Ga naar inhoud

Even voorstellen en jullie advies


A.J

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal.

Allereerst zal ik mij even voorstellen, mijn naam is Arend Jan, maar veel mensen noemen mij ook AJ. ik ben (bijna) 45 en heb de afgelopen week met heel veel plezier over jullie forum gesurfd. wat een fantastisch forum en wat een kennis hebben jullie allemaal over de ZZZ(Z). uiteraard heb ik al veel informatie kunnen vinden, echter zou ik toch nog even een beroep op jullie kennis en kunde willen doen. vooralsnog ben ik (nog) niet in het bezit van een ZZZ, maar ben ik wel voornemens er één aan te schaffen, sterker nog ik heb er eentje op het oog waarvoor ik ga kijken. Nu wil ik graag de volgende casus aan jullie voorleggen;

de bedoeling is dat de ZZZ als tweede auto gaat fungeren en dat mijn vrouw er dagelijks haar (korte) ritjes in zal maken. af en toe zal er ook een langere rit gemaakt worden door mijzelf of door ons beide. Meer dus in het weekend op een zonnige dag :-) De bedoeling is dat de auto het jaar rond wordt gereden en dus niet in een winterstalling zal verdwijnen, met andere woorden hij zal echt gebruikt gaan worden. geschatte km per jaar schat ik in op max 6 a 7 duizend.

Nu is mijn oog gevallen op een Z3 2.01S van het bouwjaar 1999, Nl auto, 3 eigenaren, complete historie van de afgelopen vijf jaren (beurten reparaties etc bij een BMW dealer), maar met een km stand van 220d!!

Mijn vraag aan jullie is of deze auto zich zou lenen voor het doel dat ik voor ogen heb, wat dus ook tot gevolg heeft dat de motor niet altijd warm zal draaien op die korte stukjes. Ik ben zelf helaas niet technisch, dus moet ik ook een redelijke inschatting kunnen maken van de kosten die ik jaarlijks zal krijgen. ik begrijp natuurlijk dat het enigzins koffiedik kijken is, maar ik weet wel dat er veel van jullie ruime ervaring hebben met de ZZZ en hoge km standen. daarnaast vraag ik mij af wat een redelijke prijs zou zijn voor deze auto, ervan uitgaande dat hij er optisch nog goed uitziet en er (op dit moment) geen technische gebreken bekend zijn. Hij heeft onlangs zijn APK weer gehad bij een BMW dealer, dus dat geeft de burger moed.

Ik sta open voor elke vorm van feedback en wil jullie daar op voorhand al voor bedanken.

gr

AJ

Link naar reactie

Hoi Arend Jan,

welkom op het forum.

Heb je wellicht een link naar de advertentie?

Hoge kilometers hoeven niet schadelijk te zijn. Het M52TU blok wat in jouw auto ligt is zeer degelijk en zeker bestand tegen hoge kilometrages.

Het is natuurlijk van belang dat het onderhoud ook evenredig is geweest.

Hoor het graag,

Ivo

Link naar reactie

Hallo AJ, welkom op het forum,

Op zich zijn de motoren van BMW (in dit geval de 6-cilinder) uiterst betrouwbaar, mits regelmatig onderhoud is gepleegd !!!

Dus een kilometerstand van 220.000km hoeft op zich geen probleem te zijn. Wel zal een goede inspectie moeten uitwijzen

of carrosserie, wielophanging e.d. nog wel in goede staat zijn. Hiervoor kun je wellicht een beroep doen op Roodkapje, dat is

de ZZZ(Z) specialist van Nederland en inmiddels al befaamd op dit forum.

Verder lijkt met de aanschaf van een ZZZ met hardtop ook zinvol, met name omdat je de ZZZ ook in de winter wil gaan berijden en zo de softtop beter beschermd blijft.

Succes verder met de aankoop van een ZZZ.

Robert

Link naar reactie

de bedoeling is dat de ZZZ als tweede auto gaat fungeren en dat mijn vrouw er dagelijks haar (korte) ritjes in zal maken.

Dat was ook mijn smoes thuis :lachen:

Welkom op het forum , de foto's van de auto zien er goed uit, als ie nou ook zo mooi loopt

zou 220k voor mij niet meteen een probleem zijn.

Daarbij, voor een niet techneut woon je precies in de goeie hoek van NL, namenlijk Roodkapje area.

Misschien kun je bij Roodkapje (AVVR) een aankoop keuring laten doen.

Link naar reactie
  • Administrator

Welkom hier,

auto ziet er op de foto goed onderhouden uit ik zou me over die 220k niet zo druk maken

er zijn er die er wel meer gelopen hebben :) en met jou ingeschatte km zit je over 10jaar pas bij de 3ton.

