uit dat er nog iets anders kapot is, maar de ccfl buizen gaan niet zo vaak stuk hoor. Meestal is het de invertertrafo of aansturing daarvan. Althans, dat is mijn ervaring, en dat schijnt ook wel zo te zijn als je op het internet zoekt naar reparatie ervaringen en in hoeverre onderdelen aangeboden worden.

Een aansturing van leds maken met een nette printplaat waarop ze gemonteerd zijn is in ieder geval extreem veel meer werk dan dat trafotje lossolderen.

Dat laatste doe je in 2 minuutjes, en dat eerste (printplaatje ontwerpen, etsen, boren, of experimenteerprint zagen etc) is iets wat de meeste mensen niet kunnen of nog nooit gedaan hebben.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Displaystand en verlichting

Inderdaad, GuidoK, zoals jij het omschrijft..

.mijn idee was dan ook meer...ebay 12v ledstripje....dubbelzijdigeplakband.....

Er van uitgaand dat je navi schermpje inderdaad gewoon een doorzichtig display is, zoals een dia...

Nogmaals succes...en ik hoop dat de mijne blijft branden, ik heb hem dan ook zoveel mogelijk op "scherm uit" staan.

Heeft 1 van jullie een flauw idee hoe ik het display definitief omhoog kan laten staan....een stekker die ik los kan halen, of een draad die ik kan onderbreken?

Ik word een beetje tureluur van het display wat telkens maar open en dicht gaat bij het aan en afzetten vh contact..

Gr Bert

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.