Ga naar inhoud

Rook uit de uitlaat"


Driez

Aanbevolen berichten

Vanavond start ik mijn z3 2.8, na 500 meter begint hij te roken als een schoorsteen, hij hapert bij het optrekken en houd er mee op.

Ik haal mijn vinger door de uitlaat en hij is zwart.

Ik heb genoeg koelvloeistof.

Ik baal en ben er ziek van.

Ik denk dat de koppakking het heeft begeven.

Motor kapot?

Wat denken jullie?

Graag jullie mening?

Groet,

Een zzzieke z3

Driez.

Link naar reactie

klinkt wel als de koppakking ja.

Blauwe of witte rook?

Wat misschien verstandig is, is wd40 of kruipolie oid in de cilinders te spuiten (bougies eruit en dan door het bougiesgat).

Als er namelijk een klets water in je cilinders is gekomen kan je daar roest krijgen, en dat moet je zoveel mogelijk proberen te voorkomen.

  • Like 1
Link naar reactie

Witte rook.

Maar na 500 meter rijden met een koude motor al rook en na nog eens 200 meter ging ie schokken en hield ermee op.

Na 5 min wilde ik starten maar hij deed niets meer.

Daarvoor liep de motor altijd prima.

Wat zou de oorzaak kunnen zijn.

Waterpomp bevroren?

De boordcomputer gaf een buiten temperatuur van -21.5 aan terwijl het maar -5 was.

Zou er iets in mijn benzine tank zijn gestopt?

aangepast door Driez
Link naar reactie

Witte rook duidt op water in de cilinder, dus een lekke koppakking.

Je krijgt dan echt van die witte stoomwalmen

Worst case scenario is natuurlijk dat je koelvloeistof niet goed was (gewoon water zeg maar), en dat met de kou je blok kapotgevroren is.

Maar dat is als je auto goed onderhouden wordt eigenlijk onmogelijk.

Ik gok dus de koppakking, maar van achter een monitor is dat natuurlijk lastig goed te zien :)

aangepast door GuidoK
  • Like 1
Link naar reactie

Ik zou Ruud maar eens bellen, maar het klinkt wel als een koppakking maar witte rook heb ik ook deze dagen, dat is gewoon condenswater wat in de uitlaten staat, na een kleine 20 minuten is het roken wel over. Nu heel veel sterkte want dit blijft balen.....

Link naar reactie

Een beetje rook oke maar zoals een kernreactor!

Zo vreemd, al na 500 meter. hij heeft 3 dagen stil gestaan in de vrieskou.

En hij start niet meer, is dat normaal als de koppakking lek is?

Normaal zou ik de z3 naar Ruud brengen maar hij loopt niet meer en Ruud woont niet bij mij om de hoek.

Ben erg benieuwd naar de oorzaak want daarvoor liep de auto echt perfect.

Link naar reactie

Krijg je foutmeldingen op het dashboard? Gaat er iets van de waarschuwingslampjes branden?

Uitlezen helpt misschien om dichter bij een analyse te komen, als ik dichter in de buurt woonde was ik m'n uitlees-dinges langs komen brengen...

Sterkte, hopelijk valt het uiteindelijk mee!

Link naar reactie

Ik heb hetzelfde onlangs gehad met mijn 1,8 inclusief lage temperatuur in display. Liep wel steeds perfect maar liep na de start op 3 cilinders. Einde van het liedje: bijna 1700 euro armer, maar hij loopt weer als een zonnetje!

Link naar reactie

Allemaal bedankt zover voor de tips.

Ik heb geen foutmeldingen en lampjes branden ook niet, ja alleen als ie op contact staat brand alles.

Ik heb Ruud inmiddels gesproken en hij vertelde dat het lijkt op een lekke koppakking en dat er water in de motor is gekomen.

Zoiets kan gebeuren na 12 jaar.

Ook kan er een scheur zitten in de kop maar dat is gissen.