Ik zou zeggen ga er een proef mee rijden en idd ff door naar Roodkapje

Succes

Link naar reactie

Hoi Robert,

is het niet zo dat de wielophanging ook wordt gecontroleerd bij de APK? ik heb begrepen dat deze keuring twee weken geleden heeft plaatsgevonden en deze zonder problemen heeft doorstaan. Hij wordt trouwens particulier aangeboden en het volgende is bekend omtrent de historie;

In 2008 door BMW dealer als occasion verkocht

onderhoud van laatste 5 jaren gedocumenteerd.

o.a.:

145dKM afleverbeurt 2008 bmw

169dKM grote beurt bmw €1400

173dKM koppelingsschakelaar en regelaarvervangen bmw

186dKM service beurt

195dKM grote beurt bmw

197dKM servicebeurt bmw

212dKM remleidingen vervangen €800

215dKM grote beurt met 4 x nw. michelin banden €800

217dKM nieuwe Fulda winterbanden met orig. bmw velgen

217dKM gehele vlotter vervangen ( krijgen ze allemaal een keer last van) €450

218dKM nieuwe accu 70 aH

218dKM rems en oilservice + nwe APK 02 2014

Aantoonbaar z.g.o.h Z3

Alle sleutels (4 )

goed werkend klasse 3 philips alarm

windvanger aanwezig

Wide body Face-Lift

chroom pakket

sperr-differentieël

zonder schade /deukjes

100% eerlijke Roadster

de KM teller dus niet terug gedraaid

Link naar reactie

Hoi AJ,

nu dat ziet er helemaal niet verkeerd uit. Zoals een aantal al stellen, de 6 cil van BMW zijn prima in orde en gaan bij goed onderhoud lang mee. Ik rijd met z3 gemiddeld zo'n 5 a 6k per jaar (huidige km stand voor een bijna 14 jaar oude auto is 151000) waarbij de auto ook als boodschappen auto (hoofdzakelijk door mijzelf, mijn ega vind m eng) wordt gebruikt. De enige keren dat ik niet rijd is sneeuw en pekel.Nu is de mijne een :m: en die zijn een stukje listiger dan de gemiddelde z3.

Waar ik bij de korte ritjes wel altijd goed op let dat ik niet teveel vermogen vraag (3000 rpm max). Hoewel de water temperatuur meter al na 5 6 minuten in het midden staat is de motor echt niet warm. Doordat er in de M standaard een olie temperatuur meter zit kijk ik daar vaker naar dan de water temperatuur meter. Voordat de olie temperatuur meter begint te bewegen zijn we in de rotterdamse stadsritjes echt wel een klein halfuur bezig. Dan staat deze ergens rond de 70 en dan kan je wat meer vermogen vragen. Met normaal weer en niet al te idioot doortrekken komt deze meter ook niet boven de 90 graden. Even raggen (10 minuutjes) naar 6 a 7 k rpm doet m stijgen naar 100 110 graden en na weer wat rust terug naar de 90 graden.

Kortom prima inzetbaar als cruiser en als felle donder.

Zoals ik al zei ik gebruik hem zeker niet elke dag maar wel door alle seizoenen heen en omdat jij naar een roadster voor alle seizoenen kijkt lijkt me een winterkap wel lekker.

Naast de z heb ik ook nog een MG roadster en die rijdt ik onder normale omstandigheden ook het hele jaar door (uitzondering opnieuw pekel en sneeuw) en beetje temperatuur want die rijdt alleen maar open. Deze wordt zeker niet dagelijks gebruikt maar door het gebruik van massa schakelaar en goed onderhoud start en rijdt zij altijd.

Gezien je in de randstad woont en werkt zou ik zeker even met de Z voor de aankoop (proefrit ?????) langs roodkapje rijden, dit is een perfecte garage en Ruud weet echt alles van z3. De mijne is daar ook al jaren in onderhoud en dat bevalt prima.

Oja voor echte dagelijkse werk gebruik ik een mercedesje A en dat is onze nationale verhuiswagen 25 k per jaar en inmiddels 2 jaar oud met 53 k op de teller

Nu heel veel succes met dit leuke aanschaf proces, je zal er geen spijt van krijgen.....

