Ga naar inhoud

olie lekkage motorblok


Roontje

Aanbevolen berichten

Hallo,

voordat ik begin, alle leden van de z3forum: een gelukkige nieuwjaar!

Waar het omgaat, ik heb sinds enkele maanden een olie lekje op het motorblok. Deze "zweet" is zoveel dat ik maar enkele druppels (in 2 mnd) op de vloer heb liggen en geen hele plassen. ^_^

Zoals op de foto's te zien zweet het het meest op het hoekje van het motorblok

De vraag zijn:

a: wat lekt er?

b: moet ik hier asap mee naar de garage of kan ik hiermee doorrijden?

c: wat zal de reparatie +/- gaan kosten?

het is van een Z3, '98, 1800 met +/- 110 dkm

bth_S5000705_zpsd364fe72.jpg

bth_S5000702_zps27ca4e32.jpg

groeten Ronald

Link naar reactie
  • Reacties 54
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

jij ook de beste wensen!!

Als het goed is heb jij een M43 blok en die staan om dit euvel ook bekend. Ik heb het zelf ook en de dealer vraagt er ong. 500-600 euro voor om het op te lossen. probleem is namelijk dat de kleppendeksel er ook af moet en de ven en de thermostaat en de waterpomp al met al een hoop werk. Heb het ook bij Wigbold ( Zeist ) nagevraagd en die vraagt ong. 300,- euro. Volgens hem kan het niet heel veel kwaad tenzij op een gegeven moment er een plas olie onder je auto ligt..... :blink: Dan wordt het echt tijd om het te laten vervangen....

Link naar reactie

Hallo Roontje,

De rubberpakking van het distributiehuis is samen met de koppakking tussen cilinderkop en het draaiend gedeelte gemonteerd. Het lekken is een M43kwaaltje.

http://www.bmw-syndikat.de/bmwsyndikatforum/topic98129_Problem_%C3%96lverlust_M43_Motor_Pics_und_Infos_!_3er_BMW_-_E36.html

Succes,

Leon

Link naar reactie

Dit is wel wat meer als het kleppendeksel wat eraf moet, je bedoelt de cilinderkop. en natuurlijk het kleppendeksel :)

Heb dit vorig jaar gedaan, thermostaat en waterpomp kunnen blijven zitten maar als je toch bezig bent of laat doen is dit wel raadzaam omdat het koelwater eruit moet. De desbetreffende pakking is ook via de onderzijde te vervangen zonder dat de cilinderkop eraf moet. Het is maar net welke werkwijze de voorkeur heeft. Bij mij zat ook een oliekanaal dicht in de cilinderkop zag ik tijdens demontage dus dat ook meteen weer schoongemaakt! De kosten vielen wel mee, pakkingset en thermostaat en waterpomp en wat uurtjes en wat pleisters :lol:

zie link waar dit ook ter sprake is, https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/12529-aantrekken-cilinderkopbouten/

Link naar reactie

@ bmweetje3,

Kun je me uitleggen hoe je de pakking kunt vervangen zonder dat de cilinderkop eraf moet? Dat zou ik super interessant vinden, want de-montage van de kop is lastig en duur. Ik heb nog een e36 318i staan en deze begint ook te "lekken" op het typische plekje. Ik hoor 't graag van je.

Link naar reactie

@ltjl a.k.a leon

Toen ik de vanos pakking bij de dealer ging halen vertelde ze mij daar dat hun het altijd via de onderzijde doen deze reparatie dus zonder de cilinderkop te verwijderen. Hier en daar ook wel te lezen dat het via de onderzijde gedaan wordt. Ikzelf heb gekozen voor de optie cilinderkop verwijderen omdat de koppakking ook vaker problemen op kan leveren en dus heb ik die preventief mee vervangen.ook de achterste dichtring vervangen van het koelwater waar je dan makkelijk bij komt en ook deze levert wel eens wat problemen op. hierbij verwijder je dus de bovenste distributiedeksel om de pakking te vervangen. als je de andere methode kiest dan verwijder je de onderste distributiedeksel en nog wat andere dingen en dan kan de cilinderkop blijven zitten. omdat ik hetzelf gedaan heb zal er niet zoveel verschil in kosten zijn voor de onderdelen. volgens mij was ik rond de €100 klaar voor de pakkingen en nieuwe rekbouten.

