Ga naar inhoud

Aanhaalmoment velgenschroeven Kreuzspeiche 42 II

Zetti

Aanbevolen berichten

Hallo,Ik ga m'n velgen restaureren, dwz de 'ster' opnieuw lakken en de velgrand hoogglanspolijsten. Daarvoor moeten de velgen gedemonteerd worden. Ik heb intussen begrepen dat je de schroeven weer opnieuw kunt gebruiken maar ik vraag me af wat het aanhaalmoment moet zijn. Daarnaast vraag ik me af of het nodig (of verstandig) is om bij de montage Loctite oid te gebruiken zodat ze niet weer los kunnen trillen. Hoor graag van jullie. Groet, Paul

Link naar reactie
  • Reacties 11
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De blauwe loctide kun je gewoon weer los draaien, gebruiken wij ook op het werk om te voorkomen dat bouten los trillen. Weet even niet het nummer hiervan.

Even in de garage gekeken en heb zelf een flesje staan, nummer 243

http://www.loctite.nl/cps/rde/xchg/henkel_bed/hs.xsl/loctite-5284.htm?countryCode=bed&BU=industrial&parentredDotUID=productfinder&redDotUID=000001FBS6

aangepast door bmweetje3
Link naar reactie

Een wielbout is volgens mij geen permanente borging,ik zie ook niets staan over wielbouten.

Nooit gezien dat er in een bandencentrale of garage loctide gebruikt wordt om wielbuten vast te zetten,maar wel vet,wat net het tegenovergestelde is.

Link naar reactie

Denk dat je het fout hebt.

http://www.auto-lak....n-24ml-648.html

Uw voordelen:

■Hoge sterkte

■Vult speling in herstelde onderdelen

■Het product dicht ook af en voorkomt zo wrijvingscorrosie

■Demontage met handgereedschap moeilijk

Een wielbout is volgens mij geen permanente borging,ik zie ook niets staan over wielbouten.

Nooit gezien dat er in een bandencentrale of garage loctide gebruikt wordt om wielbuten vast te zetten,maar wel vet,wat net het tegenovergestelde is.

Denk dat de velgen uit meerdere delen bestaat en dat dat zetti niet de wielbouten bedoelt.

Link naar reactie

Ik zou gewoon bbs een mailtje sturen betreffende het aanhaalmoment voor die boutjes en vragen of je evt loctite moet gebruiken (en welke).

Ik zou zelf alleen 1 van de blauwe gebruiken (lage tot medium sterkte) als je ooit je velg weer los wilt krijgen (kleine boutjes in aluminium hebben niet zoveel kleefkracht nodig).

Zelf vind ik de blauwe 248 stick heel makkelijk. Die droogt niet zo snel uit en loopt niet uit.

In jouw geval zou je namelijk veel boutjes moeten doen. Om een even redige kracht op je bouten en de wieldelen te krijgen, moet je de bouten snel monteren en kruislings aantrekken. Met zo'n stick kan je eerst alle boutjes een likje geven, en ze er daarna allemaal indraaien en natrekken. Met een vloeibare loctite druipt de loctite van je boutjes af als je er 30 moet insmeren alvorens je ze allemaal monteerd. Als je ze stuk voor stuk insmeert en monteert, dan loop je de kans dat je lang bezig bent, en de 1e al vast zit als je de laatste nog moet monteren.

Maar wellicht zegt bbs iets heel anders.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 3 weken later...

M7 twaalfkant boutjes .... 21Nm

Vooral belangrijk van goed te kruisen bij het aanhalen en goed controleren dat het hart van de velg goed gecentreerd zit in de velg.

Best in 2 keer aanhalen. Opgepast niet te hard aantrekken! Alu schroefdraad is heel erg fragiel.

Nog een tip: controleer met juiste draadtap de schroefdraad en blaas de gaatjes goed uit! Voorkomt heel wat narigheid.

A ja. Boutjes zijn inox.... Pas maar heel erg op met je loctite en alu velgen! Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in