Link naar reactie

Hoi Pampus, thanks voor je reactie. Ik verwacht niet van mijn vrouw dat ze vol gas door de wijk gaat scheuren, dus onder de 3000tpm blijven zal haar wel lukken. op het moment dat we (of ik) wat langere stukken mee ga rijden kan hij even wat meer warm draaien en op toeren komen. voor wat betreft die winterkap ben ik het wel met jou eens ( en met de andere reacties), echter loop ik daar weer tegen opslagproblemen aan etc. Ik denk dat ik het dan zo laat en er dan maar rekening mee moet houden dat de kap wat eerder vervangen zou moeten worden. Alhoewl ik geen idee heb hoe oud de huidige kap is, maar op de foto ziet hij er nog wel goed uit. ik heb de naam van roodkapje inderdaad al heel veel gehoord en heb begrepen dat het zinvol is om de auto daar in onderhoud te brengen. Hoe vaak per jaar breng jij hem daar langs en kun je iets zeggen over de gemiddelde kosten die je daarvoor maakt?

gr en bedankt weer

AJ

Link naar reactie
is het niet zo dat de wielophanging ook wordt gecontroleerd bij de APK?

APK's komen in alle soorten en maten. Ik heb bij mijn jacht op een non-Z véél auto's gezien met een verse APK die ik direct op meerdere punten zou afkeuren.

Mijn ZZZ heb ik eveneens bij een particulier gekocht, en door m'n lokale garagist een aankoopkeuring gedaan. Ondanks een geldige APK had die genoeg gevonden om fors af te kunnen dingen!

Als de verkoper niet te ver uit de buurt van Reeuwijk woont zou ik kopen onder beding van een aankoopkeuring bij Roodkapje/AVVR, het minste wat je er van wijzer wordt is welk onderhoud je de komende jaren wel/niet te wachten staat...

Link naar reactie

Dat is een beetje een punt en zal ik met de verkoper moeten overleggen. Hij woont namelijk letterlijk en figuurlijk aan de andere kant van Nederland, dus even op en neer naar Reeuwijk is echt een hele dag uittrekken. Voor mij persoonlijk niet zo erg om daar een zaterdag voor uit te trekken, maar voor de verkoper wellicht wel. Maar goed "sometimes a man has to do what a man has to do" en is het take it or leave it. Al met al heb ik nog steeds een goed gevoel bij deze auto, mede door jullie positieve reacties.

Link naar reactie

de bedoeling is dat de ZZZ als tweede auto gaat fungeren en dat mijn vrouw er dagelijks haar (korte) ritjes in zal maken. af en toe zal er ook een langere rit gemaakt worden door mijzelf of door ons beide.

.... geschatte km per jaar schat ik in op max 6 a 7 duizend.

Mijn vraag aan jullie is of deze auto zich zou lenen voor het doel dat ik voor ogen heb, wat dus ook tot gevolg heeft dat de motor niet altijd warm zal draaien op die korte stukjes.

welkom AJ,

Jouw vraag over korte ritjes, wil ik ook even stellen en sluit me dus even bij jouw voorstelronde-topic aan:

Heel concreet: Is het slecht voor de z3 2.2 motor om korte ritten te maken ong 17 km, waarbij ik tussentijds ook nog om de paar km een tussenstop heb? (heeft te maken met mijn baan)

Zijn er zaken waar ik dan (extra) op moet letten, of wordt dat bij voorbaat al afgeraden? :sCo_chinscratch:

Alvast bedankt voor de reacties!

( als het niet handig is om deze vraag hier te stellen maar in een nieuw topic, dan is de admin daar wellicht toe bereid?) :newblush:

Link naar reactie

Als ik het goed zie...is de gordelgeleider kapot van de bestuurderszijde.

Onderdeel kost 3 tientjes (per stoel), maar is 2 a 3 uur werk om in te bouwen (per stoel).

(BMW Tarief 96 euro/uur). Doe er je voordeel mee bij de onderhandelingen ;)

Verder valt mij op dat het een facelift model is. Standaard zitten in een facelift model meen ik 4 airbags (mijne althans wel) waarvan 2 in dashboard/stuur en 2 in de deuren.

Die van jou heeft een deurbekleding waar geen airbag-uitsparing in zit...?

Auto ziet er verder netjes uit. Is een facelift model met oranje knippers. Wellicht wil je deze in de toekomst vervangen voor witte. Hierdoor oogt de auto meteen een stuk nieuwer.

Betreft aankoopkeuring: altijd even doen!

Betreft korte stukjes: moet geen probleem zijn, echter je startmotor zal een kortere levensduur hebben.

Tot slot: er zitten geen roll-bars op. Weet niet of je dit wilt...maar naderhand inbouwen kan, maar is arbeidsintensief...