Heb de z3 zojuist naar MRM in Enschede aan de Brinkstraat gebracht, hun reviseren motoren enz. (gelukkig een straat verder vanwaar ik woon en een broer van een kameraad)

Ze gaan de kop vanmiddag al los maken.

Ze bellen.

Ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie

Zojuist heb ik een telefoontje gehad van MRM.

Onderin het motorcarter zit een membraam en die is door condens vorming in het carter vast gaan zitten door bevriezing zodat er veel olie in de motor terecht is gekomen.

Door de tijd heen komt condens in het carter en kan gaan bevriezen bij lage temperaturen.

Nu gaan ze dat membraan enz vervangen zodat hopelijk het probleem is opgelost.

De olie is inmiddels uit de motor.

En dan is het hopen dat er geen andere schade is ontstaan.

Morgenvroeg komt de set al binnen en na het monteren weten ze meer.

Het was een zeer technisch verhaal wat ik misschien niet helemaal goed uitleg.

Misschien zijn er leden die dit eerder hebben meegemaakt.

Later meer.

Link naar reactie

Heb net iets gelezen over carterventilatie waarin werd verteld dat het verstandig is om het membraam preventief te vervangen want als het vast vriest kan de motor kapot gaan.

Er werd ook verteld dat iemand over een afstand van een paar honderd meter rijden 3 liter olie verloor.

Ik reed gelukkig 30 km per uur (ivm met sneeuw op de weg) en over zo'n 500 meter.

Nu maar hopen dat het met de motor goed is afgelopen, pffff.

Link naar reactie

Ik snap anders absoluut niet waar hij het over heeft :lol:

Ik weet dat onder de krukas een olieschild zit maar of hij dat bedoelt.....

Maar een motoren revisie bedrijf zal het exacte euvel wel goed gevonden hebben en kunnen verhelpen lijkt me :)

Link naar reactie

Sorry Guido maar meer kan ik er niet van maken, ben geen automonteur.

Maar ik denk dat de z3 in goede handen is want er komen oa bmw dealers bij hun als ze het zelf niet kunnen oplossen.

Ik zal morgen meer weten en probeer het dan beter uit te leggen Guido :lol:

Link naar reactie

Dat maakt helemaal niet uit :lol:

Als je auto bij een motorrevisiebedrijf staat dan zijn het in ieder geval geen stelletje prutsers. Die gasten weten precies waar ze op moeten letten.

Dat is het belangrijkste ;) Ik hoop dat de kosten meevallen.

Link naar reactie

Hoi allemaal,

Misschien een domme vraag? Betreft het een aluminum blok?

Dit verhaal heb ik eerder gehoord bij een VW lupo? bij aluminium blok krijg je heel veel condens dit gaat dan onder de olie liggen bij vries weer kan de olie niet worden opgezogen door dat het water onderin bevroren is.

Voorwaarde altijd olie op tijd vervangen en de auto warm rijden voor het wegzetten ( condensvorming krijgt dan ook de kans om te verdampen). LET OP gebeurt ook bij gietijzer blokken dan wel minder.vaak.

Het is goed dat de motor uit zich zelf heeft gestopt hopelijk is ie niet beschadigt. Hoe ze het probleem hebben opgelost bij VW weet ik niet misschien interresant om uit te zoeken.

groeten Gussy.

Link naar reactie

Het is een aluminium blok.

De condens komt hoofdzakelijk door de korte ritjes.

Wanneer je de motor goed warm verdampt het vocht en is er geen condens.

Anja rijdt er meestal mee naar en van haar werk en dat zijn kleine stukjes en met die vrieskou kun je er na 3 dagen te hebben stil gestaan op wachten.

Dus bij motoren rond de 150.000 km is het verstandig om preventief het carter te reinigen en het membraan te vervangen. anders kan het je de motor kosten.

Deze wijsheid heb ik niet van mezelf maar gehoord en gelezen,

Je doet natuurlijk navraag over alles wat het zou kunnen zijn.

Morgen zien we hoe het afloopt.

Als de motor goed is morgen dan open ik die fles bokbier die ik van jullie heb gekregen voor het uitzetten van de Krentenwegge rit.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.