Ga naar inhoud

open of dicht parkeren?

Aanbevolen berichten

Binnenkort hoop ik de hardtop van mijn Z3 er af te halen en zoveel mogelijk open te gaan rijden. Maar ik vraag me af hoe cabriorijders omgaan met de vraag of ze bij het parkeren de softtop er weer op doen of die lekker naar beneden te laten. Ik heb zelf bij mijn appartement een overdekte parkeergarage die alleen maar toegankelijk is voor bewoners. Daar zou ik de BMW wel open durven te parkeren, maar waar nog meer?

Link naar reactie
  • Reacties 48
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

• Administrator

Ik laat de auto regelmatig openstaan, in het buitenland dan welteverstaan. De parkeergarage in Locarno of daar op de boulevard of aan het strand in Italie, geen problemen mee gehad. Hier in Nederland ben ik er wat voorzichtiger mee. Uiteraard wel als de auto leeg is.

Link naar reactie

En ik denk dat de parkeergarage bij jouw appartement ook een sprinklerinstallatie heeft. Die gaat vaker aan dan je denkt ben ik bang...

Hoe kom je daar nou bij? Ten eerste is een sprinklerinstallatie geen gemeengoed in parkeergarages. Het is niet verplicht en het is duurder dan andere oplossingen, dus meestal wordt gekozen voor iets anders.

Ten tweede; mocht er wel een sprinklerinstallatie aanwezig zijn, dan gaat die niet om de haverklap aan. Een sprinklerkop begint te sproeien als een bepaalde temperatuur bereikt is. Dat gebeurt niet even spontaan, daarvoor moet het serieus heet zijn. De sprinklerkop heeft een smeltzekering en begint te sproeien als die knapt. Eem sproeikop kan dus ook niet regelmatig aan gaan; als-ie aan is geweest is de zekering kapot.

Tenslotte sproeit alleen de kop waarbij deze temperatuur bereikt is. Het is niet zo dat opeens in de hele garage de sproeikoppen aangaan.

Link naar reactie

Snel er af dat ding ;) ik heb gisterochtend en middag nog open kunnen rijden in de zon. 's avonds wel regen dus toen dicht. Ik doe 'm altijd dicht bij parkeren. Het is een kleine handeling en t is ook beter voor zowel het dak en het raampje om te voorkomen dat het erg lang opgevouwen is. Daarnaast zal ik, als ik de kap open laat, altijd argwanend naar mn Z kijken(of het nou mensen zijn of een kat die er in springt), waardoor even rustig genieten er niet in zit. Maar ter behoud van het plastic raam en het dak is het verstandig de kap te sluiten bij het lang stallen in de parkeergarage.

Link naar reactie

Gewoon je gezond verstand gebruiken. Bij een woonwijk of tegenover een drukke boulevard zal er ongetwijfeld verschil zijn in wat er *kan* gebeuren. Ik ben er -na de eerste 2 jaar- vrij nonchalant in geworden en heb in die 10 jaar dat ik z3/z4 rijd nog nooit een blikje, propje of wat dan ook in mijn auto gevonden.

Wel regen, blaadjes e.d. maar dat mag geen naam hebben.

Link naar reactie

Na een bakje frites met mayonaise op de bekleding doe ik als ik ergens anders ben de kap erop, bij huis laat ik de kap eraf, wat trouwens ook geen garantie is maar heb ik in iedergeval het zicht erop.

Link naar reactie

De mg staat in de parkeer garage in de zomer altijd open, bij ritjes blijft hij ook open tijdens parkeren, maar dat is meestal maar een uurtje, kortom niets in de auto.....en ook nooit op slot.

Link naar reactie

Ik kan het nooit vatten wanneer mensen hun dak laten open staan. Laat jij je voordeur open staan als je slechts een uurtje weg bent? Een auto is iets persoonlijks, wanneer je er niet bent moet dat gewoon dicht. Dat duurt 3 seconden om hem dicht te doen en 1.5 seconde om hem open te doen. Waarom zou je het risico lopen?

Link naar reactie

Bij mij blijft het dakje lekker naar beneden...tenzij ik het gevoel heb dat het gaat regenen. :blink:

Mijn klasse 3 alarm doe de rest :lol: Daarbij wel de ruiten omhoog.

Vriend van me rijdt altijd met die persenning erop....dus dat is altijd lachen tijdens ritten als het opeens gaat regenen!

aangepast door gsusivo
Link naar reactie

De kap gaat inderdaad manueel op 1,5 seconde dicht. Maar niet met persenning gemonteerd. En zo is die toch nog altijd een heel pak mooier.

Ik rij sowieso enkel en alleen als ik zeker ben dat het onmogelijk is dat het zou regenen. Of ik parkeer hem gewoon in het zicht.

En als ik ergens open parkeer zorg ik zeker dat er of heel veel volk is dat de wagen kan zien. Als ik weet dat ik uren weg ben, tja, dan gaat de persenning er af.

Link naar reactie
  • Administrator

Hoe kom je daar nou bij? ...

Dank voor deze uitvoerige analyse, je kunt wel zien van wie je een kind bent ;) Proefondervindelijk toch dit: de sprinklerinstallatie in de garage bij mijn vorige werkgever ging zeker een paar keer per jaar onbedoeld aan, meestal door kleine werkzaamheden. Ik zou het risico dus niet willen lopen, maar het staat iedereen vrij dat wel te doen ...

Link naar reactie

Ik kan het nooit vatten wanneer mensen hun dak laten open staan. Laat jij je voordeur open staan als je slechts een uurtje weg bent?

Ik vind dat niet vergelijkbaar. Een Z4 is erop ontworpen om 'm eventjes open achter te kunnen laten. Voorzien van alarm, dashboardkastje op slot doen en het kastje achter de voorstoelen vergrendelt via de centrale deurvergrendeling. Ik ben niet zo bang dat er iets uit gejat zal worden. Het zijn eerder regen, vogels en bomen die roet in het eten kunnen gooien.
Link naar reactie
  • Administrator

Dat duurt 3 seconden om hem dicht te doen en 1.5 seconde om hem open te doen. Waarom zou je het risico lopen?

Met de afdekhoes erover duurt het wel wat langer.

Het vergelijk voordeur openlaten raakt kant noch wal. Het huis staat vol met spullen, de auto zorg ik voor dat die leeg is.

Link naar reactie

Als de ramen overigens omhoog zijn, dan is het een flinke klus om er iets uit te pakken.

Gewoon zorgen dat die auto leeg is...zoals Rob zegt en dan is er meestal niks aan de hand.

Is ook niet goed voor je ruitje als je hem elke keer weer open en dicht moet doen.

Link naar reactie
  • Administrator

Voorzien van alarm, dashboardkastje op slot doen en het kastje achter de voorstoelen vergrendelt via de centrale deurvergrendeling.

Plus de deuren kunnen van binnenuit niet opengemaakt worden als hij op alarm staat.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in