Wat is de vraagprijs als ik vragen mag?

aangepast door gsusivo
Link naar reactie

Bij de BMW dealer in de buurt is hij geweest en heeft hij ook z'n onderhoud gehad evenals zijn APK begin deze maand

Op de foto's ziet ie er gewoon perfect uit, (geen afgeragde bak)

onderhoud is netjes bij de dealer gedaan, (geen prutswerk)

Als je er een goed gevoel bij hebt, moet je gewoon een proefrit gaan maken, zie je ook meteen de huidige eigenaar

en als je gevoel dan nog steeds goed is en je kunt het met de prijs eens worden,

zeg ik,

Kopen die hap.

Link naar reactie

jongens, bedankt voor de tips. Idd roll-bars en witte knipperlichten zou ik er wel op willen hebben. En goede tip voor wat betreft die airbags en de gordel zal ik vanzelf ondervinden bij de proefrit. Enig idee wat de kosten van die knipperlichten zijn? De verkoper heeft zelf wat anders op het oog bij een dealer (geen BMW Z) en wil hem wel graag snel verkopen om zijn onderhandelingen te versterken. Hij gaat het liefst zonder inruil de onderhandelingen in. Hij heeft de vraagprijs naar mijn (ondeskundige) mening best wel redelijk scherp neergezet met EUR 6.000,- . Aan de andere kant weet ik niet voor welke prijs ze tegenwoordig worden verkocht ten opzichte van de vraagprijzen.

zo zag ik dat één van jullie leden (Jero) zijn 2.8 uiteindelijk ook heel goedkoop heeft weggedaan.

Link naar reactie

Jero heeft zijn auto heel goedkoop weggedaan. Het was echter een groene en daar blijf je normaliter lang mee zitten omdat niet iedereen die mooi vindt.

Daarbij was die van Jero ook iets ouder dan deze.

Pff 6000 Euro. Lijkt me eerlijke prijs. Maar hij heeft daarentegen wel 220d op de klok.

Laat me denken.

Leg een paar honderd bij: zwaardere motor, rollbars, witte knipperlichten, en mooi rood leder interieur, minder kilometers.

http://www.autotrade...s/fotos/#foto-1

aangepast door gsusivo
Link naar reactie

Hoe vaak per jaar breng jij hem daar langs en kun je iets zeggen over de gemiddelde kosten die je daarvoor maakt?

gr en bedankt weer

AJ

Hoi AJ ik kom er vrij vaak, maar dit is meer voor de koffie en oja Ruud zelf. Daarnaast verzin ik dingen die ik veranderd wil hebben.

Kleine lijst, achterstallig onderhoud wegwerken na aanschaf, drijfstang lager schalen (bekende kwaal van z3M, heb jij volgens mij geen last van), drukgroep en koppeling en een inspektie 2, accu, brandstof filter en alle andere sapjes. Ook de beruchte Vanos boutjes. De auto had een kleine 3 jaar niet of nauwelijks gereden. Die eerste behandeling was niet goedkoop, maar daarna was de QPwel in op en top staat. (Overigens een m coupe is behoorlijk veel duurder in aanschaf ook nu, maar qua onderhoud zal het niet veel uitmaken met andere 6 cilinders)

Daarna ieder jaar november een gewone beurt, inspektie 1 of 2. Beetje afhankelijk rond de 400 euris. Tevens een flink aantal mods gedaan zoals Angel Eyes, m pedalen, cruise control en nog wat hebbe dingetjes. Kortom onderhoud technisch goed te doen, volgend jaar nieuwe bandjes en dat wordt weer wat duurder ook vanwege de wat extreme maten van een M.

Op mijn site www.mijnap.nl zie je veel fotoos ook van de eerste beurt bij Ruud, onderdeel auto's.....

Veel succes met de rest, jammer dat de auto in het Oosten des lands staat, maar bmw stealer weet ook wel wat.....

Link naar reactie

Ik verwacht niet van mijn vrouw dat ze vol gas door de wijk gaat scheuren,

Oh? Jammer hoor! Dat is juist zo leuk!!!

Welkom hier en veel plezier... (en eens kijken hoe lang je vrouw aan je verwachtingen zal voldoen... :nasty:

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Nou de koop is gesloten hoor, over drie weken kan ik hem ophalen. De motor loopt fantastisch en de auto is echt heel goed onderhouden, strak in de lak en geen beschadigingen, (zelfs geen steenslag op de motorkap). Wat dat betreft hebben de foto's niet gelogen. Gezien jullie reacties denk ik echt dat ik een hele goede deal heb kunnen sluiten, zeker omdat ik er ook nog eens winterbanden op lichtmetaal bij heb voor totaal 5900,-. Ik wil jullie bedanken voor de adviezen en feedback en zal mijn best doe om een aktief forumlid te worden. groeten AJ

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.