Ben dus wel een dicht oliekanaal in de cilinderkop tegengekomen waar ik dus anders niet achter was gekomen :)

Ik merk dat je dit niet zelf gaat doen en weet niet wat dit kost als je het bij een garage laat maken, je kunt ook informeren welke werkwijze ze doen, via de onderzijde of de cilinderkop eraf. via de onderzijde zal zeker een paar uurtjes werk minder zijn dus stel dit eens voor.

Link naar reactie
  • 5 maanden later...

Heeft iemand ervaring met het van onderaf repareren? Mijn kop lekt op dat rubber zoals op de foto's van de link te zien is. Nu kan ik de koppakking enzo wel gaan vervangen, maar de motor loopt verder als een zonnetje en heeft niet echt veel gelopen. If it works don't touch ik dacht ik zo.

Eigenlijk komt het er ook op neer dat ik het niet aan durf om zelf de koppakking te vervangen, en ik niet over een tas geld beschik en 'm even weg kan brengen.

Is het te doen of moet ik dan ook b.v. de distributieketting verwijderen om erbij te komen?

Ik moet wel snel wat doen aan de lekkage want het zijn wel hele grote druppels die er onder liggen.

Link naar reactie

Begrijp niet helemaal wat je kunt bereiken met het repareren van onderaf. Ook van onderaf kun je het onderdeelnummer 16 niet vervangen. Dus om het rubber 17 te vervangen kun je dit toch veel beter van de bovenkant doen. Om het binnenste rubber 16 te vervangen zal de kop er toch echt af moeten. Heb ook eerst geprobeerd om alleen rubber 17 te vervangen echter zonder afdoende resultaat. Hierna toch maar de kop er af getrokken en ook rubber 16 vervangen en het resultaat een mooie drooge motor........

Link naar reactie

Ik heb wat meer research gedaan en volgens mij is van onderaf repareren ook heel veel werk, en de ketting zou er ook af moeten. En v.w.b. nummer 16, die blijft inderdaad volgens mij lekker zitten. En juist die puilt zo uit op de bekende plek. Dus.... de kop gaat eraf. Als iemand een duidelijk document heeft hou ik mij aanbevolen.........

Lang geleden heb ik dit soort reparaties ook wel gedaan, en ik heb de tijd dus volgens mij moet ik er niet zo bang voor zijn. Het enige wat mij tegenhoud is dat ik bang ben de timing verkeerd te zetten, maar met een beetje goede info zou ook dat moeten lukken.

Link naar reactie

Ook nog even beter gekeken en inderdaad zou je het van onderaf ook kunnen doen, echter lijkt me dit nog meer werk dan de kop eraf halen. De volledige distributie moet dan worden verwijdert inclusief het krukastandwiel. Dus om te zeggen dat dit sneller gaat; denk het niet. Voor wat betreft de timing deze heb ik voor het loshalen even gemarkeerd met een centerpen en op dezelfde manier weer gemonteerd. resultaat, loopt weer als een zonnetje. Wel verstandig als je de boel los hebt om meteen de distributiedekselpakkingen beide te vervangen en de krukaskeering. Ook heb ik de waterpomp preventief vervangen. Eventueel speciaal gereedschap is zelf goed te maken zie mijn topic van 2 jaar geleden, eventueel staat het tot je beschikking, moet je het wel even halen in Emmen.

