Ga naar inhoud

Rook uit de uitlaat"


Driez

Aanbevolen berichten

Ik heb het onderstaande even van internet geplukt,

Vraag: "De juiste werking van de carterventilatie is belangrijk en bevriezen van er in aanwezig vocht kan grote problemen geven.

Hoe beoordeel / controleer ik of de carterventilatie nog goed werkt?

Is preventief vervangen op een gegeven moment verstandig? (auto heeft ca. 220000 km gereden)."

Antwoord: Het is eigenlijk niet de moeite om hem niet te vervangen als je hem toch controleren wilt. Hij blijft gewoon werken ook al zit er wat vocht en rommel in dus van de buitenkant kun je er niets van merken, als je wilt controleren of ie nog schoon is moet je hem uit elkaar halen en afgezien van het feit dat dat al moeizaam is moet je het hele inlaatspruitstuk eraf halen om er bij te komen en dan loont het al snel om het membraam toch maar te vervangen.

Is ook wel verstandig om het preventief te doen als je niet zeker weet wanneer ie vervangen is omdat als ie echt bevriest heb je de kans dat je motor kapot loopt. Heb er laatst nog 1 gehad die binnen een paar honderd meter 3 liter olie kwijt was door een bevroren membraam.

Vraag: Maar is er een manier om te beoordelen of de carterventilatie nog goed werkt, zonder deze los te halen.

Want loshalen betekend gelijk geheel vervangen omdat er dan vaak delen breken en vervangen is zonde als er geen reden voor is.

Gaat de motor b.v. minder regelmatig stationair lopen bij verstopping?

Of is de kans op verstopping niet aanwezig bij een auto die bij elke rit goed op temperatuur komt?

Antwoord: Als je carter ventilatie kapot is gaat ie valse lucht aanzuigen en dan gaat zeer waarschijnlijk het motorstoringslampje branden. Maar als je bang bent voor bevriezing dan hoeft ie niet kapot te zijn om te bevriezen, als je veel lange ritten maakt is de kans minder aanwezig dat ie bevriest, bevriezen komt ook niet heel erg vaak voor omdat je een combinatie van omstandig heden nodig hebt om de boel te laten bevriezen. bijvoorbeeld vocht/witte smurrie in het systeem, onder nul en onvoldoende warm voordat je bv de snelweg op gaat waardoor de koude lucht alles laat bevriezen.

Vrager: Aangezien de auto zo goed als dagelijks wordt gebruikt en eigenlijk bij elke rit goed op temperatuur komt verwacht ik geen problemen.

Ik rijdt bovendien altijd enkele kilometers over een 60km weg altevorens ik de snelweg opga en rijdt zeker bij koud weer de auto rustig warm.

Verder is ook aan de dop geen sludge aanwezig en er mooit een motorstoring geweest.

Ik denk dat ik weing risico loop op bevriezingsproblemen.

Je hoort nog wel eens van mensen die zo goed als alleen zeer kleine stukjes rijden, die zullen een veel groter risico lopen.

OTE2X3A=.png

aangepast door Driez
Link naar reactie

Ik dacht trouwens dat de rook wit was maar zal toch blauw zijn geweest, tja als je net in een bevroren auto stapt dan zie je dat slecht door de nog maar slecht ontdooide raampjes.

lange dag overigens.

Zal er straks eens naartoe gaan.

Link naar reactie
  • Administrator

Ziet er nu dus best goed uit? Ik hoop het beste voor je!

By the way:

... slecht ontdooide raampjes.

:police: Tot EUR 240,- boete als je niet oppast ... :lol:

Link naar reactie

Ben net bij MRM geweest, het kleppendeksel is eraf en de motor en bougies enz zijn schoongemaakt.

Zo te zien is er geen schade maar ze gaan hem nu weer opbouwen en hopelijk zijn de aandrijfstangen niet krom want dan moet de motor volledig uit elkaar.

Ik kreeg een goede tip van de monteur om preventief de carterventilatie te laten vervangen bij 150.000 km. bij oudere motoren schijnt het niet te gebeuren.

Die van mij is van 2000, 2.8 liter.

Het gebeurt bij korte ritjes waardoor er eerder vocht in de carterventilatie komt en als het membraan vast vriest kan het vreselijk mis gaan maar vertelde hij dat het vaak goed gaat.

Nog een paar uurtjes en dan weet ik of de bokbierfles open kan.

Link naar reactie

Nou mensen, de bokbierfles gaat open, HOERA!!!!!!!!!! hij loopt weer als nieuw.

Ben zo blij als een kind!

Gelijk een volledige motorcheck gehad, ik citeer de monteur, "hij loopt als nieuw"

Misschien hebben jullie er ook nog iets aan want velen zullen met hun z3 of z4 rond de 150.000 km komen, zijn of er al overheen en vooral als je korte ritjes rijdt.

PROOST allemaal en bedankt voor jullie leuke en ondersteunende berichten.

Ik ga even naar de slijter want 1x 1.5 liter is niet genoeg.

Link naar reactie

Controleren of de carter ontluchting nog werkt,kan dat niet door de oliepijlstok uit te trekken als de motor draait ( gas geven) en dan voelen of er lucht uit de buis van de pijlstok komt? Indien er lucht uit komt heb je onderdruk en zou dit misschien kunnen wijzen op een slechte ontluchting?

Dit wordt ook gedaan om te kijken of de motor niet versleten is.

Link naar reactie

Ik blijf echter benieuwd naar de exacte onderdelen die preventief vervangen dienen te worden.

Jij hebt zo te zien hetzelfde

M52tub28 blok als ik. Daar ik over een paar weken/maanden mijn inlaatspruitstuk ga vervangen, kan dit wellicht gelijk dan meegenomen worden.

Blij dat hij weer loopt als een zonnetje. Nu nog de rekening afwachten!!!

aangepast door gsusivo
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.