ODExX3A=.png

Link naar reactie

Ik heb het ong. 4 maanden geleden laten doen door de firma Wigbold uit Zeist. Vanuit de distributiekast lekte er olie hij zou dat vervangen voor me voor ca. € 300,-

na het te laten doen begon het weer te lekken ik terug naar de firma Wigbold en toen had hij alleen de bovenkast vervangen van de distributiekast. Toen heeft hij alle pakkingen vervangen van de distributiekast en vervolgens begon er koelvloeistof uit de kop te lekken bij de aansluiting van de distirbutiekast dus de koppakking laten vervangen bij hem omdat ik op dat moment het advies kreeg om niet meer verder te rijden. Na het vervangen van de koppakking en € 900,- ( alleen voor de koppakking ) verder bleef het lekken. Ik Wigbold gebeld en die zei dat het wel iets kon lekken maar dat dat vanzelf op zou houden......helaas hij bleef koelvloeistof lekken. Ik teruggegaan naar Wigbold en die was niet blij mij te zien omdat ik mijn beklag deed dat het niet goed was zoals het nu zat waarop hij zei dat hij weer zou moeten kijken hoe het kwam en dat dat geen garantie was. Toen werd ik zo kwaad dat ik weg ben gegaan daar. Ik heb er dus ruim € 1200,- uitgegeven en ben weer terug bij af!! Volgende week gaat Ruud het voor mij doen en de Firma Wigbold uit zeist ziet mij nooit meer terug!!

Link naar reactie

Wat een stelletje sukkels, ik zou het er ook niet bij laten zitten. Als ik de tekst lees op hun homepage:

WIGBOLD Autoservice en Advies , een betrouwbaar adres voor uw BMW.

Wij verzorgen alle reparaties, klein- en groot onderhoud. Met gespecialiseerde apparatuur van Autologic, vinden wij elke storing.

Met jaarlijks onderhoud houden wij uw auto verkeersveilig en in topconditie.

U bent altijd van harte welkom om een kijkje te nemen in ons bedrijf.

En dan met name "betrouwbaar" Ik ga er van uit dat je een factuur hebt ontvangen voor de reparatie?????? zo ja dan kunt je je beroepen op het consumentenrecht mijn inziens.

Link naar reactie

Altijd zo zuur als je veel geld uitgeeft en het dan nog niet gemaakt is. Ik hoop dat het nu wel snel in orde komt voor je!

V.w.b. de olielekkage, weet iemand welke dikte koppakking je eigenlijk nodig hebt? Ik kan een 1.74 krijgen of een 2.04 m.b.t. de montagedikte.

Link naar reactie

Ik gok op 1.74.

2.04 heb je volgens mij alleen nodig als je de kop hebt laten vlakken, maar weet het niet 100% zeker. Misschien dat iemand anders het kan bevestigen...?

In de andere thread heb ik je de handleiding mbt vervangen gestuurd.

Link naar reactie

Altijd zo zuur als je veel geld uitgeeft en het dan nog niet gemaakt is. Ik hoop dat het nu wel snel in orde komt voor je!

V.w.b. de olielekkage, weet iemand welke dikte koppakking je eigenlijk nodig hebt? Ik kan een 1.74 krijgen of een 2.04 m.b.t. de montagedikte.

Ruud gaat het nu doen dus komt goed. Bedankt!

Link naar reactie

Ruud gaat het nu doen dus komt goed. Bedankt!

ik heb in januari ook dit gekende olielek laten herstellen en ook gekozen voor een plaatselijke garagist omdat Ruud 200km hier vandaan

is en de zzz daar enkele dagen voor binnen moest.

alles is gelukkig in orde, die man heeft mij opgebeld met de melding dat er ook een klep was (waar een stangetje aanzat) versleten was

en heb hem deze ook laten vervangen( dit ding koste iets van 250euro exl btw), dus auto 5d binnen en rekening van 950 euro, maar zoals gezegd dus alles ok.

jammer dat het jou al zoveel gekost heeft en dan nog niet gemaakt, succes verder

aangepast door rscl
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.